Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon og hvide Teler
Fra : JDD

Dato : 10-02-07 16:22

hej

Jeg har lige købt Fotobogen af Casper Tybjerg fra forlaget clik, en ganske
god og inspirerende bog. Men som der står i den så er forfatteren Nikon
bruger.

Nu ved jeg jo ikke alt, men jeg mener ikke at have kendskab til, at Nikon
laver hvide teleobjektiver som Canon gør. På bogens side 6 er der et
billede, hvor forfatteren står med et stativ og en hvid tele, man kan dog
ikke se kameramærket tydeligt, men den ligner en Nikon. På bogens side 50
kan man derimod tydelig se kameramærket og den hvide tele.
Er der nogen der har en forklaring på det, laver Nikon også teler i hvid ?

--
mvh.
Jan Dahl Damkjær

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-07 16:33

JDD wrote:

> Er der nogen der har en forklaring på det, laver Nikon også teler i
> hvid ?

Ja, det gør de da. Du kan endda selv vælge om det skal være sort eller hvid:

http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/telephoto/af-s_500mmf_4d_if_2/index.htm

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-02-07 01:36

"JDD" <jdd@xykel.dk> wrote in message
> Er der nogen der har en forklaring på det, laver Nikon også teler i hvid ?

Så vidt jeg ved, er det fordi du ikke skal kunne brænde/fryse dig på dem. En
sort tele i solskin i 10 timer bliver temmelig varm.

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : MW

Dato : 11-02-07 15:27

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "JDD" <jdd@xykel.dk> wrote in message
>
> Så vidt jeg ved, er det fordi du ikke skal kunne brænde/fryse dig på dem.
> En sort tele i solskin i 10 timer bliver temmelig varm.

Canons oprindelige forklaring, siger rygtet, er at høje temperaturer kan få
objektivet til at vokse så meget at linseelementerne kan komme "ud af takt"
Nogle af de gamle FD teler kan også indstilles forbi uendelig af samme
årsag. Problemet bliver forværret hvis objektivets korpus er lavet i en
letmetallegering i stedet for messing

mvh/MW

Fra : HKJ

Dato : 11-02-07 23:12

MW wrote:
> [...]
> Nogle af de gamle FD teler kan også indstilles forbi uendelig af samme
> årsag. Problemet bliver forværret hvis objektivets korpus er lavet i en

Du er nu mere ED glassed som ændre egenskaber med temperaturen.