Ekstra sæde i gulpladebil
Fra : Mogens Christensen

Dato : 09-02-07 16:49

Kan det lade sig gøre at montere et ekstra sæde i alle guldladebiler? Min
søster har lige købt en ny Citroen Picasso på gule plader og da hun havde
brug for 3 sæder blev der bare monteret et lille sæde imellem de
eksisterende, med hoftesele og godkendelse derefter, altså en lovlig
løsning. Jeg har selv en Renault Scenic og kunne tænke mig det samme. Kender
nogen her i gruppen noget til de regler?

MVH
Mogens

Fra : Peter König

Dato : 09-02-07 18:25

Mogens Christensen skrev:
> [...]
> løsning. Jeg har selv en Renault Scenic og kunne tænke mig det samme. Kender
> nogen her i gruppen noget til de regler?

http://www.fstyr.dk/sw22947.asp

10.02 Sikkerhedsseler
10.02.001 Generelle bestemmelser
(1) Sikkerhedssele skal være godkendt og mærket i henhold til
a) ECE-regulativ 16-04,
b) EF-direktiv 77/541/EØF, som ændret ved direktiv 96/36/EØF, eller
c) EF-direktiv 97/241/EF.
Originalmonteret sikkerhedssele kan dog være udført i overensstemmelse med
amerikansk standard FMVSS 209.
(2) Sikkerhedssele på forsæder skal være trepunktssele. Hvor en sådan
sele ikke
eller kun vanskeligt kan anbringes, kan hoftesele dog anvendes.
Sikkerhedssele
på bagsæder kan være hoftesele eller trepunktssele.
De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i
det følgende.

10.02.024 Varebil N1
(1) For varebil N1 gælder bestemmelser for fremadvendende siddepladser i
personbil
M1.
Dog er hoftesele tilstrækkeligt på
a) midterste forsædeplads(er), hvis passagerens hoved ikke kan komme i
kontakt
med forruden som nærmere defineret i bilag II til Rådets direktiv
74/60/EØF,
b) midterste bagsædeplads(er).
Dobbeltvirkende inertiretractor kan være inertiretractor med forhøjet
reaktionstærskel
reaktionstærskel og »m« angiver, at retractoren er dobbeltvirkende).

Mvh Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-02-07 19:43

"Peter König" <spam@konigDOTdk> skrev i en meddelelse

---SNIP---

Men pladserne skal være typegodkendte, ingen klippe-klistre, så hvis der er
brug for flere end der er- betal prisen for hvide plader. Konceptet med
gul-plade biler går ud på, de er til vare og gods befordring + chaufføren og
hans hjælper.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-02-07 20:32

http://www.vonge.dk/Bilmaerker/Citroen/Picasso/Beskrivelse-01.htm