|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ventiljurstering Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  08-02-07 20:17
 | 
 |  | 
 
            Hey!
 Jeg overvejer at spare en masse penge, og selv forsøge
 mig med jurstering af ventiler på min Suzi RF 900.
 Det er selvfølgelig "Shim under bucket" typen, hvilket
 betyder at jeg skal have begge knaster afmonteret    Der er ikke lavet en Haynes eller lign. til netop RF'eren.
 Jeg har dog en kopi af original værkstedshåndbog, og en
 generel MC værkstedshåndbog fra haynes, som beskriver
 det meste af processen...
 Er det noget jeg som fingernem hjemmefusker kan begive
 mig ud i, uden de store bekymringer, eller skal jeg overlade
 det til professionelle?
 /Niels Munk 
            
             |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (08-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  08-02-07 21:25
 | 
 |  | 
 
            > Jeg overvejer at spare en masse penge, og selv forsøge
 > mig med jurstering af ventiler på min Suzi RF 900.
 > Det er selvfølgelig "Shim under bucket" typen, hvilket
 > betyder at jeg skal have begge knaster afmonteret    Hej Niels
 Du skal kun have knasterne ud hvis shims'ne skal justeres. Hvad med at prøve 
 at kontrollere ventilspillerummene først? Det kan jo være at den slet ikke 
 skal justeres. shims under bucket er meget mindre serviceintensive end 
 f.eks. stilleskruer, og jeg har kørt 50.000km uden at noget skulle stilles 
 på min CBR.
 Skal noget stilles skal det gøres ordenligt. Når knasterne skal ud har man 
 virkelig chance for at ødelægge en hel masse, så hvis du er i tvivl her, så 
 send den til en forhandler.
 -- 
 Jens Jacob Bager Jensen
 CBR 600 F '98 og DR 610 '85
 Polyteknisk MC og Ténéré.dk 
            
             |  |  | 
  Niels Munk (08-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  08-02-07 21:43
 | 
 |  | 
 
            "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in 
 message news:45cb8708$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
 > Du skal kun have knasterne ud hvis shims'ne skal justeres. Hvad med at 
 > prøve at kontrollere ventilspillerummene først? Det kan jo være at den 
 > slet ikke skal justeres. shims under bucket er meget mindre 
 > serviceintensive end f.eks. stilleskruer, og jeg har kørt 50.000km uden at 
 > noget skulle stilles på min CBR.
 Det er jeg klar over, men synes jeg kan høre en svag tikken omkring
 cylinder 4, i tomgang. I øvrigt er det tid til hendes første 
 ventiljurstering
 (24.000km).
 > Skal noget stilles skal det gøres ordenligt. Når knasterne skal ud har man 
 > virkelig chance for at ødelægge en hel masse, så hvis du er i tvivl her, 
 > så send den til en forhandler.
 Det er nemlig det jeg er klar over, men god tid, masser af tålmod, 
 fingersnilde
 og tilstrækkelig mængde perfektionisme, burde da gøre lidt ved det?    Det der bekymrer mig mest er at få sat knasterne korrekt i igen... *gys*
 /Niels Munk 
            
             |  |  | 
   tp (08-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tp
 | 
 Dato :  08-02-07 21:49
 | 
 |  | 
 
            >
 >> Skal noget stilles skal det gøres ordenligt. Når knasterne skal ud har 
 >> man virkelig chance for at ødelægge en hel masse, så hvis du er i tvivl 
 >> her, så send den til en forhandler.
 >
 > Det er nemlig det jeg er klar over, men god tid, masser af tålmod, 
 > fingersnilde
 > og tilstrækkelig mængde perfektionisme, burde da gøre lidt ved det?    >
 > Det der bekymrer mig mest er at få sat knasterne korrekt i igen... *gys*
 Du opdager meget hurtigt hvis de sidder forkert    spøg til side:  Jeg har gjort det på en XJ600/GS500/CBR1000.  Ingen af dem 
 var det noget bøvl på.  på både xj og gs'eren kunne man få et lille tool til 
 at skubbe ventilen ned og dermed liste stillebrikken ud og en ny ind. Ved 
 ikke om RF'eren vil være med til det.
 Ellers vil jeg hævde at der ikke er de store ben i at hive en knastaksel 
 ud - såfremt der altså er plads for stellet?  at du skal være opmærksom på 
 at sætte den rigtigt igen er vel logik for burhøns!  Sæt evt tuschmærker på 
 kæde og tandhjul.  Kan du evt skrue tandhjul af knastakslen? Det smarte er 
 jo at kunne liste akslen af og på igen uden at skulle tørne noget, for så 
 ved du at alt står som før 
            
             |  |  | 
    Niels Munk (08-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  08-02-07 22:00
 | 
 |  | 
 
            "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message 
 news:eqg2b7$ct9$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Du opdager meget hurtigt hvis de sidder forkert    Nåeh, det mener du ?    > spøg til side:  Jeg har gjort det på en XJ600/GS500/CBR1000.  Ingen af dem 
 > var det noget bøvl på.  på både xj og gs'eren kunne man få et lille tool 
 > til at skubbe ventilen ned og dermed liste stillebrikken ud og en ny ind. 
 > Ved ikke om RF'eren vil være med til det.
 Det tvivler jeg på at den vil, det er jo netop med shim'en under "spanden"
 Hvis den bare lå ovenpå spanden, var det ikke det store problem.
 > Kan du evt skrue tandhjul af knastakslen? Det smarte er jo at kunne liste 
 > akslen af og på igen uden at skulle tørne noget, for så ved du at alt står 
 > som før.
 Hmm - det må jeg lige undersøge. Har faktisk 2 knaster m. tandhjul
 fra en RF'er liggende - kigger dem lige i morgen :)
 /Niels Munk 
            
             |  |  | 
   Jens Jacob Bager Jen~ (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  09-02-07 07:02
 | 
 |  | 
 
            > Det er jeg klar over, men synes jeg kan høre en svag tikken omkring
 > cylinder 4, i tomgang. I øvrigt er det tid til hendes første 
 > ventiljurstering
 Hej Niels
 Jeg kontollerede ventiler et par gange for at fjerne en svag tikkelyd. De 
 forsvandt jeg jeg skiftede mit rustne forrør   . Huller i forrørene, især 
 tæt på topstykket lyder PRÆCIS som tikkende ventiler! Bare lige som info. 
 Der er ingen grund til vi alle laver den samme fejl.
 Jeg vi du har mod på at stille ventiler, så vil jeg give dig følgende tips:
 Køb nogle gode søgerblade, så du kan måle ventilspillerummet i spring på 
 1/100 del mm. Louis har nogle:
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003975 Skal man udersøge 0,13mm så lægger man en 0,06 og en 0,07 sammen. Det virker 
 fint. Husk at tørre dem godt af når man arbede med dem, da et lille styke 
 skift mellem to blade hurtigt hylder 1/100del mm.
 Du skal bruge en lille momentnøgle der går ned til omkring 6nm
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003085 Den fra Biltema er bedre (til samme pris). Men passer man på den fra Louis 
 og lader være med at tabe den eller ryste den rundt i en topboks, så holder 
 den fint.
 Ventiljusteringen skal man være frisk på at kan tage ret lang tid og kan på 
 en med shims under bucket ikke anbefales for begyndere. Til gengæld kan man 
 få shimsne i 0,025 spring, så hvis man går op i detailjer, kan man lægge 
 alle sine ventilspillerum tæt. En ombytningsshim koster 60-90kr hos Aagesen, 
 og hvis man køber dem koster de ca. det samme. Altså kan det godt betale sig 
 at købe sine shims og derved få et lager.
 Et tip er at stipse knastkæden fast til knastkædehjulene, og så bare flytte 
 knasterne nok til at man kan kome til shims'ne. Så skal den ikke taktes bag 
 efter. Men kontroller grundigt før og efter!
 Hvis du vil lave karb sync selv, så vil jeg anbefale Morgan Carbtune II. Du 
 kan købe det direkte hos http://www.carbtune.com. Det var dagens tips!
 -- 
 Jens Jacob Bager Jensen
 CBR 600 F '98 og DR 610 '85
 Polyteknisk MC og Ténéré.dk
            
             |  |  | 
    André S Hansen (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : André S Hansen
 | 
 Dato :  09-02-07 08:35
 | 
 |  | 
 
             Du skal bruge en lille momentnøgle der går ned til omkring 6nm
 >
 > http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003085 >
 > Den fra Biltema er bedre (til samme pris). Men passer man på den fra Louis 
 > og lader være med at tabe den eller ryste den rundt i en topboks, så 
 > holder den fint.
 Biltema har ikke den lille momentnøgle mere, hpf
 Har en der går fra 30 til 210 Nm, også købt i biltema, nu har de kun en til 
 449 kr.
 Men tak for link til lille, har ledt efter en    André S Hansen 
            
             |  |  | 
    Ukendt (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-02-07 10:19
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 9 Feb 2007 07:01:36 +0100, Jens Jacob Bager Jensen wrote:
 > Jeg vi du har mod på at stille ventiler, så vil jeg give dig følgende tips:
 > Køb nogle gode søgerblade, så du kan måle ventilspillerummet i spring på 
 > 1/100 del mm. Louis har nogle:
 > http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003975 God reminder ! Det gør livet så meget lettere med blade i 100-dele. De skal
 på indkøbslisten.    > Ventiljusteringen skal man være frisk på at kan tage ret lang tid og kan på 
 > en med shims under bucket ikke anbefales for begyndere. Til gengæld kan man 
 > få shimsne i 0,025 spring, så hvis man går op i detailjer, kan man lægge 
 > alle sine ventilspillerum tæt. En ombytningsshim koster 60-90kr hos Aagesen, 
 > og hvis man køber dem koster de ca. det samme. Altså kan det godt betale sig 
 > at købe sine shims og derved få et lager.
 Jup, tid er løsenet, meeeget lang tid første gang, men også et rigtigt
 hyggejob. Husk at holde alt pinligt rent, ellers bliver Du uvægerligt
 snydt. Som med følerbladene, så er det lille sandkorn på en brik lige så
 forvirrende for opmålingen. 
 > Et tip er at stipse knastkæden fast til knastkædehjulene, og så bare flytte 
 > knasterne nok til at man kan kome til shims'ne. Så skal den ikke taktes bag 
 > efter. Men kontroller grundigt før og efter!
 Ja, og så kan man egentlig ligesågodt fjerne knasten helt, og have fri
 adgang til "spande" og brikker. Der skal alligevel kontroleres, gerne flere
 gange.
 Og husk ! Ingen tænger på kanterne af knastfølgerne/"spandene" !  Det er
 fristende, men selv det mindste mærke efter en tang river efterfølgende
 spor i aluføringen i topstykket. Tør toppen af følgeren af med
 benzin/sprit, og træk følgeren ud med et stykke malerafdækningstape.
 > Det var dagens tips!
 + flere tips     -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
     Tommy Fer (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Fer
 | 
 Dato :  09-02-07 10:20
 | 
 |  | 
 > Ja, og så kan man egentlig ligesågodt fjerne knasten helt, og have fri
 > adgang til "spande" og brikker. Der skal alligevel kontroleres, gerne flere
 > gange.
 > 
 > Og husk ! Ingen tænger på kanterne af knastfølgerne/"spandene" !  Det er
 > fristende, men selv det mindste mærke efter en tang river efterfølgende
 > spor i aluføringen i topstykket. Tør toppen af følgeren af med
 > benzin/sprit, og træk følgeren ud med et stykke malerafdækningstape.
 > 
 En magnet på stang, Til at hive spandene op med. Det virker!
 >> Det var dagens tips!
 > + flere tips     _et til
 mvh Tommy Fer
            
             |  |  | 
      Thomas Gulholm (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Gulholm
 | 
 Dato :  09-02-07 10:44
 | 
 |  | 
 
            Tommy Fer wrote:
 > 
 >> Ja, og så kan man egentlig ligesågodt fjerne knasten helt, og have fri
 >> adgang til "spande" og brikker. Der skal alligevel kontroleres, gerne
 >> flere gange.
 >> 
 >> Og husk ! Ingen tænger på kanterne af knastfølgerne/"spandene" !  Det er
 >> fristende, men selv det mindste mærke efter en tang river efterfølgende
 >> spor i aluføringen i topstykket. Tør toppen af følgeren af med
 >> benzin/sprit, og træk følgeren ud med et stykke malerafdækningstape.
 >> 
 > 
 > En magnet på stang, Til at hive spandene op med. Det virker!
 > 
 Men der er det lille (teoretiske..?) problem at man kan komme til at
 magnetisere spandende - så sparer man selvfølgelig den magnetiske
 oilebundprop ;)
 Om det er en reel "trussel" ved jeg ikke (Clymer mener det er, Haynes mener
 det ikke), men for en godt ordens skyld, bør man nok undgå at lade magneten
 sidde på spanden længere en højest nødvendigt.
 -- 
 Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010 Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk |  |  | 
       Ukendt (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-02-07 14:16
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 09 Feb 2007 10:43:53 +0100, Thomas Gulholm wrote:
 > Om det er en reel "trussel" ved jeg ikke (Clymer mener det er, Haynes mener
 > det ikke), men for en godt ordens skyld, bør man nok undgå at lade magneten
 > sidde på spanden længere en højest nødvendigt.
 Jeg ville lade være :-/ Det er dog et af de mest kritiske steder at have en
 ansamling af jernspåner. Faktisk er knaster/følgere de næst hårdeste
 belastede flader, efter gearhjulene for første gear. :-|
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
       Armand (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  09-02-07 16:13
 | 
 |  | 
 "Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
 news:45cc5069$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Tommy Fer wrote:
 >
 >>
 >> En magnet på stang, Til at hive spandene op med. Det virker!
 >
 > Men der er det lille (teoretiske..?) problem at man kan komme til at
 > magnetisere spandende - så sparer man selvfølgelig den magnetiske
 > oilebundprop ;)
 > Om det er en reel "trussel" ved jeg ikke...........
 
 Jeg ville nok mene at det er et kedeligt sted at få magnetiseret og
 efterfølgende akkumulere jern-partikler (læs: støv!) fra olien :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
        Jens Jacob Bager Jen~ (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  09-02-07 16:41
 | 
 |  | > Jeg ville nok mene at det er et kedeligt sted at få magnetiseret og
 > efterfølgende akkumulere jern-partikler (læs: støv!) fra olien :-|
 
 Jeg har brugt en magnet til at trække spandene op med på min CBR. Det haldt
 fra 60.000km til 145.000km uden der var noget slid at se på knaster eller
 spande. Jeg kan godt se at der er et problem her, men jeg tror det alene er
 teoretisk. Man skal ihvert fald køre meget mere end 80.000km på en CBR 600
 før det giver knastproblemer.
 
 --
 Jens Jacob Bager Jensen
 CBR 600 F '98 og DR 610 '85
 Polyteknisk MC og Ténéré.dk
 
 
 
 
 |  |  | 
         Ukendt (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-02-07 22:19
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 9 Feb 2007 16:41:06 +0100, Jens Jacob Bager Jensen wrote:
 >> Jeg ville nok mene at det er et kedeligt sted at få magnetiseret og 
 >> efterfølgende akkumulere jern-partikler (læs: støv!) fra olien :-|
 > 
 > Jeg har brugt en magnet til at trække spandene op med på min CBR. Det haldt 
 > fra 60.000km til 145.000km uden der var noget slid at se på knaster eller 
 > spande. Jeg kan godt se at der er et problem her, men jeg tror det alene er 
 > teoretisk. Man skal ihvert fald køre meget mere end 80.000km på en CBR 600 
 > før det giver knastproblemer.
 Jeg bryder mig slet ikke om magnetisk værktøj i en motor, men om spandene
 overhovedet _kan_ magnetiseres er et godt spørgsmål. Ikke alt hærdet stål
 kan magnetiseres. Men tapen virker nu også udmærket.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
    Armand (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  09-02-07 16:03
 | 
 |  | 
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en 
 meddelelse news:45cc0e3f$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 > Jeg kontollerede ventiler et par gange for at fjerne en svag tikkelyd. De 
 > forsvandt jeg jeg skiftede mit rustne forrør   . Huller i forrørene, især 
 > tæt på topstykket lyder PRÆCIS som tikkende ventiler! Bare lige som info. 
 > Der er ingen grund til vi alle laver den samme fejl.
 Jup!
 En klubkammerat kom til at købe sig en knastkædestrammer uden at det hjalp 
 på den tikkende utæthed der var ved et forrør    -- 
 Armand. 
            
             |  |  | 
  Ukendt (08-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-02-07 22:55
 | 
 |  |  |  |  | 
  tp (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tp
 | 
 Dato :  09-02-07 09:02
 | 
 |  | 
 
            > Inspiration: http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves   det samme blot
 > anderledes    fin side, meeeeeen hvad er det lige med den vtr og dens olieforbrug (fundet 
 på siden under punktet om olie) 8l til 16.000km :-/
            
             |  |  | 
   Ukendt (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-02-07 10:19
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 9 Feb 2007 09:02:25 +0100, tp wrote:
 >> Inspiration: http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves   det samme blot
 >> anderledes    > 
 > 
 > fin side, meeeeeen hvad er det lige med den vtr og dens olieforbrug (fundet 
 > på siden under punktet om olie) 8l til 16.000km :-/
 Tjae, havde det været en Yamaha, så havde det jo været OK    Det er
 hovedsageligt bagerste cylinder at dømme ud fra stempeloverflade og
 tændrør. Kompression er i orden, faktisk lidt for god på bagerste cylinder,
 nok den ekstra olie, der hjælper. 
 Men, jeg er ikke "derinde" endnu, så det er lidt gætværk endnu, men
 udglødede stempelringe, fra et par alvorlige "tørløbere" i regnvejr for et
 par år siden, er bedste bud lige nu. Eller en "sivende" toppakning fra
 oliekanal til cylinder, usansynligt.
 Og så siver den tynde olie selvfølgelig lettere forbi "problemet", men jeg
 vil ikke kompromitere gearskifte, og knastaksellejer med en fed olie :-|
 problemet skal løses....
 Problemet med tankudluftning i regnvejr har jeg i øvrigt løst, (typefejl
  ), og jeg vil ved lejlighed lægge en vejledning på min hjemmeside.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen, som lidt tidspresset overvejer at lege oliefyr et år mere.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
    Torben Scheel (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  09-02-07 10:36
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > 
 > Tjae, havde det været en Yamaha, så havde det jo været OK    Det er
 Hov hov! Den eneste af husets MC'er der bruger olie af betydning er 
 Hondaen. Den taber det ved oliefilteret når den er varm - for tynd oring.
 Aner man et mønster    -- 
 vh
 Torben - FJ1100, TDM900, CB450S
            
             |  |  | 
     Ukendt (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-02-07 14:16
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 09 Feb 2007 10:36:28 +0100, Torben Scheel wrote:
 > Aner man et mønster    Ohh det ville være skønt    men jeg kan sgutte finde bare en lille plet
 under "fie"    -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  Emil (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Emil
 | 
 Dato :  09-02-07 08:50
 | 
 |  | 
 
            On 9 Feb., 07:01, "Jens Jacob Bager Jensen"
 <b...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
 > Ventiljusteringen skal man være frisk på at kan tage ret lang tid og kan på
 > en med shims under bucket ikke anbefales for begyndere. Til gengæld kan man
 > få shimsne i 0,025 spring, så hvis man går op i detailjer, kan man lægge
 > alle sine ventilspillerum tæt. En ombytningsshim koster 60-90kr hos Aagesen,
 > og hvis man køber dem koster de ca. det samme. Altså kan det godt betale sig
 > at købe sine shims og derved få et lager.
 Jeg vil lige henlede opmærksomheden på http://www.procycle.us/hotcams/valve_shims.htm som er et shims sæt med 141 shims til en pris af $70. Jeg har selv
 købt sådan et sæt og regner ikke med nogen sinde at skulle forbi
 Aagesen eller andre MC forretninger for at betale, gylp, 70 kr for en
 lille brik metal.
 Ang. tandhjul på knasterne, så har jeg hørt at man kan "løfte" en
 knast ud under kæden UDEN at tage tandhjulet af (i hvert fald på min
 CBR600 F3). Hvis det kan gøres på en RFer så kan man spare lidt tid,
 lidt leg med luft/slagnøglen og lidt loctite.
 Mvh.
    Emil S. Hansen
            
             |  |  | 
  Armand (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  09-02-07 16:07
 | 
 |  | 
 "Emil" <sofushansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:1171007413.602267.201360@s48g2000cws.googlegroups.com...
 
 > Ang. tandhjul på knasterne, så har jeg hørt at man kan "løfte" en
 > knast ud under kæden UDEN at tage tandhjulet af (i hvert fald på min
 > CBR600 F3). Hvis det kan gøres på en RFer så kan man spare lidt tid,
 > lidt leg med luft/slagnøglen og lidt loctite.
 
 Hvis dét trick skal holde i virkeligheden, kræver det at man ikke "taber"
 kæden fra det nederste tandhjul => holder kæden strammet op under hele
 operationen - Og hvis det lader sig gøre er et par klatter fra en male-pen
 hhv. tusch-streger på tandhjul/kæde lige så effektive at genmontere efter
 :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Emil (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Emil
 | 
 Dato :  09-02-07 19:44
 | 
 |  | On 9 Feb., 16:06, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
 > > Ang. tandhjul på knasterne, så har jeg hørt at man kan "løfte" en
 > > knast ud under kæden UDEN at tage tandhjulet af (i hvert fald på min
 > > CBR600 F3). Hvis det kan gøres på en RFer så kan man spare lidt tid,
 > > lidt leg med luft/slagnøglen og lidt loctite.
 > Hvis dét trick skal holde i virkeligheden, kræver det at man ikke "taber"
 > kæden fra det nederste tandhjul => holder kæden strammet op under hele
 > operationen - Og hvis det lader sig gøre er et par klatter fra en male-pen
 > hhv. tusch-streger på tandhjul/kæde lige så effektive at genmontere efter
 
 Det forstår jeg ikke helt? Der vel ikke forskel på at skrue
 knasttandhjulne af for så at fjerne knasterne, eller løfte knasterne
 ud "under" knastkæden uden at skrue tandhjulne af? I begge tilfælde
 vil du ende med en "løs" knastkæde.
 
 Og det betyder vel ikke det store om kæden ikke kommer på på præcist
 det samme sted. Bare den er stram på træk siden? Altså det rigitge
 antal "frie" led mellem krumtappen og (i min R4er) udstødnings
 knasten.
 
 Mvh.
 
 Emil (uden anden erfaring end en CBR600)
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  09-02-07 20:21
 | 
 |  | 
 "Emil" <sofushansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:1171046646.243892.319410@a34g2000cwb.googlegroups.com...
 On 9 Feb., 16:06, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
 > > > .... at man kan "løfte" en knast ud under kæden UDEN at tage
 > > > tandhjulet af..
 >>>
 >> Hvis dét trick skal holde i virkeligheden, kræver det at man ikke "taber"
 >> kæden fra det nederste tandhjul => holder kæden strammet op under hele
 >> operationen - Og hvis det lader sig gøre er et par klatter fra en
 >> male-pen
 >> hhv. tusch-streger på tandhjul/kæde lige så effektive at genmontere efter
 
 > Det forstår jeg ikke helt? Der vel ikke forskel på at skrue
 > knasttandhjulne af for så at fjerne knasterne, eller løfte knasterne
 > ud "under" knastkæden uden at skrue tandhjulne af? I begge tilfælde
 > vil du ende med en "løs" knastkæde.
 
 Formålet ved at fjerne akslen alene er at lade tandhjul og kæde bibeholde
 deres indbyrdes placering således at man efterfølgende ikke behøver at
 skulle rode efter rette timing men blot bolte tandhjulet på den gen-ilagte
 knast.
 Men slækker man det mindste på kæden vil indgrebet i det nederste tandhjul
 kunne flyttes og så er man alligevel derude hvor knasterne skal times i.h.t.
 krumtappen ved gen-ilægning.
 Gennemfører man operationen uden at kikse med indgrebet omkring nedre
 knasthjul vil en markering á en streg på knastakselhjulne og en prik på det
 led der ligger ud for stregen kunne gøre det samme som at holde
 "streg-og-prik" samlet hele tiden
 
 > Og det betyder vel ikke det store om kæden ikke kommer på på præcist
 > det samme sted. Bare den er stram på træk siden? Altså det rigitge
 > antal "frie" led mellem krumtappen og (i min R4er) udstødnings
 > knasten.
 
 Det der betyder noget er om både krumtap og knastaksler ligger i rette
 position i forhold til hinanden! Det koster dyrt at en knast træder på en
 ventil hvis krumtappens placering gør at stemplet er i top på pågældende
 cylinder :-|
 Derfor skal det sikres ét af tre:
 - At den indbyrdes position bevares (á holde kæden på plads på alle tandhjul
 under hele operationen).
 - At kæden kan lægges på plads på samme position efter afskuttet arbejde (á:
 markering af kæde/tandhjul og fixering af nederste igreb)!
 - At både krumtap og knast ligger på rette plads i forhold til hinanden (á:
 benytte markeringer - sædvanligvis topstillings-mærke for cyl#1 og
 pakflade-flugtlinier på knasthjulene).
 
 --
 Armand.
 (der synes at arbejdet begynder at lyde mere besværligt end det vitterligt
 ér)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (09-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  09-02-07 20:25
 | 
 |  | 
 "Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
 news:45cb772d$0$4164$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > Jeg overvejer at spare en masse penge, og selv forsøge
 > mig med jurstering af ventiler på min Suzi RF 900.
 >............
 
 Lige det til tider elementære spørgsmål:
 Hvor i landet, Niels?
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Niels Munk (11-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  11-02-07 23:26
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message 
 news:45ccc9c4$0$47367$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Lige det til tider elementære spørgsmål:
 > Hvor i landet, Niels?
 Ribe, 30km syd for Esbjerg...
 Du kommer måske forbi og hjælper?     /Niels Munk 
            
             |  |  | 
   Armand (12-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  12-02-07 04:08
 | 
 |  | 
 "Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45cf97e3$0$4164$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message 
 > news:45ccc9c4$0$47367$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 >> Lige det til tider elementære spørgsmål:
 >> Hvor i landet, Niels?
 >
 > Ribe, 30km syd for Esbjerg...
 > Du kommer måske forbi og hjælper?     >
 Tjaeh :-/
 Det kunne være fristende, men jeg bor i Fredericia og dét er lige rigeligt 
 langt fra Ribe    -- 
 Armand. 
            
             |  |  | 
    Niels Munk (12-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  12-02-07 15:40
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message 
 news:45cfd99b$0$47358$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >> Ribe, 30km syd for Esbjerg...
 >> Du kommer måske forbi og hjælper?     > Tjaeh :-/
 > Det kunne være fristende, men jeg bor i Fredericia og dét er lige rigeligt 
 > langt fra Ribe    Det ville nu ellers være en rar ting, første gang man roder
 med knasterne :) Dog også fuldt forståeligt at man ikke
 lige kører fra Fredericia -> Ribe -> Fredericia :)
 Nu har jeg bestilt lidt værktøj fra Louis (søgeblade og
 de dyre ure til at synkronisere karburatorene + den sædvanlige
 olie og filter), så nu er det bare om at komme i gang, så vi er
 klar til skærtorsdagstræf, og meget gerne før :)
 /Niels Munk 
            
             |  |  | 
 |  |