/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Genstridigt hjul, der skal af?
Fra : P Kaasing


Dato : 08-02-07 15:45

Hej

Jeg er igang med at sætte vinterhjul på min Golf IV, nu bliver det jo vinter
lader det til. Forhjulene var nemme nok at få af, men baghjulene sidder
urokkeligt fast, og jeg har husket at skrue alle boltene af
Er der en herinde der kan et godt trick til at få baghjulene af? Det er
standard highline alufælge der sidder på.

Vh

Poul




 
 
Henrik (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 08-02-07 15:50

On 2007-02-08 15:44:35 +0100, "P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> said:

> Hej
>
> Jeg er igang med at sætte vinterhjul på min Golf IV, nu bliver det jo
> vinter lader det til. Forhjulene var nemme nok at få af, men baghjulene
> sidder urokkeligt fast, og jeg har husket at skrue alle boltene af
> Er der en herinde der kan et godt trick til at få baghjulene af? Det er
> standard highline alufælge der sidder på.
>
> Vh
>
> Poul
>

En gummi hammer og bløde små slag, inde omkring center, evt, lig et bræt på..

VH

Henrik


P Kaasing (08-02-2007)
Kommentar
Fra : P Kaasing


Dato : 08-02-07 15:53

> En gummi hammer og bløde små slag, inde omkring center, evt, lig et bræt
> på..
>
> VH
>
> Henrik
>

Tak for det lynhurtige svar, det vil jeg prøve.

vh

Poul



Leonard (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-02-07 15:52

"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> wrote:

>Er der en herinde der kan et godt trick til at få baghjulene af? Det er
>standard highline alufælge der sidder på.

Det er jo ved at være en klassiker, som egentlig burde stå i manualen
til enhver hjulnøgle eller donkraft:

Løsn boltene 5mm, kør lidt frem og brems, hvis det ikke giver et klonk
og løsner fælgen, så bak og brems lidt hårdere.
I dit tilfælde vil de altså sige at du skal sætte hjulboltene i igen,
men skrue dem helt i og derefter 5mm ud.

--
Leonard

Klaus D. Mikkelsen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-02-07 15:56

P Kaasing skriver:
>
> Jeg er igang med at sætte vinterhjul på min Golf IV, nu bliver det jo vinter
> lader det til. Forhjulene var nemme nok at få af, men baghjulene sidder
> urokkeligt fast, og jeg har husket at skrue alle boltene af
> Er der en herinde der kan et godt trick til at få baghjulene af? Det er
> standard highline alufælge der sidder på.

Boltene på igen løsligt, sænk bilen så dækkene står på jorden. Tag fat i
overkanten af dækket og skiftevis træk og skub så du bevæger dæk og fælg
"på tværs", så bærkkes de løse, men husk at behulde donkraten under, det
set så underligt ud, når bilen lander på bremseskiven....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Bak (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 08-02-07 18:38


"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45cb3756$0$14034$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er igang med at sætte vinterhjul på min Golf IV,

Det var da på høje tid. Vinterdækkene er ikke kun bedre fordi de står bedre
fast på sne og is, men i høj grad også fordi, at gummiet ikke bliver så
hårdt i koldt vejr. Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det er
koldt.

Martin



Leonard (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-02-07 19:00

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Det var da på høje tid. Vinterdækkene er ikke kun bedre fordi de står bedre
>fast på sne og is, men i høj grad også fordi, at gummiet ikke bliver så
>hårdt i koldt vejr. Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det er
>koldt.

Ikke hvis du vil tro på de undersøgelser, der har været af dæk de
sidste 3-5 vintre. Og ifølge den seneste er vinterdæk slet ikke
tilrådelige i dansk klima.
Kig selv i tilbage i denne gruppe, bare et par dage ...

--
Leonard

Klaus D. Mikkelsen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-02-07 19:20

Martin Bak skriver:
>
> Det var da på høje tid. Vinterdækkene er ikke kun bedre fordi de står bedre
> fast på sne og is, men i høj grad også fordi, at gummiet ikke bliver så
> hårdt i koldt vejr. Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det er
> koldt.

Og månen er lavet af grøn ost...

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Bak (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 09-02-07 01:52


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45CB69BC.CDAC6A8F@du.kan.finde.den...
> Martin Bak skriver:
>>
>> Det var da på høje tid. Vinterdækkene er ikke kun bedre fordi de står
>> bedre
>> fast på sne og is, men i høj grad også fordi, at gummiet ikke bliver så
>> hårdt i koldt vejr. Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det
>> er
>> koldt.
>
> Og månen er lavet af grøn ost...
>
>
Så er jeg vist blevet sat på plads ;) Reglen med at sætte vintersutterne på
når kalenderen melder vinter vil je dog nok ikke lave om på.

Martin



Klaus D. Mikkelsen (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-02-07 06:18

Martin Bak skriver:
>
> Reglen med at sætte vintersutterne på
> når kalenderen melder vinter vil je dog nok ikke lave om på.

Samme her...

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Karsten H. (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H.


Dato : 09-02-07 10:10



Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Martin Bak skriver:
> >
> > Reglen med at sætte vintersutterne på
> > når kalenderen melder vinter vil je dog nok ikke lave om på.
>
> Samme her...
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Også her. I øvrigt kunne det måske være en god idé når alu-fælge skal
afmonteres. Prøv endten med sprit eller et basis baseret vaskemiddel at
hælde det ind/ned ved samlingen. Ved det basiske vaskemiddel skal der
skyldes efter med vand hurtigst.

Aluminium har det med "at vokse" - altså korrodere, så der opstår en slags
kalk. Det kan opløses måske med sprit og i hveret fald basisk baskemiddel.
Pas på, det æder også frisk aluminium der, hvcor coatningen eller
eloxeringen er væk.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Rune S. Larsen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Rune S. Larsen


Dato : 08-02-07 20:18

Martin Bak wrote:
> Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det er koldt.

Det er forkert for de dæk, man bruger i dag. På tør og regnvåd vej er
sommerdæk bedst - uanset temperaturen.

Mvh Rune
Honda Civic m. Michelin Alpin

Fam. Olsen (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 09-02-07 13:32


"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse
news:45cb777c$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Martin Bak wrote:
>> Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det er koldt.
>
> Det er forkert for de dæk, man bruger i dag. På tør og regnvåd vej er
> sommerdæk bedst - uanset temperaturen.

Ja det er rigtig nok. Men de er ikke så meget bedre end vinterdækkene på
tør/våd vej at det opvejer det som vinterdækkene er bedre på sne/is. Derfor
anses det for bedst med vinterdæk hvis man kører meget. Jeg læste dog i det
sidste nye nummer af Alfaklubbens klubblad at det optimale var at køre på
sommerdæk om sommeren og skifte til helårsdæk om vinteren. Det overvejer jeg
lidt at gøre når jeg skal have nye vintersutter til efteråret.


MVH Niels




Martin Vollert (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 08-02-07 20:47

Martin Bak skrev:
> "P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45cb3756$0$14034$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Hej
>>
>> Jeg er igang med at sætte vinterhjul på min Golf IV,
>>
>
> Det var da på høje tid. Vinterdækkene er ikke kun bedre fordi de står bedre
> fast på sne og is, men i høj grad også fordi, at gummiet ikke bliver så
> hårdt i koldt vejr. Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det er
> koldt.
>
> Martin
>
>
>
På de nye dæk er der silicia (tror jeg det hedder) i gummiet, det gør at
dækkene stadig er bløde selv under 7-5 grader.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

mfn (08-02-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 08-02-07 19:14



> Er der en herinde der kan et godt trick til at få baghjulene af? Det er
> standard highline alufælge der sidder på.

Det gjorde de også på en skoda jeg skulle smække aluer på. Løsn-kør-brems
trickede virkede på det ene, men det andet var værre. Der blev løsningen at
tabe en kæmpe hammer på 10-15 kg og tæve løs på en træklods som en vild. Til
sidst lykkedes det.



Christian B. Andrese~ (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-02-07 13:58

On Feb 8, 8:18 pm, "Rune S. Larsen" <n...@working.email> wrote:
> Martin Bak wrote:
> > Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det er koldt.
>
> Det er forkert for de dæk, man bruger i dag. På tør og regnvåd vej er
> sommerdæk bedst - uanset temperaturen.

Dette er fra en FDM undersøgelse og det viser med al tydelighed
forskellen:
Målingerne er gennemført med to ens udgaver af en Toyota Corolla med
ABS - den ene monteret med sommerdæk, den anden monteret med
vinterdæk, begge i størrelsen 195/60 R15 og begge tilkørte.

Glat vej (sne/is), 60 km/t
Sommerdæk 105,0 m.
Vinterdæk 60,3 m.

Forskel på 44,7 m, ret stor sansynlighed for buler.

Våd asfalt, 80 km/t
Sommerdæk 28,0 m.
Vinterdæk 31,5 m.

Forskel på 3,5 m betyder ofte intet.

Så ordentlige vinterdæk om vinteren, ordentlige sommerdæk om sommeren.
Det er dækkene som stopper bilen.
--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Ukendt (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-07 16:24


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1171025900.055252.224330@q2g2000cwa.googlegroups.com...
On Feb 8, 8:18 pm, "Rune S. Larsen" <n...@working.email> wrote:
> Martin Bak wrote:
> > Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det er koldt.
>
> Det er forkert for de dæk, man bruger i dag. På tør og regnvåd vej er
> sommerdæk bedst - uanset temperaturen.

Dette er fra en FDM undersøgelse og det viser med al tydelighed
forskellen:
Målingerne er gennemført med to ens udgaver af en Toyota Corolla med
ABS - den ene monteret med sommerdæk, den anden monteret med
vinterdæk, begge i størrelsen 195/60 R15 og begge tilkørte.

Glat vej (sne/is), 60 km/t
Sommerdæk 105,0 m.
Vinterdæk 60,3 m.

Forskel på 44,7 m, ret stor sansynlighed for buler.

Våd asfalt, 80 km/t
Sommerdæk 28,0 m.
Vinterdæk 31,5 m.

Forskel på 3,5 m betyder ofte intet.

Så ordentlige vinterdæk om vinteren, ordentlige sommerdæk om sommeren.
Det er dækkene som stopper bilen.

-------------------------------------------------------------------------------------
Hvis du nu kigger på dine tal i ovenstående, så BURDE enhver billist da
kunne se at det måske slet ikke er nok at køre 20 Km/t mindre bare fordi man
har fået vinterdæk og nu mener at man er blevet verdensmester. Det viser jo
med alt tydelighed at man ikke kun kan KØBE sig til sikkerhed (købe
vinterdæk), men derimod skal AFPASSE sin hastighed til forholdende.
Så rådet må være at nedsætte hastigheden i stedet for at hyle om vinterdæk
og så kan man ellers bare køre upåagtet af vind og vejr.

Selv om man nedsætter hastigheden fra 80 til 60 km/t med vinterdæk så kan
underlaget alligevel betyde dobbelt bremselængde ved 60 Km/t. Derfor køber
man ikke ene og alene sikkerhed. Det er noget som skabes med sin kørsel.
Underligt at skulle blive ved med at læse om vinterdæks fortræffeligheder,
når næsten ingen i samme ombæring kan se at man i glat føre skal reducere
sin hastighed.

Når dette sure opstød så er kommet, så skal jeg hilse at sige at i praksis
tror jeg ikke en bønne på at folk reelt nedsætter deres hastighed mærkbart.
Dertil har jeg kørt for meget rundt i landet. Folk ligger sjældent og
triller med 40 Km/t når det er sneglat....det gør de kun når de skriver her
i gruppen.

--
Tom



Christian B. Andrese~ (12-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-02-07 08:43

On Feb 9, 4:24 pm, "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:1171025900.055252.224330@q2g2000cwa.googlegroups.com...
> On Feb 8, 8:18 pm, "Rune S. Larsen" <n...@working.email> wrote:
>
> > Martin Bak wrote:
> > > Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det er koldt.
>
> > Det er forkert for de dæk, man bruger i dag. På tør og regnvåd vej er
> > sommerdæk bedst - uanset temperaturen.
>
> Dette er fra en FDM undersøgelse og det viser med al tydelighed
> forskellen:
> Målingerne er gennemført med to ens udgaver af en Toyota Corolla med
> ABS - den ene monteret med sommerdæk, den anden monteret med
> vinterdæk, begge i størrelsen 195/60 R15 og begge tilkørte.
>
> Glat vej (sne/is), 60 km/t
> Sommerdæk 105,0 m.
> Vinterdæk 60,3 m.
>
> Forskel på 44,7 m, ret stor sansynlighed for buler.
>
> Våd asfalt, 80 km/t
> Sommerdæk 28,0 m.
> Vinterdæk 31,5 m.
>
> Forskel på 3,5 m betyder ofte intet.
>
> Så ordentlige vinterdæk om vinteren, ordentlige sommerdæk om sommeren.
> Det er dækkene som stopper bilen.
>
> ---------------------------------------------------------------------------­----------
> Hvis du nu kigger på dine tal i ovenstående, så BURDE enhver billist da
> kunne se at det måske slet ikke er nok at køre 20 Km/t mindre bare fordi man
> har fået vinterdæk og nu mener at man er blevet verdensmester. Det viser jo
> med alt tydelighed at man ikke kun kan KØBE sig til sikkerhed (købe
> vinterdæk), men derimod skal AFPASSE sin hastighed til forholdende.
> Så rådet må være at nedsætte hastigheden i stedet for at hyle om vinterdæk
> og så kan man ellers bare køre upåagtet af vind og vejr.

Det har du da ret i, men vinterdækkene giver den ekstra sikkerhed hvis
man får brug for det.
4 vinterdæk koster oftest nogenlunde det samme som selvrisikoen på ens
kaskoforsikring.

> Selv om man nedsætter hastigheden fra 80 til 60 km/t med vinterdæk så kan
> underlaget alligevel betyde dobbelt bremselængde ved 60 Km/t.

Det er helt rigtigt, men med sommerdæk er bremselængden meget længere.

> Derfor køber
> man ikke ene og alene sikkerhed. Det er noget som skabes med sin kørsel.
> Underligt at skulle blive ved med at læse om vinterdæks fortræffeligheder,
> når næsten ingen i samme ombæring kan se at man i glat føre skal reducere
> sin hastighed.

Måske "smagsdommerne" uberettiget forventer at folk kan tænke sig så
meget om selv ?

> Når dette sure opstød så er kommet, så skal jeg hilse at sige at i praksis
> tror jeg ikke en bønne på at folk reelt nedsætter deres hastighed mærkbart.

Det synes jeg faktisk oftest er tilfældet. Der er altid nogle som
kører tosset.
Dog må man sige at specielt lastbilchaufførene virker som om de ikke
kan se det glatte vejr ud af forruden.

> Dertil har jeg kørt for meget rundt i landet. Folk ligger sjældent og
> triller med 40 Km/t når det er sneglat....det gør de kun når de skriver her
> i gruppen.

Nogle gange og steder er 40 km/t for lidt andre gange for meget. Man
skal selvfølgelig afpasse det efter forholdene.
På motorveje er der oftest ryddet pænt, men mindre veje kan 40 km/t
være meget for hurtigt.

Det kunne være interessant hvis Falck, DAH og lign. lavede en lille
statistik på fordelingen af sommer- og vinterdæk på de biler som de
fjerner fra de magnetiske marker.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste