MS Windows
briani 27239
hvilken fil
Fra : Poul E M

Dato : 08-02-07 22:38

Hejsa

Jeg har haft xp og vista installeret på samme computer men har nu formateret
det drev vista lå på, men computeren spørger stadig hvilket system jeg vil
boote op, hvilken fil er det lige der sørger for det,? er det boot.ini jeg
skal finde en "gammel" ver. af ?
Og er det også den fil jeg efterlyser som man kan ændre hvilken ver. der
skal startes ved nedtællingens uløb

MVH Poul E M

Fra : Bjarne Chr

Dato : 08-02-07 23:54

"Poul E M" <dvd@hafnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det boot.ini jeg skal finde en "gammel" ver. af ?
> Og er det også den fil jeg efterlyser som man kan ændre hvilken ver. der

Hej
Ja det er boot.ini du skal have fat i.
--
Du kan redigere den i Denne Computer / Egenskaber / Avanceret / Start og
genoprettelse / Indstillinger Den skal se nogenlunde ud som det her alt

Bc
I started out with nothing....I still have most of it

Fra : Poul E M

Dato : 09-02-07 08:04

> [...]
> [operating systems]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home

Hej igen

Tak for svaret, men.
Jeg kan ikke rigtig se hvor jeg bytter om på de 2 styresystemer, når jeg
skal vælge står vista nederst på listen og makøren står på den så hvis jeg
sætter timeout til 0 så får jeg jo et problem, min boot.ini ser sådan ud
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home
Edition"
/FASTDETECT/NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 09-02-07 11:23

Som skrevet tidligere skal du hente programmet VistaBootpro og bruge
det til at fjerne Vistas bootmanager.

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 09-02-07 11:49

Vista bruger sin egen bootmanager så hold venligst op med at henvise
Vista brugere til boot.ini.
Se mit svar til Poul.

Fra : Bjarne Chr

Dato : 09-02-07 12:38

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
> Vista bruger sin egen bootmanager så hold venligst op med at henvise
> Vista brugere til boot.ini.
> Se mit svar til Poul.

Det er hermed noteret, er det så også vista bootmanager der styrer showet
hvis han har valgt at starte XP'en?

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 12-02-07 12:38

Ja, Vista bibeholder boot.ini af compatibilitets hensyn men bruger den
som sådan ikke. Hvis der laves ændringer i boot.ini migreres de til
den nye bootmanager.
WIN XP og tidligere kan derfor ikke "se" at Vista er installeret.
Hvis du havde f.eks. både WIN 2000 og WIN XP installeret ville du fra
begge kunne bestemme hvilket OS der startede men med Vista er det kun
fra sidstnævnte du kan ændre på hvilket OS der starter.