XHTML Mobile 1.0 og CSS Mobile Profile 2.0
Fra : Martin

Dato : 08-02-07 21:09

Hej!

Jeg skal til at kigge lidt på at lave et site i wap (ikke WML, men XHTML
til nyere mobiltelefoner).

Jeg har skimtet/læst begge dokumentationer igennem - men er der noget
jeg skal være særligt opmærksom på?

Ja, jeg kan ikke rigtig sige hvad det mest er det jeg tænker på, for jeg
ved ikke helt hvad jeg skal lave endnu.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-02-07 21:42

Martin skrev:

> Jeg har skimtet/læst begge dokumentationer igennem

Øh, hvilke dokumentationer?

> - men er der noget jeg skal være særligt opmærksom
> på?

Ikke andet end at du ikke må anvende en fast bredde,
siden skal være fleksibel.

Opera har en speciel funktion der hedder Lille skærm,
prøv Shift F11!

Prøv også at tilføje dette efter de øvrige <link> i <head>-
sektionen.

<link href="mobil.css" rel="stylesheet"
type="text/css" media="handheld">

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 08-02-07 22:31

Allan Vebel wrote:

> Øh, hvilke dokumentationer?

DTD til XHTML Mobile 1.0
<http://www.wapforum.org/DTD/xhtml-mobile10.dtd>

CSS Mobile Profile 2.0
<http://www.w3.org/TR/css-mobile>

> Ikke andet end at du ikke må anvende en fast bredde,
> siden skal være fleksibel.
>
> Opera har en speciel funktion der hedder Lille skærm,
> prøv Shift F11!

Nu er der rimelig stor forskel på hvordan en browser, og en mobil viser
det - så desværre er det ikke altid muligt bare at se det hele i en browser.

Fx efter en hel del test virker en simpel background-image ikke på en
mobiltelefon selvom det står i CSS dokumentationen.
(har prøvet på en 1år gammel og en helt ny mobil, begge med XHTML support)

position, top, left, right, bottom virker heller ikke på mobiltelefoner

jeg har også læst lidt frem til at det er bedst at skrive alle
deklartioner. Dvs undgå at bruge shortformat fx.

font: white XXX...;
Så heller bruge
color: white;
font-family: XXX...;

Andre der har haft problemer eller lign. med dette?
Evt en workaround på background-image - problemet er at jeg godt kunne
tænke mig noget tekst over noget gradient (ser pænest ud synes jeg) -
men hvis det ikke kan lade sig gøre, så må skal hele designet jo
desværre tegnes om

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-07 23:29

Martin skrev:

> Nu er der rimelig stor forskel på hvordan en browser, og en
> mobil viser det -

Det ved Operas udviklere alt om.

> så desværre er det ikke altid muligt bare at se det hele i en browser.

Prøv det.

> Andre der har haft problemer eller lign. med dette?

Jeg har ikke designet specielt til mobiler, men jeg har
konstateret at almindeligt fleksibelt design (HTML) fungerer
forbavsende godt på en mobil med Opera Mini.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 09-02-07 05:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det ved Operas udviklere alt om.

Kan jeg få et nummer på dem :)

> Prøv det.

Jeg kan sagtens få det til at virke perfekt i browseren, også når jeg
laver browseren ned i en 160px bred.
Hvis det ellers var det du mente :)

> Jeg har ikke designet specielt til mobiler, men jeg har
> konstateret at almindeligt fleksibelt design (HTML) fungerer
> forbavsende godt på en mobil med Opera Mini.

Ja Opera Mini er jo også en rigtig browser, som bruger den alm. CSS2
specifikation, og ikke CSS Mobile Profile 2.
Desuden så virker Opera Mini ikke med <style ... media='handheld'>
Opera Mine skal have en screen media.

PS
DIV's fungerer desværre heller ikke specielt godt med mobiltelefoner

Efter jo mere jeg får testet diverse ting, er jeg ved at opgive håbet
endnu mere på at jeg overhovedet vil lave det, før at de nyere telefoner
får noget ordentligt CSS support eller en ordentlig browser indbygget
(like Opera Mini)

Hvis i vil vide det så foregår mine test på
SE S700i
SE K600i (3 telefon)
Nokia 6230i
Opera Mini (her virker alt)
Nokia WAP toolkit

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-07 11:04

Martin skrev:

> Jeg kan sagtens få det til at virke perfekt i browseren, også når jeg
> laver browseren ned i en 160px bred.
> Hvis det ellers var det du mente :)

Nej, det var det ikke. Hvis du trykker Shift-F11 i Opera, får du
vist hvordan siden ser ud på et lille apparat. Det er ikke kun et
spørgsmål om at formindske vinduet.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 09-02-07 14:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, det var det ikke. Hvis du trykker Shift-F11 i Opera, får du
> vist hvordan siden ser ud på et lille apparat. Det er ikke kun et
> spørgsmål om at formindske vinduet.

Ahh på den måde.
Tjaa... jeg plejer nu bare at sætte min ydre div til X antal px. bred,
også kigge på siden i IE, Fx og Opera

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-02-07 11:41

"Martin" wrote in message...

> Jeg har skimtet/læst begge dokumentationer igennem - men er der noget
> jeg skal være særligt opmærksom på?

Flå al unødig grafik ud af din side i CSSen. Folk er interesseret i
information, ikke illustration/pynt. Jeg ville også og specielt fravælge
baggrundsbillede. Faktisk er det den samme problematik fra de gode gamle
modem-dage om igen. Folk hader at betale ekstra for grafik, som ikke er
informationsbærende. Så vidt jeg ved, så betaler mobilbrugere pr.
megabyte. Alene derfor er det også en god idé at advare/informere, før
brugerne føres til nedhentning af sider med meget indhold/mange kb.

Derudover - vær opmærksom på, hvor meget man skal scrolle for at få fat
i informationen. Helst så lidt som muligt.

En lille ting omkring javascript. Jeg har ikke selv testet, men har fået
at vide, at pop-upper er ret irriterende, da de vil virke som et helt
nyt skærmbillede. Desuden, så tærer javascript på batteriet, mere end
ren html.

Test online i Opera Mini emulator: http://www.operamini.com/demo/

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin

Dato : 09-02-07 14:11

Rune Jensen wrote:

> [...]
> megabyte. Alene derfor er det også en god idé at advare/informere, før
> brugerne føres til nedhentning af sider med meget indhold/mange kb.

Det er selvfølgelig rigtigt...
Nu er det heller ikke en direkte informations side jeg vil lave, bare en
sød lille side til mig selv - sådan bare for at lære det :)
På et tidspunkt indenfor x antal år - så kommer der vel flere og flere
mobiler på nettet - altså det rigtige internet :)
Men så er browsererne sikkert også en helt del bedre end de er lige pt
(nu tænker jeg kun på mobiltelefoners standard browser)
Og selvfølgelig som du selv siger... prisen skal nok også falde DRASTISK.

Jeg mener prisen ligger på omkring de 5 kr./MB

> [...]
> at vide, at pop-upper er ret irriterende, da de vil virke som et helt
> nyt skærmbillede. Desuden, så tærer javascript på batteriet, mere end

Jeg har testet med noget simpelt getElementById(x) det virkede ikke på
nogle af mine telefoner hehe.
Så også med javascript, skal man tilbage til "basics"

> Test online i Opera Mini emulator: http://www.operamini.com/demo/

Man skal liiiige passe lidt på denne emulator.
Den virker skam fint, på telefoner der har downloadet - det er måske
(uden at vide det) 1-1½ % af den danske befolkning?

Den emulerer ikke "rigtige" mobiltelefon browser (java browser?)
Som jeg har skrevet tidligere, så ignorerer den <style ..
media='handheld' men skal have en screen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-07 15:46

Martin skrev:

> Og selvfølgelig som du selv siger... prisen skal nok også falde DRASTISK.

Den har nu ikke flyttet sig ret meget.

> Jeg mener prisen ligger på omkring de 5 kr./MB

Den ligger fra 7,50 kr. til 15 kr. pr. MB afhængigt af udbyder.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 09-02-07 16:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den har nu ikke flyttet sig ret meget.

Nææ... men folk bruger det vel egentlig heller ikke i speciel
udstrækning... endnu(?)

> Den ligger fra 7,50 kr. til 15 kr. pr. MB afhængigt af udbyder.

Hold da op... er det virkelig SÅ dyrt!

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 10-02-07 13:54

Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk> posting:

>Man skal liiiige passe lidt på denne emulator.
>Den virker skam fint, på telefoner der har downloadet

Hvad mener du?

>Den emulerer ikke "rigtige" mobiltelefon browser (java browser?)

Hvad mener du? Opera Mini er en mobiltelefon-browser.

>Som jeg har skrevet tidligere, så ignorerer den <style ..
>media='handheld' men skal have en screen.

Hvor? Virker fint her: http://cbh.softwolves.dk/temp/handheld.html

Har tjekket
- Opera Mini på http://www.operamini.com/demo/
- Opera Mini på min mobiltelefon