Se med om 20 minutter - 21:25 Task Force
Fra : Sune

Dato : 08-02-07 21:07

DR1 - 21:25 Task Force

Daniel Lehman føler sig snydt. Han har købt en internetforbindelse på 1024 kilobit. Men når han
måler hastigheden, så er den kun på 863 kilobit.

******

Lad os så se om han får 'ret'.

Mvh
Sune

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 08-02-07 21:34

"Sune" <april2005@tdcadsly.dk> wrote in message

> [...]
> kilobit. Men når han
> måler hastigheden, så er den kun på 863 kilobit.

Jamen manden har jo ret, at folk med teknisk indsigt kender til tabet pga
overhead gør nok mere at ISP'erne har en oplysningsopgave i forbindelse med
deres markedsføring så de ikke leverer så forvirrende oplysninger som de gør
idag..

Som indslaget også viste så er telefonsælgere og mange kundeservice
medarbejdere ganske enkelt ikke klædt på til at tage den snak med kunderne

Fra : Sune

Dato : 08-02-07 21:50

On Thu, 8 Feb 2007 21:34:03 +0100, "Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> wrote:

> [...]
>deres markedsføring så de ikke leverer så forvirrende oplysninger som de gør

Ja folk skal åbenbart informeres bedre.

Jeg er sikker på at hastigheden forbliver den samme hos alle (ikke tele2) kunder.

Forøvrigt:
Ib Tholstrup var god,
Professoren skuffede,
Task Force dumpede...

Mvh
Sune

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-02-07 21:51

On 2007-02-08, Sune <april2005@tdcadsly.dk> wrote:

> Daniel Lehman føler sig snydt. Han har købt en internetforbindelse på
> 1024 kilobit. Men når han måler hastigheden, så er den kun på 863
> kilobit.

Det var godt nok skræmmende som deres joke af en professor formåede at
mudre oversubscription sammen med det, det burde have handlet om, nemlig
ATM celleskat.

--
Andreas

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 09-02-07 09:45

On Thu, 8 Feb 2007 20:50:59 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Det var godt nok skræmmende som deres joke af en professor formåede at
>mudre oversubscription sammen med det, det burde have handlet om, nemlig
>ATM celleskat.

Sådan kan det jo gå, når man får fat i den helt forkerte professor.

http://www.cict.dtu.dk/
"Research at the center is directed to issues that are important to
innovation, management and policy development."

Man burde nok have spurgt nogen fra netværks-afdelingen på COM.
http://www.com.dtu.dk/Forskning/Net.aspx

/Jarlskov

Fra : Palle Jensen

Dato : 10-02-07 09:08

On 08 feb 2007, Andreas Plesner Jacobsen wrote in
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det var godt nok skræmmende som deres joke af en professor
> formåede at mudre oversubscription sammen med det, det burde
> have handlet om, nemlig ATM celleskat.

Hvis de så havde haft fat i den "rigtige" professer (dig?), så var
målgruppen sikkert en hel anden tror du ikke?

De sidder med lakridser og pap figurer, og så regner I med at de
skulle snakke om højtravende teknikaliteter som målgruppen ikke ville
fatte en skid af.

Nej det ville vidst ikke være hensigtsmæssigt.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-02-07 10:14

Palle Jensen <palle.nospam@gmail.com> writes:

>Hvis de så havde haft fat i den "rigtige" professer (dig?), så var
>målgruppen sikkert en hel anden tror du ikke?

Nej, problemet er, at professoren havde fat i en helt forkert
problemstilling.

Det, han snakkede om, er oversubscription eller contention: Hvis
en udbyder sælger 1000 stk. 1024 kbps ADSL-forbindelser, har han
ikke 1000 x 1024 kbps båndbredde til internettet. Det er der
simpelthen ikke brug for, for det er sjældent, at alle kunderne
bruger deres forbindelser maksimalt på samme tid.

Dette fænomen ses mange steder: kloaksystemet kan ikke tåle, at
alle trækker ud i toilettet samtidig. En bank har ikke kontanter
nok, hvis alle bankens kunder på én gang vil hæve alle deres
sparepenge. Flyselskaber overbooker deres fly, fordi de ikke
forventer, at alle passagererne dukker op.

Selvom oversubscription kan være et problem nu og da, har det
intet at gøre med det, der snakkes om hér.

Jens Breüner, jurist i Tele2, forklarede årsagen helt korrekt:
Man kan ikke bare sende data ud på Internet. Der skal afsender-
og modtager-oplysninger til. Det skal sikres, at data kommer
korrekt frem. Man kan sige, at hvis data udgør et brev, så udgør
disse oplysninger konvolutten. Og selv en konvolut fylder lidt.

Ydermere - og det glemte "Task Force" helt - er det ikke en
"1024 kbps internetforbindelse", man køber. Man køber en
"1024 kbps ADSL-forbindelse". Der er en væsentlig forskel:

ADSL er bygget på ATM, som er en ekstra konvolut uden på
konvolutten fra før (det er den, Andreas omtaler som "ATM
celleskat"). Samlet set udgør disse konvolutter et "tab" på
omkring 15%. Man har dog ikke lyst til at undvære dette tab;
det vil svare til at proppe et brev i postkassen uden en
konvolut om. De fleste véd vist, at et konvolut-løst brev ikke
har de store chancer hos Post Danmark.

Der er altså ikke noget fordægtigt ved det. Kunden har købt en
1024 kbps ADSL-forbindelse. Ikke 1024 kbps internet-forbindelse.
Hvis vi tager hans 108 kBps fra før, er udnyttelsen af ADSL-
forbindelsen 108 x 8 x 1,15 = 993 kbps. Eller 97% af den
optimale hastighed. Det kan vist ikke blive meget bedre.

Hele sagen er altså én stor misforståelse. Men man kan nok godt
sige, at udbyderne burde gøre mere for at fortælle om forskellen
på ADSL-hastighed og internet-hastighed. Man skal bare ikke
skælde dem ud, hvis argumentationen er så løs og researchen så
dårlig som den, DR hér har præsteret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Palle Jensen

Dato : 10-02-07 20:11

On 10 feb 2007, Klaus Ellegaard wrote in
> [...]

> Selvom oversubscription kan være et problem nu og da, har det
> intet at gøre med det, der snakkes om hér.

Hvilket jeg er helt med på. Til "professorens" forsvar ved vi jo ikke
helt hvad der er gået forud for interviewet. Men der er jo
paradoksalt at man med lakridssnore og papmænd vil forklare
oversubscription og/eller contention m.v. Det hænger jo ikke sammen.

Professoren er jo i forvejen ligegyldig. Han skulle bare være med til
at piske en stemning op. Jeg tror ikke der sker en skid ved det.

> [...]
> "1024 kbps internetforbindelse", man køber. Man køber en
> "1024 kbps ADSL-forbindelse". Der er en væsentlig forskel:

Det mener jeg bestemt ikke Task Force glemte. Det gjorde de da rede
for i udsendelsen. Hele sagen drejer sig om, at det jo for den
almindelige forbruger er ét fedt. Altså, pointen er at ADSL og
internetforbindelse rodes sammen og at der bør gøres noget for at
alle ved dette. Eller rettere: Den meget lille andel af folk der
sidder og spilder tiden på at måle om de får valuta for pengene. Ham
personen i indslaget må da ligge vågen om natten hvor han ikke
downloader for fuld speed da han jo i princippet spilder alt
båndbredden! Han får jo heller ikke penge tilbage hvis han kun
downloader 1 MB på en måned.

For mig at se er disse forbindelseshastigheder blot et slags index
for hvad linien er for en størrelse og som gør det lettere at
sammenligne produktet med andre udbyderes. Der er jo ingen der tænker
at de har behov for at kun hive ned med 110 KB/sek. Gør det de, ja så
er de også bekendt med konvolut snakken vil jeg mene.

> [...]
> forbindelsen 108 x 8 x 1,15 = 993 kbps. Eller 97% af den
> optimale hastighed. Det kan vist ikke blive meget bedre.

Jeg ved det og er enig. Men det er jo i virkeligheden ikke det det
drejer sig om. Det drejer sig om ordkøveri og nogle kunder der er
nærrige, eller vil i fjernsynet.

Enig.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-02-07 15:38

Palle Jensen wrote:
> De sidder med lakridser og pap figurer, og så regner I med at de
> skulle snakke om højtravende teknikaliteter som målgruppen ikke ville
> fatte en skid af.

Nej. Det er der ingen, der har sagt.
Men man kunne i det mindste forvente at det EMNE som de snakker om var
relevant. Professoren med lakridserne forsøger at forklare noget HELT
andet end det som er årsagen.

Peter

Fra : Peter T.

Dato : 09-02-07 18:55

Sune udviste en rettidig omhu og skrev:

> Daniel Lehman føler sig snydt. Han har købt en internetforbindelse på
> 1024 kilobit. Men når han måler hastigheden, så er den kun på 863
> kilobit.

Uha. Nu tænker jeg på "rene ord for pengene" og deres samarbejde med et
IT-firma, der kunne måle ens inetlinie på 0.2 sek. Hvad var det nu det
hed...? Ej. Det er vist til alles bedste, at firmaet lukkede.

> Lad os så se om han får 'ret'.

Fik han så det?

(Gad vide hvornår de dygtige journalister på Task Force tager et emne
omkring hundekiks, der ikke smager af hund, op...)

--
En hobbynørds anbefaling! (Og jeg har intet med restauranten at gøre!)

De bedste pizzaer i København: Vito's Corner i mimersgade 103, Nørrebro!
Stenovn, kvalitetskød og -grøntsager og ÆGTE italiensk pizzabager! :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-02-07 19:03

On 09 Feb 2007 17:54:48 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

> Uha. Nu tænker jeg på "rene ord for pengene" og deres samarbejde
> med et IT-firma, der kunne måle ens inetlinie på 0.2 sek.

Så vidt jeg ved, brugte de nu en del tid på at teste, og det blev så
klippet til ca. nul komma fem.

Det ændrer dog ikke ved, at brugerne i den boligforening fik leveret
et lorteprodukt med tonsvis af problemer som leverandøren i månedsvis
ikke var villig (eller i stand) til at løse.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Lars C

Dato : 09-02-07 19:06

Peter T. skrev:

>(Gad vide hvornår de dygtige journalister på Task Force tager et emne
>omkring hundekiks, der ikke smager af hund, op...)

Du kan jo prøve at kontakte dem på http://www.dr.dk/taskforce
De mangler stof til nye udsendelser. :)

--
Lars C

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-02-07 19:49

wrote:

>Uha. Nu tænker jeg på "rene ord for pengene" og deres samarbejde med et
>IT-firma, der kunne måle ens inetlinie på 0.2 sek. Hvad var det nu det
>hed...? Ej. Det er vist til alles bedste, at firmaet lukkede.

BabelTech?

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Peter T.

Dato : 09-02-07 20:16

Peter Brodersen udviste en rettidig omhu og skrev:

> BabelTech?

Yes!