transparent tekst ?
Fra : Is

Dato : 08-02-07 17:35

Hej

Jeg har en kalender - hvor jeg gerne vil gøre en forskel på passeret
og ikke passeret emner.

Har forsøgt med forskellig baggrund, uden at være helt tilfreds med
det.

Kan man gøre teksten transparent i en eller anden %

http://dch-haslev.dk/detskernu.asp?m=2

Erik Isager

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-02-07 18:11

On Thu, 8 Feb 2007 17:35:04 +0100, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

> [...]
>det.
>
>Kan man gøre teksten transparent i en eller anden %

Du kan gøre teksten grå fremfor sort - effekten af dette ville dog
være tydeligere, hvis du brugte en "tykkere" skrifttype - fx Verdana.

Men du kunne også overveje, hvorfor du overhovedet vil have overståede
begivenheder for aktuele måned stående?
Men det har du sikkert en god grund til ... måske noget med at
bestyrelsen gerne vil vise, at der er mange aktiviteter

Du har, så vidt jeg kan se, også det "strukturelle" problem, at der
ikke er ret mange relevante aktiviteter, når man viser siden i
slutningen af en måned.

Du kunne løse begge problemer ved i den *aktuelle* kalender fx at vise
aktiviteter fra dags dato (eller et par dage før) og så 1-2 måneder
frem - og så fastholde muligheden for at man kan kigge i andre
måneder, som du har i din højre-spalte nu.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Is

Dato : 08-02-07 19:11

> [...]
> frem - og så fastholde muligheden for at man kan kigge i andre
> måneder, som du har i din højre-spalte nu.

Det lyder som en god ide, der må prøves

Takker

Erik Isager

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-02-07 22:09

Hej Erik!
"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det.
>
> Kan man gøre teksten transparent i en eller anden %

Jeg ved godt, at du ikke har bedt om at få kommenteret sidens udseende, men
har du prøvet at se den i 800x600px??

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Is

Dato : 08-02-07 22:21

> Jeg ved godt, at du ikke har bedt om at få kommenteret sidens
udseende, men
> har du prøvet at se den i 800x600px??

Nej, det havde jeg ikke - og det er nok ikke den bedste opløsning at
se den i

Tak for oplysningen.

Erik Isager

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-02-07 23:16

Hej Erik!
> Nej, det havde jeg ikke - og det er nok ikke den bedste opløsning at
> se den i

Med en smule arbejde, kan den også se præsentabel ud i den opløsning også...

> Tak for oplysningen.

Det var så lidt!

Fra : Is

Dato : 09-02-07 20:19

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
meddelelse

> Med en smule arbejde, kan den også se præsentabel ud i den opløsning

Har man et bud på hvor mange der anvender 800 x 600 i dag ??

En side skal også kunne ses i forskellige browsere, men alligevel er
99,2% MS IE, 0,6% Firefox, & 0,1% er ukendt.
Og det skulle da ikke undre mig, hvis dem er gæster siden via Firefox,
også har MS IE

Nå men tak for "input" til alle - der er lidt at tænke over nu.

Erik Isager

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-02-07 20:43

Hej Erik!
"Is" skrev i en meddelelse...
> Har man et bud på hvor mange der anvender 800 x 600 i dag ??

Jeg har ikke et kvalificeret bud, men jeg bruger en (måske overdreven)
tommelfingerregel:
800x600 - 40%
1024x768 - 50%
Alt derudover - 10%

Men alle de hjemmesider jeg laver, bliver lavet med relative
bredde-angivelser - enten em eller % - jeg har dog stadig et par
"hængepartier" fra da jeg startede med at lave hjemmesider, men dem får jeg
lige så stille ryddet op i.
Det samme gør sig gældende for størrelsen af de eksterne stylesheets, som er
knyttet til siderne - de fleste fylder p.t. alt for meget, men det er jeg
også i gang med at få ordnet.

> [...]
> 99,2% MS IE, 0,6% Firefox, & 0,1% er ukendt.
> Og det skulle da ikke undre mig, hvis dem er gæster siden via Firefox,

Jeg tror ikke, at du skal ligge for meget i de tal - andre viser, at der er
kommet mange flere FF- og Opera-brugere til, men et helt nøjagtigt tal på,
hvor mange der bruger hvilken browser, tror jeg aldrig man kan få - det vil
altid være et gætteværk.

> Nå men tak for "input" til alle - der er lidt at tænke over nu.

Det var så lidt - vi er her alle for at hjælpe eller blive hjulpet...

Fra : Is

Dato : 09-02-07 22:47

> [...]
tal på,
> hvor mange der bruger hvilken browser, tror jeg aldrig man kan få -

Ovenstående tal er fra stadistik på mine gæster på
http://dch-haslev.dk/ hentet fra mit webhotel, så helt gætværk er
det vel ikke. ??

Erik Isager

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-02-07 23:04

On Fri, 9 Feb 2007 20:43:20 +0100, "Dennis Munding" <mail@invalid.dk>
wrote:

>Jeg tror ikke, at du skal ligge for meget i de tal - andre viser, at der er
>kommet mange flere FF- og Opera-brugere til

Firefox ja, men jeg har ikke set større tal for Opera i lang tid.

--
Jørn Andersen, Brønshøj

Danske tropper hjem fra Irak, nu!
Skriv under: www.kirkmand-initiativet.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-02-07 23:02

On Fri, 9 Feb 2007 20:19:23 +0100, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

>Har man et bud på hvor mange der anvender 800 x 600 i dag ??

Mange nok til at man er nødt til at sørge for, at siderne kan ses
fornuftigt i den størrelse.

Og derudover handler det ikke kun om opløsning, men om
vinduesstørrelse: Jo højere opløsning, jo større tendens til at
vinduerne ikke fylder hele skærmen.

>En side skal også kunne ses i forskellige browsere, men alligevel er
>99,2% MS IE, 0,6% Firefox, & 0,1% er ukendt.

På de ikke-nørd sites jeg har med at gøre hedder det snarere:
87% MS IE, Firefox 9%, Safari 2% , resten 2%.

>Og det skulle da ikke undre mig, hvis dem er gæster siden via Firefox,
>også har MS IE

Men det er tydeligvis ikke den browser, de foretrækker. Det skal være
et ret vigtigt site (fx netbank), hvor folk starter en ny browser op -
i stedet for at hoppe videre til noget.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-02-07 13:37

"Is" wrote in message...

> Kan man gøre teksten transparent i en eller anden %

Det forstår jeg ikke, hvorfor du vil. Nærmere skulle det være den grå og
mørkegrå baggrund i tabellen bag teksten, som skulle være transparent.

Du kan lave en .gif hvor hver anden pixel er grå og hveranden
gennemsigtig. Du kan så lave en mere, hvor heranden pixel er mørkegrå og
hveranden gennemsigtig. Det vil give det udseende af transparens i din
tabel, fordi man snyder øjet. Du vil så få en transparent tekst-baggrund
hvor baggrundsbillet vil skinne igennem i en slags raster. Du er nok
nødt til at prøve dig frem for at se om det virker efter hensigten.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-02-07 14:24

Rune Jensen skrev:

> Du kan lave en .gif hvor hver anden pixel er grå
> og hveranden gennemsigtig.

Jeg har lavet det på min <dl>-menu nederst på
http://html-faq.dk/1012.asp - bare til inspiration, og
billedet ser sådan ud: http://html-faq.dk/b/trans.gif

--
Allan Vebel