"Jeannie Kristensen (4700)" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:45aa6eaf$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Bellis" <hogb_@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:b84c0$45aa6c97$551837d4$17329@news.arrownet.dk...
>>
>> "Jeannie Kristensen (4700)" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
>> news:45aa69e8$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>> Og hvorfor?
>>> Jeg kan ikke gennemskue lige præcis denne ligning (fra min datters 7.
>>> klasses opgave)
>>> Jeannie
>>>
>>
>> x + 5 = 4x
>> x - x + 5 = 4x - x
>> 5 = 3x
>> 5 : 3 = 3x : 3
>> 1 2/3 = x
> Tak for hjælpen!
> Det var der hvor der skulle divideres med 3, at ueningheden med min
> (pubertes!!) datter opstod, o
> g jeg ikke kunne finde fodfæstet igen.
>
Forståelsen er at man skal huske at man skal gøre det samme på begge sider
af lighedstegnet akkurat som i en købmandsvægt - hvis lighedstegnet skal
opfattes som midten af vægten, så skal der altså hele tiden være ligevægt
uanset om man fjerner noget fra den ene vægtskål eller den anden -
Prøv at lave en tegning af en vægtskål for din datter- vis at der på den
ene side står følgende tal:
1 2/3 + 5 = 4*1 2/3 (idet du sætter tallene ind fra før)
4 gange 1 2/3 = 6 2/3 (idet: 1 2/3 = 5/3 - 4 gange 5/3 = 20/3 (gang med
nævneren og behold tælleren) - 20/3 = 6 2/3 (idet du dividerer 20 med 3 - du
får så 6 hele og 2/3 tilbage) -
Du har nu 1 2/3 + 5 = 6 2/3 -
Prøv nu at fjerne fra venstre side 2/3 - gør det samme på højre side.
Du har nu 1 + 5 = 6 - hvilket altså stadig giver ligevægt, da der er 6 på
begge sider: på venstre side delt op i to lodder på hhv 1 gram og 5 gram -
og på den anden side 6 gram ialt.
En pædagogisk måde at forklare det på. Om det virker på en teenager (13 år i
7. klasse - måske 14 når nærmeste familie forklarer det, er tvivlsomt,
kender jeg teenagere ret
- har selv en datter (ganske vist 17 år, men
jeg husker også den tid
)