sikkerhedsafstand, blueetooth headset ved ~
Fra : Ukendt

Dato : 03-01-07 17:34

Hej NG,

Er der nogen der kan være mig behjælpelig med nogle oplysninger om
sikkerhedsafstande til bluetoothudstyr, hvis man bruger pacemaker.

Jeg er lang tids søgen på nettet fundet frem til, at de fleste siger, at man
blot skal benytte modsattte øre end den side pacemakeren er indoperetet i
ved mobilsamtaler uden ekstraudstyr, og at man ikke bør bære sin telefon i
brystlommen. Desuden at man bær holde en afstand på 25 cm. fra pacemakeren

Men hvordan er det så med et bluetooth headset tilkoblet en
mobiltelefon. -gør den det hele værre eller er strålingen fra denne ikke
farlig?

--
Steen Sønderup

Fra : Snuden

Dato : 03-01-07 19:17

"Steen Sønderup" <steso(A)soenderup.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvordan er det så med et bluetooth headset tilkoblet en
> mobiltelefon. -gør den det hele værre eller er strålingen fra denne ikke

Bluetooth headsettets sendeeffekt er meget lille i forhold til gsm
telefonen. Jeg mener sendeeffekten er på omkring nogle milliwatt. Til
sammenligning sender en dect telefon med op til 250 milliwatt...

Snuden

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 03-01-07 22:56

Steen Sønderup wrote:
> [...]
>
> Men hvordan er det så med et bluetooth headset tilkoblet en
> mobiltelefon. -gør den det hele værre eller er strålingen fra denne ikke

Jeg ville ikke gamble med sådan noget, spørg hellere dit lokale sygehus
eller afdelingen på det sygehus, som har sat din pacemaker ind.

Jeg ved at det anbefales at man bla. taler i sin mobil telefon i
modsatte øre af, hvor pacemakeren sidder, at man ikke bør blive udsat
for krafti magnetisk påvirkning (har dog ikke rigtig noget med mobilen
at gøre) og at man i det hele taget skal passe på, når man har sådan en.

Så spørg hellere dem som er proff. på hospitalet, ikke os amatører her
inde ;)

/Thomas

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-01-07 11:59

Steen Sønderup wrote:

> Men hvordan er det så med et bluetooth headset tilkoblet en
> mobiltelefon. -gør den det hele værre eller er strålingen fra denne
> ikke farlig?

Bluetooth opererer med meget lav signalstyrke. Så hvis Bluetooth på nogen
måde var farligt for pacemaker-brugere, ville det være det nærmest være den
sikre død f.eks. at nærme sig et Wifi accesspoint. Samme frekvensområde (2,4
GHz) og væsentlig højere signalstyrke.

Ebbe