Hvor langt ude i fremtiden ligger DENNE mo~
Fra : Anders

Dato : 28-12-06 23:42

Hej

Der sker hele tiden ting og sager indenfor mobilteknologien. Delene udvikles
og bliver mindre og mindre, og der udvikles hele tiden indenfor feltet. Nu
er vi så nået dertil hvor man kan presse et 3 Mpixels kamera, mp3-afspiller
med 1GB samt mobiltelefon i én enhed på normal mobiltelefon størrelse. FØR i
tiden da man kunne få en MURSTEN med 0,3Mpixel-kamera, 16mb intern
hukommelse til 4 mp3'er og almindelig mobiltelefon i én, var der ikke så
meget smart over det hele (kun for freaks, der konstant skal have det
nyeste). Men NU begynder det at blive interessant. 3,2Mpixels er rigeligt
til f.eks. fremkaldelse og optikken virker af fin kvalitet, MP3-afspiller
funktionen virker optimalt og mobilerne er designet direkte med henblik på
mp3-afspillerfunktionen.

Nu er der snart tale om at man reelt kan have det hele i én enhed, MEN men
men:
For mig begynder det først at blive RIGTIGT interessant når man kan presse
5Mpix kamera, mp3-afspiller med minimum 4GB plads, samt mobil ned i én enhed
(af alm. mobilstørrelse).

Hvor langt ude i fremtiden ligger denne futuristiske mobildrøm?

Mvh Anders

Fra : Snuden

Dato : 28-12-06 23:57

"Anders" <peberfrugt(a)@besked.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> enhed (af alm. mobilstørrelse).
>
> Hvor langt ude i fremtiden ligger denne futuristiske mobildrøm?

http://www.nokia.dk/phones/n95/features.php

Ikke ret langt

Fra : Anders

Dato : 29-12-06 00:07

> http://www.nokia.dk/phones/n95/features.php
>
> Ikke ret langt

Jamen dog, kan dog kun udvides til 2GB plads, men det er selvfølgelig også
en del. Spændende hvor flotte 5mpix fotos den kan tage.

Hvad spår i at prisen bliver for dette dyr?

Mvh Anders

Fra : Snuden

Dato : 29-12-06 00:19

> Jamen dog, kan dog kun udvides til 2GB plads, men det er selvfølgelig også
> en del. Spændende hvor flotte 5mpix fotos den kan tage.
>
> Hvad spår i at prisen bliver for dette dyr?

Mon ikke i omegnen af 3500-5000 u. abb....

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 29-12-06 09:43

"Snuden" <snudens@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon ikke i omegnen af 3500-5000 u. abb....

Jeg vil sige 5000 -7000 uden abo.

Fra : Pistolprinsen

Dato : 30-12-06 11:59

> Jamen dog, kan dog kun udvides til 2GB plads, men det er selvfølgelig også
> en del. Spændende hvor flotte 5mpix fotos den kan tage.

Der kommer 4 GB MicroSD kort til april - så har du dine 4 GB mobil

Pistolprinsen

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 29-12-06 09:50

En Nokia N91 - 8GB koster lige knap 5 kilo uden abb.

Fra : John

Dato : 29-12-06 10:29

Anders skrev:

> [...]
> (af alm. mobilstørrelse).
>
> Hvor langt ude i fremtiden ligger denne futuristiske mobildrøm?

Jeg så en LG-mobil med 5 Mpix kamera hos MediaMarkt i Flensborg for 14
dage siden.

Men antal Mpix gør det desværre ikke alene. Optikken i kameramobilerne
er elendige i forhold til selv billigere kameraer.

Mvh

John

Fra : Per

Dato : 29-12-06 11:15

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men antal Mpix gør det desværre ikke alene. Optikken i kameramobilerne er
> elendige i forhold til selv billigere kameraer.

Har man overhovedet lavet nogen ordentlige kameraer i mobiler endnu ?

Altså med rigtig lukkere og små objektiver og ikke elektroniske lukkere?

Jeg mener iøvrigt, at de i Japan har masser af mobiler der kan det du
ønsker - vi har bare ikke fået dem til DK enddnu - de er meget længere
fremme end vi er i Eurpa - Nokia er jo fx. ikke noget særligt i Japan .

'/Per

Fra : John

Dato : 29-12-06 12:45

Per skrev:

> Har man overhovedet lavet nogen ordentlige kameraer i mobiler endnu ?
>
> Altså med rigtig lukkere og små objektiver og ikke elektroniske lukkere?

Jeg er ikke stødt på nogen i Danmark.

Nokia lancerede jo deres kameramobiler med Carl Zeiss optik. Magen til
misbrug af Carl Zeiss navnet skal man efter min mening lede længe efter.

> Jeg mener iøvrigt, at de i Japan har masser af mobiler der kan det du
> ønsker - vi har bare ikke fået dem til DK enddnu - de er meget længere
> fremme end vi er i Eurpa - Nokia er jo fx. ikke noget særligt i Japan .

Jeg mener blandt andet Samsung har lanceret en mobil med 10 Mpix kamera,
men det ser vi næppe i Danmark lige med det samme.

Jeg så hellere de brugte kræfterne på bedre optik i stedet for - men det
koster selvfølgelig noget mere end en billig megapixel-billedchip.

Mvh

John

Fra : Jesper

Dato : 29-12-06 18:32

On Fri, 29 Dec 2006 12:45:03 +0100, John wrote:

> Per skrev:

> Nokia lancerede jo deres kameramobiler med Carl Zeiss optik. Magen til
> misbrug af Carl Zeiss navnet skal man efter min mening lede længe efter.

Har du set N93? Men ok - den er selvfølgelig også lidt stor i det og ret
tung.

Fra : John

Dato : 29-12-06 20:48

Jesper skrev:

> Har du set N93? Men ok - den er selvfølgelig også lidt stor i det og ret
> tung.

Ja det har jeg. Så længe lysforholdene er optimale kan man faktisk opnå
fornuftige resultater. Så snart det ikke er tilfældet falder den igennem.
Jeg vil dog sige at videodelen fungerer udemærket rent
betjeningsmæssigt, men som du selv nævner, er det ikke den mindste og
mest handy model. Jeg synes dog hurtigt man vænner sig til størrelsen.
Jeg render selv rundt med en P990i, som jeg har valgt ud fra en række
ønsker til telefonens funktioner. Den minder størrelsesmæssigt meget om N93.
Havde jeg prioriteret videofunktionen højt, havde jeg valgt N93 og S/E
K800, hvis jeg gik efter kamerafuntionen. Alle telefoner der fylder en
del og har hver deres styrker.

Med mindre man ikke gider slæbe et videokamera med og kan leve med den
ringere kvalitet, har jeg dog svært ved at se N93 som en succes. Dertil
er det for dyrt, i forhold til prisen på et almindeligt videokamera.
For de cirka 5.000 kroner N93 koster kan man få et udemærket videokamera
og telefon.

Mvh

John

Fra : Poul Pral

Dato : 29-12-06 19:22

> Nokia lancerede jo deres kameramobiler med Carl Zeiss optik.
> Magen til misbrug af Carl Zeiss navnet skal man efter min mening
> lede længe efter.

Navnet Carl Zeiss er ikke andet end varm luft i denne sammenhæng.
Ja, Carl Zeiss kan da lave udmærkede objektiver, men det er der også andre
der kan.
Og med andenrangs teknologi alle andre steder end objektivet, er det
inderligt ligegyldigt.

--
Mvh: Poul Pral
SUPER TILBUD på mobiltelefoni: http://poulpral.minven.dk/tilbud.pdf

Fra : Peter SD.

Dato : 29-12-06 12:44

Hej.

> - de er meget længere fremme end vi er i Eurpa - Nokia er jo fx. ikke
> noget særligt i Japan .

Ja, alene derfor er de meget længere fremme i Japan.....
(Men måske er jeg ikke den største Nokia fan....*LOL*)

--
Peter

Fra : Nicolai

Dato : 30-12-06 15:24

> Jeg mener iøvrigt, at de i Japan har masser af mobiler der kan det du
> ønsker - vi har bare ikke fået dem til DK enddnu - de er meget længere
> fremme end vi er i Eurpa - Nokia er jo fx. ikke noget særligt i Japan .

Nu mener jeg altså heller ikke at Nokia er noget særligt her i Europa,
desværre er de dog ganske dominerende. Men som Peter SD skriver, så kunne
der jo være sammenhæng mellem dominans på markedet og sløv udvikling.

> '/Per

Nicolai

Fra : Poul Pral

Dato : 29-12-06 11:43

> Men antal Mpix gør det desværre ikke alene. Optikken i kamera-
> mobilerne er elendige i forhold til selv billigere kameraer.

Fuldstændig enig.
At fokusere på megapixel er ikke specielt relevant.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-07 15:46

John wrote:

> [...]

> Men antal Mpix gør det desværre ikke alene. Optikken i kameramobilerne
> er elendige i forhold til selv billigere kameraer.

Det bliver min N73 med Zeiss-optik ked af at høre :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-01-07 16:02

In article <459a702e$0$1408$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> Det bliver min N73 med Zeiss-optik ked af at høre :)

Stik den en kiks

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : John

Dato : 03-01-07 15:42

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Det bliver min N73 med Zeiss-optik ked af at høre :)

Som jeg skrev i et andet svar i denne tråd, så er brugen af Carl Zeiss
navnet misbrug af det navn og udelukkende et reklamestunt.

Ikke at CyberShot stuntet er meget bedre - og dog...

Mvh

John

Fra : Jesper

Dato : 29-12-06 16:36

On Thu, 28 Dec 2006 23:42:08 +0100, Anders wrote:

> [...]
> (af alm. mobilstørrelse).
>
> Hvor langt ude i fremtiden ligger denne futuristiske mobildrøm?

Check Nokia N95. Der skal bare et par mbyte flash kort i...