Telefonens betydning for dækning
Fra : Michael Nørgaard

Dato : 20-12-06 21:33

Hejsa - igen igen - sorry for mange måske halvdumme spørgsmål

Men - hvor meget betydning for dækning et givet sted har selve telefonen?
og - selvfølgelig - hvordan kan man da vide om en given telefon er god eller
dårlig.

vh
MIchael

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 20-12-06 22:13

Ved ikke hvormeget selve telefonen har at sige, men det der har noget at
sige, er din udbyder og hvor i landet du befinder dig.

Der er ingen udbydere i DK der dækker landet 100%.
Der vil altid være nogle steder, hvor der ikke er dækning.

Men de udbydere der bruger TDC's net (TDC, Telmore, og Unotel mfl.). har
somregel rimelig god dækning i det meste af landet.

Fra : Peter SD.

Dato : 20-12-06 22:14

Hej.

Det var en svær en at svare på.....
- hvad søger du efter for et svar ??

Hvis der eks. er fejl i antennen, senderen eller modtageren i din telefon,
så er det klart at den vil fungere dårligee end en anden der er
identisk......

Hvis din telefon af en eller anden grund (fejl el.lign) kun vil køre på det
høje bånd (1800 mhz), er dækningen også dårligere end for en telefon der
også vil køre på 900mhz....

Hvis du derimod tager 2 telefoner af forskelligt frabrikat, eller bare to af
samme fabrikat, men med forskellig modelbetegenelse, så kan der også være
forskelle i hvor godt de sender og modtager, antennens placering i
telefonen, antenens effektivitet osv.....

Producenterne forsøger eks. hele tiden på at minimere strømforbruget mest
muligt (da det er en af salgs parametrene), hvilket i sidste ende også er
med til at svække senderen i din telefon.....

- så der er mange svar på dit spørgsmål, det drejer sig meget om precis hvad
det er du leder efter.....

Hvis du er i tvivl om om din telefon fungere optimalt, så er det nemmeste at
tage en magen til og prøve med, på PRECIS samme sted....
Hvis den anden telefon så er bedre, så er næste skridt at bytte sim-kortete
i telefonerne.....
- jeg ved godt at det lyder usansynligt at et sim-kort skulle kunne gøre
noget, men det kan være fejlbeheftet på en eller anden måde så det ikke
springer på de nærmeste sendere.... (det har jeg prøvet med et kort fra
Unotel....og det blev ombyttet og så fungerede alt....)

Du kan også prøve at kikke på cell-broadcast, og abonere på gruppe 050, så
får du at vide hvilken sender din telefon er logget på.... (De fleste
telefoner kan "tvinges" til at vise informationen i display´et konstant)
Denne information koster intet at modtage, og er i mange tilfælde noget du
kan sætte op inde i din telefon´s besked-menu (den menu med SMS,MMS,E-mail
osv)......
Der kan du iøvrigt også se om din telefon køre på senderens 900mhz eller
1800mhz......
Markeret med et G hhv. D....

--
Peter

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 20-12-06 22:32

"Peter SD." <pshdo@tele.two.adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være forskelle i hvor godt de sender og modtager, antennens placering i
> telefonen, antenens effektivitet osv.....

Tjaa, problematikken er min datter har en Nokia 6150, som hun ikke rigtig
får til at virke indendøre på den efterskole, hvor hun bor. Det er sandt at
sige også ude på Jens T.... mark.
Hun er på Telmore, dvs. TDCs net. Iflg. deres dækningskort er det lige på
grænsen - eller grænsen går nærmest gennem skolens område.

Så på den baggrund tænkte jeg, om det forhold at hun jo har en telefon med
et par år på bagen, kune spille en væsentligt rolle. Jeg har faktisk en
mere, så måske vi skulle teste den af samme sted.

Thanx,
Michael

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 20-12-06 22:52

Det kan jo være at efterskolen netop ligger i et område, hvor TDC ikke
dækker 100%.

Jeg tror ikke det er selve telefonen, men man skal da aldrig sige aldrig.
Men lav forsøget med at tage den anden mobil med og sammenlign...

Fra : Peter SD.

Dato : 21-12-06 10:20

Hej.

> Jeg tror ikke det er selve telefonen, men man skal da aldrig sige aldrig.

Hvad bygger du så den "sjove" teori på ??
- at det nok ikke er telefonen....

Anders ved du ikke at elektronikken inde i en telefon kan være defekt, eller
have svage forbindelser ??
- eks. kan en lille fejl i forbindelsen til antennen i din telefon, betyde
meget ude i områder hvor dækningen er dårlig, hvorimod den betyder langt
mindre i et område med fuld dækning......

--
Peter

Fra : Peter SD.

Dato : 21-12-06 10:23

Hej.

> Hun er på Telmore, dvs. TDCs net. Iflg. deres dækningskort er det lige på
> grænsen - eller grænsen går nærmest gennem skolens område.

Hvis det viser sig at være nærmest umuligt at have forbindelse på skolen med
TDC, så kunne det måske være en ide at hun kommer over til Sonofon (CBB
el.lign), da de normalt dækker områderne lidt anderledes end TDC.....

- men hvad siger hendes skole-kammerarter, hvilke selskaber bruger de, og
har de dækning ??

--
Peter

Fra : Magic Hansen

Dato : 21-12-06 11:18

> [...]
> med TDC, så kunne det måske være en ide at hun kommer over til Sonofon
> (CBB el.lign), da de normalt dækker områderne lidt anderledes end TDC.....

Jeg har tjekket Sonofons kort også, det ser faktisk ikke bedre ud. Men jvf.
din anden kommentar tror jeg lige vi skal tjekke telefonen også for det
ligger simpelthen lige på grænsen.

> - men hvad siger hendes skole-kammerarter, hvilke selskaber bruger de, og
> har de dækning ??

Telia så vidt jeg har hørt skulle være ok - iflg. deres kort er dækningen
dog også so so - hvilket jo støtter terorien om, at telefonen også kan være
medvirkende.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-12-06 15:45

"Michael Nørgaard" <nyhedsgruppe@hejza.dk> wrote in

> Men - hvor meget betydning for dækning et givet sted har selve
> telefonen? og - selvfølgelig - hvordan kan man da vide om en given
> telefon er god eller dårlig.

Telefonen har selvfølgelig betydning for modtagelsen, men med nyere
telefoner er det reelt kun af betydning i yderområder hvor mobilnettets
dækning ikke er optimal.

Det er idag kun ganske få steder, og derfor er mobiltestere holdt op med at
teste telefonernes evne til at modtage svage signaler. Min påstand er dog
at mellem nyere telefoner er forskellen så lille at det vil være mere
afgørende om du står i "skygge" under et træ

Men da der er tale om en lidt ældre telefon, kan det sagtens være at
telefonen er den afgørende faktor.

Er der ikke andre med en mobil på efterskolen, så hun evt. kan sammenligne?

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 21-12-06 22:24

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Nørgaard" <nyhedsgruppe@hejza.dk> wrote in
>
> Er der ikke andre med en mobil på efterskolen, så hun evt. kan
> sammenligne?

He he, hvad tror du selv spørgsmålet er vel snarere om der i Danmark
findes en 15-16 årig UDEN en mobiltelefon

Men du har selvfølgelig ret, vi skal have lavet sammenligninger med et par
andre telefoner. Og pointen er jo netop, at vi er i yderområdet eller der,
hvor jeg forstår at telefonen måske netop kan spille en rolle. Logikken er
nok, at en efterskole opstår på en gammel folkeskole, som er lukket fordi
der ikke bor nogle mennesker, hvilket er grunden til at mobilselskaberne
ikke ser det store behov for dækning..........de burde vide bedre med 100
piger og drenge i deres bedste mobiltelefon-alder

thanx, michael

Fra : Tonni Madsen

Dato : 24-12-06 12:20

Ved ikke om det har ændret sig, men for et par år siden læste jeg en test af
en masse forskelligt telefoner, hvor de blandt andet testede hvor langt de
kunne gå ind i en tunnel inden samtalen knækkede... der var temmelig stor
forskel, nogen døde ved indgangen, mens andre virkede et godt stykke ind i
tunlen, så vidt jeg husker... så dengang var der ihvertfald forskel... Og
ja, det var GSM telefoner... Det var nu nemmere i de gode gamle NMT dage,
det var da noget der virkede, og så kunne man holde sneen af antennen...

Tonni Madsen

Fra : ole_hs@hotmail.com

Dato : 23-01-07 00:38

Det her betyder mere end de fleste aner. Et godt og meget aktuelt
eksempel er Nokia N80. En dyr telefon fra drengene i Finland, så der
burde ikke være nogle problemer.

Men i praksis har den en radio sensitivity der ligger 20-25 dB under
markedets bedre produkter. Herunder hører eksempelvis SE K750i.

Hvad det betyder i praksis afhænger naturligvis af hvor man færdes.
Men forskellen er så stor at en signifikant del af brugerne vil mærke
til den dårligere dækning. Det kedelige er så bare at brugerens
konklusion ofte er at det er operatøren der har dårlig dækning.

Den nemmeste test er at prøve med flere forskellige telefoner - som
nævnt af andre.

Bemærk iøvrigt at operatørerne i DK i stor stil bruger power
control. Det betyder at når man er i samtale kan dækningsindikatoren
faktisk ikke bruges til at vurdere hvor god dækningen, da denne vil
være reduceret til det nødvendige for at oprette en fornuftig
forbindelse. Det gælder heller ikke entydigt når man ikke er i kald,
idet man sagtens kan være på en celles pilot, for derefter at blive
handed over når man sætter kaldet op.

Den store analyse af hvad der foregår i netværket kræver
måleudstyr. Ganske enkelt. Men dårlig dækning er naturligvis stadig
dårlig dækning - den kan bare have mange årsager.