Ur-cocktail verdenshistorien afslører snobberi.
Folk tyller destillater i sig som virkelighedsflugt, rusmiddel, og da
værre-end-nazi USA-kongres i 1928 grundlovsændrede at sprut-forbudt,
så tvang man en regeringsgavnlig mafia under jorden, hvor AlCaponerne
kunne gære og eksplodere til nuværende narko-mafiaer
Cocktailens spydspids - Martinien - opstod i Chikago og på Manhattan i
1929, da toneangivende bartendere formildede fuselsmag i hjemmebrændt
gin ved at servere med a twist of vermouth - en middelalderlig
Milano/Torino bitter/hedvin som elegant overdøver fuselsmag
Snart duellerede Dean Martin og Frank Sinatra på vitser om
vodkaMartini ctr ginMartini og James Bond viklede sig ind i
snobbe-latterligheder om smagsforskelle om "stirred not shaken" (eller
er det omvendt, who cares?).
En seriøs forsker som mig har underkastet kerne-fænomenet
grundforskning og dobbeltblind og kan med gæsters hjælp fastslå, at
vil du optimere et fattigrøvs-budget med discount-vodka og
tilsætninger og ikke opleve smags-nedtur, så har Aldi en
fersken-aperitif, der kan få selv Kvicklys halbbitter til at smage
elegant, og Føtex har ikke-alkoholiske drink-tilsætninger med jordbær
og marquerita smag, der er lige så duelige og næsten så billige i
drift.
Smagskoncentrater til kamouflage kan også gøre sløj chardoney med
bismag til super-"Kir" - og fornemme franske fersken og solbær og
brombær likører er toppen, men mindre kan gøre det. Billigste papvin
kan rykke to socialklasser op med rette likør eller bitter - et
fornemt forskningsfelt for alle - smådrankere i alle lande, forener
eder. Bekæmp snobberi, og du har ikke levet forgæves.
Bedst tænkelige fjendebillede er ikke nazier men muslimer og
sekundært - socialdemokratipampere der forbyder fugleglade tanter på 4
sal i Tåstrup-højhus at have mejsekasse på altanen, af æstetiske dvs
snobbegrunde.
Hvis du til venner og bekendte fremviser sans for livets sande
værdier - fx mest mulig velsmag for færrest mulig antal kroner - så
modarbejder du pampervælde. Og dermed muslimvælde.
|