Psykens indre belønninger afgør politik
Engang var politik en kamp om at dele den økonomiske kage, så egen
faggruppe fik mest muligt,
Idag slås partierne snarere om selvtillid til sine vælgere
Men lefler for deres forfængelighed om at føle sig moralsk overlegne
og stemple modparterne som fascister og give dem skyld - og andre
selvhads former: skam, nid nag, syndsbevidsthed og det særligt
individuelle og surrealistiske samvittighedsnag.
Efter vi alle er gjort stenrige af industrialismens og robotternes
masseproduktion, er livslykken især om at finde dagdrømme, som
overbeviser , selvbedrag som hænger sammen og ikke afsløres med krise
til følge.
Springet fra dyr til menneske skete da, vi ved krige og jagt brugte
kastevåben og disses flugt gennem luften fremmede forestillingsevne -
stens, spyds, piles og andre missilers flugt trænede tankens flugt og
via forestillingsevne skabtes en lavine af Edisonske og andre
opfindelser, ofte med krigens angreb og forsvar som primær drivkraft
Fra at forestille sig løgne ved alliancer, vi selv helst vil undgå
bliver gennemskuet (og hvad er planB hvis man er så uheldig) kom der
vild og komplex øget vægt på TRO, HÅB og Kærlighed
Fantasier, som var opium i dagligdagen kom i senmiddelalderen til at
gå på livet efter døden - hvilket man idag ikke taler højt om, og
ateisternes gud er blevet en abstrakt ånd-i-naturen.
Når DF hetzer for straf mod en krigsforbryder-olding er det for at
placere sig i det gode selskab af de forargede moralister - en
politisk niche som vore kulturradikale modparter vandt rigdom , magt
og ære på, da liberalisterne helt urimeligt gjordes til racister.
Moden skifter om hvordan man skammer sine løst definerede modparter
ud, og skabeloner hentes fra Hollywood og anden drømmeindustri,
fiktion og virkelighedsflugt. "Vær jorden tro" lyder besværgelsen om
at stoppe den absurde al magt til fantasien, men abstinenserne er for
store ved at lægge det afhængighedsskabende ånd fra sig, og
moralister er for opfindsomme, fra dyre- miljø- og
flygtningebeskyttelse til utopiske drømme om individuel frihed og
praktisk markeds-samarbejde - og håndens i stedet for åndens arbejde.
Den megen forvirring fremmedgør og splitter os, med et stress som
følgesygdom, som rummer de samme lag på lag af løgne, som findes i
mikrobernes junglelov, som derved også forfines, så de overkommelige
virus- og bakteriesygdomme bliver til antibody mimicry, og autoimmune
civilisationssygdomme præger liv og død: kræft, kredsløbslidelser,
sukkersyge, gigt, sclerose, fibromyalgi og andet udefinerbart og
hypokondri- og ulykkesfugl-agtigt.
Min egen tilbage-til-naturen strategi er om at sætte skel mellem vold
og ord og prioritere de love der mindsker risiko for mord,
lemlestelse, tyveri og tyvsk bedrag, og nedprioritere juristeri, der
skal genoprette ære og stolthed, som jeg finder alt for kringlede
størrelser til at domstolsafgørelser kan rumme retfærdighed og
forebyggelse af ulykke.
Der skabes megen ulykke via falsk medlidenhed og ynk - empati -
overgearet misundele - selvfed hævnlyst - rethaveriskhed og
forurettethed - altsammen luftig umålelig sindsyge, som sjældent gør
den gavn, der påstås
|