Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp mig, opfrisk min hukomelse
Fra : Karsten

Dato : 29-06-01 22:44

Jeg er røget i et lille problem, og det er at jeg helt har glemt havd de
forskellige tal står for, angående lukketiden på min spejlrefleks-kamera.
Jeg har følgende tal at vælge imellem, - 1.9 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - og
16.
Grunden til min spørgsmål er, at jeg har et problem med at mine billeder er
sorte i ca 10 % af billede, og det er kun galt med dem som jeg har taget
inden-døres

Bruger følgende
Fujica STX-1 ( 1:1.9 f=50mm)
Ricoh KR-5 Super ( 1:2 50mm)
Har lige bestilt en Sigma 28-80 mm - 3,5-5,6 Macro - 1445.00 til min Ricoh,
kan nemlig ikke skaffe nogen til min Fujica.

Eller kan i anbefale mig nogle andre, (har ikke for mange penge at gøre med)

Fra : Kim Østrup

Dato : 29-06-01 23:06

Hej Karsten

Karsten <kstroem@post10.tele.dk> skrev i en
> [...]
spejlrefleks-kamera.
> Jeg har følgende tal at vælge imellem, - 1.9 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 -

Tallene angiver hvilken blænde objektivet bruger. Når du bruger en stor
blænde som 1,4 og 2,8 bliver lukkertiden kortere end når du bruger en
lille blænde som 11 og 16. Tallene kaldes altså blænde, men omtales også
som f-stop og i kort form blot eksempelvis f/1,4.

> [...]
billeder er
> sorte i ca 10 % af billede, og det er kun galt med dem som jeg har

Nu kender jeg ikke dit kamera, men generelt er det smart at anvende
flash indendørs eller tage billeder på de store blænder (f/1,4 - f/4)
ellers bliver lukkertiden for lang og billederne bliver rystet. Når
billederne er sorte er det formentlig fordi de er undereksponeret - du
har altså brugt en blænde- og lukkertidskombination som ikke har belyst
filmen nok. Brug enten større blænde eller længere lukkertid - måske en
kombination.

På de papæsker dine film ligger i kan du finde en lille oversigt over
hvilke kombinationer der skal bruges i hvilke situationer - sollys,
overskyet osv.

> [...]
> kan nemlig ikke skaffe nogen til min Fujica.
>
> Eller kan i anbefale mig nogle andre, (har ikke for mange penge at

En 50mm med f/1,4 er jo ganske lysstærkt, mens en Sigma 3,5-5,6 ikke er.
Men til 1500 kr. skal du ud på brugtmarkedet for at finde noget der er
mere lysstærkt (og skarpere).

Mvh

Kim

Fra : Karsten

Dato : 30-06-01 14:58

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En 50mm med f/1,4 er jo ganske lysstærkt, mens en Sigma 3,5-5,6 ikke er.
> Men til 1500 kr. skal du ud på brugtmarkedet for at finde noget der er

Mener du her med at det er en dårlig ide, at købe denne linse.

Fra : Lyrik

Dato : 29-06-01 23:15

"Karsten" <kstroem@post10.tele.dk> wrote in message
> [...]
> kan nemlig ikke skaffe nogen til min Fujica.
>
> Eller kan i anbefale mig nogle andre, (har ikke for mange penge at gøre
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kære Karsten!
Tallene du angiver er ikke lukkertider, men blænderåbninger!
16, 11 og otte til solskin, 5,6 og 4 til gråvejr, og 2.8 og 1.9 til mørkere
forhold, med en lukkertid på en hundrededel sekund for eksempel. Store
tal=lille bitte lyshul, små tal =stort lyshul, ind til filmen.

Lukkertiderne er i sekunder, for eksempel 1 sekund ned til en tusindedel
sekund.
De vil ligne tal på kameraet som for eksempel 1, 1/2, 1/4, 1/30 o.s.v. måske
1sek,2,4,30,60.................500, 1000-for det samme.
Jo kortere tid, jo mindre lys kommer der igennem til filmen.

Hvis billederne er sorte på 10% af billedet taget inden døre med blitz,
skyldes det som regel at du har valgt en for hurtig lukkertid som ikke
passer med blitzen.

Når man bruger blitz, skal man bruge en lukkertid der er synkroniseret med
blitzen. Som regel 1/60 eller 1/30 sekund. Der er gerne et mærke på
lukkertiden som viser hvilken af dem man skal bruge til blitzen.

Hilsen
Jens

Fra : Karsten

Dato : 30-06-01 15:01

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> blitzen. Som regel 1/60 eller 1/30 sekund. Der er gerne et mærke på
> lukkertiden som viser hvilken af dem man skal bruge til blitzen.

Jeg siger her med mange tak for oplysningerne, men jeg var så heldig at
finde følgende side http://www.fototal.dk/
hvor der står lidt om det