Som talt ud af min mund
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 01-02-07 11:13

John Wagner, adm. direktør for De Samvirkende Købmænd i JP Erhverv
01.02.2007, som svar på spørgsmålet om, hvad han ville bruge 365 dages
betalt frihed til:

"Skrive en bog om, hvordan blokpolitikken splitter Danmark i en tid, hvor vi
mere end nogensinde har brug for brede forlig om Irak-politikken,
indvandring, den nye kommunale struktur, en modernisering af hele
sygehusvæsenet, en mere dynamisk og sund skattepolitik, planlovsrevisionen,
fødevarepolitikken osv."

Tidligere i interviewet udtaler han:

"Desværre forhindrede Venstre og Dansk Folkeparti, hvad der kunne være
blevet verdens bedste lukkelov. I stedet fik vi noget værre rod, der på én
gang er til skade for alle andre end storcentre og lavprisvarehuse og helt
uoverskueligt for forbrugerne."

Sund fornuft udtrykt kort og præcist. Det kunne vi alle lære af.

- Jensby

Fra : gb

Dato : 01-02-07 12:42

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote in

> [...]
> rod, der på én gang er til skade for alle andre end storcentre og
> lavprisvarehuse og helt uoverskueligt for forbrugerne."

Ved du hvad, Jensby. Da jeg var lille, lå der fire
købmandsforretninger i gå-afstand fra vores hjem, mælkemanden kørte
mælk ud til folk, fiskehandleren kørte rundt med sine varer, doktoren
kom på hjemmebesøg og havde tid til patienterne, folk voksede op i
hjem, hvor far gik på arbejde og mor passede huset. Der var altid
nogen hjemme, ingen behøvede at henslæbe sin barndom på en eller
anden skod-institution. Ens økonomi var ikke afhængig af tvungent
tilhørsforhold til bankerne - man fik sin løn i en brun papirskuvert.

Dette har 68'erne, med venstrefløjen og de nu ganske tavse
"rødstrømper" i spidsen, fået afskaffet, til fordel for et
klientproducerende, umyndiggørende, høj-institutionalseret samfund.

I ligger, som I har redt op til med jeres "velfærdssamfund". Så tag
lige og væk din hukommelse, hvis du er gammel nok, eller stik piben
ind.

--
GB

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 01-02-07 12:53

"gb" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I ligger, som I har redt op til med jeres "velfærdssamfund". Så tag
> lige og væk din hukommelse, hvis du er gammel nok, eller stik piben

Ved du hvad GB?

Vil du dermed påstå, at det ikke var i kapitalismens interesse, at man
indførte

- supermarkeder
- store centrale mejerier
- benyttede sig af kvindelig arbejdskraft
- mv.

Og du ønsker måske (i lighed med de mindst tænkende medlemmer af Dansk
Folkeparti) et Morten Korch samfund, som er lige så urealistisk som et
kommunistisk utopia.

Nå - jeg må hellere stikke piben ind.

- Jensby

Fra : gb

Dato : 01-02-07 13:07

> [...]
> - supermarkeder
> - store centrale mejerier
> - benyttede sig af kvindelig arbejdskraft

Det var det måske. Og? Jeg mener stadig, at den største fejl var, at
kvinderne partout skulle tvinges ud på arbejdsmarkedet. Det smadrede
hele familiestrukturen. Desuden foretrækker jeg stadig klart at
handle i små forretninger frem for i monstrositeter som Field's etc.,
og hvad de centrale mejerier angår, har motivationen vel været
logistisk snarere end "kapitalistisk".

> Og du ønsker måske (i lighed med de mindst tænkende medlemmer af
> Dansk Folkeparti) et Morten Korch samfund, som er lige så
> urealistisk som et kommunistisk utopia.

Du kan kun forestille dig enten et bondesamfund eller det vi har i
dag? Har du vision nok til at kunne se en mellemvej? Mortn Korch - du
er rigtig fuld af populistiske klichéer?

> Nå - jeg må hellere stikke piben ind.

Husk vaselinen.

--
GB

Fra : BigBother

Dato : 01-02-07 14:57

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote in message

> [...]
> sygehusvæsenet, en mere dynamisk og sund skattepolitik,
> planlovsrevisionen, fødevarepolitikken osv."

Hvis al politik blev gennemført med brede forlig ville det jo bare ende som
i USA, hvor der stort set ikke er nogen reel forskel på de to partier, og de
de-facto har et etpartisystem med to fraktioner. Er det ikke nok at over 80%
af al lovgivning i Folketinget vedtages enstemmigt? Jeg gyser ved tanken om
at indvandrerlovgivningen skulle vedtages i et bredt forlig.

Fra : Jesper

Dato : 01-02-07 16:10

> [...]

> indvandring, den nye kommunale struktur, en modernisering af hele
> sygehusvæsenet, en mere dynamisk og sund skattepolitik, planlovsrevisionen,

Blokpolitik min bare! Under Nyrup førtes blokpolitik med blot ét
Nordatlantisk mandat i overskud.

> [...]
> uoverskueligt for forbrugerne."
>
> Sund fornuft udtrykt kort og præcist. Det kunne vi alle lære af.

Ska' vi ikke også genindføre vægterne i byerne og bymurer med porte der
bliver låst ved solnedgang?

Eller hva' mæ' at genindføre kirketugten?
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.