Når staten svigter tager borgerne til selv~
Fra : Michael Laudahn eOpp~

Dato : 30-01-07 20:35

Fundet i den franske NG fr.soc.politique - på

http://groups.google.com/group/fr.soc.politique/msg/8f9f37f42e154cd0

eller

http://preview.tinyurl.com/2sm5bc

For meget er for meget - borgere tager til selvjustits

En ny historie onder 'blandet' på side 1 af dagsavisen Peru 21 *) i
morges. 'Naboer flytter en famile med vold, som solgte droger',
skriver Peru 21. 'De brød vinduer og dørene åbne. De kastede deres
ting ud på gaden, ikke sidst fjernsynsapparatet og andet radioudstyr
fra anden etage. Derefter hældte de benzin ud, og ilden nåede frem til
de ankommende strømledninger, således at strømforsyningen i Chosica-
kvarteret (ved Limas bygrænse) blev afbrudt', forklarer avisen.
Politiet kunne ikke lave noget mod bebyggerne, som hævnede sig på en
familie der var bekend for at sælge droger.

'Vi har haft nok med at se, at politiet ikke laver noget. Og derfor
har vi kastet ud dem', tilfortror en dame avisen. 'Vi vil ikke at de
fortsætter med at sælge droger.'

Lignende hændelser sker hver dag hér eller dér i landet.

For nogen dage siden tilegnede avisen El Comercio en interessant
artikel på følelsen af angst og usikkerhed (det erindrer os om
noget!), som råder i Lima. Avisen publicerede også et foto, som viste
et på et gitter fastgjordt plakat i et tætter beboet kvarter i
hovedstaden. I store bogstaver stod der det klare budskab: 'Ingen
tyverier - ellers bliver du massakreret'.

*) http://www.peru21.com/

Overvejelse: Det er fx det, som kunne ske hos os for mohammedanerne og
deres venstreorienterede støttere, med mindre de selv kommer til
fornuft (altså mohammedanerne returnerer til deres lande og de
venstreorienterede øver selvkritik). Også hos os svigter staten
fuldstændigt, og også hos os vil folk næppe lade sig tilbyde alt
dette.

--

Laudahns leitsatz:

Der deutsche hang von einem extrem ins andere zu fallen ist folge der
traditionellen 'verbotskultur': Anstatt wichtige gesellschaftliche
temen zu diskutieren, wird die debatte unterbunden. Konsequenz: Die
leute bleiben unreif, und die wichtigen temen brodeln unter der
oberfläche weiter - bis sie explodieren. Und das spiel beginnt unter
anderen vorzeichen von vorn. Dänemark, du hast es besser...

Fra : translat

Dato : 31-01-07 18:13

"Michael Laudahn eOpposition" wrote:

> Politiet kunne ikke lave noget mod bebyggerne, som hævnede sig på en
> familie der var bekend for at sælge droger.

Det kaldes narkotika (ikke droger) på dansk. Og politiet kunne ikke
stille noget op mod beboerne.

Bent.

Fra : Michael Laudahn eOpp~

Dato : 31-01-07 19:38

On 31 Jan., 18:13, "translat" <konga...@my-deja.com> wrote:

> Det kaldes narkotika (ikke droger) på dansk. Og politiet kunne ikke
> stille noget op mod beboerne.

Tak. Skal prøve at beholde det i 'hovedet mit'. Det bliver dog ikke så
let, da jeg ikke har en dansk omgivelse og skifter frem og tilbage
mellem et antal sprog hele tiden. Men du må gerne erindre mig igen,
jeg tager ikke så snart ilde op.