det har vi da vidst længe
Fra : @

Dato : 28-01-07 11:27

at alle de frelste dogmatikere, hallahhippier og andre med "de
rigtige" meninger, ikke har samme antal brikker at flytte med er da
klart, en del af deres hjerner er jo allerede låst fast i religiøs
dogmatiktåge

<<<<<<
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4210550/
Ikke-troende har i gennemsnit en IQ, som er 5,8 point højere end
troende
<<<<<<
/Albert Camus/

Fra : Allan Riise

Dato : 28-01-07 11:31

@ wrote:
> [...]
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4210550/
> Ikke-troende har i gennemsnit en IQ, som er 5,8 point højere end

Det vil de mange Jødiske Nobelpristagere nok blive kede af at høre.

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 28-01-07 11:42

On Sun, 28 Jan 2007 11:30:37 +0100, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

>Det vil de mange Jødiske Nobelpristagere nok blive kede af at høre.

hvorfor dog det?
har du belæg for at jødiske nobelprismodtagere er stærkt religiøse?

<<<<
Danske nobelprismodtagere:

Aage Bohr, Fysik, 1975
Niels Henrik David Bohr, Fysik, 1922
Henrik Dam, Medicin, 1943
Johannes Fibiger, Medicin, 1926
Niels Finsen, Medicin, 1903
Niels Kaj Jerne, Medicin, 1984
August Krogh, Medicin, 1920
Ben Mottelson, Fysik, 1975
Jens Christian Skou, Kemi, 1997

Muslimske:

Ahmed H. Zewail, Fysik, 1999
Abdus Salam, Fysik, 1979
<<<<<

sammenholdt med antal danskere vesus antal muhamedanere

synes det som om folk der er fastlåst i en religiøs tågetilværelse
ikke magter ret megen forskning

/Albert Camus/

Fra : Allan Riise

Dato : 28-01-07 11:51

@ wrote:

> hvorfor dog det?
> har du belæg for at jødiske nobelprismodtagere er stærkt religiøse?

Nå, er præmissen nu at man skal være "stækt" religiøs. Jeg synes at du
flytter barren lidt rigeligt, især når der henvises til at det er religiøse
der skulle have lavere IQ, hvor kommer "stærkt" ind henne?

--
Allan Riise

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 14:09

@ wrote:

> Danske nobelprismodtagere:
>
> Aage Bohr, Fysik, 1975
> Niels Henrik David Bohr, Fysik, 1922
> Henrik Dam, Medicin, 1943
> Johannes Fibiger, Medicin, 1926
> Niels Finsen, Medicin, 1903
> Niels Kaj Jerne, Medicin, 1984
> August Krogh, Medicin, 1920
> Ben Mottelson, Fysik, 1975
> Jens Christian Skou, Kemi, 1997
>
> Muslimske:
>
> Ahmed H. Zewail, Fysik, 1999
> Abdus Salam, Fysik, 1979

Touché

/Kim

Fra : Allan Riise

Dato : 28-01-07 14:29

Kim Frederiksen wrote:

> Touché

Jeg tror mere at grunden er kulturel, at man ikke forsker i disse lande har
jo intet at gøre med om man har en formåen dertil, men at man bare ikke gør
det.

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 28-01-07 14:39

On Sun, 28 Jan 2007 14:29:25 +0100, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

>Jeg tror mere at grunden er kulturel,

sikkert

får man informationer der strider mod ens tro vil man straks forsøge
at bortforklare og aflede

at den såkaldte fredens religion(muhamedanismen) er eksponent for
megen vold terror og anden galskab er der også masser af appologeter
der feberisk søger at trylle væk med den ene bortforklaring mere
udsøgt end den anden

/Albert Camus/

Fra : TL

Dato : 28-01-07 20:34

On Sun, 28 Jan 2007 14:29:25 +0100, in dk.politik "Allan Riise"
<ari06@pc.dk> wrote:

>Jeg tror mere at grunden er kulturel, at man ikke forsker i disse lande har
>jo intet at gøre med om man har en formåen dertil, men at man bare ikke gør
>det.

Med andre ord, påstanden er ikke, at folk er dummere, de lever bare i
en kultur, der hæmmer forskning, uddannelse og kritisk, intellektuel
nysgerrighed.
Fik du ikke skudt dig selv lidt i foden der, med dit auto-forsvar?

Fra : Allan Riise

Dato : 28-01-07 23:28

TL wrote:

> [...]
> nysgerrighed.
> Fik du ikke skudt dig selv lidt i foden der, med dit auto-forsvar?

Jeg tror ikke at man bevidst hæmmer hverken det ene eller det andet, i den
kultur er det bare ikke noget man stræber efter, idealerne er anderledes,
der går man mere op i fællesskabet (landsbyen/stammen) og i familien end vi
gør i vores kultur.

Derimod kan man jo se, at inden for f.eks. handel og litteratur der er den
kultur meget godt med.

--
Allan Riise

Fra : TL

Dato : 29-01-07 00:17

On Sun, 28 Jan 2007 23:28:06 +0100, in dk.politik "Allan Riise"
<ari06@pc.dk> wrote:

>Jeg tror ikke at man bevidst hæmmer hverken det ene eller det andet,

Jeg tror heller ikke, at det er bevidst.

>i den
>kultur er det bare ikke noget man stræber efter,

Og derfor er udvikling og levestandard så bare meget lavere. Prøv bare
at sammenligne med de sydøst- og østasiatiske lande, der har et andet
syn på udvikling og uddannelse.

>idealerne er anderledes,
>der går man mere op i fællesskabet (landsbyen/stammen) og i familien end vi
>gør i vores kultur.

Man går også meget op i fællesskab i de fjernøstlige og
sydøstasiatiske lande. Her er det bare ikke en forhindring for
uddannelse og forskning.

>Derimod kan man jo se, at inden for f.eks. handel og litteratur der er den
>kultur meget godt med.

Synes du virkelig det? Der bliver udgivet meget færre bøger, og der er
udbredt censur mht hvilke emner, der kan skrives om.
Jeg kan helt ærligt heller ikke se, at denne kultur udmærker sig
specielt indenfor handel.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-01-07 23:34

TL skrev:

> [...]
> nysgerrighed.
> Fik du ikke skudt dig selv lidt i foden der, med dit auto-forsvar?

Der er visse der vil hævde at man er ufatteligt dum hvis man ikke kan et
religiøst værk forfra og bagfra i søvne.

Efter deres målestok er jeg ufatteligt dum, det er jeg ikke efter
"vores" målestok.
Hvis målestok er den rigtige?

Fra : TL

Dato : 29-01-07 00:14

On Sun, 28 Jan 2007 23:33:52 +0100, in dk.politik "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> wrote:

> [...]
>religiøst værk forfra og bagfra i søvne.
>
>Efter deres målestok er jeg ufatteligt dum, det er jeg ikke efter

Måske kan man få en ide om, hvilken målestok, der er den mest
hensigsmæssige ved at se på udvikling og levestandard.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-01-07 00:51

TL skrev:

> Måske kan man få en ide om, hvilken målestok, der er den mest
> hensigsmæssige ved at se på udvikling og levestandard.

Ja, hvis det er det man ønsker at måle efter. Der er rigtigt mange
mennesker der ikke ønsker at benytte den målestok.

Fra : TL

Dato : 30-01-07 10:22

On Mon, 29 Jan 2007 00:50:32 +0100, in dk.politik "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> wrote:

>Ja, hvis det er det man ønsker at måle efter. Der er rigtigt mange
>mennesker der ikke ønsker at benytte den målestok.

Ja, vi kan selvfølgelig bare omdefinere betydningen af ord, så man er
"dum", hvis man ikke bruger al sin tid og energi på at studere gamle
ammestuehistorier.
Det bliver bare svært at kommunikere, når vi sådan finder på vores
egen betydning af ord.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-01-07 22:40

TL skrev:

> Ja, vi kan selvfølgelig bare omdefinere betydningen af ord, så man er
> "dum", hvis man ikke bruger al sin tid og energi på at studere gamle
> ammestuehistorier.

Det er ikke en omdefinering. Det er definitionen og det har det været i
frygteligt mange år.

> Det bliver bare svært at kommunikere, når vi sådan finder på vores
> egen betydning af ord.

Jamen, det er jo det vi har gjort.
Frihed, lykke og velstand er ikke entydige begreber, men er udelukkende
defineret ud fra ens egne præmisser.

Fra : TL

Dato : 31-01-07 08:52

On Tue, 30 Jan 2007 22:40:09 +0100, in dk.politik "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> wrote:

>Det er ikke en omdefinering. Det er definitionen og det har det været i
>frygteligt mange år.

Ligesom det var almen viden i mange år, at jorden er flad og stjernene
er huller i himlen?
Helt ærligt, synes du virkelig, at det er en god definition af "dum",
at man er dum, hvis man ikke kender et religiøst værk forfra og bagfra
i søvne?

>Jamen, det er jo det vi har gjort.
>Frihed, lykke og velstand er ikke entydige begreber, men er udelukkende
>defineret ud fra ens egne præmisser.

Nå ja, det er såden, at folk, der myrder civile i Irak bliver til
"frihedskæmpere". Selvfølgelig kan der være definitioner, der alle er
rimelige, og alligevel ikke er helt det samme. Men der er godt nok
også grænser for hvor langt ude man kan hente sine definitioner, hvis
ord skal have nogen mening.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-01-07 22:30

TL skrev:

> Ligesom det var almen viden i mange år, at jorden er flad og stjernene
> er huller i himlen?

Eksisterer Gud?
Afhænger svaret på ovenstående af hvem man spørger?
Kan begge dele være sandt?
Hvorfor er der folk der skille sig af med al deres ejendom for at leve
et liv helt uden økonomiske midler og samtidigt påstår at de er lykkelige?

> Helt ærligt, synes du virkelig, at det er en god definition af "dum",
> at man er dum, hvis man ikke kender et religiøst værk forfra og bagfra
> i søvne?

Nej, jeg synes ikke at det er en god definition.

> Nå ja, det er såden, at folk, der myrder civile i Irak bliver til
> "frihedskæmpere".

Ja, eller "befriere".

> [...]
> rimelige, og alligevel ikke er helt det samme. Men der er godt nok
> også grænser for hvor langt ude man kan hente sine definitioner, hvis

Man skal passe på med at definere løse begreber som noget evigtgyldigt.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 28-01-07 11:53

Allan Riise formulerede søndag:

> Det vil de mange Jødiske Nobelpristagere nok blive kede af at høre.

Ja, tænk, de kunne have drevet det endnu længere hvis ikke de havde
spildt tiden på kirken.
Kai

Fra : @

Dato : 28-01-07 12:12

synagogen

/Albert Camus/

Fra : Ralph

Dato : 28-01-07 12:43

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Det vil de mange Jødiske Nobelpristagere nok blive kede af at høre.

Fordi man er født af en jødisk mor og derfor er jøde behøver man da ikke
være troende.
Du har lidt samme "logik" som højrefløjserne herinde, muslimske forældre =
islamisk terrorist, tsk, tsk.

--
Ralph

Fra : Allan Riise

Dato : 28-01-07 12:54

Ralph wrote:
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fordi man er født af en jødisk mor og derfor er jøde behøver man da
> ikke være troende.

Nu ser jeg hvert år det afsluttende interview/debat med Nobelpristagerne
inden for Kemi, Matematik, Fysisk etc. og der er de fleste faktisk troende,
især de af jødisk herkomst, men også rigtig mange fra USA, de er så kristne
i forskellige afarter.

> Du har lidt samme "logik" som højrefløjserne herinde, muslimske
> forældre = islamisk terrorist, tsk, tsk.

Sludder, du burde måske hellere se på @'s fortolkning af hvad han rent
faktisk linker til.

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 28-01-07 14:23

On Sun, 28 Jan 2007 12:43:01 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>være troende.
>Du har lidt samme "logik" som højrefløjserne herinde, muslimske forældre =

nu viser det sig jo desværre at

muhamedanske forældre i Europa=

muhamedansk fundamentalist
/Albert Camus/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-01-07 13:07

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> writes:

> Det vil de mange Jødiske Nobelpristagere nok blive kede af at høre.

Siden du nu ikke forstår statistik, skulle du nok undlade at hænge
dig i enkelttilfælde.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Anglachel

Dato : 28-01-07 14:42

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil de mange Jødiske Nobelpristagere nok blive kede af at høre.
>
> --
> Allan Riise

Så vidt jeg ved, er kvotienten af ateister i forhold til troende højest i
den jødiske kultur.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-01-07 10:49

On Sun, 28 Jan 2007 11:30:37 +0100, Allan Riise skrev:

> Det vil de mange Jødiske Nobelpristagere nok blive kede af at høre.

Kunne du ikke lide at høre, at dem der tror på tegneserieguder
er gennemsnitligt mindre intelligente end dem, der ikke tror
på, at sådanne fantasifigurer er virkelige?

Helt ærligt Allan, du tror da vel ikke alvorligt på det der
med, at lyn kommer fra Thors vilde ridt over himlen?

--
Contempt, prior to complete investigation, enslaves men to
ignorance. - Dr. John Whitman Ray

Fra : Allan Riise

Dato : 29-01-07 11:02

Henrik Svendsen wrote:

> [...]
>
> Helt ærligt Allan, du tror da vel ikke alvorligt på det der
> med, at lyn kommer fra Thors vilde ridt over himlen?

Næ, og det viser også at du ikke fatter Asatroen.

--
Allan Riise

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-01-07 12:13

On Mon, 29 Jan 2007 11:02:02 +0100, Allan Riise skrev:

> Næ, og det viser også at du ikke fatter Asatroen.

Hehe - er du med i "Hedensk daggry"?

Men forhold dig nu også til den oprindelige sag --- kunne du
ikke lide at høre, at troende er gennemsnitligt mindre
intelligente end ikke-troende (folk der holder mere af at
vide).

--
"If a lie is repeated often enough all the dumb jackasses in
the world not only get to believe it, they even swear by it."

Fra : Allan Riise

Dato : 29-01-07 13:43

Henrik Svendsen wrote:

> [...]
> ikke lide at høre, at troende er gennemsnitligt mindre
> intelligente end ikke-troende (folk der holder mere af at

Jeg aner ikke hvordan denne oplysning er fremkommet, og så mener jeg heller
ikke at man kan måle intelligens via IQ tests.

--
Allan Riise

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-01-07 14:38

On Mon, 29 Jan 2007 13:42:55 +0100, Allan Riise skrev:

> Jeg aner ikke hvordan denne oplysning er fremkommet, og så mener jeg heller
> ikke at man kan måle intelligens via IQ tests.

Mener ... det er nok snarere 'tror'.

Selvfølgelig er intellektuelle evner målbare. På utallige
områder. Læs mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence

--
"Why shouldn?t truth be stranger than fiction? Fiction, after
all, has to make sense." --Mark Twain

Fra : Allan Riise

Dato : 29-01-07 14:42

Henrik Svendsen wrote:

> Mener ... det er nok snarere 'tror'.
>
> Selvfølgelig er intellektuelle evner målbare. På utallige
> områder. Læs mere her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence

Så tror du også på at Mænd er klogere end Kvinder?

--
Allan Riise

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-01-07 14:56

On Mon, 29 Jan 2007 14:42:08 +0100, Allan Riise skrev:

> Så tror du også på at Mænd er klogere end Kvinder?

Jeg gør ikke så meget i det der 'tror'. Jeg gør egentligt
heller ikke så meget i det der 'snakken udenom'. Læs artiklen
og lær, at IQ-tests absolut kan måle intelligens.

--
If you want to make someone angry, tell him a lie; if you want
to make him furious, tell him the truth.

Fra : Allan Riise

Dato : 29-01-07 15:03

Henrik Svendsen wrote:

> Jeg gør ikke så meget i det der 'tror'. Jeg gør egentligt
> heller ikke så meget i det der 'snakken udenom'. Læs artiklen
> og lær, at IQ-tests absolut kan måle intelligens.

Wikipedia er jo ikke reguleret ej heller peer reviewed af kompetente
forskere inden for de forskellige fagområder, og kan som sådan ikke bruges
som et sandhedsvidne, jeg er af den opfattelse at intelligens er andet og
mere end at kunne tænke matematisk/logisk.

--
Allan Riise

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-01-07 15:23

On Mon, 29 Jan 2007 15:03:13 +0100, Allan Riise skrev:

> Wikipedia er jo ikke reguleret ej heller peer reviewed af kompetente
> forskere inden for de forskellige fagområder,

Men der er masser af henvisninger til og citater af kompetente
og "peer reviewed" (hvad hedder det på dansk?) forskere og
deres forskning.

> og kan som sådan ikke bruges
> som et sandhedsvidne, jeg er af den opfattelse at intelligens er andet og
> mere end at kunne tænke matematisk/logisk.

Det er det da også, og det tages også med i artiklen ... læs
den.

Selv sådan noget som skilsmisse har en tydelig sammenhæng med
IQ. Hvor det altså er dem, der scorer lavest, der har flest
skilsmisser.

Fra : wilstrup

Dato : 29-01-07 18:21

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> IQ. Hvor det altså er dem, der scorer lavest, der har flest
> skilsmisser.

man kan ikke måle intelligens - det er simpelthen ikke muligt, eftersom man
ikke ved hvad intelligens virkelig er. Selv blandt klassiske
intelligensforskere ved man godt at man ikke kan finde "intelligensen" ved
simple målinger, fordi man er usikker på hvad det egentlig er man måler og
om man nu måler "det hele" eller kun øjeblikkelige evner - og da evner kan
udvikle sig og ikke er medfødte, så er det ikke muligt at udsige noget
endegyldigt om intelligensen.
Blandt massevis af intelligensforskere går opfattelsen af intelligens som
værende noget der handler om antal af "intelligenstræk" til diffuse
opfattelser af at intelligens er noget "dynamisk".

Der er som sagt ikke enighed om hvad intelligens er - og forskere i hele
verden forsøger at finde frem til en såkaldt "kulturfri intelligens" - en
person, der aldrig har været påvirket af noget som helst - en person, der
til syvende og sidst slet ikke eksisterer.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-01-07 20:26

On Mon, 29 Jan 2007 18:20:56 +0100, wilstrup skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> man kan ikke måle intelligens

Det kan man da nemt - læs artiklen.

> - det er simpelthen ikke muligt, eftersom man
> ikke ved hvad intelligens virkelig er.

Man ved altså godt, hvilken form for intelligens, der testes
for - det fremgår af den givne definition. Det er f.eks.
klart, at man ikke tester for matematiske evner, når der gives
en test, som måler sproglige evner.

> [...]
> om man nu måler "det hele" eller kun øjeblikkelige evner - og da evner kan
> udvikle sig og ikke er medfødte, så er det ikke muligt at udsige noget

Ingen seriøse påstår jo at man måler andet end den
øjeblikkelige intelligens, og ingen påstår, at man ikke kan
udvikle den øjeblikkelige intelligens - i både op og
nedadgående retning (hvis det sidste ellers kan kaldes
udvikling). Alle ved at der er et intellektuelt bånd, som
individer bevæger sig indenfor, når de testes. Nogen gange har
man en dårlig dag andre gange en god dag. Det kender vi
allesammen.

> [...]
> opfattelser af at intelligens er noget "dynamisk".
> Der er som sagt ikke enighed om hvad intelligens er

Nej, nogen er jo altid uenige i hvadsomhelst; men lad os ikke
spilde tiden på den slags useriøs snak, når det kommer til
noget så simpelt som definitionen af et begreb.

> [...]
> person, der aldrig har været påvirket af noget som helst - en person, der
> til syvende og sidst slet ikke eksisterer.

Hvad skal vi dog med "kulturfri intelligens", - ingen
mennesker lever kulturfrit - pånær nogen få individer som
f.eks. Mowgli.

Der er en masse forskellige tests, man kan lave, og det
'sjove' er, at de gængse IQ-tests viser en sammenhæng mellem
at være dårlig til at løse disse tests og så det at have flere
skilsmisser og en masse andre negative ting, der er mere af
blandt dem, der scorer lavt.

Så man kan roligt fastslå, at de gængse IQ-tests giver et
glimrende billede af personens intellektuelle og sociale
kapacitet. For det gør de jo. Sammenhængen er lysende klar og
ikke til at komme udenom ... men du må godt prøve.

Læs artiklen - der gives masser af eksempler.

--
"You can fool some of the people all the time, and those are
the ones you want to concentrate on." - George W Bush

Fra : @

Dato : 29-01-07 16:37

On Mon, 29 Jan 2007 15:03:13 +0100, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>som et sandhedsvidne, jeg er af den opfattelse at intelligens er andet og
>mere end at kunne tænke matematisk/logisk.

selvfølgelig er du da det, når virkeligheden bliver for påtrængende

er det selvfølgelig virkeligheden der er forkert

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 29-01-07 16:36

On Mon, 29 Jan 2007 14:55:34 +0100, Henrik Svendsen
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

>Jeg gør ikke så meget i det der 'tror'. Jeg gør egentligt
>heller ikke så meget i det der 'snakken udenom'. Læs artiklen
>og lær, at IQ-tests absolut kan måle intelligens.

Riise er socialist

og for sådanne er den rette tro og de "rigtige" "politisk korrekte"
meninger langt vigtigere end virkelighed og fakta

bliver fakta og virkelighed for ubehagelig eller svarer det ikke til
"det politisk korrekte" afvises det

uden nogen form for argument

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 29-01-07 16:32

On Mon, 29 Jan 2007 14:42:08 +0100, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

>Så tror du også på at Mænd er klogere end Kvinder?

har du noget som taler imod?

/Albert Camus/

Fra : Martin

Dato : 29-01-07 16:54

> [...]