Hjerneflugten fra Danmark er minimal
Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-07 16:48

I dagens Berlingske Tidende kan man på side 10 i Business-sektionen læse
en solstrålehistorie, der indledes:

===
> [...]
>eller brain gain«.
>
>Men samtidig maner rapporten forestillinger om vild hjerneflugt i
>jorden. Antallet af højtuddannede, der udvandrer, er cirka 2.000-2.500
>om året - svarende til fem procent af dem, der får en kandidatgrad
>hvert år. Og under en procent af den samlede akademiske arbejdsstyrke
>på cirka 160.000 personer.
>
>Udvandringen af højtuddannede danskere modsvares stort set af
>højtuddannede udlændinge, der flytter hertil. Netto er der altså ikke
>tale om et tab af højtuddannet arbejdskraft for Danmark.

==

Dermed falder argumentationen for at nedsætte skattetrykket, og især af
skatten for de højeste indkomster, til jorden. Det er da også især disse
høje indtægter, organiseret i Dansk Industri, Det konservative
Folkeparti og Det radikale Venstre, der argumenter herfor ...

I øvrigt kan jeg henvise til en gammel artikel om sagen, »Hjerneflugten
er en myte«:

<http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=722664>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-01-07 17:17

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Dermed falder argumentationen for at nedsætte skattetrykket, og især af
> skatten for de højeste indkomster, til jorden.

Nejda. Brain drain er kun et element i skattenedsættelserne. Incitament
og sort arbejde er to andre. Og så naturligvis friheden, men det er ikke
noget du nogensinde ville interessere dig i. Den har du ofret på det
socialdemokratiske alter.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-07 17:58

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> [...]
> og sort arbejde er to andre. Og så naturligvis friheden, men det er ikke
> noget du nogensinde ville interessere dig i. Den har du ofret på det

Jeg hørte lige i Deadline at arbejdsløshedstallene fra december var
kommet. Ledigheden er endnu engang faldet, nu med 2.300 på en måned. I
forvejen er ledigheden her i landet nu den laveste blandt samtlige
OECD-lande.

Og så skal man lige huske på at danskerne er en af de folkeslag der har
den længste ugentlige arbejdstider, når man lige husker på at også
kvinderne arbejder. Det er jo let nok at tage ekstra overarbejde hvis
man har en hjemmegående husmor, som så ikke tælle med i statistikken
over den gennemsnitlige arbedstid for folk /i arbejde/ ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-01-07 18:10

> [...]

> kommet. Ledigheden er endnu engang faldet, nu med 2.300 på en måned. I
> forvejen er ledigheden her i landet nu den laveste blandt samtlige

Den HAR vi haft oppe at vende, Per. De tal er ikke korrigeret for folk
på orlov, og falske arbejdspladser som fx. aktiveringsordninger.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-07 18:18

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Den HAR vi haft oppe at vende, Per. De tal er ikke korrigeret for folk
> på orlov, og falske arbejdspladser som fx. aktiveringsordninger.

OECD-tallene er beregnet på samme måde for alle landene, og er derfor de
mest retvisende, når der skal foretages internationale sammenligninger.

Også i andre lande bruges i øvrigt aktiveringsordninger, og så skal man
for Danmarks vedkommende huske at aktiveringerne er nedskåret kraftigt
siden regeringsskiftet. 'Aktiveringscirkusset' er afskaffet.

I øvrigt kan folk på orlov, typisk forældre- eller barselsorlov, vel
ikke siges at være til rådighed for arbejdsmarkedet. Ej heller invalider
eller folkepenionister på 65 eller 66 [CEPOS vil gerne have også dem med
i statistikken som 'ledige'].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-01-07 18:38

> [...]

> for Danmarks vedkommende huske at aktiveringerne er nedskåret kraftigt
> siden regeringsskiftet. 'Aktiveringscirkusset' er afskaffet.

Det er en myte. Jeg selv og en af mine venner var i aktivering så sent
som i 2003. Tvungen aktivering eksisterer i "bedste" velgående i dag,
som en tommeskrue til at bistandsmodtagerne ikke skal have lyst til at
lade sig forsørge, men skal tvinges hovedkuls ud på arbejdsmarkedet og
de høje skatter der følger med.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-07 19:03

> [...]

> som en tommeskrue til at bistandsmodtagerne ikke skal have lyst til at
> lade sig forsørge, men skal tvinges hovedkuls ud på arbejdsmarkedet og

Aktivering af bistandsklienter, ja. Men ikke af dagpengemodtagere. Det
er dem jeg taler om.

Som hovedregel har bistandsklienterne i øvrigt været arbejdsløse i mere
end fire år, medmindre de ikke har været forsikrede ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 25-01-07 20:01

> [...]

> Folkeparti og Det radikale Venstre, der argumenter herfor ...
>
> I øvrigt kan jeg henvise til en gammel artikel om sagen, »Hjerneflugten

Hvormange danskere under uddannelse flytter til udlandet og bliver dér
når de er færdigtuddannede?
En dansk højtuddannet i Danmark er uddannet til danske forhold og danske
arbejdskraftbehov, derfor bliver den hjemlige arbejdskraft nok hjemme.

Og så er problemet at Danmark har behov for at tiltrække en masse
højtuddannede, det kan bliver svært med de meget høje skatter.

Og så har en rapport fra Rockwoolfondens Forskningsenhed dokumenteret at
det offentlige mister 120 kr hvergang de indkræver 100 kr i topskat. Det
er mao. en rigtig dårlig forretning at indkræve topskatten.
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-01-07 20:29

> Og så har en rapport fra Rockwoolfondens Forskningsenhed dokumenteret at
> det offentlige mister 120 kr hvergang de indkræver 100 kr i topskat. Det
> er mao. en rigtig dårlig forretning at indkræve topskatten.

Per og de andre socialdemokrater er mere interesseret i "solidaritet"
end de er i om marginalskatten er økonomisk for staten eller ej. Vi kan
jo ikke have at alle de slemme direktører i Rungsted køber endnu en
Mercer så de fattige arbejdere kan føle sig marginaliserede og udstødte.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-07 23:43

> Hvormange danskere under uddannelse flytter til udlandet og bliver dér
> når de er færdigtuddannede?

Ganske få. De fleste kommer tilbage efter et år - gerne efter et år på
highschool eller college.

I øvrigt viser tallene at der stort set er lige så mange immigranter som
emigranter med høj uddannelse. Jeg har da også mødt mange amerikanske
akademikere der er migreret til Danmark ...

> En dansk højtuddannet i Danmark er uddannet til danske forhold og danske
> arbejdskraftbehov, derfor bliver den hjemlige arbejdskraft nok hjemme.

Ikke når det drejer sig om cand.scient.er eller cand.polyt.er.

> Og så er problemet at Danmark har behov for at tiltrække en masse
> højtuddannede, det kan bliver svært med de meget høje skatter.

Vi må sørge for at uddanne dem vi har brug for selv, i stedet for at
forsøge at hugge højtuddannede fra lande som Indien, der har mere end
rigelig brug for dem selv. Det seneste jeg har set om Indien var at man
havde mangel på ingeniører, og at man derfor var nødt til at 'outsource'
arbejde til Kina ...

> Og så har en rapport fra Rockwoolfondens Forskningsenhed dokumenteret at
> det offentlige mister 120 kr hvergang de indkræver 100 kr i topskat. Det
> er mao. en rigtig dårlig forretning at indkræve topskatten.

Nu er man næppe i stand til at 'dokumentere' noget sådant, da man ikke
kender præferencerne hos de individer, der udgør befolkningen. Mange vil
ved lavere skat reagere med nedsat arbejdstid, da de i og for sig ikke
har brug for flere penge ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 26-01-07 00:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ganske få. De fleste kommer tilbage efter et år - gerne efter et år på
> highschool eller college.

Har du nogen undersøgelse der dokumentere det?

> I øvrigt viser tallene at der stort set er lige så mange immigranter som
> emigranter med høj uddannelse. Jeg har da også mødt mange amerikanske
> akademikere der er migreret til Danmark ...

Igen, tal på bordet!

> Ikke når det drejer sig om cand.scient.er eller cand.polyt.er.

Du mener altså ikke der er mangel på ingeniører?

> [...]
> rigelig brug for dem selv. Det seneste jeg har set om Indien var at man
> havde mangel på ingeniører, og at man derfor var nødt til at 'outsource'

Nok nærmere fordi kinesiske ingeniører er billigere og dygtigere.

> [...]
> kender præferencerne hos de individer, der udgør befolkningen. Mange vil
> ved lavere skat reagere med nedsat arbejdstid, da de i og for sig ikke

Og hvad med det sorte arbejde? Hvis en person der betaler topskat hyrer
en håndværker, der ligeledes betaler topskat, til at udføre en opgave,
så skal vedkommende tjene 913 kr før skat for at kunne give håndværkeren
100 kr i hånden efter skat og moms. Hvis man topskatten skal den
pågældende kun tjene 453 kr og hvis man også afskaffer servicemomsen så
kommer vi ned på 392 kr.

Og så er der intet der tyder på at fjernelsen af topskatten vil få folk
til at arbejde mindre, tværtimod.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-01-07 01:21

> [...]
> kommer vi ned på 392 kr.
>
> Og så er der intet der tyder på at fjernelsen af topskatten vil få folk

Bestemt ikke for håndværksfagene, såsom murere, tømrere, snedkere,
malere, elektrikere, VVS-folk.

Sandsynligvis ikke for den stereotypiske direktør, for arbejdsbyrden i
administration og management bliver ikke mindre af at man sænker
skatterne, nej nærmere tværtimod!

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-07 07:43

> Har du nogen undersøgelse der dokumentere det?

CRL har for nogle år siden kommet frem til det resultat, der i øvrigt
understøttes af de seneste fremkomne resultater. Et år på college eller
high school vil selvklart i statistikken fremkomme som 'emigration', og
når de så vender tilbage, vil det fremkomme som 'immigration'.

> Igen, tal på bordet!

På folk jeg har mødt, eller statistikken? Jeg kan kun henvise til
artiklen i Berlingske Business.

> Du mener altså ikke der er mangel på ingeniører?

Måske skulle du læse på hvad jeg kommenterer. En dr.theol. kan i højere
grad kun bruges herhjemme end en dr.techn.

> Nok nærmere fordi kinesiske ingeniører er billigere og dygtigere.

Det jeg har læst om det er at Indien i dag mangler ingeniører. Indien
oplever jo i disse år et sandt /Wirtschaftswunder/ med vækstrater på
10-12%. Det betyder i øvrigt at den indiske økonomi på kun godt 20 år
ti-dobles. 1,12^20 = 9,65.

> [...]
> 100 kr i hånden efter skat og moms. Hvis man topskatten skal den
> pågældende kun tjene 453 kr og hvis man også afskaffer servicemomsen så

Jeg har set rapporter om at mængden af det sorte arbejde er faldende;
her under højkonjunkturen er der ganske simpelt ikke tid til det ...
husk på at ved de rigtigt store opgaver er der slet ingen mulighed for
sort arbejde. Sort arbejde er kun noget der foregår i forhold til
private som ved nyt køkken i villaen, ikke i forhold til de større
projekter.

> Og så er der intet der tyder på at fjernelsen af topskatten vil få folk
> til at arbejde mindre, tværtimod.

Indse dog at folk er forskellige, og har forskellige præferencer. Nogle
vil vælge at arbejde mere [men håndværkeren der arbejder sort vil da
stadig arbejde sort, da det trods alt giver mere], andre vil vælge at
arbejde mindre, for til gengæld at få tid til så meget andet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-01-07 08:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Indse dog at folk er forskellige, og har forskellige præferencer.

Morsomt at se en socialdemokrat plædrere for individers forskellighed
når du vil trykke det samme uniforme "velfærdssystem" ned over hovedet
på os allesammen.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-07 08:31

> [...]

> Morsomt at se en socialdemokrat plædrere for individers forskellighed
> når du vil trykke det samme uniforme "velfærdssystem" ned over hovedet

Morsomt at se en libertarianer udstille sine stereotype
virkelighedsopfattelser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-01-07 08:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Morsomt at se en libertarianer udstille sine stereotype
> virkelighedsopfattelser.

Det er måske ikke sandt at du går ind for en unitær velfærdsstat, Per?
Har jeg taget fejl af dig? Er du i virkeligheden individualistisk
liberalist?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-07 09:43

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Det er måske ikke sandt at du går ind for en unitær velfærdsstat, Per?

Nu ved jeg ikke hvad du mener med en 'unitær velfærdsstat', og ordet
'unitær' står ikke engang i min fremmedordbog fra Gyldendal [røde].

Men Oxford American English Dictionary, som du jo også har på din Mac,
skriver:

=
unitary
adjective
1 single; uniform : a sort of unitary wholeness.
• of or relating to a system of government or organization in which the
powers of the separate constituent parts are vested in a central body :
a unitary rather than a federal state.
=

Og her tales om modsætningen til en /føderalstat/. Personligt ville jeg
dog ikke have noget imod om landet omdannedes til en forbundsstat, hvor
Region Sjælland og Region Hovedstaden udgjorde en del, men eget
lovgivende landsting, som det kendes fra de tyske /Länder/ med deres
/landsdage/. Men jeg tror nu ikke at det er det du tænker på ...

> Har jeg taget fejl af dig? Er du i virkeligheden individualistisk
> liberalist?

Du har det vist med at opstille modpoler, og til at se virkeligheden i
sort-hvidt, snarere end i nuancer af gråt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-01-07 01:21

> [...]
> kender præferencerne hos de individer, der udgør befolkningen. Mange vil
> ved lavere skat reagere med nedsat arbejdstid, da de i og for sig ikke

Statistik, Per. Et repræsentativt udsnit på 1100-1200 personer er nok
til at danne sig et godt overblik over hvad der rører sig i
befolkningen. Ikke underligt at du afviser det, for det taler jo imod
dit ønsker om meget høje skatter på arbejde.