Tortursagen der STADIG ikke vil gå væk
Fra : Zeki

Dato : 23-01-07 19:11

"En FN-rapport sætter nu igen ild til debatten om, hvorvidt danske soldater
har udleveret afghanere til mishandling og tortur. Den amerikanske og danske
regering siger nej, men rapporten fra FN antyder, at svaret faktisk er ja."
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/01/23/172250.htm?rss=true

Ikke overraskende har statsministeren mere tillid til Bush end han har til
FN, så han mener stadig at der er "nul at komme efter."

DR Nyhederne sætter fokus på sagen klokken 21 hvor de taler med en
forhørsleder - et direkte vidne. Men hvad hjælper beviser, når dem man vil
overbevise er faktaresistente?

Mvh
Zeki

Fra : Anglachel

Dato : 23-01-07 20:11

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> soldater har udleveret afghanere til mishandling og tortur. Den
> amerikanske og danske regering siger nej, men rapporten fra FN antyder, at

Se det ændrer jo sagen noget. Det kunne i det mindste tyde på, at regeringen
har fejlinformeret folketinget. Et mere interessant spørgsmål er, om
regeringen burde have reageret på den rapport? Hvor meget troværdighed
skulle man have anlagt disse anklager i forhold til de meldinger, man fik
fra amerikanerne? Og hvordan skulle det opvejes i forhold til ens generelle
forhold til amerikanerne. Og hvad var Foghs/DKs reelle handlemuligheder i
det omfang, at man fandt det sandsynliggjort, at der fandt systematiske
fangemishandlinger sted? Læg mærke til at det jo skulle være
sandsynliggjort at det ikke bare drejede sig om et/nogle isolerede tilfælde.

> Ikke overraskende har statsministeren mere tillid til Bush end han har til
> FN, så han mener stadig at der er "nul at komme efter."

For tiden har jeg ikke meget tiltro til nogen af dem

> DR Nyhederne sætter fokus på sagen klokken 21 hvor de taler med en
> forhørsleder - et direkte vidne. Men hvad hjælper beviser, når dem man vil
> overbevise er faktaresistente?

I sagens natur er det ikke specielt interessant at høre, hvad en tilfældig
amerikansk hilll billy kan huske af forskellige flag for 5 år siden, det
være sig norske, polske og danske.

Fra : @

Dato : 23-01-07 20:23

On Tue, 23 Jan 2007 20:11:07 +0100, "Anglachel"
<rune_[nospam]aagaard@yahoo.com> wrote:

>"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
>
>Se det ændrer jo sagen noget. Det kunne i det mindste tyde på, at regeringen
>har fejlinformeret folketinget.

eller at forsvaret har fejlinformeret ministeren

/Albert Camus/

Fra : Allan Riise

Dato : 23-01-07 20:27

@ wrote:

> eller at forsvaret har fejlinformeret ministeren

FN rapporter tilgår regeringen.

--
Allan Riise

Fra : Zeki

Dato : 23-01-07 20:50

"Anglachel" <rune_[nospam]aagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der fandt systematiske fangemishandlinger sted? Læg mærke til at det jo
> skulle være sandsynliggjort at det ikke bare drejede sig om et/nogle

En masse hvis'er og ubesvarede spørgsmål. De bliver ved med at sige at der
ikke er noget at komme efter. Først kom den omdiskuterede dokumentarfilm,
senere fik ACLU agtindsigt i vidneudsagn der afslørede at der HAVDE fundet
tortur sted og nu mener FN det samme. Men Fogh vasker sine hænder i bedste
Nürnbergstil og skubber lorten videre med sin "jamen, vi har fuld tillid til
Det Hvide Hus."

Fuld tillid? Det var da noget af en udmelding. Kan intet rokke ved det?
Efter alle de løgne der startede med Powell som foran sikkerhedsrådet og FN
tilbage i 2002 solgte løgnen om Irak-truslen, og helt frem til i dag efter
års løgne og bedrag, tortur, CIA-fængsler og forkastelse af almindelige
borgerrettigheder, er der ikke mange der efterhånden har "fuld tillid" til
den amerikanske regering. Ikke engang den amerikanske befolkning. Men Fogh
har?

Fuld tillid er farligt. Især når det bliver til blind tillid hvor man
forsøger at undertrykke sandheden for at kunne holde status quo i en
politisk magtbalance. Det er ulækkert og jeg håber denne sag vil jage ham
til den dag han ikke længere gør sig inden for politik. På den anden side
kan han lægge låg på med en uvildig undersøgelse, men det vil han jo ikke.
Måske fordi han frygter for sandheden?

> I sagens natur er det ikke specielt interessant at høre, hvad en tilfældig
> amerikansk hilll billy kan huske af forskellige flag for 5 år siden, det
> være sig norske, polske og danske.

Jeg tror ikke det er historien om flagene. Der er kommet nye fakta frem.

Mvh
Zeki

Fra : Zeki

Dato : 23-01-07 21:10

> Jeg tror ikke det er historien om flagene. Der er kommet nye fakta frem.

Konklusion: Det vi så var at den danske forsvarsminister og den danske
statsminister mener at FN lyver. Det samme mener de om den amerikanske
forhørsleder - kronvidnet -som med sine egne øjne så danske soldater
aflevere fanger 3-6 gange i selvsamme lejr som der foregik tortur på samme
tidspunkt.

Regeringen kan nægte alt de vil. De kan dog ikke forhindre folk i at tænke
selv.

Mvh
Zeki

Fra : Egon Stich

Dato : 23-01-07 21:58

> [...]
> tidspunkt.
>
> Regeringen kan nægte alt de vil. De kan dog ikke forhindre folk i at tænke

Som der ofte stod i Land og Folk:
"Kendsgerninger er nogle hårde krabater"..
Vi har ikke hørt det sidste til denne sag.

Regeringen stinker jo til himlen i denne sag.

Egon

Fra : Poul Nielsen

Dato : 23-01-07 22:26

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Som der ofte stod i Land og Folk:
> "Kendsgerninger er nogle hårde krabater"..
> Vi har ikke hørt det sidste til denne sag.
>
> Regeringen stinker jo til himlen i denne sag.
>
> Egon

Nej vi støtter regeringen fuldt i denne sag. der er ikke sket nogen fejl
her. Der er blot nogle der vil gøre én fjer til ti elefanter. Denne sag gør
at jeg personligt vil stemme på regeringen næste gang.

Fra : Zeki

Dato : 23-01-07 22:37

"Poul Nielsen" <mega@lan.com> skrev i en meddelelse
> Nej vi støtter regeringen fuldt i denne sag. der er ikke sket nogen fejl
> her.

Er det noget du tror, eller noget du ved?

Mvh
Zeki

Fra : Egon Stich

Dato : 24-01-07 17:45

> [...]
gør
> at jeg personligt vil stemme på regeringen næste gang.

Den sang har vi hørt før.
Man behøver blot at sige "Tamil".
Der var heller ikke "sket nogen fejl".

Men forøvrigt er den eneste grund til at jeg klandrer rageringen i denne
sag, at jeg så gerne vil have mit land renset for beskyldningerne.
Hvis de er usande, vel at mærke.

I modsat fald, bør de ansvarlige drages til ansvar.

Er det så forfærdeligt at have denne holdning?

MVH
Egon

Fra : Anglachel

Dato : 23-01-07 21:28

> [...]
> senere fik ACLU agtindsigt i vidneudsagn der afslørede at der HAVDE fundet

Det er jo fuldstændigt lige gyldigt i den forstand, at det er jo noget, der
er afsløret senere. Spørgsmålet er, hvad vidste regeringen dengang?

.. Men Fogh vasker sine hænder i bedste
> Nürnbergstil og skubber lorten videre med sin "jamen, vi har fuld tillid
> til Det Hvide Hus."

Jeg troede, han havde sagt, at han ikke ville gøre det samme i dag?

Fra : Zeki

Dato : 23-01-07 23:29

> Det er jo fuldstændigt lige gyldigt i den forstand, at det er jo noget,
> der er afsløret senere. Spørgsmålet er, hvad vidste regeringen dengang?

"Blind tiltro til Bush
På et pressemøde den 5. december 2006 gentog statsministeren, at den danske
regering ikke har nogen grund til at tro, at fanger eller tilbageholdte
overdraget til amerikanske styrker risikerer at blive udsat for tortur eller
mishandling. Denne blinde tiltro til Bush-regeringens respekt for det
absolutte FN-forbud imod "tortur og anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling og straf" er dybt problematisk.

Udover den dokumentation, som menneskerettighedsorganisationer, FN og medier
har fremlagt fra slutningen af 2001 og frem om mishandling af fanger og
tilbageholdte i amerikansk varetægt [red:
http://web.amnesty.org/library/Index/ENGAMR511142003 ;
http://hrw.org/reports/2004/afghanistan0304/afghanistan0304.pdf ], så har
den amerikanske regering selv medgivet, at USA ikke vil følge internationale
standarder indeholdt i blandt andet Geneve-konventionerne i den såkaldte
"krig mod terror."

http://www.amnesty.dk/default.asp?page=2405&lang=da

Er den danske regering både blinde og døve? Eller får de deres nyheder fra
omverdenen fra Washington - censureret?

Hvordan statsministeren kan stille sig op og sige at han ingen grund har til
at tro at fanger i amerikansk varetægt bliver mishandlet når det efterhånden
er blevet dokumenteret så mange gange, fatter jeg simpelthen ikke. Han har
som Amnesty skriver "blind tiltro" til Bush. Problemet med vores uoplyste -
eller ignorante - statsminister er bare at Det Hvide Hus selv har indrømmet
det - endda for to år siden:

"Washington has, for the first time, acknowledged to the United Nations that
prisoners have been tortured at US detention centres in Guantanamo Bay, as
well as Afghanistan and Iraq, a UN source said. "
http://www.forbes.com/work/feeds/afx/2005/06/24/afx2110388.html

Dette er PINLIGT for statsministeren. Han er med andre ord den eneste
statsleder tilbage i hele verden som endnu ikke vil anerkende at der har
fundet tortur sted. Og det kan han takke sig selv for. Hvis han ikke lod sig
køre rundt i manégen af Bush's mange modstridende meldinger og havde blind
tiltro til ham - mens han ignorerede alle andre meldinger, så kunne det være
at han ville kunne slippe for at blive trængt op i den krog hvor vinklen nu
bliver mindre og mindre.

Mvh
Zeki

Fra : Jesper

Dato : 23-01-07 20:37

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
>
> DR Nyhederne sætter fokus på sagen klokken 21 hvor de taler med en
> forhørsleder - et direkte vidne. Men hvad hjælper beviser, når dem man vil

GAAAAAB!
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Sten Schou

Dato : 24-01-07 16:07

> [...]
>
> DR Nyhederne sætter fokus på sagen klokken 21 hvor de taler med en
> forhørsleder - et direkte vidne. Men hvad hjælper beviser, når dem man vil

http://avisen.dk/dr-loej-dokumentar-230107.aspx

Hilsen Sten

Fra : Sten Schou

Dato : 24-01-07 16:11

> [...]
>
> DR Nyhederne sætter fokus på sagen klokken 21 hvor de taler med en
> forhørsleder - et direkte vidne. Men hvad hjælper beviser, når dem man vil

http://avisen.dk/blogs/sian/default.aspx

Hilsen Sten

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-01-07 05:07

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
>
> DR Nyhederne sætter fokus på sagen klokken 21 hvor de taler med en
> forhørsleder - et direkte vidne. Men hvad hjælper beviser, når dem man vil

Hvorfor stoler du mere på FN end du gør på den danske stat? Har du en
agenda?

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"