Forfald, sjusk og kunst er 3 forskellige t~
Fra : Bo Warming

Dato : 22-01-07 06:31

Forfald, sjusk og kunst er 3 forskellige ting

Når jeg åbner låget til min affaldscontainer for at ryste en
Nettoposes indhold derned og derefter pladsbesparende krølle den gule
pose sammen og stoppe den ned i et hjørne, så slår mig iøjnene et
farverigt abstrakt maleri af emballage-affald.

Et sådant kunstværk er ofte også en losseplads og anden selvgroet
natur, især når grønt, omend der også er æstetik i denne årstids brune
nuancer.

Forfald ville man kunne beskylde mit hus for, hvis manglende
træbeskyttelse på fx vinduerammer havde skabt råd eller svamp, men
som søn af en ingeniør er mit hus blevet perfekt vedligeholdt i de 30
år jeg har boet her.

Sjusk og rod er hvis man lader genbrugstræ flyde alle vegne, så der
ikke er system i det, så det er svært at finde eller rådner unødigt i
haven

Småborgerlig fobi imod eksistentialismens budskab om at "alle bør
realisere deres liv som et kunstværk" er ikke noget som bør influere
på långiveres risiko-villighed. De bør se på grundværdi og andre
evighedsværdier som afgør om ejendomsvurderingen kan komme hjem på en
tvangsauktion - men de er, ligesom forsikringsselskaberne, i alliance
med håndværksbranchen og arkitekt-smagsdommerne og ønsker, at der
skabes job i byggeindustrien, og derfor ser de let en afvigende
æstetik som "sjusk" og bevis på dårlig vedligholdelse, altså forfald,
selvom mit hus har perfekt tilstandsrapport vedr alt andet end
ligegyldig overflade

Næste ejer af huset vil utvivlsomt på en uge og for få tusind kroner
lade _såkaldt oprydning_ ske og forlade den avancerede og
eksperimenterende smag, som jeg befinder mig godt med, men ligesom
med Ungdomshuset, er der kun brug for en bulldozer, hvis opbygning af
noget spritnyt foretrækkes for et funktionelt problemfrit, solidt
1897-håndværk.