Anders Peter Johnsen wrote:
> -=* DANELAW *=- wrote:
>>
http://www.scope.dk/film.php?id=4794&fil=6
>
På hjemmesiden
http://www.hvordanvislipperafmeddeandre.dk/ bidrager
instruktøren Anders Rønnow Klarlund (Trier er jo kun medejer af Zentropa)
også med følgende storslåede samfundsindsigt:
"For en historiefortæller som mig var Muhammed-krisen en gave fra himlen.
Låget er skruet helt af den offentlige debat, og vi er gået ind i en ny tid,
hvor hvor man ikke bare kan sige alt, men skal sige alt. En tid hvor enhver
selvcensur af egen dårlig smag, beskidte tanker og ideer, som ingen har brug
for, er et angreb på ytringsfriheden. Også de Danske Folkepartister med
deres ligefremme og fordomsfulde tilgang til alt er enormt inspirerende.
I 'Hvordan Vi Slipper Af Med De Andre' har jeg udnyttet alle de myter og
fortællinger, der knytter sig til fordomme: Baseret på mine egne
barndomsoplevelser af tabere og snyltere har jeg lavet en film om
fordommenes anatomi. På munter og underholdende vis vil man i løbet af
filmen blive klar over, hvilke mekanismer det er, der får os til at isolere
mennesker og grupper og samfundsfordyrende stereotyper - mennesker, for hvem
der kun findes én løsning."
Tja, suk, hvor skal man egentlig begynde?
For det første anføres der en tydeligt negativ holdning til Muhammed-krisen,
idet den deraf affødte vigtige principielle debat om ytringsfriheden af
Rønnow-Klarlund med et retorisk snuptag degraderes til udelukkende at handle
om "dårlig smag, beskidte tanker og ideer, ingen har brug for". Han ved
åbenbart bedre end alle os andre dødelige, hvad ytringsfrihed skal bruges og
især ikke bruges til, javel.
For det andet nævnes - selvfølgelig, havde jeg nær sagt? - Dansk Folkeparti
direkte ved navn som manifestationen af dette "onde": Her kan man så
spekulere på, om Anders Rønnow Klarlund overhovedet er blevet klogere på
lige præcis de fordomsmekanismer, han ellers med så storslået pathos hævder
at afdække? Noget kunne jo altså tyde på at det ganske langt fra er
tilfældet, når han har så åbenlyst travlt med den proverbielle splint i sin
broders øje at han i fuld forlængelse af samme Kristus-lignelse tydeligvis
ikke evner at opfatte bjælken i sit eget...
For det tredje må man konstatere at manden altså - ligesom så mange andre
prominente, politiserende pralerøve i kulturmiljøet - tilsyneladende som en
anden haitiansk heksedoktor har travlt med at projicere sine egne
forestillede forbandelser over på andre: Egentlig er det jo nemlig sjovt nok
netop ifølge den Marxistiske materialismes dogmatik, det hedder sig om
mennesket at "man er, hvad man producerer", men dette synspunkt tillægges
altså nu åbenbart hele det borgerlige Danmark som sådan i en film, der jo ud
fra instruktørens eget ovenstående oplæg må formodes at være ment som
satirisk kritik af den siddende regerings socialpolitik. Ligeledes bruger
manden angiveligt selv ganske alvorligt betegnelserne "tabere og snyltere"
om socialklienter, som han ud af det blå postulerer at der "kun er én
løsning for" med ret tydeligt tilsigtet retorisk refererence til Nazismens
"Endlösung": Det er vist dèt, vi normalt her på Usenet hhv. kalder "at
stikke en stråmand" og "at begå en Godwin", og man må derudfra formode at
denne film således nok har væsentligt mere med Anders Rønnow Klarlunds egen
indre forestillingsverden end den politiske virkelighed i dagens Danmark
(under en nærmest socialdemokratisk Venstre-statsminister) at gøre: Hele
filmen synes nemlig ud fra traileren at dømme umiddelbart som sådan at være
een stor, fed fordom på celluloid.
Eet eller andet sted klæder det da skam utvivlsomt Zentropa Productions nu
endelig at melde fuldstændigt klart og utvetydigt ærligt ud at de er en
politisk propaganda-institution, men man skal dog nok næppe ligefrem af dèn
grund forvente filmhistoriske mesterværker i Eisenstein- og
Riefenstahl-klassen...
--
Mvh
Anders Peter Johnsen