Politikernes ferier....
Fra : Kim2000

Dato : 21-01-07 08:27

I stedet for at 12 ugers sommerferie så burde man overveje om ikke en
folkevalgt burde komme ud i et almindeligt arbejde i fx en måned.

Lad fx Claus Hjort arbejde 4 uger som sagsbehandler, lad Bertel Harder
arbejde i en Folkeskole, Charlotte Dyrmose kunne komme i et
aktiveringsprojekt, Statsministeren kunne arbejde som pædagog. Man kunne
naturligvis ikke kræve at det privateerhvervsliv skal trækkes med inkompente
medarbejere (Bertel vil fx ikke være kompent som skolelærer (mangler udd.)),
men det private kunne jo passende byde in, hvis de var interesseret i en
folkevalgt. Man putter altså fx 400 jobs ned i en skål og hvem der skal være
hvad kan man så afgøre ved lodtrækning.

Efter de 4 uger er jeg sikker på 80% af tinget vil have fået sig et par
overraskelser eller fem. Det vil være nødvendigt at det er 4 uger så den
første "beæring" over at have en minister/folkevalgt når at forsvinde og de
oplever hverdagen.

Jeg synes faktisk slet ikke det er en dårlig ide.

mvh
Kim

--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-07 08:48

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> oplever hverdagen.
>
> Jeg synes faktisk slet ikke det er en dårlig ide.

Det lyder nu for mig temmelig maoistisk.

I øvrigt har folketingets medlemmer ikke 12 ugers sommerferie, og da
slet ikke ministrene. Men der er nu ganske almindeligt at folk tror at
politikerne ikke laver noget, når folketinget ikke samles /in plenum/.

Udvalgene holder nu stadig møder, og derudover holder MFerne en del
møder rundt omkring i landet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : wilstrup

Dato : 21-01-07 10:23

> [...]

hvis ideen er god, har det vel intet at gøre med maoisme? Benytter du den
betegnelse fordi du derved vil mane et "skræmmebillede" frem af nogle
rabiate, fæle kommunister?

> I øvrigt har folketingets medlemmer ikke 12 ugers sommerferie, og da
> slet ikke ministrene. Men der er nu ganske almindeligt at folk tror at
> politikerne ikke laver noget, når folketinget ikke samles /in plenum/.

naturligvis har de da det - akkurat som lærerne naturligvis har 7 ugers
sommerferie og at de møder hver dag kl. 8 og går hjem klokken 13 for at
holde fri!

Men hvad angår politikerne, kunne de da lave tingene om således at de fx
tilbragte en måned i en folkeskole - eller gerne to - de kan jo selv lave
reglerne om, da det er dem, der bestemmer.

> Udvalgene holder nu stadig møder, og derudover holder MFerne en del
> møder rundt omkring i landet.

Disse møder kunne de da sløjfe til fordel for et virkelighedssnært arbejde,
som satte deres lovgivning i et vist relief.

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-07 10:42

"wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> naturligvis har de da det - akkurat som lærerne naturligvis har 7 ugers
> sommerferie og at de møder hver dag kl. 8 og går hjem klokken 13 for at

Man må nok sige at man skal arbejde kolosalt hårdt hvis man skal holde fri i
elevernes ferie, så skal man altså placerer omkring 1950 timers arbejde på
40 uger, det ligger tæt på en arbejdsuge på 50 timer - altså udover
interessetid. Det kan lade sig gøres, men ikke ved at arbejde fra 8-13

Sjovt iøvrigt at kommunen heroppe mente at den arbejdstidsaftalen burde
rumme flere undervisningstimer, her hev man en model frem fra Herning som
var virkelig fantastisk. Indtil de viste sig at vi underviste langt mere end
Herningmodellen, så var den model pludselig ikke god længere. Politikernes
interesse for Finland er også dalet kraftigt efter det er gået op for dem at
lærere deroppe har mere efteruddannelse, underviser max 24 lektioner og har
mere forberedelse end vi har.

De burde selv opdage virkeligheden. (jeg har fx de fleste dage timer fra
8-1420, dertil kommer så forberedelse, forældremøder, møder og alt det andet
snask). De fleste arbejdsuger ligger i hvert fald på 40-45 timer, det gør de
flestes vist.

Netop.

mvh
Kim

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-07 10:30

> Det lyder nu for mig temmelig maoistisk.

Hvilket er godt eller skidt?

Hvad skulle der være maoistisk i at en folkevalgt konfronteres med fx en
hjemmehjælpers arbejde gennem hænderne fremfor at se på nogle tal?

> [...]
> politikerne ikke laver noget, når folketinget ikke samles /in plenum/.
>
> Udvalgene holder nu stadig møder, og derudover holder MFerne en del

Det kunne man jo så ændre (jeg har nu altid hørt alt arbejde skulle være
færdig til sommerferien), og derudover så er vil 12-4 give 8 uger til dette
arbejde. Den almindelige borger har hverken 8 eller 12 ugers ferie.
mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-07 11:45

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Hvilket er godt eller skidt?

Skidt, naturligvis.

> [...]
> færdig til sommerferien), og derudover så er vil 12-4 give 8 uger til dette
> arbejde. Den almindelige borger har hverken 8 eller 12 ugers ferie.

Nu er der jo altså også stående udvalg, der holder regelmæssige møder,
lige som politikerne har en bunke kontakter der skal plejes. Jeg tror i
øvrigt stort set kun at der er stående udvalg ...

Når politikerne så er på /rigtig/ ferie må suppleanterne til udvalgene
så tage sig af opgaven.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Malene P

Dato : 21-01-07 12:42

> [...]
> men det private kunne jo passende byde in, hvis de var interesseret i en
> folkevalgt. Man putter altså fx 400 jobs ned i en skål og hvem der skal

Jeg kunne nu godt tænke mig, at Claus Hjort kom ud i køen af arbejdsløse og
át Dyrmose kom ud og tjente som almindelig staldpasser.

Malene P

Fra : gb

Dato : 21-01-07 12:54

"Malene P" <malenekors@hotmail.com> wrote in

> Jeg kunne nu godt tænke mig, at Claus Hjort kom ud i køen af
> arbejdsløse og át Dyrmose kom ud og tjente som almindelig
> staldpasser.

Ja, det ville være en morsom oplevelse.

--
GB

Fra : Malene P

Dato : 21-01-07 14:13

"gb" <nospam@no.invalid> skrev i en meddelelse
> "Malene P" <malenekors@hotmail.com> wrote in

> Ja, det ville være en morsom oplevelse.

Nok ikke for de to velstillede og hovne personager.

Malene P

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-07 14:22

"Malene P" <malenekors@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "gb" <nospam@no.invalid> skrev i en meddelelse

> Nok ikke for de to velstillede og hovne personager.

De ville i hvert fald nok blive overrasket over hvordan disse almindelige
jobs virker og hvordan aktiveringsprojekterne fungerer (eller ikke
fungerer).

mvh
Kim

Fra : Malene P

Dato : 21-01-07 14:53

> De ville i hvert fald nok blive overrasket over hvordan disse almindelige
> jobs virker og hvordan aktiveringsprojekterne fungerer (eller ikke
> fungerer).

Ja, MON ikke? Og de ville fortjene det.

Malene P

Fra : Egon Stich

Dato : 21-01-07 18:51

> De ville i hvert fald nok blive overrasket over hvordan disse almindelige
> jobs virker og hvordan aktiveringsprojekterne fungerer (eller ikke
> [...]

jeg formoder, de ikke ville være i stand til at klare mosten i blot 10 sek.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 21-01-07 13:59

> [...]
de
> oplever hverdagen.
>
> Jeg synes faktisk slet ikke det er en dårlig ide.

Nemlig.
Vi trænger til en kulturrevolution efter Mao mønster.
Så kan de lære det, kan de

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 21-01-07 14:03

> [...]
de
> oplever hverdagen.
>
> Jeg synes faktisk slet ikke det er en dårlig ide.

Man kunne også gå en anden vej, og undlade at stemme alle de uvidende
akademikersnuder ind.
Folketinget burde være en afspejling af befolkningssammensætningen, og ikke
en "adelsklasse".
Hvor embedet endog er begyndt at gå i arv til børnene.

MVH
Egon

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-07 14:21

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke
> en "adelsklasse".
> Hvor embedet endog er begyndt at gå i arv til børnene.

Det ændre ikke en tøddel, hvis du selv sidder i folketinget i bare 6 år vil
jeg påstå at mange af de ting du havde med "fra gulvet" er blevet rustne.
Prøv så at forstil dig at være i Folketinget i (fx) 17 år. Hvor meget tror
du din virkelighedsopfattelse af rengøring på skoler, hjemmepleje,
sygeplejsker har med virkeligheden at gøre? Eller for at gå i det private
erhvervsliv, hvor meget har en fabrik anno 2007 at gøre med en fabrik anno
1980?

Jeg tvivler på om Fogh nogensinde selv har stået i lort til halsen?

Når jeg opjektivt skal forholde mig til bistandshjælpen, så kan jeg objektiv
se at man kan klare sig for 6500 kroner, 4000 kr. til husleje, varme og el,
så er der 2500 tilbage, mere end rigeligt. I virkelighedens verden holder
det regnstykke ikke en meter. Faktum er at da jeg stod på bistand var det
allerede ved at være kritisk efter et par måneder, tøjet blev slidt, skoene
blev ødelagte, cykelen kunne ikke ordnes osv. Nu taler man så om at
indvandre kan leve de første 2½ år på 4500 kroner, allerede efter 3-4
måneder kan de ikke længere søge jobs, de har nemlig ikke sko, penge til
frimærker osv.

Lad en folketingspolitiker stå i aktiveringsprojekt i 4 uger, selvom han
helt sikkert vil blive behandlet mindre nedværdiende end den almindelig
bistandsklient, så vil han helt sikkert opsnappe bare en smule af hvordan
systemet virker. Lad en folketingspolitiker opleve at komme smadret hjem fra
de "lette" jobs som skolelærer, sygeplejske, undervisere og opleve hvordan
han er komplet udkørt torsdag. Lad ham løbe rundt ved hjemmehjælpen. Der var
en tv serie hvor man gjorde det over 3 dage, allerede på dag 2 måtte
politikeren sige at han var overrasket over hvor hårdt det var.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-07 16:16

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Jeg tvivler på om Fogh nogensinde selv har stået i lort til halsen?

Har du da? Stået i fæces op til halsen?

Selv ikke bønder oplever vel det .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 21-01-07 18:50

> [...]
> erhvervsliv, hvor meget har en fabrik anno 2007 at gøre med en fabrik anno

Du har ganske ret.
Hvoraf følger, at ordningen, der findes på venstrefløjen, men tidsbegrænset
"sæde", er ganske god.
men det er jo temmelig umuligt, at få dette gennemført af mennesker, der
sidder på flæsket.
Og allerede har arvefølgen i orden.

MVH
Egon

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 21-01-07 20:17

Egon Stich skrev:
> [...]
> en "adelsklasse".
> Hvor embedet endog er begyndt at gå i arv til børnene.

Arh, så nu bekender du dig til DF, som vist er det eneste parti der
tilnærmelsesvis kan leve op til det? :oÞ
Kai

Fra : Egon Stich

Dato : 22-01-07 15:34

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

> Arh, så nu bekender du dig til DF, som vist er det eneste parti der
> tilnærmelsesvis kan leve op til det? :oÞ
> Kai

Det var dog en underlig konklution at nå frem til?

Men du tilhører måske netop denne "adelsklasse", eller er underdanig
medløber?

Egon

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-01-07 19:00

Egon Stich formulerede mandag:
> [...]
>>

> Det var dog en underlig konklution at nå frem til?
>
> Men du tilhører måske netop denne "adelsklasse", eller er underdanig

Nope, DF.
Kai