Vindenergi
Fra : Aage Andersen

Dato : 19-01-07 08:03

En medarbejder i DONG paastaar at vindenergi ikke kan lagres. Det er
selvfølgelig ikke rigtig. Norge har lige indviet et pumpekraftværk, hvor
deres overskudsenergi pumpes tilbage i et højtliggende reservoir. Det kan
altsaa lade sig gøre. Det er kun et spørgsmaal om det er rentabelt.
Muligheden for at indrette et energireservoir i Danmark er vel ikke store
men man kunne tænke sig at bruge en større højtliggende sø, f.eks. Mossø.
Hvis man tillader niveau ændringer paa 1 meter og anlægger en trykledning
til Kattegat har man et energireservoir af betydelig dimension. Vor første
vindpioner, Poul la Cour løste problemet ved at fremstille brint af
elekticiteten fra hans forsøgsmølle. Denne teknik er altsaa over hundrede
aar gammel.

Jeg synes DONG skulle udvise lidt mere fantasi og ikke bare paastaa, det
ikke kan lade sig gøre.

Aage

Fra : Neuman

Dato : 19-01-07 08:12

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres overskudsenergi pumpes tilbage i et højtliggende reservoir. Det kan
> altsaa lade sig gøre. Det er kun et spørgsmaal om det er rentabelt.

Foreløbigt ser det ikke ud til at være rentabelt. Omkostningerne med at få
vandet op i højde vil altid være større end hvad man kan genvinde. Desuden
kommer dyr slitage på pumpe og turbine. Det er ikke nyt at det kan lade sig
gøre at lagre energien på denne måde, men det ser altså ikke ud til at være
en god forretning = ligegyldig metode.

Fra : Aage Andersen

Dato : 19-01-07 08:53

"Neuman"
> "Aage Andersen"
>
> Foreløbigt ser det ikke ud til at være rentabelt. Omkostningerne med at få
> vandet op i højde vil altid være større end hvad man kan genvinde.

Det udtrykkes ved at virkningsgraden er mindre end 100%. Det er den ogsaa
ved enhver anden process saa det er intet argument mod vindenergi.
Vindenergi har tværtimod den fordel, at der er nok af den, saa
virkningsgraden er af mindre betydning

> Desuden kommer dyr slitage på pumpe og turbine.

Der er ogsaa slitage paa al anden energiindvinding. Pumpekraftværker har
fundet anvendelse mange steder saa de er vel rentable.

>Det er ikke nyt at det kan lade sig gøre at lagre energien på denne måde,
>men det ser altså ikke ud til at være en god forretning = ligegyldig
>metode.

Et energimonopol som DONG bør se længere ud fremtiden og indse at olie
bliver dyrere og slipper op.

Aage

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-01-07 09:35

Aage Andersen skrev:

> Et energimonopol som DONG bør se længere ud fremtiden og indse at olie
> bliver dyrere og slipper op.

Nej, en normal virksomhed tænker ikke længer end 3år frem. Kun statslige
virksomheder kan tænke længere, hvis der er en dygtig leder som tør gøre
det.

Fra : Egon Stich

Dato : 19-01-07 13:11

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, en normal virksomhed tænker ikke længer end 3år frem. Kun statslige
> virksomheder kan tænke længere, hvis der er en dygtig leder som tør gøre
> det.

Hvilket understreger idiotien ved privatiseringer.
I stedet burde man nationalisere.

MVH
Egon

Fra : Neuman

Dato : 19-01-07 14:29

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket understreger idiotien ved privatiseringer.
> I stedet burde man nationalisere.

Ikke enig. Slet ikke enig. Så vil der bare blive smidt endnu flere gode
penge efter dårlige.

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-07 13:04

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke enig. Slet ikke enig. Så vil der bare blive smidt endnu flere gode
> penge efter dårlige.

Du mener, at langtidsplanlægning er dårligere end den kortsigtede jagt på
profit?
Efter mig syndfloden.?

Egon

Fra : @

Dato : 20-01-07 16:56

On Sat, 20 Jan 2007 13:04:20 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Du mener, at langtidsplanlægning er dårligere end den kortsigtede jagt på
>profit?
>Efter mig syndfloden.?

hvilken langtidsplanlægning er der ved det politikere foretager sig

de tænker udelukkende på at blive genvalgt
/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-07 20:54

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> hvilken langtidsplanlægning er der ved det politikere foretager sig
>
> de tænker udelukkende på at blive genvalgt
> --

Hvor ser du, at jeg har påstået andet?

Egon

Fra : Peter K

Dato : 19-01-07 14:48

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> "Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket understreger idiotien ved privatiseringer.
> I stedet burde man nationalisere.

Enig. Der er nogle nuturressurser som burde tilhøre hele nationen - fx søer,
floder, havet, skove. Og nogle ting der er så vigtigt for at nationen kan
fungere at de ikke burde være i hænderne af private selskaber (fx energi
forsyning, hospitaler, vejnettet, togbaner).

Jeg må tilføje at New Zealand er et skrækeksempel af hvad der kan ske hvis
togbanerne og el-nettet sælges væk til private firmer.

Fra : Jesper

Dato : 19-01-07 15:21

Peter K <xdzgor@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg må tilføje at New Zealand er et skrækeksempel af hvad der kan ske hvis
> togbanerne og el-nettet sælges væk til private firmer.

Alternativet til en privatisering dengang var en lukning og skrotning af
jernbanenettet, så hvad synes du selv ville havde været bedst, skrotning
eller salg?
Staten havde nemlig ikke penge til at drive det videre dengang, da NZ
var på fallitens rand efter de mistede det engelske eksportmarked, pga
indtræden i EF.
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-07 05:49

> Alternativet til en privatisering dengang var en lukning og skrotning af
> jernbanenettet, så hvad synes du selv ville havde været bedst, skrotning
> eller salg?

Peter fortæller iøvrigt kun halvdelen af historien - i de første år
efter privatiseringen blomstrede jernbaneservicen i NZ, men det ændrer
ikek på at udviklingen til sidst bed branchen i haserne.

> Staten havde nemlig ikke penge til at drive det videre dengang, da NZ
> var på fallitens rand efter de mistede det engelske eksportmarked, pga
> indtræden i EF.

NZ er godt på vej tilbage pga. privatiseringer og liberaliseringer. NZ
er en af de mest økonomisk frie lande i verden i dag, hvilket vi kan
lære en del af!

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-07 13:09

"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> NZ er godt på vej tilbage pga. privatiseringer og liberaliseringer. NZ
> er en af de mest økonomisk frie lande i verden i dag, hvilket vi kan
> lære en del af!

For en gangs skyld noget fornuftigt fra lillepetter.
Ganske vidst har han ikke forstået pointen.

Nemlig dette:
Man kan også lære, og skræmmes. af dårlige exempler.
Som f.ex. New Zealand .

Egon

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-07 05:49

Peter K <xdzgor@hotmail.com> wrote:

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Enig. Der er nogle nuturressurser som burde tilhøre hele nationen - fx søer,
> floder, havet, skove.

Vand er ikke en knap ressource, og bør derfor ikke 'nationaliseres'.
Skove/træ er heller ikke, da det kan producere af mennesker, ved at
plante nye træer.

Knappe ressourcer som ikke umidelbart kan genskabes, og som staten bør
forvalte, er de Danske jordarealer, kulbrinterne i Nordsøen, og fiskene
i de Danske farvande, samt evt. mineralforekomster. Disse ressourcer bør
der opkræves afgift af fra dem der udvinder dem, og indtægterne fra
disse afgifter bør fordeles til borgerne i form af en borgerdividende.

> Og nogle ting der er så vigtigt for at nationen kan
> fungere at de ikke burde være i hænderne af private selskaber (fx energi
> forsyning, hospitaler, vejnettet, togbaner).

Togbanernes betydning har aftaget drastisk i takt med privatbilistems og
privattransportens kommer igennem de sidste 50 år.

Hospitaler er som alle andre forretninger drevet mest effektivt af
private, med mest gavn for kunderne. Se privathospitaler i USA, hvor der
i skarp kontrast til Danmark, ikke er nogle nævneværdige ventelister.
Herhjemme, derimod, venter kræftpatienterne, mens cancertumorerne gror i
deres kroppe og nedtællingen til deres dødsdag tikker stadig nærmere.

Der er igennem de sidste 15 år pumpet enorme midler i de offentlige
hospitaler, men som et sort hul, er sundhedsvæsenet i Danmart et
forslugtent gab, som man kan spilde uanede midler på uden at få noget
tilbage for de investerede ressourcer.

Vejnettet kan diskuteres. Erfaringerne fra USA er at private (motor)veje
er bedre vedligeholdte og mere fremkommelige end statsmotorveje.
Lokalveje fx. i villakvarterer giver det dog mening at have kommunalt
finansieret (eller finansieret kollektivt af lokalsamfundet, hvis ikke
af kommunen som institution), så man undgår det potentielle problem med
"checkpoints" på hvert andet gadekryds.

Energiforsyning kan private fint klare. Dette er ikke forskelligt fra så
mange andre former for privat virksomhed. Profitincitamentet vil holde
firmaernes forpligtede og trofaste overfor kunderne. Erfaringerne fra
USA (igen), nærmere specificeret Californien, viser at altr andet end en
minimal regulering af energisektoren fører til korruption og katastrofal
uopålidelige forsyning (jfr. energikrisen i slutningen af 90'erne).

> Jeg må tilføje at New Zealand er et skrækeksempel af hvad der kan ske hvis
> togbanerne og el-nettet sælges væk til private firmer.

Problemet med jernbanen i New Zealand var (og er) at jernbaner ikke er
særligt relevante længere i en alder hvor privatbilisme, bustrafik og
superlastvogne kan klare det hele billigere og langt mere decentralt,
energiøkonomisk og fleksiblet. At NZ Rail gik konkurs er ikke så meget
tegn på at private firmaer fejler, men mere et vink med en vognstang om
at jernbanerne tilhører en svunden tid. Du kan ikek lave profit på noget
folk ikke vil have.

Mht. elforsyningen har jeg ikke hørt noget om det i NZ, gider du uddybe
det?

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-07 13:07

"Peter K" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg må tilføje at New Zealand er et skrækeksempel af hvad der kan ske hvis
> togbanerne og el-nettet sælges væk til private firmer.

Helt enig.
Men vær sikker på, at netop New Zealand er et fænomen, der ganske er
fortrængt hos borgerlige.
Disse lader sig ikke forstyrre af virkeligheden.
Eller også focuserer de alene på de ganske få, der fik pengesækkene fulde.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 19-01-07 15:39

On Fri, 19 Jan 2007 09:34:46 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Nej, en normal virksomhed tænker ikke længer end 3år frem.

det kan jeg da lige forsikre dig for at vi gør

/Albert Camus/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-07 05:49

> [...]

> Nej, en normal virksomhed tænker ikke længer end 3år frem. Kun statslige
> virksomheder kan tænke længere, hvis der er en dygtig leder som tør gøre

Statsligt virksomheder tænker kun 4 år frem, for det er der hvor deres
nye chefer senest kommer til, som oftest med nye tossede ideer og krav.

Senest at Danmark skal være selvforsynende med energi inden
2000oglangkål... :P

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-07 05:49

Aage Andersen <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

> [...]
> fundet anvendelse mange steder saa de er vel rentable.

> Et energimonopol som DONG bør se længere ud fremtiden og indse at olie

Nu er DONG's største energikilde altså Kul, som fyres i de danske
kraftværker.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-07 05:49

Neuman <neuman@hotmail.com> wrote:

> [...]
> gøre at lagre energien på denne måde, men det ser altså ikke ud til at være

Det var et forslag, men vi behøver jo ikke følge det.

Den elektriske nergi der producere kan anevndes til at spalte vand til
brint og ilt, som så igen kan bruges til fx. bilbrændsel (brintbiler,
som kommer på markedet om 5 år).

Fra : Peter K

Dato : 19-01-07 09:46

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message
> En medarbejder i DONG paastaar at vindenergi ikke kan lagres. Det er
> selvfølgelig ikke rigtig.

Betydningen er selvfølgelig at man ikke kan have en kasse der indeholder
vind til senere brug. Man kan derimod have en kasse fyldt med vand - fx en
sø.

Men du har ret i at energi kan "lagres" på forskellige måder. Der er fx
nogle rigtige store batterier der er blevet udviklet til sådan et formål.

Fra : @

Dato : 19-01-07 15:42

On Fri, 19 Jan 2007 09:45:56 +0100, "Peter K" <xdzgor@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Men du har ret i at energi kan "lagres" på forskellige måder. Der er fx
>nogle rigtige store batterier der er blevet udviklet til sådan et formål.

man kan jo også lagre den som varme

da megen energi her i landet bruges til opvarmning er den ide da
oplagt

en ordentlig akkumuleringstank i huset, køb "billig" el når det blæser

/Albert Camus/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-07 05:49

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> man kan jo også lagre den som varme
>
> da megen energi her i landet bruges til opvarmning er den ide da
> oplagt
>
> en ordentlig akkumuleringstank i huset, køb "billig" el når det blæser

I USA er elpriserne svjv variable med hvilken tid på døgnet du tapper
fra nettet. Om dagen er det dyrt, om natten billigt.

Den gode måde at udnytte deet på er så at have nogle store akkumulatorer
i ejendommen, som henter strøm ind om natten, til lavere takst og så
forbruger om dagen.

Fra : Jesper

Dato : 19-01-07 15:21

> [...]

> aar gammel.
>
> Jeg synes DONG skulle udvise lidt mere fantasi og ikke bare paastaa, det

Prisen vil være høj for sådan en lagning og mængden ej heller
ubegrænset, det så vi da der var tørke i Sverige, reservoirerne løb
ganske enkelt tør.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-01-07 16:28

> [...]

> selvfølgelig ikke rigtig.

> Jeg synes DONG skulle udvise lidt mere fantasi og ikke bare paastaa, det

For eks. kunne man lade de decentrale kraftvarmeværker udstyre med en
elpatron, og lade dem handle den forbrugte el til spotpris.

Så vil man i vid udstrækning kunne undgå eloverløb om vinteren, vindmøllerne
vil blive mere rentable, der vil blive forbrugt mindre naturgas enddan i
spidslastperioderne, og udledt mindre co2.

Den eneste taber vil være naturgasleverandøren. Måske det er derfor DONG
siger det ikke kan lade sig gøre.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-07 05:49

> [...]

> aar gammel.
>
> Jeg synes DONG skulle udvise lidt mere fantasi og ikke bare paastaa, det

Enig. Vi har brug for at overveje alle muligheder indenfor
energiproduktionssektoren.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-01-07 23:07

Aage Andersen skrev:
> [...]
> deres overskudsenergi pumpes tilbage i et højtliggende reservoir. Det kan
> altsaa lade sig gøre. Det er kun et spørgsmaal om det er rentabelt.

Man kunne da bare lager energien som produkter. Hvis produktionen er
fuldautomatisk så kan den da køre, som vinden blæser.