Per Rønne wrote:
> I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:
>
> <
http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirkeogtro/artikel:aid=318079>
>
> se hvordan muslimer, der konverterer til kristendommen, udsættes for
> forfølgelse også her i landet.
>
> Jeg citerer fra artiklen:
>
> =
> Kristne konvertitter risikerer forfølgelse
>
> ...
>
> Af Thorsten Asbjørn Lauritsen
>
>
> Det kan være risikofyldt at konvertere fra islam til kristendom. Flere
> danske kirker tager derfor sikkerhedsmæssige forholdsregler, når en
> muslim vælger at lade sig døbe til den kristne tro. Massoud
> Fouroozandeh, der er præst i den multikulturelle kirke Church of Love i
> Odense fortæller, at det i deres kirke blandt andet er forbudt at
> medbringe kameraer ved dåb.
>
> – Vi har forbuddet for at beskytte de døbte. De føler sig ofte utrygge
> ved tanken om at blive filmet, da de kender til historier om, at frafald
> fra islam kan føre til forfølgelse, siger præsten.
>
> Han blev derfor heller ikke overrasket, da det forleden kom frem, at en
> iransk mand, efter at være blevet døbt i Norge, blev retsforhørt af det
> religiøse politi i hjemlandet Iran. Massoud Fouroozandeh, som selv
> stammer fra Iran, er bekendt med, at den kristne dåb kan få enorme
> konsekvenser for såkaldt frafaldne muslimer.
>
> Risikoen for forfølgelse, mener Massoud Fouroozandeh, er en væsentlig
> forklaring på, at de fleste konvertitter ikke ønsker at stå frem
> offentligt.
>
> – De vil ikke i medierne, da de frygter for konsekvenserne, siger han.
>
> Den daglige leder i Kirkernes Integrations Tjeneste, Hans Henrik Lund,
> bekræfter problemet. Han har kendskab til muslimer, der har ladet sig
> døbe og derfor er blevet udsat for trusler.
>
> Han pointerer endvidere, at det ikke kun er en tilbagevenden til det
> tidligere hjemland, der kan forårsage forfølgelse.
>
> – Truslen kan også komme fra familie og venner, og derfor er mange
> konvertitter i dag meget diskrete med deres overgang til kristendommen,
> siger Hans Henrik Lund.
>
> For nogle muslimer kan det være så vanskeligt at konvertere til
> kristendommen, at de opgiver forsøget. Hans Henrik Lund har kendskab til
> en muslimsk mand, der i flere år er kommet i en af Københavns kirker.
> Han har imidlertid ikke kunnet lade sig døbe, da det vil medføre
> udstødelse fra familie og omgangskreds, lyder det fra Hans Henrik Lund.
>
> Fra dansk side gøres der en række tiltag for at øge sikkerheden for de
> muslimer, der konverterer til kristendommen. I Kirkernes Integrations
> Tjeneste er man meget opmærksom på behovet for, at konvertitterne
> tilbydes nye sociale fællesskaber.
>
> – I forvejen er de en marginaliseret gruppe. Når de konverterer,
> udstødes de af deres tidligere kulturelle fællesskaber. Derfor er det
> meget vigtigt, at menighederne tilbyder fællesskab til de nye
> trosfæller, siger Hans Henrik Lund.
>
> ...
>
> For Mogens Mogensen, der er ph.d. i interkulturelle studier og konsulent
> i folkekirke og religionsmøde, er det afgørende, at problemet med
> udstødelse eller forfølgelse af de kristne konvertitter bliver taget
> alvorligt.
>
> Situationen med kristne konvertitter er så alvorlig, at den kræver nogle
> ændringer i den lovmæssige praksis i asylsager. Mogens Mogensen
> vurderer, at det kan være nødvendigt med en dansk lovgivning, der udover
> politisk asyl også tilbyder religiøs asyl.
>
> – Vi giver politisk asyl, da vi ved, at nogle samfund vil slå hårdt ned
> på politiske oppositionsmodstandere, der er flygtet. Men vi må ikke
> overse, at det kan være nøjagtig lige så farligt at stille sig i
> religiøs opposition, siger han og tilføjer:
>
> – I visse regimer er religion og politik én og samme sag, og derfor kan
> det være tilsvarende farligt for en muslim at modtage den kristne dåb.
>
> ...
>
> Konvertitter i Danmark
>
> I perioden 2000-2004 er der optalt 304 nye konvertitter med muslimsk
> baggrund. Der skønnes at være 700-900 personer med muslimsk baggrund i
> Danmark, som er blevet kristne.
>
> De fleste af disse kristne konvertitter kommer fra Iran og Afghanistan.
>
> Det største faremoment for konvertitter er risikoen for at blive sendt
> tilbage til deres hjemland og blive udsat for forfølgelse. For dem, som
> har opnået asyl og dansk statsborgerskab, er risikoen udstødelse fra
> familie og vennekreds.
> =
>
> Ja, vi bør til i asylsager begynde at se på, om asylansøgerne er kristne
> fra islamiske lande. Disse bliver normalt altid forfulgt, og er de
> konverteret væk fra islam, er det langt værre. Følger landene shariaen
> er der obligatorisk dødsstraf.
>
> Det kunne godt lede til asyl.
>
> FUT dk.politik {og lad nu være med at crossposte; der kan sagtens føres
> parallelle diskussioner i forskellige nyhedsgrupper, efter hver deres
> fundats}.
Udstødelse og lign. finder kun sted i en mikroskopisk gruppe af
fanatikere. Langt de fleste muslimer er åbne overfor det danske samfund,
og har ingen problemer med at acceptere religiøst frafald, da det er de
menneskelige værdier der tæller i modsætning til vesten, hvor folk kun
tænker materielt.
Danskerne kunne lære meget af de mennesker der kommer fra østen, med
deres anderledes gæstfrihed og utvungne omgangsform.
Og nej, ovenstående skal ikke tages ord til ord. Jeg er dybt sarkastisk.
- cep