Kristenforfølgelser også i Danmark
Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-07 20:41

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirkeogtro/artikel:aid=318079>

se hvordan muslimer, der konverterer til kristendommen, udsættes for
forfølgelse også her i landet.

Jeg citerer fra artiklen:

=
Kristne konvertitter risikerer forfølgelse

Af Thorsten Asbjørn Lauritsen

Det kan være risikofyldt at konvertere fra islam til kristendom. Flere
danske kirker tager derfor sikkerhedsmæssige forholdsregler, når en
muslim vælger at lade sig døbe til den kristne tro. Massoud
Fouroozandeh, der er præst i den multikulturelle kirke Church of Love i
Odense fortæller, at det i deres kirke blandt andet er forbudt at
medbringe kameraer ved dåb.

– Vi har forbuddet for at beskytte de døbte. De føler sig ofte utrygge
ved tanken om at blive filmet, da de kender til historier om, at frafald
fra islam kan føre til forfølgelse, siger præsten.

Han blev derfor heller ikke overrasket, da det forleden kom frem, at en
iransk mand, efter at være blevet døbt i Norge, blev retsforhørt af det
religiøse politi i hjemlandet Iran. Massoud Fouroozandeh, som selv
stammer fra Iran, er bekendt med, at den kristne dåb kan få enorme
konsekvenser for såkaldt frafaldne muslimer.

Risikoen for forfølgelse, mener Massoud Fouroozandeh, er en væsentlig
forklaring på, at de fleste konvertitter ikke ønsker at stå frem
offentligt.

– De vil ikke i medierne, da de frygter for konsekvenserne, siger han.

Den daglige leder i Kirkernes Integrations Tjeneste, Hans Henrik Lund,
bekræfter problemet. Han har kendskab til muslimer, der har ladet sig
døbe og derfor er blevet udsat for trusler.

Han pointerer endvidere, at det ikke kun er en tilbagevenden til det
tidligere hjemland, der kan forårsage forfølgelse.

– Truslen kan også komme fra familie og venner, og derfor er mange
konvertitter i dag meget diskrete med deres overgang til kristendommen,
siger Hans Henrik Lund.

For nogle muslimer kan det være så vanskeligt at konvertere til
kristendommen, at de opgiver forsøget. Hans Henrik Lund har kendskab til
en muslimsk mand, der i flere år er kommet i en af Københavns kirker.
Han har imidlertid ikke kunnet lade sig døbe, da det vil medføre
udstødelse fra familie og omgangskreds, lyder det fra Hans Henrik Lund.

Fra dansk side gøres der en række tiltag for at øge sikkerheden for de
muslimer, der konverterer til kristendommen. I Kirkernes Integrations
Tjeneste er man meget opmærksom på behovet for, at konvertitterne
tilbydes nye sociale fællesskaber.

– I forvejen er de en marginaliseret gruppe. Når de konverterer,
udstødes de af deres tidligere kulturelle fællesskaber. Derfor er det
meget vigtigt, at menighederne tilbyder fællesskab til de nye
trosfæller, siger Hans Henrik Lund.

For Mogens Mogensen, der er ph.d. i interkulturelle studier og konsulent
i folkekirke og religionsmøde, er det afgørende, at problemet med
udstødelse eller forfølgelse af de kristne konvertitter bliver taget
alvorligt.

Situationen med kristne konvertitter er så alvorlig, at den kræver nogle
ændringer i den lovmæssige praksis i asylsager. Mogens Mogensen
vurderer, at det kan være nødvendigt med en dansk lovgivning, der udover
politisk asyl også tilbyder religiøs asyl.

– Vi giver politisk asyl, da vi ved, at nogle samfund vil slå hårdt ned
på politiske oppositionsmodstandere, der er flygtet. Men vi må ikke
overse, at det kan være nøjagtig lige så farligt at stille sig i
religiøs opposition, siger han og tilføjer:

– I visse regimer er religion og politik én og samme sag, og derfor kan
det være tilsvarende farligt for en muslim at modtage den kristne dåb.

Konvertitter i Danmark

I perioden 2000-2004 er der optalt 304 nye konvertitter med muslimsk
baggrund. Der skønnes at være 700-900 personer med muslimsk baggrund i
Danmark, som er blevet kristne.

De fleste af disse kristne konvertitter kommer fra Iran og Afghanistan.

Det største faremoment for konvertitter er risikoen for at blive sendt
tilbage til deres hjemland og blive udsat for forfølgelse. For dem, som
har opnået asyl og dansk statsborgerskab, er risikoen udstødelse fra
familie og vennekreds.
=

Ja, vi bør til i asylsager begynde at se på, om asylansøgerne er kristne
fra islamiske lande. Disse bliver normalt altid forfulgt, og er de
konverteret væk fra islam, er det langt værre. Følger landene shariaen
er der obligatorisk dødsstraf.

Det kunne godt lede til asyl.

FUT dk.politik {og lad nu være med at crossposte; der kan sagtens føres
parallelle diskussioner i forskellige nyhedsgrupper, efter hver deres
fundats}.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 17-01-07 21:43

On Wed, 17 Jan 2007 20:41:24 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]

> Truslen kan også komme fra familie og venner, og derfor er mange
>konvertitter i dag meget diskrete med deres overgang til kristendommen,

er der da slet ingen ende på muhamedanernes forbrydelser?

/Albert Camus/

Fra : "Snurrberget

Dato : 17-01-07 21:59

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> FUT dk.politik {og lad nu være med at crossposte; der kan sagtens føres
> parallelle diskussioner i forskellige nyhedsgrupper, efter hver deres

Udstødelse og lign. finder kun sted i en mikroskopisk gruppe af
fanatikere. Langt de fleste muslimer er åbne overfor det danske samfund,
og har ingen problemer med at acceptere religiøst frafald, da det er de
menneskelige værdier der tæller i modsætning til vesten, hvor folk kun
tænker materielt.

Danskerne kunne lære meget af de mennesker der kommer fra østen, med
deres anderledes gæstfrihed og utvungne omgangsform.

Og nej, ovenstående skal ikke tages ord til ord. Jeg er dybt sarkastisk.

- cep

Fra : Poul Nielsen

Dato : 17-01-07 22:02

> [...]
>
> Jeg citerer fra artiklen:
>
> =
> Kristne konvertitter risikerer forfølgelse

Åerh Per overdriver du nu ikke igen, der er ingen nykristne der er blevet
henrettet endnu herren være lovet. Men Per at der er nogle Muslimer der
føler sig krænket er nok sandt, men hvorfor skulle nogen konvertere fra den
sande tro til kristendommen.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-07 23:21

Poul Nielsen <555@get2net.dk> wrote:

> Åerh Per overdriver du nu ikke igen, der er ingen nykristne der er blevet
> henrettet endnu herren være lovet.

Fadime Sahindal.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-01-07 00:42

In article <1hs3qik.ekc0nj15xoqfN%per@RQNNE.invalid>,
> [...]

> danske kirker tager derfor sikkerhedsmæssige forholdsregler, når en
> muslim vælger at lade sig døbe til den kristne tro.

Islam har det lige som andre sekter synspunkter: Man MÃ… ikke fjerne sig
fra "troen".

Det er så enkelt: Går man fra Islam, er man dømt til døden.

Egentligt samme synspunkt som fra nogle kristne retninger (og nogle vil
sige, fra kristendommen): Nægter du Jesus/kristendom/den sande tro, så
er det døden (via Harmagedon, helvedet, whatever).

For et stykke tid siden, postede jeg et indlæg, hvor jeg henviste til,
at en muslimske pige, som omvendtes til kristendommen, blev dømt til
døden og forfulgt (hun boede i et muslimsk land). Dér blev der vist
skrevet noget om, at det ikke interesserede denne nyhedsgruppe.

Kort sagt: Der er intet nyt i, at man ikke kan fjernes fra Islam. PÃ¥
samme måde, som man ikke kan fjernes fra kristendommen... set fra nogles
synspunkter, idet nogle kristne mener at andre kristne ikke er kristne
fordi disse kristne ikke er kristne på samme måde som de er kristne.

(hvilke adskilder dem fra jøderne som mener at alle jøder er jøder, blot
ikke udtrykker det på samme måde. Idet der ikke er nogen "rigtig" måde
at være "jøde" på, i modsætningen fra kristne, som jo har "sandeheden")

--
Venligst,

Cyril

http://www.malka.dk -=- http://www.psyken.com -=- http://www.psyken.org

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-01-07 04:57

On 2007-01-17 20:41:24 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Det kan være risikofyldt at konvertere fra islam til kristendom.

Hvilken overraselse.

(not)

--
"If you had a spouse that behaved like your government, you could not
only break free of the relationship, you might be able to collect

Fra : Bo Warming

Dato : 30-01-07 07:34

"Peter Bjørn Perlsø" <spamtrap@SPAMMERSMUSTDIEmacplanet.dk> wrote in
message

> Hvilken overraselse.

Os der har studeret koranen er ikke overrasket, men de fleste danskere
har kun viden/paratviden fra godhedsindusriens uddannelse og medier,
der fortier al Islam-grusomhed

"Man bør aldrig overvurdere folks paratviden, men gerne overvurdere
folks intelligens.

Perlsø påstår at hans mudderkast om jødekritik i mine indlæg, kan folk
let google sig frem til og få bekræftet. Men det kan ingen, for der er
intet sådant.
Han bør hellere undervurdere folks viden og forklare basalt om Islam,
koran, jødekritik osv

Han bør som Sjællandsformand i SIAD henvende sig til mig som svar på
min ansøgning om medlemskab, og sige "Sorry, journalisterne har skabt
grimt rygte om dig og vi er nødt til at bøje os for det" og jeg ville
erklære det helt OK, at man ligesom DF holder afstand. Men hvorfor
lyve om at jeg skulle jødehade? Hvem gavner det?
SIAD bliver aldrig stor, hvis resourcer spildes på kamp mod venner.