Spanien vil have US soldater udleveret. G~
Fra : Allan Riise

Dato : 17-01-07 17:47

"Spanien vil have amerikanske soldater udleveret
17. jan. 2007 06.51 Udland
Spanien har krævet 3 amerikanske soldater udleveret for drabet på en spansk
kameramand i Irak.

Kameramand filmede fra balkonen på Hotel Palestine i Bagdad 8. april 2003,
da en amerikansk kampvogn begyndte at skyde på hotellet.

Ud over spanieren blev en anden kameramand dræbt, og adskillige blev hårdt
såret. Hotellet var kendt som et sted, hvor pressen opholdt sig.

USA har erkendt, at der blev åbnet ild mod hotellet, men har fritaget de tre
soldater i kampvognen for noget ansvar. Men nu er de altså eftersøgt
internationalt af de spanske myndigheder."

Det kan Spanien godt glemme, for afsnit 6 i den Amerikanske militærlov
afviser at Amerikanske soldater kan udleveres til andre lande for at blive
retsforfulgt.
Det er en ting jeg har skrevet om før herinde som værende fuldstændigt
A-demokratisk men som jeg endnu ikke har fået et godt svar på hvorfor det
skulle være i orden, hvilket jeg heller ikke regner med skulle ske nu.
Husk på at her tales der om en retsforfølgelse som er helt i tråd med at man
er uskyldig indtil det modsatte er bevist, og hvor de anklagede har retten
og muligheden for at se og svare på alle anklager via en forsvarer som
straks bliver indkaldt, enten ens egen eller en tilskikket.
Det er jo så lidt anderledes med de mennekser der sidder i Guantanamo.

Hult venner, meget hult.

--
Allan Riise

Fra : Thomas Krogh

Dato : 17-01-07 21:29

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

(...)
> [...]
> og muligheden for at se og svare på alle anklager via en forsvarer som
> straks bliver indkaldt, enten ens egen eller en tilskikket.

Er der nogen international præcedens for at udlevere egne soldater til
retsforfølgning i andre lande?

Siden du slår ned på netop USA's reaktion som værende særlig
"A-demokratisk"?

(...)
> Det er jo så lidt anderledes med de mennekser der sidder i Guantanamo.

Som så vidt jeg ved er non-GIII krigsfanger.

mvh

Thomas Krogh