Rust-dørmand og urmager
Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-07 11:17

Rust-dørmand og urmager

I selvforsvar dræbte muslimen på Guldberggade to og dømtes kun for
ulovlig våbenbesiddelse - hvilket urmageren næppe slipper med, for han
har skudt på flygtende røver og ikke efter benene

FLUGT bør altid være offerets _første valg_, når væbnet trussel,

Licence to kill er ikke Tornerose-DK-style

Ejeren skulle have smuttet ind i bagbutik og derfra i dækning have
rakt pistol frem , råbt og skudt i blødt loft - har man købt pistol
til brug i rum man kender, bør man vide hvor kuglerne ikke evt
richoterer og dræber sagesløse kunder, som stod tæt igår i butikken

Har man pistoler med "omskifter"?

Hvor man evt kan affyre løse skud først - eller kan erfarne røvere
altid høre om projektil hvisler gennem luften.

Politi bør kunne skifte mellem gummikugler og lemlestende projektiler
fra samme pistol, lav kaliber, spidse, stor kraft -

- og gummikugler hvisler vel helt som bly?

Våbentilladelser bør undertiden kun gives til sådanne specialpistoler

Fra : Neuman

Dato : 17-01-07 11:23

> Har man pistoler med "omskifter"?
> Hvor man evt kan affyre løse skud først

Det tror jeg ikke du skal satse på

>eller kan erfarne røvere altid høre om projektil hvisler gennem luften.

Det kan ikke lade sig gøre at høre den slags på klods hold

> - og gummikugler hvisler vel helt som bly?

Givetvis, men jeg tror ikke du skal bekymre dig om at en røver i kampens
hede står og nærlytter om der er hvislen i luften.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-07 11:57

> Det kan ikke lade sig gøre at høre den slags på klods hold

> Givetvis, men jeg tror ikke du skal bekymre dig om at en røver i
> kampens hede står og nærlytter om der er hvislen i luften.

Muslimske gadekrigere træner vil i en skov på al den slags, helt som
fodboldspillere forfiner nuancerne i deres teknik så deres "finest
hour" går glat.
Man kan multitaske så det ikke tager tid at lytte men er refleks og
helhedsopfattelse

Det violle være smart, og næppe teknisk umuligt, med en pistol med to
små-kaliber-magasiner så der kan skiftes nemt fra gummikugler til
dødelige.
Gode mennesker vil købe dem.

Fra : Neuman

Dato : 17-01-07 12:12

> [...]
> går glat.
> Man kan multitaske så det ikke tager tid at lytte men er refleks og

Ja det er jeg klar over, men menneskets øres kan ikke skelne mellem to lyde
der kommer inden for relativ kort tid.
Øret "maskerer" så det kun opfatter den kraftigste lyd som må antages at
være selve skuddet. Tidsvinduet er omkring 10-20 ms.
Dvs. inden for ca. 5 meters afstand er der ikke noget at opfatte for
menneskeører. Men jo længere væk skuddet affyres jo større er
sandsynligheden selvfølgelig for at registrere hvislelyden.

Fra : Jan Lassen

Dato : 17-01-07 13:14

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> menneskeører. Men jo længere væk skuddet affyres jo større er
> sandsynligheden selvfølgelig for at registrere hvislelyden.

De fleste håndvåben skyder projektiler ud med hastigheder større end lydens,
det vil derfor ikke være muligt at høre noget som helst før man er ramt.

En pistol der skyder med både løse og skarpe skud vil ikke kunne virke, der
kræves en vis rekyl til genladning og da løse patroner ikke har projektil er
de stort set rekylfrie, de vil ikke være i stand til at genlade pistolen,
der er en enkelt forhindring mere, længden på hylsteret ikke er den samme
for løs og skarp patron til pistoler, de passer ikke ind i kammeret og vil
ikke kunne afskydes i et løb til skarpe skud.
Ideen med gummikugler og skarpe skud en nok den enste der kunne virke, men
er besværlig og tidskrævende at skifte magasin mit i det hele. ..
Jan Lassen

Fra : gb

Dato : 17-01-07 13:29

"Jan Lassen" <jl@jubiimail.dk> wrote in

> De fleste håndvåben skyder projektiler ud med hastigheder større
> end lydens, det vil derfor ikke være muligt at høre noget som
> helst før man er ramt.

Hvis man bliver ramt, hører man næppe skuddet (medmindre man rammes i
benene eller armene).

--
GB

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-01-07 14:00

Jan Lassen wrote:
> [...]
> for løs og skarp patron til pistoler, de passer ikke ind i kammeret og vil
> ikke kunne afskydes i et løb til skarpe skud.

Du mener altså at man på pistoler skifter kammer når man skyder med
henholdsvist løse og skarpe skud? Eller er det simpelthen ikke muligt at
have en pistol der kan skyde med begge slags?
Der findes masser (alle de pistoler jeg kender) hvor skarpe og løse skud
affyres i samme kammer/bundstykke/lås - og jeg har aldrig hørt om en
pistol med forskellige sådanne, så jeg hører da gerne hvilken model der
evt. er tale om?
Iøvrigt kan man godt med nogle pistoler skyde løst uden rekyl
forstærker. Jeg har set det ske på bl.a. Neuhausen som en del vil kende.
Typiske pistoler er jo af ret beskeden vægtklasse med en relativt høj
ladning/kaliber sammenlignet med at skydevåben.
Det er primært på automatvåben det er nødvendigt, og så jo tungere våben
jo mere udtalt behov naturligvis.
Det er dog ikke optimalt at affyre uden rekylforstærker, men jeg har som
sagt set det ske hvor det blev afprøvet for forsøgets skyld. Oplever man
en funktioneringsfejl med utilstrækkelig genladning så er det
naturligvis heller ikke fair at bebrejde våbnet.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-07 14:31

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> wrote in message

> [...]
> Oplever man en funktioneringsfejl med utilstrækkelig genladning så
> er det naturligvis heller ikke fair at bebrejde våbnet.

Min tanke er at man let skal kunne skifte fra gummikugler til
dræbende - evt begge med lille kaliber og en pistol i stil med
politiets

Hvor lang tid tager det at skifte magasin?

Fra : @

Dato : 17-01-07 18:43

On Wed, 17 Jan 2007 14:30:38 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>Min tanke er at man let skal kunne skifte fra gummikugler til
>dræbende - evt begge med lille kaliber og en pistol i stil med
>politiets
>
>Hvor lang tid tager det at skifte magasin?

i en presset situation-

for lang tid

/Albert Camus/

Fra : Jan Lassen

Dato : 17-01-07 14:32

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en funktioneringsfejl med utilstrækkelig genladning så er det
> naturligvis heller ikke fair at bebrejde våbnet.

Først: man skyder ikke løs patron med pistol ..

9mm Neuhausen kan ikke skyde løs patron! kammeret i en Neuhausen er 9x19
mm. en løs patron er 9x21 mm. har en fornemmelse af du godt ved det.........

Skal den kunne skyde med løst skal der bores dybere i kammeret, og den vil
aldrig kunne genlade, rekylen skal frigøre låseknaster i slæden fra dem i
piben og transporter bundstykket (slæden) tilbage mod rekylfjederen forbi
udkasteren og så langt tilbage at den får fat i næste patron i magasinet,
uden projektilest vægt mangler hele den kinetiske energi til at fuldføre
det...

Neuhausen har i det danske forsvar et cal 22 udskiftningssæt [ pibe, slæde,
rekylfjeder og magasin]
Jan Lassen

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-07 14:48

"Jan Lassen" <jl@jubiimail.dk> wrote in message

> [...]
> fuldføre
> det...
>
> Neuhausen har i det danske forsvar et cal 22 udskiftningssæt [ pibe,

Det lyder kompliceret og en del ord forstår jeg ikke helt

Mon ikke at vort politi kunne bestille en specialfremstillet pistol,
der både kunne skyde gummikugler og rigtige og når man bruger dem af
gummi og sigter ved siden af, så svarer det til løst skud og høres som
løst skud så røveren eller den autonome skræmmes langt væk

Rammes man i benet med gummikugle, vil de ikke-ramte autonome ved
siden af vel se deres kammerat falde og tro det er dødelige kugler og
lade brosten falde og løbe væk?

Det sku de ha gjort 18.5.93 og 16.12.2006

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-01-07 14:51

Jan Lassen wrote:
> [...]
>
> samme

> vil

> Først: man skyder ikke løs patron med pistol ..

Kommer vel an på hvem "man" er?

> 9mm Neuhausen kan ikke skyde løs patron! kammeret i en Neuhausen er 9x19
> mm. en løs patron er 9x21 mm. har en fornemmelse af du godt ved det.........

Og en løs patron kan ikke komme i andre str.?

> [...]
> uden projektilest vægt mangler hele den kinetiske energi til at fuldføre

Tja nu har jeg set det ske. Og det bliver jo ikke anderledes bare fordi
du udpensler hvert enkelt trin i det jeg benævner genladning?

> Neuhausen har i det danske forsvar et cal 22 udskiftningssæt [ pibe, slæde,
> rekylfjeder og magasin]

Hvad bruger man det til? Altså nu hvor du har sagt man ikke skyder løs
patron med pistol?

Fra : Jan Lassen

Dato : 17-01-07 15:26

> Kommer vel an på hvem "man" er?

> Og en løs patron kan ikke komme i andre str.?

Nej ikke nogen der passer i 9 mm. pistol

> Tja nu har jeg set det ske. Og det bliver jo ikke anderledes bare fordi
> du udpensler hvert enkelt trin i det jeg benævner genladning?

Nej, du har ikke set nogen skyde en løs patron af i en 9mm. Neuhausen, det
lader sig ikke gøre at skyde 9 mm løs i Neuhausen..

> Hvad bruger man det til? Altså nu hvor du har sagt man ikke skyder løs
> patron med pistol?

Cal 22 er ikke løs patron, men en mindre patron til skiveskydning indendørs,
også kaldet 22 salon.
Havde på fornemmelsen du vidste lidt om våben, men ser aligevel ikke ud til
du ved noget om det her, jeg gir op, kig på nettet hvis du ikke kan finde ud
af det..
Jan Lassen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-01-07 15:51

Jan Lassen wrote:

> [...]
> du ved noget om det her, jeg gir op, kig på nettet hvis du ikke kan finde ud

Min pointe var at hvis du kan få en anden end den normale kaliber ind i
pistolen kan man nok osse få andre ind. Hvis du skal fremdigte en eller
anden påstand om at jeg mener cal 22 er et løsskud for at du kan nedgøre
og spille overlegen, så får du ikke nok bekræftigelse på hjemmefronten.

Nu er alle Neuhausen jo heller ikke det danske forsvar og skal beskues
udelukkende efter den referenceramme. Det er en miljøskade
selvautoritære "veteraner" gerne forfalder til.

Men for din information kan jeg altså informere at det er muligt både at
få løsskud til 9mm af dimensioner så de kan indsættes i et normal
kammer. Du er nok vant til 9 mm løsskud der anskaffes til brug for MP49
eller lign. - men så er vi igen ovre i problemet med de indskrænkede
referencerammer.

Fra : @

Dato : 17-01-07 18:57

On Wed, 17 Jan 2007 14:51:03 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>Kommer vel an på hvem "man" er?

ja hvis "man" er i besiddelse af et løsskydningssæt

så gør man

>Og en løs patron kan ikke komme i andre str.?

det vil ikke hjælpe

>Tja nu har jeg set det ske. Og det bliver jo ikke anderledes bare fordi
>du udpensler hvert enkelt trin i det jeg benævner genladning?

kan du ikke lige forklare hvordan man får en pistol beregnet til
skydning med skarpe skud til at genlade hvis man i stedet bruger løse
skud

militærets M44 og M49 har/havde en speciel pibe til øvelses brug med
løse skud og med påskruet løsskydningsforstærker

løsskydningsforstærker er en anordning der formindsker krudtgassens
mulighed for at blive blæst ud af piben og som skrues på forenden af
piben netop fordi der ellers ikke skabes tryk nok i piben til at
trykket kan bevæge slæde/bundstykke tilbage

/Albert Camus/

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-07 20:33

"@" <1[at]invalid.net> wrote in message
> [...]
> af
> piben netop fordi der ellers ikke skabes tryk nok i piben til at
> trykket kan bevæge slæde/bundstykke tilbage

Jeg syns urmagere skal kunne forsvare sig i en sådan situation, men
ofte vil røvere have attrappistoler og det havde de her, og det var en
farlig overreaktion at skyde med skarpt - hvilket bl.a. gav
richotering mod en hård væg i butikken så urmageren selv såredes - og
der var mange kunder i butikken og en af dem kunne være dræbt.

Et politi-slag som 18.5.93 med skarpe skud var også for meget.

Derfor brainstormer jeg om brug af skræmmeskud eller gummi-kugler, og
lander på at hvis ikke man har råd til top pistoler , en dræbende og
en skræmmende, så kunne der være magaziner med først een gummikugle og
efterf'lgende skydes med udelukkende de farlige normalprojektiler.

JEg håber urmageren får en ubetinget lille dom for ulovlig
våbenbesiddelse og en betinget for de farlige skud, som kunne have
dræbt sagesløse - og for at skyde flygtende i ryggen og ikke i
benene - eller noget i den stil.Der skal sendes et signal om at
røvere lever livet farligt, og vi bør give våbentilladelser til
ansatte i risikoerhverv, men jeg finder det skræmmende at det forties
at tilfældige kunder kunne være blevet dræbt ,
fordi urmageren altså ikke var kompetent _nok_ i ansvarlig
selvbeskyttelse

Politiet bør overdænge autonome med gummikugler og tåregas, når de
stjæler huse og let kunne skifte fra non-lethal til farlig ammo - to
små pistoler i hvert pistolbælte er vist rette kompromis. Betjentenes
rambo-selvfølelse af nu at have højkaliber dumdum pistol og kun det,
er et vildspor. Men måske mit kompromis forslag er forvirrende.
Angriber du en forbryder med en pistol i hver hånd, er der større
risiko for at du må smide en fra dig og at en forbryder får fat i en
sådan ladt pistol, så hvis elektronik er kodet med sensor i pistolen,
så kun ejer kan skyde den, vil det være godt.

JEg tror byretten frikender urmageren for at give en luns kød til
folkestemningens skadefryd

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-07 20:39

> [...]
> pistol, så hvis elektronik er kodet med sensor i pistolen, så kun ejer kan

Sjovt scenarie:

***USER NOT RECOGNIZED***
***ERROR CODE: &6D4$C00: PLEASE REBOOT TO ACTIVATE***

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-07 22:05

"Bull" <NejTakSpam> wrote in message

> Sjovt scenarie:

Der er ikke implicit antydet at netop dette ofte vil ske

Men elektronik er billig så hvorfor ikke gøre pistoler intelligente og
vænne Ramboerne til NUANCER og have en forskellig pistol i højre og
venstre hånd og måske ofte under en aktion bytte fra venstre til
højre?

Selv de dummeste betjente er ikke robotter - de kan godt leve op til
sund bondefornuft og indøve lynhurtig omstillingsevne - selvom der
trænes for meget lydighed og autoritetstro p.t.

Polititræning med masser af øvelser, hvor du bytter blå og rød
paintball-gøb fra venstre til højre hånd bør skabe intelligente
betjente

Militær i Oksbøl der dræbte hinanden igår sku måske også hellere træne
på den måde

Hans Jørgensen skrev efter 16.12 at BZ-hærværkerne oftest havde
"overtaget" i gadekrigen mod politiet. Det havde de ikke nær mig da de
tåregassedes men måske krigslykken vender nu og da i komplicerede
gade-slag og der skal skiftes til dødelig gøb frem i skoen og gummigøb
tilbage efter om du er livstruet.

Den dato og 18.5.93 så jeg gerne ialt tyve gange flere hits på BZ -
dvs blå mærker, som ydmyger den indbildske nar, som når
Gestapotorturen i DK under besættelsen aldrig brækkede fingre men ofte
gjorde det umuligt for sabotør"helten" at sidde ned i 14 dage pga
stokkeslag i røven

Fra : Egon Stich

Dato : 17-01-07 19:50

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> kan du ikke lige forklare hvordan man får en pistol beregnet til
> skydning med skarpe skud til at genlade hvis man i stedet bruger løse

Det kan man meget let gøre.
Der findes endog indtil flere veje, man kan gå.

Men nu er det vel næppe fornuftigt, ligefrem at påbegynde undervisning i
sådenne ting i et forum
hvor der er så mange højreextremister--

MVH
Egon

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-01-07 21:35

@ wrote:

> ja hvis "man" er i besiddelse af et løsskydningssæt
>
> så gør man

> det vil ikke hjælpe

Jo - så passer den i kammeret.

> kan du ikke lige forklare hvordan man får en pistol beregnet til
> skydning med skarpe skud til at genlade hvis man i stedet bruger løse
> skud

Det får man hvis man prøver ad ved at afskyde uden og det sandelig viser
sig at den genlader. Så forklaringen er at der trods alt er kraft nok.

> [...]
> piben netop fordi der ellers ikke skabes tryk nok i piben til at
> trykket kan bevæge slæde/bundstykke tilbage

Igen - at man kan opremse og udpensle en masse ting der er grundlæggende
for diskussionen er altså ikke en måde at få ret på.

Fra : @

Dato : 17-01-07 22:19

On Wed, 17 Jan 2007 21:34:52 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>Det får man hvis man prøver ad ved at afskyde uden og det sandelig viser
>sig at den genlader. Så forklaringen er at der trods alt er kraft nok.

har du set en 9 mm. Neuhausen fuktionere med en normal pibe og "kun"
løse skud?

så vil jeg gerne vide hvad den ammunition hedder

og hvis det er dig muligt

verificeret fra anden side

>Igen - at man kan opremse og udpensle en masse ting der er grundlæggende
>for diskussionen er altså ikke en måde at få ret på.

at man ved noget om en ting hjælper altså noget så gevaldigt

/Albert Camus/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-01-07 23:15

@ wrote:

> [...]
> løse skud?
>
> så vil jeg gerne vide hvad den ammunition hedder

Ja - det har jeg set med ganske almindelige løspatroner i rigtig str.
Og nej jeg har ikke nogen verifikation jeg kan præsentere. Men jeg kan
ikke umiddelbart forstå at det skulle forekomme så usandsynligt. Det er
et rekyl, men så er det heller ikke mere.

> at man ved noget om en ting hjælper altså noget så gevaldigt

Jo men gentagelser og detaljer er ikke det samme som argumenter.

Fra : @

Dato : 18-01-07 16:00

On Wed, 17 Jan 2007 23:15:20 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>Ja - det har jeg set med ganske almindelige løspatroner i rigtig str.
>Og nej jeg har ikke nogen verifikation jeg kan præsentere.

altså indtil videre blot et postulat

> Men jeg kan
>ikke umiddelbart forstå at det skulle forekomme så usandsynligt.

det er fordi du helt åbenlyst ikke aner hvad du snakker om

og her er jeg altså igen nødt til at komme med tekniske ting som du
åbenbart ikke mener har betydning

det er _IKKE_ (1*)rekylen som genlader

det er trykket i piben der gør dette

og hvis der ikke er en kugle i løbet der kan sørge for det nødvendige
tryk på krudtgassen, kan genladning ikke lade sig gøre, med mindre man
enten

anvender en løsskydningsforstæker skruet i enden på piben(løbet)

eller bruger en pibe med formindsket diameter

begge anordninger har til formål at hindre at krudtgassen bare
uhindret farer ud af piben, da der så ikke vil være det tryk tilstede
der skal bruges til genladning

http://en.wikipedia.org/wiki/Blowback_(arms)
http://en.wikipedia.org/wiki/Roller-delayed_blowback
http://en.wikipedia.org/wiki/Gas-delayed_blowback
http://en.wikipedia.org/wiki/Lever-delayed_blowback
http://en.wikipedia.org/wiki/Chamber-ring_delayed_blowback
http://en.wikipedia.org/wiki/Remington_51

1*)
rekylen er den effekt der kommer af at kugle+krudt forlader pistolen
man kan sige at krudtladningen forsøger at bevæge kuglen i en retning
og pistolens pibe i den modsatte retning

/Albert Camus/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 18-01-07 17:12

@ wrote:

> altså indtil videre blot et postulat

Jeg har ikke påstået andet end jeg har set det ske.

> det er fordi du helt åbenlyst ikke aner hvad du snakker om

Jamen det er da godt der er nogen der kan tage munden fuld

> og her er jeg altså igen nødt til at komme med tekniske ting som du
> åbenbart ikke mener har betydning
>
> det er _IKKE_ (1*)rekylen som genlader
>
> det er trykket i piben der gør dette

Hmm trykket i piben kommer ikke af rekylet eller? Hvad er det rekyl hvis
ikke en udvidelse af luften som følge af en eksplosion? Med andre ord et
tryk.

> [...]
>
> anvender en løsskydningsforstæker skruet i enden på piben(løbet)
>
> eller bruger en pibe med formindsket diameter

Eller osse kan det altså vise sig at trykket i en pibe af normal
diameter kan være nok til at genlade.

> begge anordninger har til formål at hindre at krudtgassen bare
> uhindret farer ud af piben, da der så ikke vil være det tryk tilstede
> der skal bruges til genladning

Krudtgassen - der forårsager rekyl og tryk - farer heller ikke uhindret
ud af et løb med normale dimensioner. Der er ikke tale om enten eller
her. Der er tale om størrelser.
En størrelse for mindsket diameter og løsskydningsanordning men sandelig
osse en (mindre) for en normal pibe.

> [...]
> man kan sige at krudtladningen forsøger at bevæge kuglen i en retning
> og pistolens pibe i den modsatte retning

Nu skal du passe på du ikke kommer til at teoretisere over evne og
kommer til at bringe konklusioner frem der er søgte af at fremme din
initiale holdning.
Dine udpenslinger af basal teori ændrer ikke på mine observationer.

Fra : @

Dato : 18-01-07 20:23

On Thu, 18 Jan 2007 17:12:08 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>Jeg har ikke påstået andet end jeg har set det ske.

>Jamen det er da godt der er nogen der kan tage munden fuld

>Hmm trykket i piben kommer ikke af rekylet eller?

afgjort nej trykket i piben kommer fra forbrænding/eksplotion
af krudtladningen

>Hvad er det rekyl hvis
>ikke en udvidelse af luften som følge af en eksplosion? Med andre ord et
>tryk.

rekylen er virkningen ikke årsagen

(våbnet/piben vil modsat vej af ladningen)

>Eller osse kan det altså vise sig at trykket i en pibe af normal
>diameter kan være nok til at genlade.

hvis nogen forsøger sig med den slags ladninger vil jeg ikke være i
nærheden

> [...]
>
>Nu skal du passe på du ikke kommer til at teoretisere over evne og
>kommer til at bringe konklusioner frem der er søgte af at fremme din

betviler du min beskrivelse af hvad rekyle er for en ting?

>Dine udpenslinger af basal teori ændrer ikke på mine observationer.

som du endnu ikke har kunnet verificere
/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 19-01-07 13:20

> On Thu, 18 Jan 2007 17:12:08 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
> wrote:

En hel masse lettere fordrejede, og tilsvarende misforstået.

Du skulle nok ikke fortsætte denne diskution, før du har fået bedre styr på
dine begreber og definitioner.
For du er lettere galt afmarcheret.
Blot et godt råd.

Egon

Fra : @

Dato : 19-01-07 15:54

On Fri, 19 Jan 2007 13:19:41 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
>

>En hel masse lettere fordrejede, og tilsvarende misforstået.

tomme påstande som sædvanlig

>Du skulle nok ikke fortsætte denne diskution, før du har fået bedre styr på
>dine begreber og definitioner.
>For du er lettere galt afmarcheret.
>Blot et godt råd.

og du kan selvfølgelig så lige pege på lige nøjagtig hvor jeg er galt
afmarcheret

eller er det blot det sædvanlige indholdsløse vås fra din side

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-07 13:22

> tomme påstande som sædvanlig

> og du kan selvfølgelig så lige pege på lige nøjagtig hvor jeg er galt
> afmarcheret
>
> eller er det blot det sædvanlige indholdsløse vås fra din side

Jeg har forlængst forladt håbet om, at du på nogen måde vil lade dig påvirke
af virkeligheden.
Derfor kun dette:
Læs, og lær noget om emnet.

Jeg kan fortælle dig, at når det gælder skydevåben, har jeg glemt mere, end
du nogensinde kan gøre dig håb om at lære.
Men husker stadig nok til, at kunne se dine vildfarelser.

Du lider vel af det vanlige syndrom, som mange "rigtige mænd" lider under.
Nemlig at de tror, viden på området er medfødt.

Egon

Fra : @

Dato : 20-01-07 17:02

On Sat, 20 Jan 2007 13:21:41 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
<klip>
som sædvanlig en masse tomt indholdsløst vås

og kunne selvfølgelig ikke pege på lige nøjagtig hvor jeg er galt
afmarcheret

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-07 21:09

> [...]
> som sædvanlig en masse tomt indholdsløst vås
>
> og kunne selvfølgelig ikke pege på lige nøjagtig hvor jeg er galt

Som vanlig glider du, af i forsøget på at få andre til at glemme, hvad jeg
har sagt.
Nemlig at jeg ikke gider holde foredrag om noget, du kan læse i bøgerne.

Om du ikke gider, eller kan, skal jeg ikke kunne sige.
Skønt man har sine mistanker.

Egon

Fra : @

Dato : 21-01-07 13:06

On Sat, 20 Jan 2007 21:09:25 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Som vanlig glider du,

og som vanlig kommer du med noget sludder uden indhold og substans

og har endnu ikke kunnet påpege noget forkert i det jeg har forklaret
/Albert Camus/

Fra : Bo Warming

Dato : 21-01-07 01:02

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> under.
> Nemlig at de tror, viden på området er medfødt.

Hermed efterspørges igen VIDEN om der kan fås pistolmagasiner med
først gummikugle og så dræbende kugle? - altså skræmmeskud først

Fra : @

Dato : 21-01-07 13:12

On Sun, 21 Jan 2007 01:02:22 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>Hermed efterspørges igen VIDEN om der kan fås pistolmagasiner med
>først gummikugle og så dræbende kugle? - altså skræmmeskud først

kan du ikke bruge en revolver i stedet for

så skulle problemet være nogenlunde løst

/Albert Camus/

Fra : Bo Warming

Dato : 21-01-07 14:08

> kan du ikke bruge en revolver i stedet for
>

> så skulle problemet være nogenlunde løst

Er revolvere ikke store og klodsede?

Er det et realistisk scenarie at en angrebet urmager fyrer en
gummikugle af som skræmmeskud og dernæst rigtige projektiler om
nødvendigt?

Måske første skud burde være en tåregaspatron

Fra : @

Dato : 21-01-07 14:33

On Sun, 21 Jan 2007 14:08:22 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> wrote in message

>Er revolvere ikke store og klodsede?

en kaliber .25 eller .32 burde kunne være i en lomme

Fra : @

Dato : 23-01-07 21:29

On Sat, 20 Jan 2007 13:21:41 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Jeg kan fortælle dig, at når det gælder skydevåben, har jeg glemt mere, end
>du nogensinde kan gøre dig håb om at lære.

og du har åbenbart glemt at fysikkens love _også_ gælder for
udskydning af projektiler
/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 26-01-07 14:40

On Sat, 20 Jan 2007 13:21:41 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Jeg kan fortælle dig, at når det gælder skydevåben, har jeg glemt mere

sikkert

/Albert Camus/

Fra : ThomasB

Dato : 20-01-07 01:45

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> En hel masse lettere fordrejede, og tilsvarende misforstået.
>

> Du skulle nok ikke fortsætte denne diskution, før du har fået bedre styr
> [...]

Det er nu ganske korrekt det @ siger.

Rekyl er tilbageslag, og ikke grunden til autoladningen.

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-07 13:26

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu ganske korrekt det @ siger.
>
> Rekyl er tilbageslag, og ikke grunden til autoladningen.

Det er hans opfattelser og definitioner, jeg er efter.

Forøvrigt finder jeg også din sætning mere forvirrende, end oplysende.
Du kan ikke forklare fænomenerne med det ordvalg, du anvender.

Men bortset fra det:
Jeg ønsker ikke at holde forelæsninger over dette ellers interessante emne i
denne gruppe.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 20-01-07 17:04

On Sat, 20 Jan 2007 13:25:50 +0100, "Egon Stich"
> [...]

>Men bortset fra det:
>Jeg ønsker ikke at holde forelæsninger over dette ellers interessante emne i

det må du også hellere lade være med, du HAR dummet dig tilstrækkeligt

med en masse påstulater og svinerier men itet konkret overhovedet

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-07 21:11

> det må du også hellere lade være med, du HAR dummet dig tilstrækkeligt
>
> med en masse påstulater og svinerier men itet konkret overhovedet

Sludder og vrøvl.
Jeg har alene givet dig gode råd.
Som kunne ende med at gøre dig klogere, om du fulgte dem.

Egon

Fra : @

Dato : 21-01-07 13:06

On Sat, 20 Jan 2007 21:10:43 +0100, "Egon Stich"
> [...]

>Sludder og vrøvl.
>Jeg har alene givet dig gode råd.
>Som kunne ende med at gøre dig klogere, om du fulgte dem.

nej du har skrevet at det jeg forklarede var forkert

men du evner jo ikke at følge din påstand op

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 23-01-07 21:30

> [...]

>Men bortset fra det:
>Jeg ønsker ikke at holde forelæsninger over dette ellers interessante emne i

det er sikkert en klog beslutning

/Albert Camus/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-01-07 14:54

@ wrote:

> betviler du min beskrivelse af hvad rekyle er for en ting?

I den grad - jeg tror du skal sætte dig over og belære børnene eller
noget med den trang du har for at lave snørklede forklaringer og
misvisende for det ene og det andet.

> som du endnu ikke har kunnet verificere

Jeg har heller ikke påstået andet. Men jeg har altså set en skytte der
formåede at affyre et løsskud i en Neuhausen og få den til at genlade.
Længere er den ikke. Og dermed er din afvisning heller ikke længere.
Du kan sige du tror på det eller ej - fint. Men alt det ævl og sludder
du har fået teoretiseret ud hører sig ikke til og det gør hverken fra
eller til.

Fra : @

Dato : 19-01-07 16:10

On Fri, 19 Jan 2007 14:53:49 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>I den grad -

lad høre hvorfor?

> jeg tror du skal sætte dig over og belære børnene eller
>noget med den trang du har for at lave snørklede forklaringer og
>misvisende for det ene og det andet.

snørklet?

kugle og krudtgas vil i den ene retning

piben vil i den modsatte

> [...]
>Du kan sige du tror på det eller ej - fint. Men alt det ævl og sludder
>du har fået teoretiseret ud hører sig ikke til og det gør hverken fra

påstår du

/Albert Camus/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-01-07 20:34

@ wrote:

> lad høre hvorfor?

Jeg er ikke mere inde i skydevåbens virkemåder end Egon - han har i
flere indlæg påpeget dine fejl og misforståelser. Så det er så fint
klaret ad den vej.

> snørklet?
>
> kugle og krudtgas vil i den ene retning
>
> piben vil i den modsatte

Hvor vil du hen med det?

> påstår du

Ja, det påstår jeg.

Fra : @

Dato : 20-01-07 13:21

On Fri, 19 Jan 2007 20:33:40 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>Jeg er ikke mere inde i skydevåbens virkemåder end Egon

altså er vi nu oppe på to vrøvlehoveder der ikke fatter noget så
simpelt som hvordan et skydevåben fungerer

> - han har i
>flere indlæg påpeget dine fejl og misforståelser. Så det er så fint
>klaret ad den vej.

kan du komme med message-ID

Egon påpeger intet han sviner blot

han er ikke kommet med en eneste tilbagevisning af hvad jeg har
skrevet om emnet rekyl og det umulige i at få en pistol uden en eller
anden særanordning til at genlade med en patron indeholdende
udelukkende løst krudt

>Hvor vil du hen med det?

sørge hvorfor det er for snørkelt for dig?

/Albert Camus/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-01-07 14:51

@ wrote:

> altså er vi nu oppe på to vrøvlehoveder der ikke fatter noget så
> simpelt som hvordan et skydevåben fungerer

> kan du komme med message-ID
>
> Egon påpeger intet han sviner blot

Egon har forklaret tingene som de er. Når det viser sig at den
forklaring er i modstrid med din så tager det ikke megen logik at se dit
ikke er rigtigt. Det behøver ikke udpeges og udpensles.
Men vi kan jo starte med dit postulat om gasgenladning. Her har Egon ret
i at Nauhausen ikke er gastryksgenladt og at det gælder for langt
største delen af alle pistoler. Du tager så tilsvarende fejl - at det så
skal påpeges for du kan indse det er bare sølle.

> [...]
> skrevet om emnet rekyl og det umulige i at få en pistol uden en eller
> anden særanordning til at genlade med en patron indeholdende

Der er masser - bare start med at læse.
Du har iøvrigt ikke påvist at det skulle være umuligt at få en pistol
til at genlade med løspatron. Du har kommet med en gennemgang (omend
ukorrekt) af hvordan en pistol virker. Men som jeg tidligere har sagt,
detaljer er ikke det samme som argumenter.
At jeg gik i gang med at beskrive detaljerne for hvordan en bil kører er
jo ikke noget argument for at den ikke kan bakke.

> sørge hvorfor det er for snørkelt for dig?

Fordi det kun giver mening for dig og ingen andre. Den mening der måtte
fremkomme er heller ikke korrekt. Det gør tilsammen at budskabet
forekommer meget upræcist. Min kommentar til dine snørklede forklaringer
var jo iøvrigt osse en generel kommentar og ikke specielt møntet på denne.

Fra : @

Dato : 21-01-07 17:46

On Sun, 21 Jan 2007 14:50:44 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>Egon har forklaret tingene som de er.

Egon har ikke forklaret noget som helst

har du message-ID til andet end vrøvl vås og persontilsvining så kom
med det

>Når det viser sig at den
>forklaring er i modstrid med din så tager det ikke megen logik at se dit
>ikke er rigtigt. Det behøver ikke udpeges og udpensles.

endnu en som ikke ved hvad der snakkes om

>Men vi kan jo starte med dit postulat om gasgenladning. Her har Egon ret
>i at Nauhausen ikke er gastryksgenladt

det har jeg og SVJV heller aldrig skrevet

da en Neuhausen netop ER gastryksgenladt

> og at det gælder for langt
>største delen af alle pistoler.

medmindre skytten selv tager ladegreb, er der kun gastrykket ved
affyringen til brug for genladning

jeg har endnu ikke set batteridrevne pistoler

eller pistoler med en vækkeursfjeder

>Der er masser - bare start med at læse.

???

>Du har iøvrigt ikke påvist at det skulle være umuligt at få en pistol
>til at genlade med løspatron.

manden der kom med påstanden om at det kunne lade sig gøre har endnu
ikke andet end sin egen påstand

såe det

> Du har kommet med en gennemgang (omend
>ukorrekt) af hvordan en pistol virker.

hvor er ukorrektheden?

>Fordi det kun giver mening for dig og ingen andre. Den mening der måtte
>fremkomme er heller ikke korrekt.

den er 100% korrekt

og det er desuden ganske simpel fysik

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 21-01-07 18:06

wrote:

> [...]
>Men vi kan jo starte med dit postulat om gasgenladning. Her har Egon ret
>i at Nauhausen ikke er gastryksgenladt og at det gælder for langt

såh

http://zvis.com/dep/articles/depbas.shtml
Desert Eagle is the first truly functional Magnum-caliber
semi-automatic, single action pistol. Gas operated
> ^^^^^^^^^^^^^^

http://www.m1911.org/full_1911desc.htm
Like all pistols, its operation is based on the action of the gases
produced when a cartridge is fired

The operation of almost all modern pistols, is based on one of the
most ingenious inventions of the firearms industry. Try for a moment
to figure out, what the pistols from Colt, Sig Sauer, Glock, Smith &
Wesson, CZ-75, Astra, Llama, Tokarev, Walther, Ruger etc, have in
common. There is one single thing that most modern pistols share

> Du tager så tilsvarende fejl -

nej

/Albert Camus/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-01-07 19:05

@ wrote:

> [...]
> Wesson, CZ-75, Astra, Llama, Tokarev, Walther, Ruger etc, have in
> common. There is one single thing that most modern pistols share

At man kan finde nogle få sider uden censur eller kritisk redaktion.
dvs. er udtryk for ulødige "eksperters" personlige vildfarelser er der
jo ikke noget nyt i. Jo, der er flere som dig på nettet og nogle af dem
kan altså finde ud af at lave deres egne hjemmesider.
Jeg går udfra at kildernes misforståelser kommer af at alle kræfter der
forkommer i en pistol jo skyldes tryk og gasser (da dette er den eneste
form for kinetisk energi der kommer fra krudtet - inkl. det der skyldes
rekylet). Men det er jo ikke det samme som at det er udgangsgassen den
genlader.
Men jeg går ud fra at selv du er klar over at hverken m1911 eller
dessert eagle er en Neuhausen?

Lad os kigge på nogle lidt mere redigerede kilder:
Her kan ses et billede af an adskilt Neuhausen:
http://world.guns.ru/handguns/hg63-e.htm

Kan du forklare hvor gaspiben til genladning er? Vi skal jo have en
ledning af gas der vil forlade løbet til at ledes i en retning så den
kan virke i en kraftretning der bringer slæden tilbage. Hvis du har set
et håndvåben med gastryksgenladning adskilt vil du vide hvad jeg mener.
Måske andre kan forklare det bedre. Men der er altså ikke en sådan
anordning på en Neuhausen.

Af generelle kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/SIG_P210

Du kan se at der er tale om en "recoil action" pistol

Hvilket jo heller ikke er overraskende for dem der har set en adskilt.

Her kan ses de forskellige virkemåder af semiautomatiske pistoler:
http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-automatic_pistol

Ingen steder er nævnt gastryk genladning.

Jeg vil finde ud af om dessert eagle er gastryks genladt.

Fra : @

Dato : 21-01-07 19:44

On Sun, 21 Jan 2007 19:05:20 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

> [...]
>form for kinetisk energi der kommer fra krudtet - inkl. det der skyldes
>rekylet). Men det er jo ikke det samme som at det er udgangsgassen den

lige her over skriver du selv at alle kræfter der forekommer skyldes
tryk af gasser

så selvføgelig er de gasgenladet, der er ikke andre muligheder,
at der findes forskellige systemer til dette er så en helt anden ting

og hvis du affyrer et løst skud i et sådant skydevåben vil der ikke
kunne opbygges det tryk der er nødvendigt til genladning, dat det vil
forsvinde ud af løbet

og jeg kender udmærket til de forskellige systemer, og har altid
bandet. Remington 1100 med gasstempel langt væk pga. den megen
rengøring

/Albert Camus/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-01-07 14:01

@ wrote:

> [...]
>
> og jeg kender udmærket til de forskellige systemer, og har altid
> bandet. Remington 1100 med gasstempel langt væk pga. den megen

Som Egon siger - du har ikke styr på hvad gasoperated er. Gasoperated er
når den fremadgående gas ledes tilbage så den virker som kraft til
genladningen. Neuhausen og de fleste andre pistoler virker ikke ved
dette princip og har ikke nogen gasledning, men genlades ved rekylet.
Desert Eagle er rigtigt nok gasgenladet - hvilket gør den særlig.

Fra : @

Dato : 22-01-07 18:21

On Mon, 22 Jan 2007 14:00:39 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>Som Egon siger - du har ikke styr på hvad gasoperated er.

eller jer to våsehoveder griber efte et halmstå, for ikke at vise at i
ikke ander hvad i taler om

der er kun gas(forbrænding af krudt) at gøre godt med

>Gasoperated er
>når den fremadgående gas ledes tilbage så den virker som kraft til
>genladningen.

din helt udokumenterede påstand

> [...]
>forkommer i en pistol jo skyldes tryk og gasser (da dette er den eneste
>form for kinetisk energi der kommer fra krudtet - inkl. det der skyldes

!!!!!!

er rekylen skyld i dannelsen af krudtgassen ?????

er det i orden at udskifte skyldes med forårsager?

Jonas Kofod <news@jlkofod.dk> wrote:
>Men det er jo ikke det samme som at det er udgangsgassen den
>genlader.

hvad andet er der?

/Albert Camus/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-01-07 18:27

@ wrote:

> hvad andet er der?

Der er rekylet, som ikke er det samme som gastryksgenladt. Det er det
måske i din verden, men det er det altså ikke ifølge den lære der er
fremherskende.

Nu må du være vanskelig og barnlig for dig selv - for nu er jeg den
sidste der mistede tålmodigheden med dig.

Tak herfra.

Fra : @

Dato : 22-01-07 18:40

On Mon, 22 Jan 2007 18:27:10 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>Der er rekylet, som ikke er det samme som gastryksgenladt.

vi snakkede just om gasgenladning

og selv om der selvfølgelig er teknisk forskel på bolwback og
gastryksstempel er det stadigvæk gastrykket der bevirker at genladning
sker

/Albert Camus/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-01-07 18:48

@ wrote:

> vi snakkede just om gasgenladning
>
> og selv om der selvfølgelig er teknisk forskel på bolwback og
> gastryksstempel er det stadigvæk gastrykket der bevirker at genladning
> sker

Det kan du mene, men derfor er der ikke tale om gastryksgenladning - der
er tale om rekyldrevet genladningsmekanisme.
Har du overhovedet set et våben med gastryks genladning evt. en
m/95-m/96? Så vil du vide hvad en anording til gastryksgenladning er, og
det er bestemt ikke hvad der er tilfældet for en Neuhausen. Det er en
ganske sindrig konstruktion der ikke er til at tage fejl af.

Fra : @

Dato : 22-01-07 20:09

On Mon, 22 Jan 2007 18:48:24 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>Det kan du mene, men derfor er der ikke tale om gastryksgenladning - der
>er tale om rekyldrevet genladningsmekanisme.
>Har du overhovedet set et våben med gastryks genladning evt. en
>m/95-m/96?

ja M95

og

har haft en Remington 1100

>Så vil du vide hvad en anording til gastryksgenladning er,

selvføgelig ved jeg da det

>og
>det er bestemt ikke hvad der er tilfældet for en Neuhausen. Det er en
>ganske sindrig konstruktion der ikke er til at tage fejl af.

kort piberekyl

jeg har hjulpet vores våbenmester mange gange efter endt skydning, og
har skilt og samlen en Neuhausen adskillige gange

og jeg tror stadigvæk ikke på, at en 9 mm. Neuhausen kan genlade
automatisk ved affyring af en løskrudtspatron, da affyringen af løst
krudt simpelthen ikke kan levere energi nok til det,
fordi den samlede ladningsvægt ved løst krudt (anslået) kun vil være
en tiendedel af hvad den er med en skap patron

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 22-01-07 21:29

> jeg har hjulpet vores våbenmester mange gange efter endt skydning, og
> har skilt og samlen en Neuhausen adskillige gange

Ja, det bliver man sandelig expert af---

> [...]
> fordi den samlede ladningsvægt ved løst krudt (anslået) kun vil være
> en tiendedel af hvad den er med en skap patron

Det er jo ikke ladningsvægten, der har betydning.
Den kan kun anvendes til endog meget grov tommelfingerberegning.
Hastigheden skal med.
Af krudtgassen, samt vægten af denne.

Du bør også repetere din Newton.
Han "opfandt" nogle fysiske love, der er ganske anvendelige til at regne den
slags ud.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 22-01-07 22:05

On Mon, 22 Jan 2007 21:28:32 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Ja, det bliver man sandelig expert af---

næ, men det var nu Jonas der spurgte til om jeg kendte til en
Neuhausen og dens fuktionering

>Det er jo ikke ladningsvægten, der har betydning.

selvfølgelig har den betydning endog stor betydnig da man ved
beregning har brug for denne værdi i 2. potens

rekylenergi:
½ x(ladningsvægt i 2. potens)x (mundingshastighed)
divideret med våbnets vægt

så har du rekylenergien

9 mm. militærprojektil ca. 6,5 gram
krudtmængde ca. 1,0 gram
mundingshastighed ca 320 meter/sekund
Neuhausen vejer 900 gram

en side med en kalkulator til beregning af rekylenergi:
http://matrix.dumpshock.com/raygun/downloads/recoil.html
dog ikke metrisk mål

og uanset hvordan man laver en løs patron skal den kunne være i
magasinet, og kunne komme ud ved genladning
og det vil være umuligt at presse mere end 2 gram krudt ned i sådan et
hylster

så groft beregnet vil rekylenergien aldrig kunne blive mere end en
tyvendedel at samme med skarp ammunition

hvor stor en del af denne energi der skal til for at genlade en
Neuhausen temmelig umuligt at beregne da der er faktorer der kan
variere
slid, snavs, tilpasning

og når du siger du har skudt med diverse våben vil du også vide at ved
skydning med løst er rekylen i praksis næsten nul

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 22-01-07 22:47

> [...]
> beregning har brug for denne værdi i 2. potens
>
> rekylenergi:
> ½ x(ladningsvægt i 2. potens)x (mundingshastighed)

Ja - ja- tommelfingerberegning, som jeg før har sagt.
Du skal mere i dybden med sagen
De værdier du anvender, er en tilnærmelse af gassens masse.
Desuden sammenligner du hastigheden for projektilet plus diverse, med
hastigheden på gasmængden fra en ganske anden type krudt.
Derfor passer dine beregninger ikke i denne sammenhæng.
Klart, ikke sandt?

> og uanset hvordan man laver en løs patron skal den kunne være i
> magasinet, og kunne komme ud ved genladning
> og det vil være umuligt at presse mere end 2 gram krudt ned i sådan et
> hylster

Du kender ikke til existensen af forskellige krudttyper?
Med forskellige forbrændingskaraktika?

Du har noget at indhente

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 22-01-07 23:34

On Mon, 22 Jan 2007 22:47:09 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Ja - ja- tommelfingerberegning,

nej det er udregningen af rekylenergi

>Du kender ikke til existensen af forskellige krudttyper?
>Med forskellige forbrændingskaraktika?

jeg lader sgu selv mine patroner, så jo det gør jeg

og dit vås fører ingen steder hen

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 23-01-07 20:53

On Mon, 22 Jan 2007 22:47:09 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
potens

>Ja - ja- tommelfingerberegning, som jeg før har sagt.

nej anerkendt rekylberegning

> [...]
>Desuden sammenligner du hastigheden for projektilet plus diverse, med
>hastigheden på gasmængden fra en ganske anden type krudt.

jeg vil sandelig håbe at hastigheden på krudtgassen bag kuglen er lig
kuglens

>Derfor passer dine beregninger ikke i denne sammenhæng.
>Klart, ikke sandt?

ikke mine

men anerkendt beregningsmodel

ellers må DU gerne have ulejligheden med at overbevise diverse
universiteter og andre om at oraklet Stich har ret og de selv uret

>Du kender ikke til existensen af forskellige krudttyper?

jo

>Med forskellige forbrændingskaraktika?

også det

>Du har noget at indhente

nej

hvis du ser på hvordan rekyl beregnes vil se at netop ladninsvægten
ophæves til 2. potens

derfor er vægten af ladningen temmelig afgørende for rekylen

og jo, jeg er bekendt med effekten at den udstrømmede
"overskudskrudtgas"

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 23-01-07 20:35

wrote:

> [...]

du glemte lige at svare på
nedenstående

> [...]
>forkommer i en pistol jo skyldes tryk og gasser (da dette er den eneste
>form for kinetisk energi der kommer fra krudtet - inkl. det der skyldes

!!!!!!

Fra : Egon Stich

Dato : 22-01-07 21:23

> eller jer to våsehoveder griber efte et halmstå, for ikke at vise at i
> ikke ander hvad i taler om
>
> der er kun gas(forbrænding af krudt) at gøre godt med

> din helt udokumenterede påstand

Jamen manden har da ganske og aldeles ret, kære ven.
Ligesom du har ret i, at det jo er trykket, der leverer kraften til det
hele.
Men du anvender forkerte definitioner, begreber, og det er derfor, det går
galt for dig.
Du ved, byen hedder snerpe.
Men det er vist også alt

Nu skal du så få den:
Gasoperatet er, når gastrykket udenfor piben ledes tilbage, og udløser
låsningen mellem piben og bundstykket.
Når det er den rekylerende bevægelse, der medfører oplåsningen, tales der om
"recoiloperatet".
I en del våben er bundstykket endog ikke låst, men klarer den nødvendige
forsinkelse ved hjælp af masse.
Jævnfør Maxim maskingeværet - Browning maskingevær patentet og Madsen
rekylgevær.
Her ser du begge dele, og forskellen.
Samme virkeprincipper anvendes modificeret i adskillige håndvåben.
Der findes oven i købet hybridløsninger, ligesom løsninger, hvor det er
pibens >Fremadrettede< bevægelse, der udløser genladningscyklus
En underlig konstruktion forøvrigt.

Du kan også, så vidt jeg lige husker, læse om systemerne i Hatchers
Notebook, hvis den ellers er til at skaffe mere.
Men du skal helt tydeligt have styr på de faglige begreber på engelsk, for
at få fuld forståelse.

Jeg tør næsten ikke nævne, at tyskerne faktisk har endnu bedre bøger om
våbenudviklingen og de forskellige systemer.
Den velkendte tyske grundighed

Nøglen er den enkelte, at du lader dig forlokke til "logiske" forklaringer,
der ikke helt passer, fordi du ikke har styr på grundbegreberne.
Samme virkning, som hvis du taler med en gammeldags sønderjyde.
Du forstår det meste, men får ikke nuancerne med.

Angående det vist nok oprindelige spørgsmål, om genladning i exempelvis
Neuhausen ved hjælp af en "løs patron", kan det naturligvis lade sig gøre.
Det er alene et spørgsmål om at beregne den vægt, og dermed energi, af
krudtgasser og forladning, der skal til for at for at frembringe
tilstrækkelig rekyl til at "låse op".
Herefter finder man den krudttype, der kan opfylde de beregnede betingelser,
og: Viola-- Genladning.

Jeg har aldrig gjort dette i en Neuhausen, men i gamle dage med succes i en
Parabellum 08.
Ligeledes i en MP-48, med skarpskydningspibe, hvor den festlige virkning
optrådte, at bundstykket ikke kom langt nok tilbage til at blive fanget, og
derfor tømte magasinet helt af sig selv.
Der anvendtes experimentel genladet ammo.

Ovenstående oplevelser stammer fra en tid, jeg tilbragte i en af landets
våbentekniske afdelinger, i forbindelse med en uddannelse.

Forøvrigt skal der mindre kraft til, end de fleste mener.
Dette skyldes nok, at den kendte 9.mm NATO patron opfylder NATOS
specifikationer og, fordi den også skal kunne fungerer i forskellige MP
modeller, ligger godt i overkantet af, hvad pistoler "har brug for".
Hvilket for exempel ses i de utallige rammer, der revner på grund af
overbelastning fra NATO ammo.

Der er også forskel på de nominelle værdier for militær og civil ammo.
Og hvad civil ammo gælder, har de amerikanske normerede værdier, der ligger
under de europæiske.
Men vil stadig fungere i de fleste europæiske våben.
Nok en følge af den lovmæssige europaordning med obligatorisk trykprøvning
af våben, samt erstatningspraksis i USA.

Men nu har vi vist også barberet den ged, og er forlængst trådt ud over det
relevante i dk.pllitik.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 22-01-07 21:37

On Mon, 22 Jan 2007 21:22:50 +0100, "Egon Stich"
> [...]

>Men det er vist også alt
>
>Nu skal du så få den:
>Gasoperatet er, når gastrykket udenfor piben ledes tilbage, og udløser

forkert IGEN

gastrykket udenfor piben!!!!!

uden for piben er der forhåbentlig kun det normale atmosfæriske tryk

der er vist en pibe du skulle tage og slukke

> [...]
>Neuhausen ved hjælp af en "løs patron", kan det naturligvis lade sig gøre.
>Det er alene et spørgsmål om at beregne den vægt, og dermed energi, af

forladning!!!!!!

så skyder man absolut ikke længere med løst krudt

og hvis du lige foretager en beregning af rekylenergien med en skarp
patron kontra løst krudt så er forskellen at den skape udsløser ca. 20
gange så meget rekylenergi

og hvad bliver det til med dit vås om at rekylen ikke skulle bevirke
at piben bevæger sig i modsat retning af ladningen ved skudafgivelse?

jeg venter stadig på et svar
/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 22-01-07 22:40

> forkert IGEN
>
> gastrykket udenfor piben!!!!!
>
> uden for piben er der forhåbentlig kun det normale atmosfæriske tryk
>
> der er vist en pibe du skulle tage og slukke

Nu synes jeg, dine udsagn tangerer det evnesvage.
Du fatter ikke, at når der siges"uden for piben" menes der en kanal, der
leder gassen et bestemt sted hen?
Og som, som regel, befinder sig udenfor piben, men med forbindelse til
"sjælen" - udboringen?

> forladning!!!!!!

Prøv du at se lidt på en autoriseret løs patron.
Enten er der en forladning, for at skabe det nødvendige forbrændingstryk,
eller denne er erstattet af en krympning, forseglet, men samme funktion.
Men jeg kan hermed fastslå, at du heller ikke har viden om forholdene
omkring krudts forbrænding.

> og hvis du lige foretager en beregning af rekylenergien med en skarp
> patron kontra løst krudt så er forskellen at den skape udsløser ca. 20
> gange så meget rekylenergi

Det er du helt tydeligt ikke i stand til at beregne, kan man se af dit
udsagn.

Det forekommer mig, at jeg taler med en hjemmeværnsmand, der hylder
princippet, at viden om skydevåben er medfødt?
Og tror, at du der får noget, der ligner en uddannelse i andet end at kunne
skille-rense-samle og affyre et våben?

(Dette udsagn må ikke på nogen måde tages til indtægt for en holdning imod
hjemmeværnet generelt.)

> og hvad bliver det til med dit vås om at rekylen ikke skulle bevirke
> at piben bevæger sig i modsat retning af ladningen ved skudafgivelse?

Du kan jo sætte dig ind i sagerne.
Så finder du løsningen.
Faktisk vil du kunne finde, at piben isoleret set, stræber fremad.
Men dette kan du finde nærmere beskrevet i faglitteraturen.

(I princippet kan du finde noget af af svaret ved at betragte en dysekanon.)

> jeg venter stadig på et svar

Du kommer til at vente længe.
Jeg har givet dig forklaringer.
Du forstår dem åbenbart ikke.
Hvilket er helt fint, når du befinder dig på det videnstrin, hvortil du er
kommet.
Men du hverken lytter eller stiller fornuftige spørgsmål.

Du kunne exempelvis have sagt:
Det forstår jeg ikke.
Kan du anbefale en bog?

Det havde været klogt.

Dette har du ikke gjort, eller blot noget tilnærmet, så hermed:
EOD.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 22-01-07 23:31

On Mon, 22 Jan 2007 22:39:47 +0100, "Egon Stich"
> [...]

>Prøv du at se lidt på en autoriseret løs patron.
>Enten er der en forladning, for at skabe det nødvendige forbrændingstryk,

kan du næven et eksempel

>eller denne er erstattet af en krympning, forseglet, men samme funktion.

netop

>Men jeg kan hermed fastslå, at du heller ikke har viden om forholdene
>omkring krudts forbrænding.

ork jjo

>Det er du helt tydeligt ikke i stand til at beregne, kan man se af dit
>udsagn.

også det kan jeg

>Du kan jo sætte dig ind i sagerne.
>Så finder du løsningen.
>Faktisk vil du kunne finde, at piben isoleret set, stræber fremad.

du læser for meget Rasmus Klump

nej, når ladningen bevæger sig den ene vej bevæger piben sig den
modsatte vej

det er netop en af fysikkens love:
"Et legeme(i det her tilfælde et skydevåben)
der kun påvirkes af indre kræfter, vil opføre sig sådan, at dets
tyngdepunkt ikke flytter sig"

>Men dette kan du finde nærmere beskrevet i faglitteraturen.

nej

http://en.wikipedia.org/wiki/Recoil

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 23-01-07 10:13

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

Ved du hvad?
Jeg giver op.
Du er jo ganske enkelt igang med dit vanlige stampen i gulvet

Egon

Fra : @

Dato : 23-01-07 18:39

On Tue, 23 Jan 2007 10:12:55 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
>

>Ved du hvad?
>Jeg giver op.
>Du er jo ganske enkelt igang med dit vanlige stampen i gulvet

og jeg venter i spænding på at DU modbeviser Newtons 3. lov

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 23-01-07 20:23

> og jeg venter i spænding på at DU modbeviser Newtons 3. lov

Absolut sidste bemærkning:

Du anvender i dette tilfælde Newton under den forudsætning, at piben har
"fast bund".
Hvilket den absolut ikke behøver at have.
Ligesom du åbenbart forudsætter, at piben nødvendigvis behøver at bevæge
sig.
Du har heller ikke forståelse for, hvad der egentlig sker, når gassens
hastighed øges, men tror åbenbart, at et relativt tungt projektil er
uomgængeligt.

Vi kan fastslå, at du kan citere Newton, men ikke, på grund af
utiltstrækkelig viden på det våbentekniske område, anvende ham korrekt, idet
du jo naturligvis må holde dig indenfor din begrænsede viden.

Dette er jo en ubestridelig kendsgerning, fastslået til fulde, idet du
ganske enkelt ikke har anelse om, hvad jeg egentlig taler om.

Så endnu engang, og endegyldigt:
EOD.

Egon

Fra : @

Dato : 23-01-07 21:37

On Tue, 23 Jan 2007 20:23:02 +0100, "Egon Stich"

Fra : @

Dato : 26-01-07 13:26

On Mon, 22 Jan 2007 22:39:47 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Prøv du at se lidt på en autoriseret løs patron.

OK (rode i skuffen) krympning af hylster
plus rødlig "lak" eller "lim"

>Enten er der en forladning, for at skabe det nødvendige forbrændingstryk,

altså en form for legeme foran krudtet
f.eks. papir, kapok, filt eller andet

dette legeme skal nødvendigvis vejes med når rekylenergi beregnes

fordi masse gange acceleration giver kraft (rekylenergi)
(Newtons 2. lov)

i stedet for en regulær kugle lavet af bly+kappe(kobber,tombak)

>eller denne er erstattet af en krympning, forseglet, men samme funktion.

absolut ikke

hvis du har en eller andet form for legeme foran krudtladningen skal
krudtladningen accelerere dette legeme(som ikke er vægtløst)
op i fart(plus den luft der befinder sig i piben foran legemet)

hvis der derimod er tale om en krympning forsegling vil trykket fra
forbrændingen af krudtet bevirke at krympning/forsegling bliver brudt
hvorefter krudtgassen accelererer ud af piben

og der er intet legeme som skal accelereres(blot den luft der befinder
sig i piben foran legemet)

>Men jeg kan hermed fastslå, at du heller ikke har viden om forholdene
>omkring krudts forbrænding.

nej du kan våse, og det er du faktisk god til

>Det er du helt tydeligt ikke i stand til at beregne, kan man se af dit
>udsagn.

så kom med en beregning baseret på noget røgsvagt krudt beregnet til
formålet

forudsætningen sakl blot være at krudtet er i stand til at kunne være
i et hylster som kan være i magasinet og kammeret på en 9 mm Neuhausen
og at det tomme hylster skal kunne kastes ud efter affyring, da
genladning ellers ikke kan ske

>Det forekommer mig,

udenomssnak

>(Dette udsagn

og mere udenomssnak

>Du kan jo sætte dig ind i sagerne.

og hvad bliver det så til

ladning den ene vej pibe(skydevåben) den modsatte vej

det er ganske simpel fysik
<hvor mange links til bl.a. universiteters hjemmesider vil du have?>

jeg ser frem til at du modbeviser dette

>Faktisk vil du kunne finde, at piben isoleret set, stræber fremad.
>Men dette kan du finde nærmere beskrevet i faglitteraturen.

og det kan du så lige dokumentere??

eller vil du stemple dig selv som utroværdig

>(I princippet kan du finde noget af af svaret ved at betragte en dysekanon.)

næppe

fordi raketten bevæger sig den ene vej og "krudtgassen" bevæger sig
den modsatte vej, hvorfor en dysekanon er i praksis rekylfri

modsat pistol/gevær hvor både projektil og ladning bevæger sig samme
vej

>Du kommer til at vente længe.

sikkert

du er flere år bagud i fysik

prøv at sætte dig ind i både Newton 2. lov
og

Newtons tredie lov

og prøv at forstå hvorfor en raket virker i det ydre rum uden for
jordens atmosfære

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 23-01-07 20:56

On Mon, 22 Jan 2007 21:22:50 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Ovenstående oplevelser stammer fra en tid, jeg tilbragte i en af landets
>våbentekniske afdelinger, i forbindelse med en uddannelse.

helt klart spild af både samfundets penge og tid
/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 22-01-07 16:14

> [...]
>
> Ingen steder er nævnt gastryk genladning.
>
> Jeg vil finde ud af om dessert eagle er gastryks genladt.

Her berører du lige præcis @s problem.
Han har læst nogle tilfældige hjemmesider, og fået ud af dem, hvad han nu
formår.

Da han imidlertid mangler den grundlæggende viden, samt et ordentligt
kendskab til fagsproget på engelsk, går det naturligvis galt.
Han forsøger at forklare misopfattelser, idet det ikke går op for ham, at
han jævnfører engelske og danske fagudtryk, hvad man ikke altid umiddelbart
kan.
Helt galt går det, når han tåger rundt i begreberne gastryk, rekyl og
genladningssystemer.

Men det lyder jo flot, når han udvikler alle disse "teorier".
Han besidder en flig af sandheden, men ikke mere.

Jeg har forsøgt, forholdsvist pænt, at foreslå mennesket at læse lidt op på
emnet.
Som jo forøvrigt ikke hører hjemme i denne gruppe, dk.politik, men
naturligvis uden resultet.

Hvorfor jeg trækker mig tilbage fra dette ellers interesante emne i god ro
og orden, med en overbærende latter i forhold til @.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 22-01-07 18:29

On Mon, 22 Jan 2007 16:13:46 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Her berører du lige præcis @s problem.

jeg har ingen problemer men det har du ganske tydeligt

hvornår stopper du med dit evindelige svineri og forsvarer det vås du
fremturer med?

hvad andet end gastryk er der til at få en pistol til at genlade
automatisk ved affyring?

og hvad bliver det til med dit vås om at rekylen ikke skulle bevirke
at piben bevæger sig i modsat retning af ladningen ved skudafgivelse?

jeg venter stadig på et svar

det er ikke min fejl at du våser om noget du ikke er vidende om

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 23-01-07 20:45

On Mon, 22 Jan 2007 16:13:46 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Hvorfor jeg trækker mig tilbage fra dette ellers interesante emne i god ro
>og orden, med en overbærende latter i forhold til @.

jeg forstår udmærket godt at et fjols som end ikke kender Newtons 3.
lov trækker sig, ind det hele bliver for pinligt

Egon Stich har i ramme alvor påstået at ved rekyl sker der følgende:

Egon Stich for fuld udblæsning:
Faktisk vil du kunne finde, at piben isoleret set, stræber fremad.

til beroligelse for dem der fulgte med i fysiktimerne er en hel del
folk og indtil flere universiteter heldigvis ikke enige med Egon Stich

da man ellers skulle til at redefinere Newtons 3. lov
http://da.wikipedia.org/wiki/Newtons_3._lov

http://www.phy6.org/stargaze/Smoment.htm

http://www.phy6.org/stargaze/Lnewton3.htm

http://www.usoe.k12.ut.us/curr/science/sciber00/8th/forces/sciber/newton3.htm

http://www.bsharp.org/physics/stuff/recoil.html

http://www.chuckhawks.com/rifle_recoil.htm

http://discover.edventures.com/functions/termlib.php?action=&termid=14&alpha=n&searchString=

http://www.vectorsite.net/tpecp_02.html#m5

http://www.thespacesite.com/space_newton_motion.html

http://www.nasm.si.edu/exhibitions/gal109/NEWHTF/HTF612C.HTM

http://www.sciencebyjones.com/laws_of_motion.htm
nederst læs om Newtons 3.lov

<<<<
http://physics.uoregon.edu/~torrence/101/lectures/momentum.html
A bullet firing from a gun is a good example. The net momentum
of the bullet and gun initially is zero since both are at rest.
After the gun fires, the bullet (with small mass) is pushed out
in one direction with a very large velocity. The gun, however,
recoils in the other direction. The mass of the gun is much larger
than the mass of the bullet, so the velocity of the recoil is much
smaller. The momentum of the gun, however, is exactly opposite to
the momentum of the bullet. The sum of the two momenta is still zero.
<<<<

<<<<<
http://www.ahlmans.com/muzzlebrakes.html
the bullet moving away and pushing the gun backwards.
(Newton's law says we can't do anything about that)
<<<<<

http://farside.ph.utexas.edu/teaching/301/lectures/node72.html#f47

http://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_laws_of_motion#Newton.27s_third_law:_law_of_reciprocal_actions

<<<<<
http://illumin.usc.edu/article.php?articleID=61&page=2
Recoil
When you fire a gun, the bullet leaves the barrel at a high velocity,
on the order of thousands of feet per second. The laws of physics say
that this bullet has a kinetic energy that is determined using the
formula:

K=1/2 mv^2

where K= kinetic energy, m= mass of the bullet, and v= velocity of the
bullet.

According to this formula, energy is directly proportional to bullet
size, and
the square of velocity. Though especially significant when considering
external
and terminal ballistics, this relationship is also important when
considering recoil.
Recoil can be thought of as the reaction caused by the creation of a
bullet's
kinetic energy. Newton's third law of motion states that for every
action there is
an equal and opposite reaction. Therefore, when a bullet is given a
forward energy,
there must be an equal energy in the opposite direction; the effect of
this reverse
energy is what is called recoil.
<<<<<

<<<<<
http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/1-506/Ch2.htm

Newton's third law states: for every action there is an equal and
opposite reaction;
the two actions are directed along the same straight line. In this
statement the term
"action" means the force that one body exerts on a second, and
"reaction" means the
force that the second body exerts on the first. That is, if body A
exerts a force on
body B, then B must exert an equal and opposite force on A. Note that
action and reaction,
though equal in magnitude and opposite in direction, never neutralize
or cancel each
other for they always act on different objects.

The recoil of a rifle demonstrates this law of action-reaction. The
gunpowder in a
charge is ignited by the ignition cap, combustion takes place, and the
bullet is rapidly
accelerated from the rifle. As a result of this action, the rifle is
accelerated rearward
against the shoulder of the person firing it. The recoil felt by the
person is the reaction
to the action which ejected the bullet.
<<<<<<

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 23-01-07 20:52

> jeg forstår udmærket godt at et fjols som end ikke kender Newtons 3.
> lov trækker sig, ind det hele bliver for pinligt

Du er og bliver en stakkel.
Du kan ikke sprog.
Du er amatør rent teknisk.
Af ovenstående årsager blander du tingene ´sammen, og får en kamel ud af
det.

Trist, når mennesker ikke vil erkende, at de kunne blive klogere.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 23-01-07 21:40

On Tue, 23 Jan 2007 20:52:18 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Du er og bliver en stakkel.
>Du kan ikke sprog.
>Du er amatør rent teknisk.

står du foran et spejl og snakker med Egon?

hvad bliver det til med at omdefinere Newtons 3. lov?

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 23-01-07 21:57

> står du foran et spejl og snakker med Egon?
>
> hvad bliver det til med at omdefinere Newtons 3. lov?

Det er ikke Newton, der skal omdefineres.
Snarere dig.

Hold nu hellere op, før du bliver uopretteligt til grin.

Det er jo fint nok, at kunne citere newtons formler.
Du kan sikkert også regne ud, hvor meget et kilo sukker slår, når du får det
over tæerne.

Men de avancerede forhold jeg taler om, vil du aldrig fatte.
Fordi du er, og sikkert vedbliver med at være, en uhjælpelig amatør på
området.

Hold du dig hellere til at udskrige forbandelser om muhamedanere.
Det er du bedst til.

Egon

Fra : @

Dato : 24-01-07 15:33

On Tue, 23 Jan 2007 21:56:38 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Det er ikke Newton, der skal omdefineres.

det var du ellers begyndt på

>Men de avancerede forhold jeg taler om,

næ, det er ganske simpel dagligdags fysik

aktion er lig reaktion

det er da helt i orden at du er uvidende

men at du ikke vil være klogere er et problem du hellere må se at få
løst

/Albert Camus/

Fra : J. Nielsen

Dato : 23-01-07 23:37

On Tue, 23 Jan 2007 20:45:18 +0100, "@" <1[at]invalid.net> wrote:

>Egon Stich for fuld udblæsning:
>Faktisk vil du kunne finde, at piben isoleret set, stræber fremad.

Egon har ret.

Når løbet bevæger sig bagud, er det kun fordi det er låst til
bundstykket og derfor pænt må følge med...

Løbet har ingen bagudrettede flader som krudtgassen kan "trykke" på
- ydeligere vil friktionen mellem riffelgang og projektil også påvirke
løbet i en fremadgående retning.
--

-JN-

Fra : @

Dato : 24-01-07 15:52

On Tue, 23 Jan 2007 23:36:49 +0100, J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk>
wrote:

> Egon har ret.

nej, endnu en som ikke hørte efter i fysiktimerne

få lige dine skolepenge tilbage

FUT til dk.videnskab

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 24-01-07 16:25

wrote:

> Egon har ret.

Egon er et totalt uvidende fjols

> Når løbet bevæger sig bagud, er det kun fordi det er låst til
>bundstykket og derfor pænt må følge med...
>
> Løbet har ingen bagudrettede flader som krudtgassen kan "trykke" på

tryk i et lukket rum giver ikke bevægelse, og rummet ER lukket så
længe der er en kugle foran krudtgassen en pibe udenom og et
bundstykke bag ved

det som får piben til bevæge sig bagud er netop beskrevet i Newtons 3.
lov

som du nemt kan afprøve ved at bevæbne dig med en passende tung ting,
f.eks. en mursten, med denne sten i hænderne sætter du dig i en gynge
uden at fødderne rører jorden, når du hænger helt stille og sidder med
murstenen i hænderne i skødet kast da mursten væk
så vil du finde ud af at murstenen ryger den ene vej men du ryger den
anden vej

>- ydeligere vil friktionen mellem riffelgang og projektil også påvirke
>løbet i en fremadgående retning.

nej

haveslangen går også modsat vej af vandet hvis den ikke forhindres i
dette

den oppustede ballon som slippes flyver også i modsat retning af den
luft der slippes ud

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 24-01-07 17:33

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Løbet har ingen bagudrettede flader som krudtgassen kan "trykke" på
>- ydeligere vil friktionen mellem riffelgang og projektil også påvirke

Ganske nøjagtig, hvad jeg hentyder til.
Jeg ved, jeg har "drillet" ved ikke at gøre dette, men når man diskuterer
med påståede "specialister", kan det vel næppe være galt, at debattere på et
vist niveau, hvor man faktisk accepterer den påståede "expertise", og derfor
udtrykker sig, som omdet basale er bekendt?

Som netop ovenstående.
Ligesom det hos en "expert" burde være bekendt, at der existerer prototyper,
der fungerer efter dette princip.
Altså pibens fremadgående bevægelse.

Jeg var også forundret over, at ikke engang henvisningen til dysekanoner,
bragte " på sporet.

Det er derfor, jeg har opgivet yderlige debat med @.som formålsløst.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 24-01-07 18:14

On Wed, 24 Jan 2007 17:32:55 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

nej, det er en reaktion på kuglens aktion

> [...]
forward energy,
there must be an equal energy in the opposite direction; the effect of

og baron Mynchausen kunne også løfte sig selv op ved håret måske?

>Ganske nøjagtig, hvad jeg hentyder til.

og som stadigvæk er lodret forkert, bare spørg en hvilken som helst
fysiklærer

eller du mener måske også at fysikerne på Oregons universitet tager
fejl?
<<<<
[...]

Richard Fitzpatrick
Professor of Physics
The University of Texas at Austin

tager måske også fejl:
http://farside.ph.utexas.edu/teaching/301/lectures/node72.html#f47
Our next example is pictured in Fig. 47. Suppose that a cannon of mass
propels a cannonball of mass horizontally with velocity . What is the
recoil velocity of the cannon? Let us first identify all of the
forces acting on the system. The internal forces are the force exerted
by the cannon on the cannonball, as the cannon is fired, and the equal
and opposite force exerted by the cannonball on the cannon. These
forces are extremely large, but only last for a short instance in
time: in physics, we call these impulsive forces. There are no
external forces acting in the horizontal direction (which is the only
direction that we are considering in this example). It follows that
the total (horizontal) momentum of the system is a conserved
quantity. Prior to the firing of the cannon, the total momentum is
zero (since momentum is mass times velocity, and nothing is initially
moving). After the cannon is fired, the total momentum of the system
takes the form
(193)
Since is a conserved quantity, we can set . Hence,
(194)
Thus, the recoil velocity of the cannon is in the opposite direction
to the velocity of the cannonball (hence, the minus sign in the above
equation), and is of magnitude . Of course, if the cannon is far more
massive that the cannonball (i.e., ), which is usually the case, then
the recoil velocity of the cannon is far smaller in magnitude than the
velocity of the cannonball. Note, however, that the momentum of the
cannon is equal in magnitude to that of the cannonball. It follows
that it takes the same effort (i.e., force applied for a certain
period of time) to slow down and stop the cannon as it does to slow
down and stop the cannonball.
<<<<<<

<<<<<
> [...]

nederst læs om Newtons 3.lov

>Jeg var også forundret over, at ikke engang henvisningen til dysekanoner,

jeg synes du skulle stille dig bag en dysekanon i affyringsøjeblikket
for ved selvsyn at finde ud af forskellen på pistol/gevær og så en
indretning som faktisk er en raket

blot for at opklare dine vildfarelser

i pistol/gevær bevæger ladningen(projektil+krudtgas) sig i samme
retning

i en dysekanon bevæger granaten sig i en retning og drivladningen
bevæger sig i den modsatte retning

/Albert Camus/

Fra : Bo Warming

Dato : 24-01-07 22:33

> On Wed, 24 Jan 2007 17:32:55 +0100, "Egon Stich"
>
> og baron Mynchausen kunne også løfte sig selv op ved håret måske?

Man begynder at tvivle på banale science-love, når man læser jeres
uenighed om projektiler, der sætter så store følelser i kog, at I går
efter mand ej bold. Jeg har ikke hørt om psykiatriske patienter der
var mere sindsyge

I er inspiration for min trådstart idag på dk.videnskab om, at
vådeskud ikke altid er så tilfældgie som påstået - følelser om våben
er vist stærkere end kærlighed - man er jo herre over liv og død, når
man er våben-kompetent og -ejende

Krudtgastråden fylder godt op, hvad ikke generer mig, men BoMM er
vildt regelrytterisk rasende, fordi jeg X-poster nu og da, og jeg
tænker på, om jeg har medskyld i, at mudderkast nu fylder op på to ng?

Men jeg er glad for nu at vide, at en klogere urmager havde haft en
revolver og som skud 1 i tromlen en gummikugle til at skræmme pr lyd
og projektilbane-støj, og hvis så bosnienrøverne ikke løb ud, så ku
der være skarpe skud dernæst

Iøvrigt kan gentagen rusk i eget hår vel skabe en svømmebevægelse
opad, så baron Münchhaussen omgår Newton og kommer fri af mudderet
eller kviksandet - hvis det ikke var 100% løgnehistorie?

Fra : @

Dato : 24-01-07 18:45

wrote:

> [...]
>
> Løbet har ingen bagudrettede flader som krudtgassen kan "trykke" på
>- ydeligere vil friktionen mellem riffelgang og projektil også påvirke

hvis vand sprøjter ud af en slange med et godt højt tryk

mener du så at slangen forsøger at følge vandstrømmen???

/Albert Camus/

Fra : Bo Warming

Dato : 24-01-07 23:14

> On Tue, 23 Jan 2007 23:36:49 +0100, J. Nielsen
> <morgan@post8.tele.dk>
> hvis vand sprøjter ud af en slange med et godt højt tryk
>
> mener du så at slangen forsøger at følge vandstrømmen???

Altså en pik der under den eksplosive sædudtømning basker vildt til
alle sider?

Den følger ikke den væskestrømning, som sædblæretrykket "havde
planlagt" men giver en vis styring af ejakulationen og sæden følger
til en vis grad den drabelige retningsgiver, så nærmest ja - man kan
lege med sproget på mange måder

slangen FORSØGER at følge spulningen . aktion og reaktion

Fra : Egon Stich

Dato : 21-01-07 20:02

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

Den vanlige gang ævl.
Nu synes hjeg, du for din egen skyld bør stoppe med at gøre dig selv til
grin.
Du kommer med nogle udklip fra bøger, hvis sprog du helt givet ikke
behersker.

Du har helt klart ikke styr på, hvad "gas operatet" kan betyde.
Men tager det for noget entydigt.

Så jeg udvider mit råd:

Lær engelsk.
Og gerne tysk.

Få så fat i nogke anerkendte fagbøger, i stedet for de amatørkilder, du
bestandig henviser til.
Læs dem.

Og kom så igen, betydeligt meget klogere på området.
I stedet for den gang amatørpis, du kommer med.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 21-01-07 21:45

On Sun, 21 Jan 2007 20:01:53 +0100, "Egon Stich"

Fra : none

Dato : 22-01-07 09:49

Egon Stich wrote:
> [...]
> behersker.
>
> Du har helt klart ikke styr på, hvad "gas operatet" kan betyde.

Set fra en der læser dk.videnskab, ja så er @'s (tidligere) indlæg, de
mest interesante. Men nu hvor I kun diskuterer hvem, der er dummest,
foreslår jeg, at I holder snakken i dk.politik, hvor denne form for
diskusion jo er ganske almindelig.
jhp

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-07 13:17

> On Fri, 19 Jan 2007 14:53:49 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
> wrote:
>
> kugle og krudtgas vil i den ene retning
>
> piben vil i den modsatte

Primitiv, og ikke ganske korrekt påstand.
Du burde nok læse nogle bøger om emnet.
Men den slags har jo aldrig ligget til dig, og er jo grunden til, at du glad
og gerne udtaler dig om ting, du kun har minimal viden om.

Egon

Fra : @

Dato : 20-01-07 17:00

On Sat, 20 Jan 2007 13:17:23 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Primitiv, og ikke ganske korrekt påstand.

og du bliver ved med at våse

uden at kunne påvise mindste fejl i det jeg skriver

hvis du nu nøjedes med at skrive om ting du har forstand på og ikke de
ting du tror du har forsatnd på

så kunne dit tastatur sikkert vare i 500 år

>Du burde nok læse nogle bøger om emnet.

jeg har lige netop reolen fuld af bøger om skydning våben ballistik
beregning af rekylenergi osv.

>Men den slags har jo aldrig ligget til dig, og er jo grunden til, at du glad
>og gerne udtaler dig om ting, du kun har minimal viden om.

du er stadigvæk ikke kommet med andet end vås og svineri

kom nu hr. dumrian

hvad forkert er der i nedenstående?

<<<<<

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-07 21:18

> On Sat, 20 Jan 2007 13:17:23 +0100, "Egon Stich"

> jeg har lige netop reolen fuld af bøger om skydning våben ballistik
> beregning af rekylenergi osv.

Hvad hjælper det, når du åbenbart ikke kan forstå, hvad du læser i disse?
Men det er jo selvfølgelig svært for mange, fuldtud at forstå et fremmed
sprog.
Oven i købet teknisk.

> kugle og krudtgas vil i den ene retning
>
> piben vil i den modsatte

Yderst populær opfattelse.
Især når man, som i det aktuelle tilfælde skal kombinere energierne og
bevægelserne i både pibe og bundstykke med genladningsproblematikken.

Så får du ikke flere hints, men må læse dig til resten.
Skønt jeg faktisk ikke tror, du overhovedet er klar over, hvad jeg her taler
om.

Og så vil jeg iøvrigt lade dig svæve i din uvidenhed.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 21-01-07 13:08

On Sat, 20 Jan 2007 21:18:01 +0100, "Egon Stich"
> [...]

>Men det er jo selvfølgelig svært for mange, fuldtud at forstå et fremmed

nej yderst rigtig opfattelse

prøv at påvise at det ikke er rigtigt

det er ikke min skyld at du skriver om noget du helt åbenbart ikke ved
en disse om

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 23-01-07 21:26

On Sat, 20 Jan 2007 13:17:23 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Primitiv, og ikke ganske korrekt påstand.

hvori består det ukorrekte?

vil du til at omdefinere fysikkens love??

aktion lig reaktion (newtons tredie)

har du en ny fysisk lov til,erstatning??

>Du burde nok læse nogle bøger om emnet.

det har os der kan læse allerde gjort

/Albert Camus/

Fra : Egon Stich

Dato : 17-01-07 18:33

"Jan Lassen" <jl@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 9mm Neuhausen kan ikke skyde løs patron! kammeret i en Neuhausen er 9x19
> mm. en løs patron er 9x21 mm. har en fornemmelse af du godt ved

Som så meget andet, er det et spørgsmål om alder

Jeg kan ikke huske årstallet, hvor man gik over til at lave den løse patron
lidt længere i det danske forsvar.
Det er en del år siden, men ikke længere, end at jeg har oplevet "de gamle",
som passede fint i et 9x19 kammer.
Om de kunne genlade?
Det erindrer jeg ikke at have oplevet.

Forøvrigt findes der skam stadig løse patroner i 9x19.
Militære referencer holder ikke ret langt i verden udenfor

MVH
Egon

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-07 14:39

> [...]
> lydens,
> det vil derfor ikke være muligt at høre noget som helst før man er

Man kan altså afskyde en gummikugle efter et løst skud og med vilje
ramme ved siden af
uden at den man ville skræmme kan gennemskue om farlighed eller ikke.
Det havde været smart hvis urmageren havde kunne det, og straks efter
skifte til skarpt skud tíl brug hvis ikke røveren stikker af

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 17-01-07 14:46

"Jan Lassen" <jl@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> En pistol der skyder med både løse og skarpe skud vil ikke kunne virke,
> der
> kræves en vis rekyl til genladning

Korrekt, men en revolver ville virke fint

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : @

Dato : 17-01-07 18:04

On Wed, 17 Jan 2007 13:13:52 +0100, "Jan Lassen" <jl@jubiimail.dk>
wrote:

>"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>lyde
>>
>De fleste håndvåben skyder projektiler ud med hastigheder større end lydens,

gør de det!!!!!

9 milimeter parabellum
med tung kugle mundingshastighed ca. 300 m./sek.

lidt mere moderne cal. .38 Special (også 9 milimeter)
med lettere kugle ca. 325 m./sek.

lydens hastighed 340 m./sek.

>det vil derfor ikke være muligt at høre noget som helst før man er ramt.

og på de relativt korte afstande der er tale om, er det ren
teoritiseren

/Albert Camus/

Fra : Neuman

Dato : 18-01-07 09:31

> On Wed, 17 Jan 2007 13:13:52 +0100, "Jan Lassen" <jl@jubiimail.dk>

Spørgsmålet var om man kunne høre et varselsskud (en forbi'er)

> og på de relativt korte afstande der er tale om, er det ren
> teoritiseren

Og ikke engang i teorien kan det altså lade sig gøre pga. ørets egenskab til
at maskere.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-01-07 10:10

"Neuman" <neuman@hotmail.com> wrote in message
> "@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet var om man kunne høre et varselsskud (en forbi'er)

Man hører da eksplosionen ,
og mit spørgsmål om løst skud gik på,
om manglende hvislen af kugle gennem luften
kan genkendes af en erfaren forbryder, så han gennemskuer bluff og
tømmer butikken. Hans eget våben var attrap så bluff var ham ikke
ukendt. Hvorfor mon han ikke havde våben med kun løse skud - det må da
give så lav straf som attrap og bluffe bedre, hvis nødvendigt.
Koster en pistol over tusind kroner i mafia-Øst-Europa, mon?
Robotter laver dette simple isenkram hurtigere end en mobiltelefon

> Og ikke engang i teorien kan det altså lade sig gøre pga. ørets
> egenskab til at maskere.
Urmageren var en erfaren mand og hvis røveren lignede en narkoman med
abstinenser, havde han nok ladet ham stjæle, men i en situation som
den aktuelle, burde han have sprunget i dækning og affyret et af sine
skydevåben op i loftet.
Skydevåben er billige eller kunne være det, og har man kun eet, tror
jeg at det bør være en pistol eller revolver med lav kaliber og een
gummikugle som nr 1 i magazinet og dermed skydes et skræmmeskud. og så
de dødelige hvis ikke flugt.

Der brugtes automatvåben og richotering sårede urmageren - hvor mange
skud affyrede han ialt?

Er der tradition for at man kan undgå straf for at have ulovligt
våben. ?
En sådan betinget straf som i Rustsag bør være den eneste straf