http://www.sygeplejersken.dk/sygeplejersken/default.asp?intArticleID=13504&menu=195009
Af Marianne Troelsen, journalist Blad nr. 2/2006, 27. januar
2006
Undersøgelse: Indvandrere er en belastning
Massiv kritik. En ny undersøgelse blandt sygeplejersker viser,
at ni ud af ti sygeplejersker mener, at patienter med
indvandrerbaggrund er en belastning for plejepersonalet.
Sprogbarrierer og kulturkløfter er nogle af årsagerne, mener
sygeplejerskerne. Andre peger på en forstenet dansk hospitalskultur og
rigide normer som årsagen til problemerne.
De er tidsrøvere, ressourcekrævende, aggressive og larmende. De
forstår ikke dansk. De reagerer anderledes på smerte. Og de breder
deres bedetæpper ud over det hele.
Der bliver ikke lagt fingre imellem, når et stort flertal af de
danske sygeplejersker skal beskrive indvandrerpatienter.
En ny undersøgelse, som Sygeplejersken har foretaget i
samarbejde med analysebureauet Catinét, viser, at mødet med
indvandrerpatienter ofte giver problemer.
Forskellige sygdomsopfattelser gør det svært at pleje
indvandrerpatienter. Det får mange sygeplejersker til at efterspørge
mere viden om indvandrerpatienternes kultur og religion, viser
Sygeplejerskens undersøgelse.Indvandrere reagerer anderledes på
smerte, oplever sygeplejerskerne ifølge Sygeplejerskens undersøgelse.
Catinét har i samarbejde med Sygeplejersken spurgt 746
sygeplejersker om deres oplevelser af mødet med den etniske patient.
Og svarene, som sygeplejerskerne også har haft mulighed for at uddybe
skriftligt og anonymt, er meget entydige.
Sprogbarrierer, oplevelsen af kønsdiskriminering og forskellig
sygdomsopfattelse giver sygeplejerskerne problemer med at pleje
patienterne.
Over halvdelen af de sygeplejersker, der har deltaget i
undersøgelsen, svarer "ja" til, at de inden for det seneste år har
haft problemer med at pleje indvandrerpatienter. Det drejer sig især
om de sygeplejersker, der har en daglig kontakt.
Undersøgelsen peger på de pårørende og den manglende respekt for
hospitalets rutiner som nogle af årsagerne til problemerne. De
sproglige vanskeligheder fylder også meget. Andre taler om en reel
kulturkløft.
"Jeg må jo indrømme, at jeg bliver frustreret, når jeg skal
yde - for mig - så utrolig meget ekstra tid på en udenlandsk familie
med et - for personalet - mindre problem, fordi det viser sig, vi ikke
forstod hinanden. Kulturforskelle gør også, at nogle udlændinge føler,
de er høflige, når de undlader at fortælle, at de ikke har forstået
information, aftaler m.m.," skriver en af sygeplejerskerne i det
spørgeskema, som de har haft mulighed for at udfylde anonymt og sende
tilbage til analysebureauet.
Undersøgelsen blandt sygeplejerskerne peger på, at det ofte
viser sig, at indvandrerpatienter ikke forstår en diagnose eller
vigtige detaljer i behandlingen pga. sprogproblemer - på trods af, som
en sygeplejerske skriver, at hun kan se, at de har opholdt sig i
Danmark i 15-25 år.
Boks: Fakta fra undersøgelsen61 pct. af de 746 sygeplejersker,
som medvirkede i Sygeplejerskens undersøgelse, har inden for det
sidste år haft problemer med at pleje patienter med
indvandrerbaggrund. Blandt dem, der har daglig kontakt med
indvandrerpatienter, er tallet 81 pct. 91 pct. skriver, at årsagen er
sproglige problemer. 48 pct. siger, at årsagen er forskellige
sygdomsopfattelse. 40 pct. af sygeplejerskerne har oplevet, at
indvandrerpatienter oftere end danske patienter ikke følger eller
respekterer hospitalets rutiner. 36 pct. har oplevet, at
indvandrerpatienter oftere end danske patienter ikke følger givne råd
og vejledning i forbindelse med pleje og behandling. 28 pct. af
sygeplejerskerne har oplevet, at indvandrerpatienter oftere end danske
patienter har urealistiske forventninger til behandlingens effekt.20
pct. har oplevet, at indvandrerpatienter oftere end danske patienter
kræver mere behandling, end der tilbydes.14 pct. har oplevet, at
indvandrerpatienter oftere end danske patienter ønsker længere
indlæggelse. Kilde: Sygeplejerskens undersøgelse af patienter med
indvandrerbaggrund.
Sprogproblemer kan som oftest løses med en tolk, og selv om der
er mulighed for at bestille en, er det langtfra altid løsningen.
"Vi har problemer med, at tolken aldrig dukker op eller ikke
oversætter alt, og at patienten ikke vil have tolk, men kun de
pårørende," skriver en sygeplejerske, der også er anonym.
Men pårørende som tolke kan være en dårlig løsning.
"Hvis pårørende fungerer som tolke, mener de ofte, at patienten
ikke skal vide alt, hvad vi gerne vil informere om," forklarer en
sygeplejerske fra en kræftafdeling.
Forskellig sygdomsopfattelse
Ca. halvdelen af sygeplejerskerne svarer i undersøgelsen, at
forskellig sygdomsopfattelse gør det svært at pleje
indvandrerpatienter.
En sygeplejerske skriver:
"Patienten og de pårørende ønskede djævleuddrivelse af
præst/vismand. Og der var pårørende, som ønskede at tage vare på
plejen under indlæggelse."
Flere gør desuden opmærksom på, at indvandrerpatienter ofte
lader være med at følge sundhedspersonalets anvisninger, men opsøger
læger i hjemlandet.
"De har mistillid til det danske system. I stedet konsulterer de
læger i hjemlandet, som giver andre diagnoser og udskriver anden
medicin," forklarer en af sygeplejerskerne.
Hver fjerde sygeplejerske siger, at det er urealistiske
forventninger om behandlingens effekt, som er årsagen til problemerne.
Og lidt mere end hver fjerde påpeger, at patienten ikke fulgte eller
respekterede hospitalets rutiner.
Også i dagligdagen hober de mere konkrete problemer sig op.
En sygeplejerske skriver:
"En mandlig patient, som talte dansk, lavede afføring på gulvet,
hvorefter han forlod det, så vi kunne gøre rent. Han mente, det var
vores problem, når vi ikke kunne skaffe ham et "hul i jorden"-toilet."
En anden skriver:
"Etniske patienter - især lidt ældre - reagerer voldsomt på
smerter. De unge forlanger straks behandling af deres pårørende, altså
her og nu uanset ventetid. Kan de ikke straks blive undersøgt og
behandlet, bliver vi ofte kaldt racister. Det er meget ubehageligt,
når man forsøger at behandle patienterne ligeværdigt."
I de uddybende kommentarer til undersøgelsen siger mange af
sygeplejerskerne desuden, at et andet stort problem er, at
indvandrerpatienter opfører sig kønsdiskriminerende og nedværdigende
over for dem.
Læs artiklen: "Sygeplejersker føler sig diskrimineret".
Kulturforskelle
Kulturkløften er en af de hyppigst angivne årsager til, at ni ud
af ti sygeplejersker i undersøgelsen synes, at indvandrerne kan være
besværlige.
Som eksempler nævner sygeplejersker i undersøgelsen, at der er
markant anderledes reaktioner på psykisk og fysisk smerte, større
blufærdighed, medicinvægring, forskellige opdragelsesnormer og
udeblivelse fra planlagte mødetider.
Enkelte peger desuden på, at indvandrere har ringe forståelse
for nødvendigheden af god hygiejne.
Generelt skal plejepersonalet ifølge undersøgelsen tage flere
hensyn til indvandrerpatienter end til danske patienter. Der skal ofte
serveres anderledes mad, tages hensyn til bønner, og de mange
pårørende fylder og larmer i afdelingen, lyder det fra
sygeplejerskerne.
"Når pårørende lægger et bedetæppe på gulvet, kan det være svært
at pleje patienten, f.eks. når bedetæppet bliver lagt meget nær
respirator og pumper," skriver en sygeplejerske.
Andre er tydeligvis irriterede på indvandrerpatienter generelt:
"En vis gruppe mener, alt kan tillades. De tømmer f.eks.
køleskabet for sodavand og kommer på alle tider af døgnet, en hel
stime, 8-10 personer."
En anden skriver:
"De behandler én som tyende. Når de ikke møder op til
behandling. Når de møder stærkt forsinket op og alligevel vil have
behandling før patienten, der møder til aftalt tid."
Flere peger på, at indvandrerpatienter er en svær balancegang
for sygeplejerskerne, som kan være nødt til at skære igennem og kræve,
at patienterne indordner sig under reglerne. Omvendt er mange bange
for at blive anklaget for at være racister.
"Det er som at sætte sig i en bikube. Man skal træde varsomt,
ellers stikker man sig. Man kan så nemt sige eller gøre noget forkert.
På den anden side er jeg også et menneske, der bor og arbejder her. Og
der er grænser for, hvad jeg vil finde mig i - også når jeg er på job.
Så med årene er jeg nok blevet lidt mere: Sådan gør vi altså her,
færdig. Om I så kan lide det eller ej."
Rigidt plejepersonale
Men der er andre holdninger blandt sygeplejerskerne. Enkelte af
de sygeplejersker, der har besvaret spørgeskemaet, mener ikke som
flertallet, at arbejdet med indvandrerpatienter er specielt svært.
Problemet ligger derimod hos plejepersonalet og sygehuskulturen i det
hele taget.
"Det er ikke indvandrerpatienterne, men vores hospitalskultur og
rigide holdning til, hvordan tingene skal være, der er problemet.
Ingen er som plejepersonale fastlåst i nogle normer og vaner, som
efter min mening indimellem er uhensigtsmæssige," skriver en
sygeplejerske.
Mange synes, det er inspirerende at lære noget om en anden
kultur, som stiller andre krav til personalets faglighed: "Man lærer
noget om religion og fremmede kulturer. Der er rigtig mange hensyn at
tage til de fremmede. Det kræver hele tiden nye tiltag fra personalet.
Vi skal følge med og hænge på."
Af de sygeplejersker, der ikke opfatter indvandrerpatienter som
en større belastning end patienter med dansk baggrund, synes
halvdelen, at de tværtimod gør arbejdet mere interessant. Det er
samtidig de sygeplejersker, som har angivet, at de ikke har hyppig
kontakt med denne patientgruppe. Eller med andre ord: Jo hyppigere
kontakt man har til patienter med indvandrerbaggrund, desto mindre
tilbøjelig er man til at mene, at de gør arbejdet mere interessant.
Og mange efterspørger mere viden. Bl.a. skriver en
sygeplejerske:
"Vi har en utilstrækkelig viden om islam og de adfærdsmønstre,
der viser sig. Mange situationer kunne sikkert undgås - er formentlig
misforståelser eller forkert tolkning af reaktioner. Det gælder både
for patienterne og personalet."
Om Sygeplejerskens undersøgelse af patienter med
indvandrerbaggrund. Sygeplejersken har gennem længere tid ønsket at
sætte fokus på et af de områder, der fylder meget for medlemmerne af
Dansk Sygeplejeråd - nemlig mødet med patienter med indvandrerbaggrund
og deres pårørende. Derfor har Sygeplejersken bedt analysebureauet
Catinét om at spørge sygeplejerskerne om deres erfaringer med etniske
minoriteter på de danske sygehuse. Fra den 11. august 2005 til den 12.
september 2005 blev der sendt spørgeskemaer ud til 2.000 tilfældigt
udvalgte sygeplejersker på danske hospitalsafdelinger. Disse
sygeplejersker blev valgt ud fra Dansk Sygeplejeråds egen
medlemsdatabase. 746 udfyldte spørgeskemaet, hvilket er et
tilstrækkeligt antal til, at man kan gennemføre en detaljeret analyse
af resultaterne. 746 besvarelser giver en svarprocent på 36.
Sygeplejerskerne har dels haft mulighed for at svare skriftligt og
anonymt på spørgsmålene i det udsendte spørgeskema, dels haft mulighed
for at uddybe deres svar og komme med yderligere eksempler og
kommentarer. Nogle af disse kommentarer indgår i artiklerne for at
illustrere undersøgelsens resultater. Sygeplejerskerne har også haft
mulighed for at tilkendegive, om de ville kontaktes af Sygeplejerskens
journalister med henblik på et eventuelt interview. Nogle af disse
sygeplejersker indgår med korte historier i dette tema. Alle deltagere
har sammen med spørgeskemaet modtaget et brev, der bl.a. giver en
uddybende forklaring af, hvad vi i denne forbindelse forstår ved
begreber som patienter med indvandrerbaggrund og ordet
diskrimination.Læs mere: I Sygeplejersken nr. 3/2006 bringer vi flere
artikler om undersøgelsen bl.a. om forholdet til de
pårørende.Dokumentation: se undersøgelse resultater og den
efterfølgende rapport her
redaktionen@dsr.dk
Læs alle artiklerne i temaet Kultursammenstød - om
sygeplejerskers møde med etniske patienterSygeplejersker: Indvandrere
skaber problemer Undersøgelse: Indvandrere er en belastningPsyken
sidder i maven Børneafdelingen: Her er indvandrere hverdag Tolkene er
sparet væk Skadestuen: Prioritering forhindrer konflikter Eksperten:
Sæt fagligheden i front Familien beskytter de syge Sygeplejersker
føler sig diskrimineret Sproget er det største problem Sygeplejen er
farveblind Politikere: Bedre ledelse er nødvendig Sygehusene:
Smidighed er løsningen De kaldte mig racist Tal med os om
problemerneSygeplejefaglige artikler:Farverig mangfoldighed i
mødregrupperIndvandrerpatienten skal mødes fordomsfrit og
professioneltTelefontolkning forbereder vilkårene for patienter og
personale
Relaterede artikler:
Tilbageblik: Striden om jibab'en
England: Nyt hospitalstøj til muslimske patienter
Sygeplejersker: Indvandrere skaber problemer
Psyken sidder i maven
Børneafdelingen: Her er indvandrere hverdag
Tolkene er sparet væk
Skadestuen: Prioritering forhindrer konflikter
Eksperten: Sæt fagligheden i front
Sygeplejersker føler sig diskrimineret
Tilføj kommentar