Dagens folketingsdebat DR2
Fra : mfn

Dato : 11-01-07 18:30

Ja man kan jo følge hvad de ævler om.

Da jeg zappede ind i formiddag snakkede de om kontanthjælpsloftet.
Regeringen mener at INTET må gøre at en kontanthjælp på nogen måde kan blive
højere end end aller-lavest lønnedes i arbejde. Kontanthjælper maximalt lige
under 12000 hvis man er forsørger, ellers langt lavere. Den ringeste løn der
findes giver omkring 15000 ved fuldtid. Dermed er det argument jo væk. Uden
loft Kan det teoretisk godt ske at man kan få mere på kontanthjælp. Hvis du
fx har 8 børn og får fulde fripladser til alle i div daginstitutioener. Men
det vil altså være i 0,000001% det vil kunne ske. Hvor mange har lige 8
børn.

Det skal kunne betale sig at arbejde siger de, og afviser samtidigt så at
lette skatten på arbejde. Jeg er selv delvist dagpengemodtager og jeg
oplever altså overhovedet ingen gevinst økonomisk ved at arbejde de timer
jeg gør. Jeg ville få stort set det samme ved at blive hjemme da en
lønindtægt frætrækkes dagpengene. Endvidere er det sådan at
deltidsbeskæftigede tvinges til at opsige deres job efter max et år såfremt
de ikke har opnået fuldtid. Ja flot. Hellere ingenting end trods alt noget.
Jeg har et sæsonjob hvor jeg har fuldtid i sommerhalvåret men kun få timer
om vinteren. Dette tvinges jeg snart til at opsige og må overgå til at være
fuldtidledig! - selvom jeg er glad for det job?!?! Det er da galimatias!

Nå men de kom i det hele taget frem til det de altid gør: Ingenting.

Så snakkede de om unge og dagpenge og om at unge under 25 _SKAL_ have mindst
en ungdomsuddannelse.

Om dagpenge: Hvorfor skal man som 29-årig straffes hårdede end en 31-årig?
Godt spørgmål. Os sidst i 20´erne betaler i forvejen mere for alt: bolig
(har ikke råd til ejer), bilforsikringer, ingen "ældre-rabat" alle mulige
steder.

Omkring at dem under 25 skal have en uddannelse: Jamen følger der et
forsørgelsesgrundlag med? Jeg kender en enlig mor til et barn på 2 som er på
kontanthjælp men mægtigt gerne vil have en uddannelse. Problemet er bare at:

1. Dagplejen er hamrende ustabil, og der tilbydes ikke reelle alternativer
(personen er syg flere gange pr mdr)
2 Økonomien hænger ikke sammen som enlig mor på SU - det gør den i forvejen
ikke på kontanthjælp.
3 Økonomien hænger stadigt ikke sammen.

Resultatet er at hun er "fanget" i et kontanthjælps-system som i den grad
betvivler hendes rådighed, som er en følge af de ringe børnepasnings-tilbud.
Men det har kommunen jo selv skabt. Hun risikerer hver morgen ved 6-tiden at
blive ringet op og meddelt at der desværre ikke er pasning i dag - jo hvis
du tager 15 km med bus i modsat retning af dit arbejde (hvis hun havde et)
først, og i øvrigt får tidligere fri så du kan nå at hente inden den lukker.

Så vil regeringen skære i dagpenge, sende job-patruljer ud og jeg ved ikke
hvad... For faen mand hvor er vi snart henne?

Et Eksempel til sidst:
1 person kommer fra en svagt stillet familie, og bliver som 18-årig uden
uddannelse bedt om at klare sig selv. Ok han kan starte uddannelse - hvis
han ellers kan finde et sted at bo og leve af en SU. Det er ikke sjovt at
leve for 3000 pr mdr skulle jeg hilse og sige. Jeg var dog en af dem som
rent faktisk gjorde det, med det resultat at jeg har papir på en uddannelse
som jeg ikke kan bruge til en disse. Faktisk hæmmer den mig da den er
begrundelse for at jeg ikke kan omskloes ved hjælp af en form for kortere
omskoling - jeg har jo en uddannelse i forvejen får man af vide.

Jo vidst. Den kan ingen tage fra mig. Og jeg har den også om 40 år - er
argumentet mon så det samme? Jeg kan bare ikke bruge den til andet end en
hæmsko.

Som 20-årig er han så "uheldig" at få gjort en kvinde gravid med deraf
følgende omkostninger, men hvor skal han få pengene fra? Det hele ender i en
ond spiral, hvor man kommer længere og længere væk fra arbejdsmarkedet.

Man har jo som kontanthjælpsmodtager mødepligt til forskellig aktivering.
Hvad så når dagplejeren er syg? Ja så må man lyve sig selv syg eller se
kontanterne skåret.

Og hvordan kan den type problemer så løses: Jo, der er vel ingen tvivl om at
folk som "står på bar bund" når de er 18 har brug for hjælp. Som systemet er
i dag består den af kontanthjælp så man netop kan overleve. Men det bliver
til rigtigt mange penge i længden.

Hvorfor ikke i stedet give alle der fylder 18, 250.000kr i hånden, således
de har mulighed for at skabe sig et liv med bolig, tryghed, og dermed en
base for hele deres liv. Så bliver disse unge ikke så modløse at de falder
ud af uddannelsessystemet. Lykkepilleforbruget hos unge er eksploderet. På
langt sigt er de penge godt givet ud i forhold til en passiv forsørgelse
hele livet. Og så er der den med at regeringen ikke kan for stå hvorfor der
er så meget ledigt arbejde og så mange ledige samtidigt. Ganske enkelt fordi
at de ledige der er tilbage ikke er kvalificeret til det arbejde der
udbydes, nogle gange endda omvendt, meget få højtuddannede vil være postbud.
Det kunne være sjovt at fyre beskæftigelses-ministeren da han har sagt at
hvis han blev ramt af arbejdsløshed ville han da gerne køre post - han havde
jo gået med aviser som dreng! Jeg gad godt se hele regeringen i bare 1 mdr
"på gulvet" til de laveste lønninger - og det uden ministerbiler,
"nytårs-kur", 1-times betalt pause mellem 12 og 13 osv osv osv.

Kald mig bare socialdemokrat.

Fra : Thomas Tilgrin

Dato : 11-01-07 19:00

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in

> meget få højtuddannede vil være postbud.

Så skal kassen lukkes i for dem, indtil de tager arbejdet!

Fra : Allan Riise

Dato : 11-01-07 19:08

Thomas Tilgrin wrote:
> "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in

> Så skal kassen lukkes i for dem, indtil de tager arbejdet!

Ja da, hvorfor skal de behandles amderledes en kontanthjælpsmodtagere.

Hvorfor jeg også synes det er helt til grin med loft over kontanthjælp. "Det
er fordi det skal kunne betale sig at arbejde".
Godaw doh, man for først frataget 2/3 af sin kontanthjælp (1 md) derefter
bortfalder den hvis man ikke møder op eller fremviser gyldig grund for ikke
at møde op. Ingen kan "vælge" at være på kontanthjælp og så gå hjemme og
lave intet, der er straksaktivering.

--
Allan Riise

Fra : mfn

Dato : 11-01-07 19:13

> Så skal kassen lukkes i for dem, indtil de tager arbejdet!

Ja problemet er bare at højtlønnede ofte har mange aktiver som sommerhus,
ejerbolig, dyr bil og jeg skal komme efter dig som de nødig vil af med og
som en postbud-løn ej kan købe/opretholde.

Men jeg kan da kun være enig - og lad den første være at sende
beskæftigelsesministeren på arbejde som postbod i en snestorm og se hvad han
synes om det...!

Fra : ThomasB

Dato : 12-01-07 03:53

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men jeg kan da kun være enig - og lad den første være at sende
> beskæftigelsesministeren på arbejde som postbod i en snestorm og se hvad

Jeg har personligt kendskab til 2 postbude, som elsker deres arbejde.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 20:02

Thomas Tilgrin <@> wrote:

> "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in

> Så skal kassen lukkes i for dem, indtil de tager arbejdet!

Det sker skam også hvis AF anviser dem arbejde som postbud. Men det gør
AF ikke; ikke alene har man for åben skærm erklæret, at man ikke vil
gøre sig selv til grin ved at anvise akademikere ufaglært arbejde, i
realiteten avises akademikere stort set aldrig arbejde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 11-01-07 20:51

On Thu, 11 Jan 2007 20:01:51 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Det sker skam også hvis AF anviser dem arbejde som postbud. Men det gør
>AF ikke; ikke alene har man for åben skærm erklæret, at man ikke vil
>gøre sig selv til grin ved at anvise akademikere ufaglært arbejde,

hvorfor skulle arbejdsformidlingen være til grin hvis den udfører sin
funktion - at formidle arbejde

>realiteten avises akademikere stort set aldrig arbejde.

hvorfor er den gruppe fredet?
--
Mennesket er et mærkeligt væsen. Det kan ikke læse skriften på muren,
før det står med ryggen mod den

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 21:23

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> hvorfor skulle arbejdsformidlingen være til grin hvis den udfører sin
> funktion - at formidle arbejde

'At formidle akademikere ufaglært arbejde'.

Og jeg citerede altså AF Bornholm, i TV-Avisen for en del år siden.

> hvorfor er den gruppe fredet?

Fredet er den da ikke, og det kan da også være en ulempe for en
akademiker at gå ledig i for lang tid. Men AF har altså ikke den store
kontakt til firmaer, der ansætter akademikere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 11-01-07 21:38

On Thu, 11 Jan 2007 21:23:15 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>'At formidle akademikere ufaglært arbejde'.

på de fleste arbejdspladser tror jeg man vil være meget forstående og
udvise stor tålmodighed

> [...]
>akademiker at gå ledig i for lang tid. Men AF har altså ikke den store
>kontakt til firmaer, der ansætter akademikere.

hvis et firma mangler arbejdskraft og der er en ledig person
akademiker eller ikke til rådighed

hvad skulle problemet så være?

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 08:23

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> hvis et firma mangler arbejdskraft og der er en ledig person
> akademiker eller ikke til rådighed
>
> hvad skulle problemet så være?

AF anviser altså ikke akademikeren arbejdet, men akademikeren kan opdage
jobbet på <https://job.jobnet.dk> og selv søge det. Sådan er
virkeligheden faktisk.

I øvrigt vil AF altid kunne finde ufaglært arbejdskraft at ansætte i en
sådan situation. Dertil kommer at virksomheden nødig ansætter
overkvalificeret arbejdskraft, da den jo må forvente at personen ved
førstkommende lejlighed 'fordufter' igen, ved mulighed for et mere
passende arbejde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 12-01-07 11:51

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
> On Thu, 11 Jan 2007 20:01:51 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
>
> hvorfor skulle arbejdsformidlingen være til grin hvis den udfører sin
> funktion - at formidle arbejde

> hvorfor er den gruppe fredet?

Man kan da ikke på den måde genere den akademiske overklasse?
Tænk dig nu om, for een gangs skyld.

Er der forresten nogen, der tror klassesamfundet er "afskaffet"?

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 12-01-07 11:48

"Thomas Tilgrin" <@> skrev i en meddelelse
> "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in

> Så skal kassen lukkes i for dem, indtil de tager arbejdet!

Hå-Hå--
Man skal da bare prøve at sande en arbejdsløs magister ud i et
"ukvalificeret" job--
Så ville himlen da false ned---
Arbejdsformidlingen, som jo mærkværdigvis er forpestet af netop sådanne, har
skam særregler for "de uddannede".
Sådanne skal ikke udsættes for pisken.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 19:42

mfn <jadahva@hotmail.com> wrote:

> Jeg ville få stort set det samme ved at blive hjemme da en lønindtægt
> frætrækkes dagpengene.

Det er direkte forkert. Lønindtægt fratrækkes /ikke/ i dagpengene, men
timer i beskæftigelse trækkes fra i det antal timer man kan få dagpenge
for.

Det er altså /timer/ det drejer sig om. Dagpengesatsen ligger i dag på
92,30 i timen, og tjener du eksempelvis 142,30 i timen er der stadig et
overskud på 50 kroner.

> Endvidere er det sådan at deltidsbeskæftigede tvinges til at opsige deres
> job efter max et år såfremt de ikke har opnået fuldtid. Ja flot. Hellere
> ingenting end trods alt noget.

Ja, men da reglen blev indført i 70erne var det fordi der var mange,
især kvinder, der var meget tilfredse med at have et deltidsjob,
samtidig med at de til pensionsalderen kunne få udbetalt supplerende
dagpenge. Det medfører selvfølgelig utilsigtede virkninger for dem, der
/ikke/ reagerer sådan, men det er der ingen politisk vilje til at ændre
på.

> [...]
> fuldtidledig! - selvom jeg er glad for det job?!?! Det er da galimatias!

Du er heller ikke nødt til at sige dit job op, og det ville du i øvrigt
have vidst, hvis du havde sat dig ind i regelsættet.

52-ugers reglen siger at du ikke må få supplerende dagpenge i mere end
52 timer inden for en løbende periode på 70 timer. Når du har fuld tid i
sommerhalvåret får du heller ikke supplerende dagpenge dér, og risikerer
altså heller ikke at ramle ind i loftet.

<http://www.ma-kasse.dk/7e6e3f5c-e227-432c-9185-2bcd021a109a.W5Doc>

> Så vil regeringen skære i dagpenge, sende job-patruljer ud og jeg ved ikke
> hvad...

Næh regeringen vil ikke skære i dagpengene, og ej heller nedsætte den
periode ledige kan få dagpenge i. Det vil /Lars Barfoed/, og det har han
allerede fået smæk for af alle folketingets partier, med undtagelse af R
og hans eget [hvor ringere vilkår for ledige hele tiden har været et
kardinalpunkt, naturligvis med undtagelse af højtlønnede ledige, der
hurtigt igen kommer i beskæftigelse; de udgør jo også Ks {og Rs}
kernevælgere].

> [...]
> base for hele deres liv. Så bliver disse unge ikke så modløse at de falder

Ja, vi kender i hvert fald erfaringerne fra da man i 70erne satte
myndighedsalderen ned fra 21 til 18 år. Pludselig fik en 18-årig
faderløs dreng udbetalt 200.000 kroner til fri benyttelse, og hans mor
kunne intet gøre [far og mor var ikke gift]. Ja, jeg kender en sådan
sag. Drengen købte fornuftigvis en lejlighed, men ufornuftigt ikke
kontant. Han betalte aldrig fællesudgifter, og ej heller
terminsudgifter.

I stedet brugte han sin store formue til at optage nye, store banklån,
som han dog bare ikke havde nogen indtægt til at betale tilbage. Og så
begyndte han at gå på diskotek /hver/ nat, og konsekvent at give omgange
til /hele/ diskoteket. Så formuen fik hurtigt ben af løbe på.

Som 19-årig var lejligheden røget på tvangsaution, og i stedet for at
have en dreng der ventede sig en større formue, når han som 21-årig blev
myndig, så havde man en dybt forgældet dreng, der var hjemløs, på
kontanthjælp, og som sov i opgangene ...

Det lykkedes dog mig at skaffe ham et værelse på Avedøre Holme, et
lillebitte et, ganske vist, som studenterne ikke gad bo i, men som
fremmedarbejdere på dette tidspunkt godt kunne klare. I det mindste
havde han et sted der var hans eget, og bistandskontoret i Vallensbæk
Kommune var villig til at betale for det ...

Hvordan jeg skaffede ham det? Ved at slæbe ham ind til en centralt
kontori København, hvor jeg fik ham skrevet op. Så lidt initiativ var
der i ham ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-01-07 23:55

> [...]
> begyndte han at gå på diskotek /hver/ nat, og konsekvent at give omgange
> til /hele/ diskoteket. Så formuen fik hurtigt ben af løbe på.

Mon ikke mange ville rejse jorden rundt indtil pengene slap op, og så komme
hjem på kontanthjælp

I mellemtiden kunne de så fortælle i andre lande om vores generøse system,
og vi ville ikke få problemer med at skaffe flere indvandrere til landet

Iøvrigt, hvorfor ikke give de 18 årige en million kr i hånden, nu vi er
igang?

Fra : mfn

Dato : 12-01-07 10:27

> Mon ikke mange ville rejse jorden rundt indtil pengene slap op, og så
komme
> hjem på kontanthjælp

Ja ok, men det skulle vel ikke være svært at fx lave dem på en lukket konto
hvorfra der kun kan udbetales til fx etablering af bolig, en fast månedlig
udbetaling eller lign.

Fra : mfn

Dato : 12-01-07 10:36

> Det er direkte forkert. Lønindtægt fratrækkes /ikke/ i dagpengene, men
> timer i beskæftigelse trækkes fra i det antal timer man kan få dagpenge
> for.

Nå så har jeg misforstået noget.

> Det er altså /timer/ det drejer sig om. Dagpengesatsen ligger i dag på
> 92,30 i timen, og tjener du eksempelvis 142,30 i timen er der stadig et
> overskud på 50 kroner.

Jeg tjener 112 kr i timen. Altså ca 20 kr mere. Træk så skatten og
arbejdsmarkedsbidrag fra og jeg står med ca 10 kr mere i timen i rede penge.

> [...]
> dagpenge. Det medfører selvfølgelig utilsigtede virkninger for dem, der
> /ikke/ reagerer sådan, men det er der ingen politisk vilje til at ændre

Ja det er jo trist. På et kursus jeg var på var der endda flere som hx havde
en slags hjemmeklinik som zoneterapeut eller lign, og de endte med at måtte
lukke deres virksomheder.

Dette tvinges jeg snart til at opsige og må overgå til at være

> Du er heller ikke nødt til at sige dit job op, og det ville du i øvrigt
> have vidst, hvis du havde sat dig ind i regelsættet.

Hmmm det får jeg ellers fortalt hver gang jeg er til "samtale" med "anden
aktør end AF". Nej jeg er da ikke nødt til at sige det op - hvis jeg altså
kan leve stort set uden penge i vinterhalvåret... og det kan jeg ikke.

> [...]
> sommerhalvåret får du heller ikke supplerende dagpenge dér, og risikerer
> altså heller ikke at ramle ind i loftet.

Arghh.... der er skisme mange "hvis og hvis og min røv er en spids"-regler.

> Næh regeringen vil ikke skære i dagpengene, og ej heller nedsætte den
> periode ledige kan få dagpenge i. Det vil /Lars Barfoed/, og det har han
> allerede fået smæk for af alle folketingets partier.

Nå er det bare ham... nå heldigvis da...

Snip en masse

bistandskontoret i Vallensbæk
> Kommune var villig til at betale for det ...

Ja det er jo ikke planen. Man må kunne lave en lukket konto hvorfra der kun
kan trækkes til bestemte ting som etablering af bolig, udgifter til
uddannelse osv.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 11:05

> [...]

> aktør end AF". Nej jeg er da ikke nødt til at sige det op - hvis jeg altså
> kan leve stort set uden penge i vinterhalvåret... og det kan jeg ikke.

Du kan sagtens vedblive at få supplerende dagpenge samtidig med at du
har dit deltidsjob, så længe du ikke kommer i karambolage med 52-ugers
reglen om at du inden for en løbende periode på 70 uger højst må få
supplerende dagpenge i 52 uger. Og når du nu har fuldtidsjob i
sommerhalvåret når du slet ikke ud i den situation.

Det er dog ikke ukendt at såvel AFs som 'anden aktørs' ansatte ikke
kender regelsættet. Der bruges da også typisk HKere til dette job. Spørg
i stedet for i A-kassen. De ved det.

> Arghh.... der er skisme mange "hvis og hvis og min røv er en spids"-regler.

Er der ? Tænk, jeg synes nu ellers at det er lige at gå til ...

Og prøv så at sætte din newsreader korrekt op, så man kan se hvem du
citerer ... jeg har manuelt indsat det korrekt øverst oppe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk