Hvorfor, Bush?
Fra : Zeki

Dato : 11-01-07 07:50

I november mistede republikanerne flertallet i begge kamre. Mest af alt på
grund af den massive modstand mod den udsigtsløse Irak-krig. En krig som de
fleste eksperter og rådgivere har sagt ikke kan vindes med konventionel
krigsførsel.

En måned senere - i december - kom den længe ventede og meget omtalte
Bakerrapport. En rapport som konkluderede at den eneste fornuftige vej ud
bl.a var gennem dialog med Iran og Syrien og at en troppeforøgning kun vil
eskalere problemet. I det politiske landskab i USA var der bred opbakning
til dette. Mange ventede endda at Bush himself for en gang skyld ville
lytte - måske prøve at forstå - noget af det hans generaler og rådgivere har
forsøgt at fortælle ham længe.

Men det gjorde han ikke.

For i nat - i en stor anlagt TV-tale til nationen - vil han gøre det stik
modsatte. Ikke noget med at indbyde til dialog med nogen som helst. De skal
skræmmes i stedet. Ikke noget med at komme med udkast til en gradvis
tilbagetrækning. Næh nej - som i Vietnamkrigen - er en troppeforøgelse
(denne gang med 20.000) da helt sikkert svaret på problemerne.

Jeg forstår det simpelthen ikke. Det er tilsyneladende umuligt - helt
umuligt - at prikke hul på den faktaresistente boble som han befinder sig i.
Så 20.000 unge amerikanere som er uddannet i konventionel krigsførsel skal
nu ned og bidrage til at kæmpe en ukonventionel krig ved at "tvinge Bagdad i
knæ". De skal bekæmpe en fjende som ikke er til at få øje på, da fjenden er
klædt som 14 millioner andre irakere.

Der kommer til at flyde blod i gaderne, og som det altid går, så vil det
være dem der er i undertal som kommer hjem i ligkister. Jeg forventer at de
månedlige amerikanske tabstal vil stige til det dobbelte - mindst!
Spørgsmålet er blot hvor mange døde der skal til, før Bush begraver sin
stolthed, og indsér at en fejl bør efterlades som en fejl, i stedet for at
blive ved med at reparere på den, for at sikre sit eftermæle.

Mvh
Zeki

Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-07 08:52

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> [...]
>alt på grund af den massive modstand mod den udsigtsløse Irak-krig.
>En krig som de fleste eksperter og rådgivere har sagt ikke kan vindes

Men tabt er den ikke. WW1+2 var også industrialisternes krig skabt
delvis for at få solgt isenkram
Og få brugt befolkningsoverskud som soldater og patriotismeskabere

> [...]
> himself for en gang skyld ville lytte - måske prøve at forstå -
> noget af det hans generaler og rådgivere har forsøgt at fortælle ham

Nej, for dette er flueknepperi , set i en væsentligere sammenhæng, som
jeg vist ikke sjusser helt galt om

> [...]
>
> Jeg forstår det simpelthen ikke. Det er tilsyneladende umuligt -
> helt umuligt - at prikke hul på den faktaresistente boble som han

Som sagt handler en krig ikke kun om "at vinde"

Vietnamkrigen var OGSÅ "en god krig" for dem der har magten
og som er ligeglade med landets ære.
WW1+2 skabte USA for at eje verden, det var noget andet.
USSR gav man en kvart verden for at få et fjendebilled dvs en
jobskaber for rustningsindustrien - men Gorbatjov brød den indgåede
gentlemansagreement og indførte markedsfrihed så nu er russerne brugt
op som fjendebillede.

> [...]
> før Bush begraver sin stolthed, og indsér at en fejl bør efterlades
> som en fejl, i stedet for at blive ved med at reparere på den, for

Bush er en marionet som de fleste præsidenter og eftermæle har ikke
stor værdi for nogen, når det politiske maskineris hjul kører - kun
som redskab for at firma-REP ikke taber til firma-DEM

USA har da forlængst - efter en måned - "vundet krigen" og har adgang
til al olien om nødvendigt, og pjat om at få sat noget bedre på
Saddams herskersæde interesserer ingen sig for. Gør du, helt ærligt?
Sultedød i det meste af Afrika er da et større problem og rammer lige
så sagesløse millioner, og flere.

Israel trues ikke af avåben fra IRak , hvilket ellers kunne ske,
selvom truslen ikke var parat - IRan er også lidt mere forsigtig nu
end før, så krigen har været alle pengene og livene værd. Liv er ikke
dyre, negersoldaters død får negre til at stemme på REPublikanerne for
de er æres-tossede

Pengene som betales for krigen er penge overført fra een republikansk
og demokratisk lomme til en anden republikansk lomme - ikke noget USA
bliver fattig af, de bliver veltrænede. Og afprøver interessante
PR-grænser om tortur m.m.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 11-01-07 14:40

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

> Jeg forstår det simpelthen ikke.
> De skal bekæmpe en fjende som ikke er til at få øje på, da fjenden er
> klædt som 14 millioner andre irakere.

Det er ellers meget nemt at forstå: USA er det Saudiske styres betalte beskytter
fordi styret sidder oven på USA's Olie!

"Fjenden" er de vantro shiaer, sunnier og hvad nu der ellers der ikke lige
passer ind i Saudiernes version af Islam. Hvis/når US Marines jævner et par
bydele med 105 mm Howitzere for at ramme fem terrorister så er det fint nok.
Allah kan jo bare sortere dem, ikke??

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-01-07 20:28

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com> skrev i en meddelelse

> Det er ellers meget nemt at forstå: USA er det Saudiske styres betalte beskytter
> fordi styret sidder oven på USA's Olie!

Permanent U.S. bases in Iraq
http://www.fcnl.org/iraq/bases.htm

Map of Iraq Oil Fields
http://www.eia.doe.gov/emeu/security/esar/esar_bigpic.htm

Jan Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 11-01-07 16:10

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
> fleste eksperter og rådgivere har sagt ikke kan vindes med konventionel

Eller pga håndteringen af Katrina eller modstanden mod Bush' ønske om
abortforbud og forbud mod stamcelleforskning eller nogen af de mange
andre eksempler på elendig embedsførelse.

> [...]
> lytte - måske prøve at forstå - noget af det hans generaler og rådgivere har

Og det ville en demokratisk præsident med flertal i begge kamre ej
heller gøre fordi jødelobbyen er for stærk.

> [...]
> stolthed, og indsér at en fejl bør efterlades som en fejl, i stedet for at
> blive ved med at reparere på den, for at sikre sit eftermæle.

Altså rent faktisk anbefale den militære ledelse at der var blevet
anvendt dobbelt så mange soldater ved invasionen, så det der sker nu er,
at den politiske ledelse rent faktisk lægger øret til jorden og lytter
til hvad militæret siger der skal til. Der er da sund fornuft.
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Zeki

Dato : 11-01-07 16:45

> [...]
> at den politiske ledelse rent faktisk lægger øret til jorden og lytter
> til hvad militæret siger der skal til. Der er da sund fornuft.

A' hva? Tænker du på den invasion som foregik for fem (!) år siden?
Situationen er altså en helt anden i dag.

"In opting for a troop surge, Mr Bush has ignored the message of the
mid-term elections, the Iraq Study Group, Congress, his own top generals and
most world opinion"
http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,,1987455,00.html

Den øverstbefalende i Irak for de amerikanske styrker de sidste tre år -
Abizaid - var klar modstander af flere tropper, for han mente ikke det var
løsningen. Nu er han fyret, dvs "forflyttet" og erstattet af en mere
krigsliderlig karl af slagsen.

"In a tragic piece of perverse timing, he now wants to send more when most
experts, including his own generals and Joint Chiefs of Staff, say it's too
late to do much good.
Not long ago, Bush made a point of "listening'' to his generals. General
John Abizaid told the Senate Armed Services Committee on Nov. 15: "I've met
with every divisional commander. General (George) Casey, the corps
commander, (Lieutenant) General (Martin) Dempsey -- we all talked together.
And I said, `In your professional opinion, if we were to bring in more
American troops now, does it add considerably to our ability to achieve
success in Iraq?' And they all said, `No.''' "
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601039&refer=columnist_carlson&sid=amLrSZrcOz3w

"A vast majority of Americans and our military's top generals agree that the
violence requires a political solution, not more American troops"
http://www.nbc30.com/politics/10722076/detail.html

"In ordering more troops in Iraq, the president is ignoring the strong
advice of most of his top generals."
http://www.wboc.com/Global/story.asp?S=5924057&nav=QEMt

Mvh
Zeki

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 15-01-07 06:34

> Eller pga håndteringen af Katrina

Meget kan du klandre Bush for, men håndteringen af Katrin var IKKE DEN
FØDERALE STATS ANSVAR!

Det var byen, kommunen, amtet og delstatens ansvar. De rendte alle fra
ansvarret og lød byen ligge hen i kaos, hvor volden og plyndringerne tog
fart men lokalpolitikerne hyggede sig i sikkerhed idenfor byen.

> [...]
> at den politiske ledelse rent faktisk lægger øret til jorden og lytter
> til hvad militæret siger der skal til. Der er da sund fornuft.

Irak skulle være delt op i mindst 3 stater - en Shia, en Sunni og en
Kurdisk. Muligvis flere. En irakisk enhedsstat der prøver at regere 3
nationer på en gang er dømt til voldelig undergang.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 15-01-07 06:34

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Jeg forstår det simpelthen ikke. Det er tilsyneladende umuligt - helt
> umuligt - at prikke hul på den faktaresistente boble som han befinder sig i.

Du er ny i politik, ikke?

Det er den stereotypiske politiker du lige har beskrevet.