Banal science-uforstand hos Politiken, ida~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-07 16:14

Banal science-uforstand hos Politiken, idag splittet om 1G.kemi tsk
tsk

Som så ofte skriver Politiken lodret usandt.

Jeg fejlretter, som så ofte, og sender altid både til
læserbrevsredaktion og til den fejlskrivende.

Idag er jeg heldig, at læserbrevet blev optaget på læserbrevssiden
idag , som er at læse nederst i denne afslørende mail

- men den fejlskrivende afviser dumstædigt at anerkende sin
indlysende, helt banale og dybt pinlige fejl, som bør dementeres.

Enhver med lidt forstand på gymnasie-kemi kan se, at Politiken vælger
kilder politisk og kilder, der er inkompetente men politisk korrekte.

Humor er ikke en undskyldning for videnskabelig misinformering,som her
er lodret og horribelt elementær.

Selvom angst for at tabe ansigt får "læserens redaktør" til at søge
skandalen tysset ned, burde det have været let at se, at sagen
forenkles af den fejlskrivende i sit desperate svar, og tvivl burde så
føre til, at man selv indstillede læserbrevet til optagelse, fra den
fejlskrivendes side, og ikke besværer med forslag om fornyet
henvendelse.

En sådan etik havde været klædelig for Hørups og Brandes avis.

Godt at det overlegne internet er opfundet.

Med venlig hilsen Bo Warming, cand.scient, gymnasielærer, Bjelkes Alle
46, 2200 N, 35861000

Kære Bo Warming,
Det er ikke for at være uhøflig, men jeg har faktisk lidt svært ved at
forstå din lidt telegram-agtige skrivestil.
Som jeg forstår din mail, har du talt med DTU, som har fortalt dig, at
der ikke er giftige farvestoffer i tryksværten på tilbudsaviser. Det
står over for Gorm Vølvers oplysning om, at "Danmarks
Miljøundersøgelser så sent som i 2006 advarede ejere af brændeovne om
aldrig at brænde malet, lakeret, limet eller imprægneret træ,
tryksager, mælkekartoner, pap eller plast men kun at fyre med rent og
tørt træ".
Det synes at være korrekt, at det ikke er en god ide at fyre

med tryksager,

DET ER INDLYSENDE UPROBLEMATISK, BW

og det var vel det, som var pointen i Gorm Vølvers klumme.
Den var som du har bemærket er et humoristisk indlæg, og jeg har ikke
noget imod, at vi oplyser ved at bruge humor, men er glad for, at vi
også - og i rigeligt mål - skriver mere traditionelle artikler om
emnet.
Det skal dog ikke forhindre dig i at skrive et læserbrev om emnet,
hvor du kan fremføre dine argumenter.

Med venlig hilsen
Bo Søndergaard
afløser for Læsernes Redaktør