Er Norge ved at afskaffe demokratiet?
Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-07 15:46

Jeg er blevet gjort opmærksom på en artikel af Bruce Bawer på:

<http://www.sappho.dk/Nr.%201%20Okt.2005/Bawer.htm>

om en lov, hvis tekst kan læses på:

<http://www.lovdata.no/all/tl-20050603-033-0.html#4>

Før jeg viderebringer artiklen vil jeg sige, at efter min bedste
overbevisning er ytrings- og informationsfriheden en forudsætning for
demokratiet. Det er selve denne frihed der nu er afskaffet af det norske
storting.

Artiklen lyder:

<<<<<<<
Hvis en nordmand siger eller gør noget, der krænker eller ydmyger en
muslim, skal han betragtes som skyldig, indtil han kan bevise sin
uskyld. Og den krænkede afgør selv, om der foreligger en krænkelse.
Det er hovedindholdet af en ny lov, der markerer det norske folks
overgang til dhimmi-status

Den 19. april 2005, under minimal offentlig bevågenhed og stort set
uden offentlig diskussion, vedtog det norske Storting en lov, der med
ét slag alvorligt begrænser befolkningens ytringsfrihed.
Diskriminationsloven, eller "Lov om forbud mod diskrimination på grund
af etnicitet, religion mv.", blev fremsat af daværende
kommunalminister Erna Solberg (Høyre) og fik støtte fra hvert eneste
parti i Stortinget, med undtagelse af det "populistiske"
Fremskrittsparti. Loven, der træder i kraft januar 2006, forbyder
diskrimination og chikane (på norsk "trakassering", red.) "på grund af
etnicitet, national oprindelse, afstamning, hudfarve, sprog, religion
og livssyn". Chikane defineres i lovteksten som "handlinger,
undladelser eller ytringer (forfatterens fremhævelse), som virker
eller har til formål at virke krænkende, skræmmende, fjendtlige,
nedværdigende eller ydmygende".

Én ting er et forbud mod diskrimination på jobbet eller inden for
boliglovgivningen, men at kriminalisere ytringer er noget ganske
andet. Der er ikke noget mærkværdigt i, at forbuddet indføres på dette
tidspunkt: Først for ganske nylig, efter en lang, politisk korrekt
tavshed, er mislykket integration, kvindeundertrykkelse, omskæring,
tvangsægteskaber, æresdrab og andre anliggender knyttet til landets
muslimske miljøer - ikke mindst spørgsmålet om folks loyalitet over
for den nation, de bor i - blevet offentlige samtaleemner. Blandt
mange minoritetsledere og -talsmænd er det upopulært at drøfte disse
temaer, det betragtes som "krænkende" og "ydmygende". Sammen med
politikere, journalister og en række antidiskriminationsorganisationer
ønsker de at bringe os tilbage til de gode gamle dage (for 2-3 år
siden), da sådanne sager dårligt blev omtalt i medierne, og da man
sagde, at det eneste problem, der var knyttet til sådanne miljøer, var
nordmændenes racisme.

Erna Solberg, som havde ansvaret for integration og andre
indvandringsspørgsmål, greb som regel de tidligere nævnte udfordringer
an på en ganske tandløs facon. Men i forsøget på at dæmpe en åben
debat om de religiøse og kulturelle traditioner, der ligger til grund
for problemerne, viste hun sig langtfra tandløs. Tværtimod, hun
fjernede det grundlæggende demokratiske koncept "uskyldig til det
modsatte er bevist". Under rubrikken "Bevisbyrde" står det i den nye
lov, at "Hvis der foreligger omstændigheder, som giver grund til at
tro, at der er sket brud på bestemmelserne ... skal det lægges til
grund, at et sådant brud har fundet sted, hvis ikke den, der er
ansvarlig for handlingen, udeladelsen eller ytringen, sandsynliggør,
at et sådant brud alligevel ikke har fundet sted". Med andre ord
ligger bevisbyrden hos den tiltalte: Man er skyldig, til det modsatte
er bevist.

Det bliver værre endnu. Klager i henhold til loven kan fremsættes ikke
bare af den angiveligt forurettede part, men også af
antidiskriminationsorganisationer som Anti-racistisk Center og Center
mod Etnisk Diskrimination (som medvirkede ved lovens udarbejdelse) og
af diskriminationsombudsmanden (hvis beføjelser er nedfældet i en
anden ny statut, diskriminationsombudsloven). Disse organer står
dermed klar til at bistå dem, der føler sig krænkede, med at forfølge
de krænkende parter.

Bliver man fundet skyldig i en sådan krænkelse, kan man blive dømt til
at betale erstatning; har man begået forbrydelsen "sammen med mindst
to andre personer" (f. eks. en skribent, der sammensværger sig med en
redaktør og en forlægger?), kan det medføre, at man straffes "med bøde
eller fængsel i op til tre år". Kort sagt er loven, som siges at
skulle forebygge chikane, faktisk en opskrift på chikane -- nemlig af
nordmænd, der tør sige ubehagelige sandheder.

I en ny bog, Eurabia, skriver Bat Ye`or om "dhimmier" - de
ikke-muslimer som boede i lande erobret af muslimer, og som blev
tolereret, hvis de underordnede sig profetens tilhængere, afholdt sig
fra at kritisere deres sejrherrer og accepterede systematisk
undertrykkelse og konstant ydmygelse.

Bat Ye`or bemærker, at politikere i Europa stort set har påtaget sig
dhimmiens rolle i forhold til deres nye landsmænd: De ser bort fra
indvandrermiljøernes manglende menneskerettigheder og intolerante
retorik, mens de fordømmer og isolerer de europæere, som åbent og
ærligt prøver at diskutere problemerne. I diskriminationsloven har
Stortinget slet og ret lovfæstet nordmændenes dhimmi-status og givet
bemyndigelse til et netværk af organer, der skal straffe uønskede
ytringer.

Findes der diskriminerende handlinger og ytringer i Norge i dag?
Javist.

I mange hjem i det østlige Oslo bliver kvinder og piger brutalt
undertrykt, gennembanket og voldtaget af mænd, der mener det er deres
hellige ret og forpligtelse at gøre netop det. I moskéer spreder
imamer groteske løgne og vrøvl om kristne, jøder, europæere og
homoseksuelle. Men det er netop den slags handlinger og ytringer som
er beskyttede af diskriminationsloven:

"Loven gælder på alle samfundsområder med undtagelse af familieliv og
personlige forhold. Forbuddet mod diskrimination på grund af religion
og livssyn ... gælder ikke for handlinger og aktiviteter, der foregår
inden for rammerne af tros- og livssynssammenslutninger samt
virksomheder med et religiøst eller livssynsmæssigt formål, hvis
handlingerne eller aktiviteterne er af betydning for at gennemføre
sammenslutningens eller virksomhedens religiøse eller livssynsmæssige
formål."

Der er dermed tilladt, at en imam prædiker, at nordmænd er svin, men
en nordmand, der svarer igen, risikerer fængsel. Ligeledes kan
muslimske kvinder og piger leve som fanger i eget hjem, mens en
nordmand, der prøver at rette søgelyset mod problematikken, risikerer
at blive fundet skyldig i henhold til loven.

I Norge bliver vigtige lovforslag sædvanligvis debatteret indtil
kedsommelighed i medierne, før loven ændres. Ikke
diskriminationsloven.

Politikere og journalister undgik at tale om forslaget, da det blev
fremsat, og efterfølgende blev vedtagelsen knap omtalt. Almindelige
nordmænd ved ingenting om loven. De har gentagne gange fået at vide af
deres medier, at George W. Bush har slået ned på afvigende meninger i
Amerika. Meget få af dem ved, at det ikke er Bush-regeringen, men
deres eget Storting, der har taget et væsentligt skridt i den retning.

Erna Solberg og co. forestillede sig utvivlsomt, at vedtagelsen af
diskriminationsloven ville blødgøre muslimske ledere, talsmænd og
ekstremister. De tager fejl. Tværtimod vil loven opmuntre dem til at
insistere endnu mere aggressivt på deres ret til at opretholde
barbariske skikke og fordomme i Norge. Samtidig vil loven styrke deres
beslutsomhed med hensyn til at rense det norske samfund for anskuelser
eller ord, der ikke er i overensstemmelse med deres troslære. Det er
sørgeligt og skammeligt, at Norges nationale forsamling har prøvet at
pacificere grupper med dybt udemokratiske traditioner ved at begrænse
nordmænds mest grundlæggende demokratiske ret. Hvorfor forstår
politikerne ikke, hvor meget de ofrer i dette vildledte og forgæves
forsøg på at sikre social harmoni?
http://www.sappho.dk/Nr.%201%20Okt.2005/Bawer.htm
<<<<<<

Og husk så lige på at islam ikke er en religion som andre religioner.
Islam er et samlet, altomfattende og totalitært politisk, juridisk,
økonomisk /og/ religiøst troslæresystem, der er /defineret/ af Muhamed
og de første kaliffer.

På:

<http://www.sappho.dk/Nr.%205%20december%202006/islamsdekonstruktion.htm
l>

kan man i øvrigt se en beretning fra en international konference,
»Sharia i en moderne kontekst«, afholdt på Københavns Universitet af
Demokratiske Muslimer og Institut for Tværkulturelle og Regionale
Studiers ved Københavns Universitet den 25. og 26. november 2006.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-01-07 15:53

> Jeg er blevet gjort opmærksom på en artikel af Bruce Bawer på:

Øh ja - den er vi i gang med at diskutere her:

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-07 16:47

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Øh ja - den er vi i gang med at diskutere her:

Jeg synes bare at især nordmændene, men også vore svenske brødre, burde
gøres opmærksom på debatten .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Rolf Martens

Dato : 10-01-07 12:16

Fra : @

Dato : 09-01-07 16:40

On Tue, 9 Jan 2007 15:45:55 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>overbevisning er ytrings- og informationsfriheden en forudsætning for
>demokratiet. Det er selve denne frihed der nu er afskaffet af det norske

enig

ytringsfriheden er ikke bare på vej væk i Norge men i alle de lande
hvor den frihed ellers har været hyldet som nok den allervigtigste for
at et retssamfund kan fungere

det er "salami" metoden der bruges til at formindske ytringsfriheden
skive for skive

hvilken avis i Danmark tør genoptrykke tegningen af Muhammed med en
bombe i turbanen?

hvilken filminstruktør tør lave en Muhammed-kritisk film?

hvilket teater tør opføre et Muhammed-kritisk teaterstykke?

--
Mennesket er et mærkeligt væsen. Det kan ikke læse skriften på muren,
før det står med ryggen mod den

Fra : Zigge Zackrisson

Dato : 09-01-07 19:21

"@" <1[at]invalid.net> wrote in message
> On Tue, 9 Jan 2007 15:45:55 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)

Har inte ni söppelhjärnor dött än?

Fra : gb

Dato : 09-01-07 19:34

"Zigge Zackrisson" <z.z.@zz.com> wrote in news:H2Roh.28639$E02.11752
@newsb.telia.net:

> Har inte ni söppelhjärnor dött än?

Du inte heller, ses det, dhimmie.

--
GB

Fra : El Trabajador

Dato : 09-01-07 19:47

"gb" <nospam@no.invalid> skrev i
> "Zigge Zackrisson" <z.z.@zz.com> wrote in news:H2Roh.28639$E02.11752
> @newsb.telia.net:

> Du inte heller, ses det, dhimmie.

De fleste dhimmier ved nok ikke selv at de er dhimmier. De anser det
bare for naturligt at udvise en tolerant adfærd, og ænser ikke at de
i den foreliggende situation viser tolerance overfor muhamedanernes
intolerance, og dermed sætter alle vore demokratiske
frihedsrettigheder og ligeretsværdier over styr.
--
El Trabajador

Fra : Kert Rats

Dato : 09-01-07 20:19

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> intolerance, og dermed sætter alle vore demokratiske
> frihedsrettigheder og ligeretsværdier over styr.

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, El Trabajdor.

Dhimmi'erne burde læse Lars Hedegaards, Torbens Hansens og Helle Merete
Brix's bog "I krigens Hus". Den bog er god at få forstand af. Dog,
dhimmi'erne vil sikkert stemple bogen som tankespind fostret i en syg mands
hjerne.

Ak ja, den sidste idiot er ikke født endnu - flere af de nulevende pipper
her i vores grupper, nemlig dhimmi'erne.

Og tak til dig, Per Rønne, for at have postet til de norske og svenske
grupper.

Ved nogen af de norske deltagere i denne diskussion, om diskriminationsloven
har været anvendt i Norge, og hvad resultatet af anvendelsen blev?

Venligst

Kert Rats

Fra : Zigge Zackrisson

Dato : 09-01-07 22:14

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> wrote in message

> [...]
> intolerance, og dermed sætter alle vore demokratiske
> frihedsrettigheder og ligeretsværdier over styr.

Kan ni inte dra det på Urdu, Tagalog, Swahili, Gujarati, något
glömt språk från Nya Guniea eller vad fan som helst som en
civiliserad människa kan förstå.

Fra : Alucard

Dato : 09-01-07 22:54

On Tue, 09 Jan 2007 21:14:02 GMT, "Zigge Zackrisson" <z.z.@zz.com>
wrote:

>Kan ni inte dra det på Urdu, Tagalog, Swahili, Gujarati, något
>glömt språk från Nya Guniea eller vad fan som helst som en
>civiliserad människa kan förstå.

he he... Jeg taler for forstår lidt tagalog...

Fra : @

Dato : 10-01-07 16:58

On Tue, 09 Jan 2007 22:54:09 +0100, Alucard <alucard44@hotmail.com>
wrote:

>he he... Jeg taler for forstår lidt tagalog...

og nordmænd, altså de begavede, forstår udmærket godt dansk både i
skrift og tale

så hvis Zigge Zackrisson ikke forstår indlægget kan det kun skyldes en
af to ting

enten manglende vilje

eller manglende begavelse

Fra : Zigge Zackrisson

Dato : 10-01-07 18:46

> [...]
> skrift og tale
>
> så hvis Zigge Zackrisson ikke forstår indlægget kan det kun skyldes en

Nu talar vi inte om ett nordiskt språk, utan snarare om ett läte
som låter som om någon håller på att bli stryp, samtidigt som
han äter gröt och borstar tänderna.

Fra : gb

Dato : 10-01-07 00:27

> Kan ni inte dra det på Urdu,

Chup raho, ubane wallah. Ghar jao.

--
GB

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-07 23:37

"El Trabajador" skrev i en meddelelse

> [...]

> intolerance, og dermed sætter alle vore demokratiske
> frihedsrettigheder og ligeretsværdier over styr.

Godt udtrykt. Jeg funderer sommetider over om fx en person som Marianne
Jelved hører til dem, der ikke ser/ænser/fatter at de viser tolerance
overfor en stor intolerance og dermed er med til, som du siger at sætte
alle vore demokratiske frihedsrettigheder over styr.

Det kunne virkelig være interessant, hvis en kvik journalist spurgte
hende direkte om hun er klar over, at hun er med til at åbne op for en
kæmpemæssig intolerance.

TW

Fra : Kert Rats

Dato : 10-01-07 01:13

<The Wren> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det kunne virkelig være interessant, hvis en kvik journalist spurgte
> hende direkte om hun er klar over, at hun er med til at åbne op for en

Det får du ingen journalist til!! De er som fagfolk betragtet blevet alt for
tamme i deres kritiske journalistisk.
Kan du pege på en? Da hører jeg meget gerne fra dig - måske kan jeg og andre
prikke til vedkommende.

Venligst

Kert Rats

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-01-07 01:45

@ wrote:

> enig
>
> ytringsfriheden er ikke bare på vej væk i Norge men i alle de lande
> hvor den frihed ellers har været hyldet som nok den allervigtigste for
> at et retssamfund kan fungere

Læg mærke til at det var et høyrefjols der stod for loven

..-)

/FL

Fra : Erik Naggum

Dato : 09-01-07 17:50

Fra : Marcus Stromberg

Dato : 10-01-07 21:09

Fra : @

Dato : 10-01-07 21:28

On Wed, 10 Jan 2007 21:08:59 +0100, Marcus Stromberg <m9370@abc.se>
wrote:

>Vad får dig att vilja frälsa även svenska Usenetgrupper med dina klagosånger?
>Naturligtvis glömmer du påpassligt bort att det *alltid* är den som utsätts för
>en kränkning som har (det provisoriska) tolkningsföreträdet. Om han eller hon är
>muslim eller ej har är helt ointressant. Behaga att fatta det till nästa gång du
>knackar ned något på tangentbordet, va.

er Sverigstan(tidligere kongeriget Sverige) melem af FN?

og i bekræftende fald

Har Sverigstan(tidligere kongeriget Sverige) tiltrådt
FN's verdenserklæring om menneskerettighederne?

igen i bekræftende fald læs artikel 7

Alle er lige for loven og har uden forskelsbehandling af nogen art
lige ret til lovens beskyttelse. Alle har ret til lige beskyttelse mod
enhver forskelsbehandling i strid mod denne erklæring og mod enhver
tilskyndelse til en sådan forskelsbehandling

og

Artikel 11.
1. Enhver, der anklages for et strafbart forhold, har ret til at blive
anset for uskyldig, indtil hans skyld er godtgjort i henhold til lov
ved en offentlig retshandling, hvorunder han har fået alle de
garantier, der er fornødne for hans forsvar.
2. Ingen må anses for skyldig i noget strafbart forhold på grund af
nogen handling eller undladelse, der ikke i henhold til national eller
international ret var strafbar på det tidspunkt, da den blev begået.
Der skal heller ikke kunne idømmes strengere straf end fastsat på den
tid, da det strafbare forhold blev begået.

Fra : Marcus Strömberg

Dato : 11-01-07 22:18

Wed, 10 Jan 2007 21:27:31 +0100 skrev @:

> er Sverigstan(tidligere kongeriget Sverige) melem af FN?

Detta är ett typiskt fall där jag -- inte den anonyme författaren av
ovan citerade rad -- bestämmer om jag (och andra som svenskar
som kan tänkas läsa @:s påstående) kränkts. Ingen annan har rätt att
råda över det.

--

Marcus

m9370@abc.se

Fra : @

Dato : 11-01-07 22:53

On Thu, 11 Jan 2007 21:18:24 GMT, Marcus Strömberg <m9370@abc.se>
wrote:

>Detta är ett typiskt fall där jag -- inte den anonyme författaren av
>ovan citerade rad -- bestämmer om jag (och andra som svenskar
> [...]

nå ja hvis sandheden er krænkende så lad det være sådan

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 23:53

> [...]

> Om han eller hon är muslim eller ej har är helt ointressant. Behaga att
> fatta det till nästa gång du knackar ned något på tangentbordet, va.

Jeg vil gøre opmærksom på at det er Bruce Bawer du her citerer.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Bawer>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kert Rats

Dato : 11-01-07 01:17

> Jeg vil gøre opmærksom på at det er Bruce Bawer du her citerer.
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Bawer>

Orienten starter på den østlige side af Øresund - glem ikke det!

Venligst

Kert Rats

Fra : Marcus Strömberg

Dato : 11-01-07 21:35

Thu, 11 Jan 2007 01:16:55 +0100 skrev Kert Rats:

> Orienten starter på den østlige side af Øresund - glem ikke det!

På Bornholm, alltså. Tack för upplysningen, Kert!

--

Marcus

m9370@abc.se

Fra : @

Dato : 11-01-07 21:49

On Thu, 11 Jan 2007 20:34:34 GMT, Marcus Strömberg <m9370@abc.se>
wrote:

>På Bornholm, alltså. Tack för upplysningen, Kert!

din geografilærer burde skamme sig

Fra : Marcus Strömberg

Dato : 11-01-07 22:03

Thu, 11 Jan 2007 21:49:11 +0100 skrev @:

> din geografilærer burde skamme sig

Ojojoj då. Nu är det ändock så att "öster om Öresund" i normalt
språkbruk omfattar *allt* på jorden som ligger öster om de koordinater
som Öresund utgör på kartan. Annars kan ju alla svenskar som vill
undkomma det danska kainsmärket av att betraktas som ättlingar till
Djingis Khan enkelt flytta en aning norrut, *inom sitt lands gränser*.

--

Marcus

m9370@abc.se

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 08:23

> [...]

> undkomma det danska kainsmärket av att betraktas som ättlingar till
> Djingis Khan enkelt flytta en aning norrut, *inom sitt lands gränser*.

Nu ligger Fyn jo også 'øst for Øresund' når blot man bevæger sig
tilstrækkeligt langt mod øst ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Marcus Strömberg

Dato : 11-01-07 21:38

Wed, 10 Jan 2007 23:53:28 +0100 skrev Per Rønne:

> Jeg vil gøre opmærksom på at det er Bruce Bawer du her citerer.

Nej, jag har inte citerat någon amerikan som bodde i Nederländerna och
som i dag slagit sig ned i Oslo. Jag kände inte ens till vederbörande
förrän du postade länken till Wikipediasidan.

--

Marcus

m9370@abc.se

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 08:23

> [...]

> som i dag slagit sig ned i Oslo. Jag kände inte ens till vederbörande
> förrän du postade länken till Wikipediasidan.

Men det var ikke mig der havde skrevet den artikel jeg postede. Det var
Bruce Bawer, en amerikansk bøsse ['bög'] og digter, der i dag bor i
Oslo, og er blevet forskrækket over indskrænkningerne i de norske
frihedsrettigheder som følge af den islamiske indvandring og kravene om
sharia-lovgivning. Og det øgede antal overfald på bøsser i Oslo -
fortrinsvist forøvet af tilhængere af Muhameds troslæresystem
[dogme-system].

Så det var altså Bruce Bawer du citerede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Marcus Strömberg

Dato : 12-01-07 19:45

Fri, 12 Jan 2007 08:22:31 +0100 skrev Per Rønne:

> Oslo, og er blevet forskrækket over indskrænkningerne i de norske
> frihedsrettigheder som følge af den islamiske indvandring og kravene om

Om du citerar honom som du gjorde tyder väl det på att du uppskattar
hans tyckanden? Det är helt i sin ordning och ingenting som du behöver
skämmas för.

> sharia-lovgivning. Og det øgede antal overfald på bøsser i Oslo -
> fortrinsvist forøvet af tilhængere af Muhameds troslæresystem
> [dogme-system].

Brott beivras. Har de begåtts av utlänningar (folk med medborgarskap i
ett annat land) tillämpar säkert Norge samma princip som Sverige:
utvisning efter verkställt straff.

--

Marcus

m9370@abc.se

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-07 00:00

Marcus Strömberg <m9370@abc.se> wrote:

> Om du citerar honom som du gjorde tyder väl det på att du uppskattar
> hans tyckanden? Det är helt i sin ordning och ingenting som du behöver
> skämmas för.

Det er mere end 10 år siden jeg har været i Oslo.

> Brott beivras. Har de begåtts av utlänningar (folk med medborgarskap i
> ett annat land) tillämpar säkert Norge samma princip som Sverige:
> utvisning efter verkställt straff.

Det kommer da vist an på forbrydelsens alvor og på hvor lang tid
udlændingen har haft fast bopæl i landet. I Danmark bliver ikke engang
mordere altid udvist, hvis de har boet i landet siden den tidlige
barndom eller siden de blev født.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Translat

Dato : 11-01-07 03:53

@ wrote:

> [...]
> Der skal heller ikke kunne idømmes strengere straf end fastsat på den
> tid, da det strafbare forhold blev begået.

Ja, den omhandlede norske lov er i strid med ovenstående bestemmelse i
menneskerettighedsdeklarationen. Sært at de kan være så dumme i
Stortinget i Oslo (altså bortset fra Fremskridtspartiet).

Bent

Fra : Translat

Dato : 11-01-07 04:04

Marcus Stromberg wrote:

> Vad får dig att vilja frälsa även svenska Usenetgrupper med dina klagosånger?
> Naturligtvis glömmer du påpassligt bort att det *alltid* är den som utsätts för
> en kränkning som har (det provisoriska) tolkningsföreträdet.

Hvis det *alltid* ar sådan, hvorfor er det så nødvendigt at anføre
det i loven? Næh, hvad vi her har at gøre med, det er omvendt
bevisbyrde. Det forekommer ikke i dansk straffelovgivning, men det
forekommer i færdselsloven.

Bent

Fra : Marcus Strömberg

Dato : 11-01-07 21:45

Wed, 10 Jan 2007 19:03:45 -0800 skrev Translat:

> Hvis det *alltid* ar sådan, hvorfor er det så nødvendigt at anføre
> det i loven?

Du menar alltså att den norska lagstiftaren i lagtexten pekar ut en
speciell grupp av människor, som till råga på allt knappast låter sig
entydigt definieras?

Kan någon posta lagtexten hit så att jag kan få ta del av
förstahandskällan?

> Næh, hvad vi her har at gøre med, det er omvendt
> bevisbyrde. Det forekommer ikke i dansk straffelovgivning, men det
> forekommer i færdselsloven.

Den vedertagna betydelsen av "omvänd bevisbörda" är att offret -- den
svagare -- tvingas förklara och försvara nederlaget.

--

Marcus

m9370@abc.se

Fra : @

Dato : 11-01-07 21:56

On Thu, 11 Jan 2007 20:45:22 GMT, Marcus Strömberg <m9370@abc.se>
wrote:

> [...]
>entydigt definieras?
>
>Kan någon posta lagtexten hit så att jag kan få ta del av

værsågod

<<<<
§ 10. Bevisbyrde

Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at
det har funnet sted brudd på bestemmelsene i §§ 4, 5, 6, 7 eller 9,
skal det legges til grunn at brudd har funnet sted, hvis ikke den som
er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller ytringen sannsynliggjør
at det likevel ikke har funnet sted slikt brudd.
<<<<<<

>Den vedertagna betydelsen av "omvänd bevisbörda" är att offret -- den
>svagare -- tvingas förklara och försvara nederlaget.

omvendt bevisbyrde strider f.eks. mod FN's verdenserklæring om
menneskerettighederne

<<<<
http://www.menneskeret.dk/menneskeretieuropa/fn/verdenerklaring/

<<<<<

Fra : Marcus Strömberg

Dato : 11-01-07 22:10

Thu, 11 Jan 2007 21:56:21 +0100 skrev @:

> [...]
> er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller ytringen sannsynliggjør
> at det likevel ikke har funnet sted slikt brudd.

Tagen ur sitt sammanhang går inte den där paragrafen att tolka ett
jävla dugg. Men givetvis finns inte ordet "muslim" någonstans i texten.

> omvendt bevisbyrde strider f.eks. mod FN's verdenserklæring om
> menneskerettighederne

Vad är problemet? Den som har kränkts äger åtminstone ett provisoriskt
tolkningsföreträde. Det är inte omvänd bevisbörda -- tvärtom.

--

Marcus

m9370@abc.se

Fra : @

Dato : 11-01-07 22:52

On Thu, 11 Jan 2007 21:09:45 GMT, Marcus Strömberg <m9370@abc.se>
wrote:

> [...]
>
>Vad är problemet? Den som har kränkts äger åtminstone ett provisoriskt
>tolkningsföreträde. Det är inte omvänd bevisbörda -- tvärtom.

nå kan du ikke læse

"hvis ikke den som er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller
ytringen sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet sted slikt
brudd."

strider da i ganske afgjort med retsprincippet som ellers gælder i
alle civilicerede lande

enhver er uskyldig indtil det modsatte er bevist

her skal en anklaget pludselig til at bevise sin uskyld

det er 100% omvendt bevisbyrde