Forhøjet løn til plejepersonale.
Fra : Erling Hansen

Dato : 05-01-07 19:17

Endelig en modig kommune, der tør vise deres plejepersonale, at
de er villige til at værdsætte deres vigtige og menneskeværdige
indsats.
Og selvfølgelig stiller idioten fra Kommunernes Landsforening
straks op og tordner om lønkonkurrence mellem kommunerne og kamp om de
samme medarbejdere. Som én af dem, der modtager hjælp (til min kone)
kender jeg særdeles godt til plejepersonalets forhold, og jeg kan love
kommunernes landsforening, at grunden til personaleproblemer rundt om
i kommunerne er, at rigtig mange dygtige kvinder forlader
hjemmeplejen, fordi de føler sig alt for dårligt aflønnede, og alt for
lidt værdsatte af politikerne. Hvis Allerøds sympatiske indsats bærer
det resultat, som jeg tror, vil mange tidligere plejeassistenter gå i
arbejde igen, så Allerød kan måske dele nogle af dem, med andre
kommuner.
Godt gået, Allerød, og tillykke til de dygtige og uundværlige
plejeassistenter.
Mvh
Erling

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 05-01-07 19:25

"Erling Hansen havde ret da han skrev i en meddelelse

> Godt gået, Allerød, og tillykke til de dygtige og uundværlige
> plejeassistenter.

Alle arbejdsgivere (jeg kender) er tilhængere af markedskræfternes frie
prisdannelse - undtagen når det gælder løn.

- Jensby

Fra : Egon Stich

Dato : 06-01-07 18:09

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse

> Alle arbejdsgivere (jeg kender) er tilhængere af markedskræfternes frie
> prisdannelse - undtagen når det gælder løn.
>
> - Jensby

Du glemte:

"Til sig selv"

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-07 19:31

Erling Hansen <eh-dh@NLNPHmail.dk> wrote:

> Endelig en modig kommune, der tør vise deres plejepersonale, at
> de er villige til at værdsætte deres vigtige og menneskeværdige
> indsats.

Det er jo i bund og grund blot markedsøkonomien i praksis. Hillerød har
i øvrigt fulgt trop, og så må man se hvor mange gamle der bliver tørret
bagi i de nabokommuner, der ikke vil være med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-01-07 02:55

On Fri, 5 Jan 2007 19:31:03 +0100, Per Rønne skrev:

> Det er jo i bund og grund blot markedsøkonomien i praksis. Hillerød har
> i øvrigt fulgt trop, og så må man se hvor mange gamle der bliver tørret
> bagi i de nabokommuner, der ikke vil være med ...

De skal nok komme med, hvis deres ledende politikere vil
genvælges.

--
"power corrupts, and absolute power corrupts absolutely" -
Lord Acton

Fra : Alucard

Dato : 05-01-07 19:55

On 05 Jan 2007 18:16:54 GMT, Erling Hansen <eh-dh@NLNPHmail.dk> (slet
NLNPH) wrote:

> Endelig en modig kommune, der tør vise deres plejepersonale, at
>de er villige til at værdsætte deres vigtige og menneskeværdige
>indsats.

Det er sgu ikke for at "værdsætte" noget.... Det er fordi de (måske)
ellers ikke kan få besat de ledige stillinger....

Fra : Egon Stich

Dato : 06-01-07 18:10

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er sgu ikke for at "værdsætte" noget.... Det er fordi de (måske)
> ellers ikke kan få besat de ledige stillinger....

Waouhh
Sikken indsigt---

Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-01-07 07:03

"Erling Hansen (slet NLNPH)" <eh-dh@NLNPHmail.dk> wrote in message
> Og selvfølgelig stiller idioten fra Kommunernes Landsforening
> straks op og tordner om lønkonkurrence mellem kommunerne og kamp om de
> samme medarbejdere.

Hvilket jo et eller andet sted er en helt korrekt betragtning:

Det er ikke i skatteydernes eller samfundets interesse, at kommunerne
begynder at konkurrere med hinanden om arbejdskraften. Det vil enten betyde
en større udgift på området, eller det vil betyde, at der er forskelle
mellem serviceniveauet i kommunerne. Ingen af delene kan accepteres.

> [...]
> i kommunerne er, at rigtig mange dygtige kvinder forlader
> hjemmeplejen, fordi de føler sig alt for dårligt aflønnede, og alt for

Jamen det er sikkert rigtigt - men det er ikke et argument for, at de
enkelte kommuner skal begynde at handle på egen hånd her.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-07 09:18

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> en større udgift på området, eller det vil betyde, at der er forskelle
> mellem serviceniveauet i kommunerne. Ingen af delene kan accepteres.

Det har da altid kunnet accepteres, og borgerne har da altid kunnet
påvirke serviceniveauet i deres kommuner, gennem stemmesedlen.

Eller ønsker du det lokale selvstyre afskaffet?

> Jamen det er sikkert rigtigt - men det er ikke et argument for, at de
> enkelte kommuner skal begynde at handle på egen hånd her.

Strider dette ikke mod princippet om markedsøkonomi?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 06-01-07 18:11

> [...]
>
> Eller ønsker du det lokale selvstyre afskaffet?

> Strider dette ikke mod princippet om markedsøkonomi?

Det er jo en ubehagelig sag for højrefløjen.
Nu falder maskerne.

Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-01-07 08:27

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> Det har da altid kunnet accepteres, og borgerne har da altid kunnet
> påvirke serviceniveauet i deres kommuner, gennem stemmesedlen.

På nogle områder - ja. Men her er der jo tale om et område, hvor det ikke er
hensigten.

> Strider dette ikke mod princippet om markedsøkonomi?

Jo - og hvad så? Jeg kan ikke se nogen som helst grund til, at
markedsøkonomien skal råde på dette område.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-07 08:43

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> På nogle områder - ja. Men her er der jo tale om et område, hvor det ikke er
> hensigten.

Og hvad så?

> Jo - og hvad så? Jeg kan ikke se nogen som helst grund til, at
> markedsøkonomien skal råde på dette område.

Så hellere stærkt faldende service, fordi man ikke kan skaffe folk til
så lavt lønnede jobs?

Derudover er man jo i de pågældende kommuner nødt til at tage hensyn til
at kommunerne er meget dyre at bo i. Også hjemmehjælpere bør vel have
mulighed for at bo i ejerbolig i den kommune de arbejder i, også selv om
det er Hørsholm. Det må naturligvis afspejles i de lønninger de får ...
kronen er jo mindre værd deroppe end i Vestjylland.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-01-07 08:50

> Og hvad så?

Ja, så skal borgerne jo så ikke kunne vedtage at hæve serviceniveauet via
stemmesedlen...

> Så hellere stærkt faldende service, fordi man ikke kan skaffe folk til
> så lavt lønnede jobs?

Markedsøkonomien spiller ind på dette område via
overenskomstforhandlingerne, og sådan skal det blive ved med at være.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-07 09:13

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Markedsøkonomien spiller ind på dette område via
> overenskomstforhandlingerne, og sådan skal det blive ved med at være.

Markedsøkonomien spiller altså også ind, når der er mangel på folk til
at udføre jobbet. Så er man jo nødt til at tiltrække flere ved at give
dem en højere løn.

Markedet er nok også forskelligt alt efter om man bor i Hørsholm eller
Vestjylland. Kronens værdi er jo bl.a. vidt forskellig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-01-07 10:26

> Markedsøkonomien spiller altså også ind, når der er mangel på folk til
> at udføre jobbet. Så er man jo nødt til at tiltrække flere ved at give
> dem en højere løn.

Ja, men det er da ikke et argument for, at kommunerne skal begynde at
optræde ukoordineret, frem for at lade de generelle overensomstforhandligner
klare spørgsmålet.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 11:20

> [...]

> optræde ukoordineret, frem for at lade de generelle overensomstforhandligner

De generelle overenskomstforhandlinger kan jo netop /ikke/ klare
spørgsmålet. De kan ikke klare en mangel på en arbejdsgruppe bestemte
steder i landet, hvor kronens værdi er en anden end i landet som helhed,
og i praksis har det vist sig at de heller ikke har kunnet klare at
justere det indbyrdes forhold mellem de enkelte lønmodtagergrupper, når
det ellers tilsiges af markedet. Her kunne nævnes sygeplejerskerne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-01-07 11:37

> De generelle overenskomstforhandlinger kan jo netop /ikke/ klare
> spørgsmålet.

Det er vist et spørgsmål om vilje. I øvrigt er dette jo ikke et spørgsmål om
at klare eller ikke klare problemet, men om i hvor høj grad, man ønsker at
nedbringe personaleomsætningen med vha. øgede lønudgifter.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 11:58

> [...]

> at klare eller ikke klare problemet, men om i hvor høj grad, man ønsker at
> nedbringe personaleomsætningen med vha. øgede lønudgifter.

Eller, når det drejer sig om sygeplejerskerne, hvor mange ekstra
dødsfald man vil acceptere, for at holde sygeplejerskernes løn kunstigt
nede.

For hjemmehjælpernes vedkommende, hvor mange 'besøg' man vil springe
over, fordi der mangler personale. Det er jo ikke /bare/ et spørgsmål om
'personaleomsætning', men om at der er nødvendigt arbejde, der ikke
bliver udført.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-01-07 14:20

> Eller, når det drejer sig om sygeplejerskerne, hvor mange ekstra
> dødsfald man vil acceptere, for at holde sygeplejerskernes løn kunstigt
> nede.

Det er vel sådan med sygeplejersker, at når man flytter dem til ét sted,
forsvinder de fra et andet. Så det vil jo ALDRIG være situationen her.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 14:47

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Det er vel sådan med sygeplejersker, at når man flytter dem til ét sted,
> forsvinder de fra et andet. Så det vil jo ALDRIG være situationen her.

Du glemmer vist din økonomiske børnelærdom. Øges lønnen øges også
udbuddet. Flere unge vil søge faget, og vi vil få flere sygeplejersker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-01-07 07:09

> Du glemmer vist din økonomiske børnelærdom. Øges lønnen øges også
> udbuddet. Flere unge vil søge faget, og vi vil få flere sygeplejersker.

Ja, på længere sigt. Men her må man jo så spørge, om det er hensigten, at
kommunerne skal konkurrere med andre sektorer - fx det private erhvervsliv,
om de ansatte.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-07 08:50

> [...]

> kommunerne skal konkurrere med andre sektorer - fx det private erhvervsliv,

Nu er der jo altså så ting der /skal/ klares, og som sygeplejersker og
sociald- og sundhedsassistenter klarer. Hvor mange ekstra døde vil du
have grundet for lave sygeplejerskelønninger? Hvor mange gamle skal
nøjes med et bad hver 14. dag?

Personligt begynder jeg altså at stinke allerede dagen efter at jeg har
været i bad, medmindre jeg har fået mit morgenbad.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 09-01-07 14:58

> [...]
>
> Ja, på længere sigt. Men her må man jo så spørge, om det er hensigten, at
> kommunerne skal konkurrere med andre sektorer - fx det private

Ja, hvorfor dig ikke?
Mennesker må da tage det arbejde, de finder mest lukrativt.
Eller mener du, vi ligefrem skal til at holde slaver?

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 08-01-07 12:09

> Ja, men det er da ikke et argument for, at kommunerne skal begynde at
> optræde ukoordineret, frem for at lade de generelle
overensomstforhandligner
> klare spørgsmålet.

Det kan du da ikke mene?
Nu har du, og andre, i årevis skældt ud på fagbevægelsen, ja endog indklaget
dem for brud på noget i tror er "menneskerettigheder".
Gjort hvad i kunne, for at ødelægge netop det system, i nu påberåber jer?
Netop fordi i ville have "frihed"?
Og dog piver i?

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 12:50

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> [...]

> dem for brud på noget i tror er "menneskerettigheder".
> Gjort hvad i kunne, for at ødelægge netop det system, i nu påberåber jer?

Jeg mindes dog ikke at CRL på nogen måde har ført an i kampen mod
ekslusivbestemmelserne.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 08-01-07 21:32

> Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>

> Jeg mindes dog ikke at CRL på nogen måde har ført an i kampen mod
> [...]

Når disse dele af aftalerne er blevet brugt, er det alene fordi man fra
borgerlig side her havde fundet en løftestang, der kunne bruges til at
splitte og svække fagbevægelsen.

Hvor bliver de gule "fagforeninger" for øvrigt af med deres
"overenstkomstkrav"?
De er måske allerede dikteret af arbejdsgiverforeningen?

Eller vil man ligge på nas i baghjulet af fagbevægelsen?

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-07 07:50

> [...]

> De er måske allerede dikteret af arbejdsgiverforeningen?
>
> Eller vil man ligge på nas i baghjulet af fagbevægelsen?

I min fagforening har vi aldrig haft eksklusivbestemmelser. Men dem der
har arbejde inden for faget kan naturligvis heller ikke forvente hjælp
fra fagforeningen, medmindre de melder sig ind, og her indbetaler
kontingent for den periode hvor de /kunne/ have været medlemmer.

Så når de pludselig står med problemer på deres skole, så er de mutters
alene ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Alucard

Dato : 09-01-07 14:17

On Tue, 9 Jan 2007 07:49:48 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>kontingent for den periode hvor de /kunne/ have været medlemmer.
>
>Så når de pludselig står med problemer på deres skole, så er de mutters

Ganske fornuftig og rimelig ordning...

Fra : Egon Stich

Dato : 09-01-07 15:04

> [...]
> kontingent for den periode hvor de /kunne/ have været medlemmer.
>
> Så når de pludselig står med problemer på deres skole, så er de mutters

Du kan ikke helt sammenligne forholdene.
På en skole ansætter men næppe mennesker på væsentlig ringere vilkår.
Der får man lønnen, efter de retningslinier, der nu engang er gældende.
Således er det, for dig sikkert overraskende, ikke på en fabrik.
Her kan man uden problemer presse den enkelte til snart sagt alt muligt, om
de ansatte ikke står sammen.
Hvilket jo ganske enkelt er den egentlige årsag til de evindelige forsøg fra
kapitalisternes side, på at stække fagbevægelsen.

Den "menneskeret" liberalisterne nu mener at have opnået på området, er i
virkeligheden blot en ret til at lade sig udnytte.
Uden at kunne få hjælp herimod.

MVH
Egon

Fra : TL

Dato : 10-01-07 05:53

On Tue, 9 Jan 2007 15:04:14 +0100, in dk.politik "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Her kan man uden problemer presse den enkelte til snart sagt alt muligt, om
>de ansatte ikke står sammen.

Så burde de ansatte jo frivilligt stå i kø for at blive medlemmer. Det
er slet ikke nødvendigt med eksklusivaftaler eller nogen form for
tvang.

Fra : Egon Stich

Dato : 10-01-07 12:46

"TL" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Så burde de ansatte jo frivilligt stå i kø for at blive medlemmer. Det
> er slet ikke nødvendigt med eksklusivaftaler eller nogen form for
> tvang.

Det gør de jo faktisk også stadig.
Det er jo alene de mindre ånder, der tror de "kan selv".

Men hvor bliver deres "overenstkomstforhandlinger" ført?
Nej - vel?
Guf for arbejdsgiverne.

Men borgerlig presse slår jo antallet af disse stakler stort op.

Og underligt nok er det altid LO-forbundene der pukkes på.

Aldrig f.ex. journalistforbundet eller DJØF.

Overklassen ved skam nok, hvad der tjener egen interesse.

MVH
Egon

Fra : TL

Dato : 12-01-07 05:19

On Wed, 10 Jan 2007 12:45:42 +0100, in dk.politik "Egon Stich"

Så lad dog dem om det.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-01-07 14:07

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem for brud på noget i tror er "menneskerettigheder".
> Gjort hvad i kunne, for at ødelægge netop det system, i nu påberåber jer?

Jeg mener ikke, jeg har aktier i ovenstående, Egon.

Fra : Egon Stich

Dato : 08-01-07 21:34

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg mener ikke, jeg har aktier i ovenstående, Egon.

Måske husker jeg galt.
Stryg venligst
> Nu har du, og andre,
og erstat det med "nu har højrefløjen".

Tak

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 06-01-07 18:08

"Erling Hansen (slet NLNPH)" <eh-dh@NLNPHmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommuner.
> Godt gået, Allerød, og tillykke til de dygtige og uundværlige

Det er jo parakdoksalt, at når en venstrekvinde tager sig sammen til at
efterleve den liberale these om udbud og efterspørgsel, falder hele resten
af den borgerlige kennel over hende.
Men hun har jo også begået den fejl, at tro, at "loven" ikke kun gælder for
overklassen.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-07 19:30

> [...]

> efterleve den liberale these om udbud og efterspørgsel, falder hele resten

Hun er nu konservativ, borgmesteren i Allerød.

Og så er det i øvrigt nabokommunernes borgmestre der er sure; de kan jo
nu se deres egne hjemmehjælpere fordufte til Allerød, hvis de ikke selv
følger trop [hvad de bliver nødt til].

Og hvad plejer der så at ske, når lønnen stiger? Ja, så stiger udbudet
af arbejdskraft inden for området også ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 07-01-07 17:39

> Hun er nu konservativ, borgmesteren i Allerød.

Sikker?
Jeg synes hun var venstre?
Men en eventuel fejltagelse på dette område ændrer jo ikke meget på sagen.

> Og så er det i øvrigt nabokommunernes borgmestre der er sure; de kan jo
> nu se deres egne hjemmehjælpere fordufte til Allerød, hvis de ikke selv
> følger trop [hvad de bliver nødt til].

Ja, øv for dem--
Nu røg topskattelettelsen definitivt

> Og hvad plejer der så at ske, når lønnen stiger? Ja, så stiger udbudet
> af arbejdskraft inden for området også ...
> --
> Per Erik Rønne

Naturligvis.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 10:50

> [...]

> Jeg synes hun var venstre?
> Men en eventuel fejltagelse på dette område ændrer jo ikke meget på sagen.

<http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/KV05/2005/11/16144712.htm>

Quod erat demonstrandum.

> Ja, øv for dem--
> Nu røg topskattelettelsen definitivt

Nu har topskat ikke meget med kommunerne at gøre, og jeg tror i forvejen
kun at lønstigningerne får betydning i Nordsjælland, hvor kronens værdi
da også er lav.

> Naturligvis.

Noget som CRL ikke rigtigt brød sig om ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk