Det ultimativt mest fleksible arbejdsmarke~
Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-07 14:02

På:

<http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2007101050070&NL=1&Category=JOB

kan ses hvordan Wal-Mart nu optimerer forbruget af arbejdskraft. Faste
skemaer afskaffes, og arbejdstiden pindes ud i 15 minutter intervaller.
Medarbejderne tilkaldes 'efter behov', og det hele klares gennem edb.
Jeg citerer:

=
Software bestemmer, hvornår du skal arbejde

De 1,3 millioner medarbejdere i verdens største supermarkedskæde,
Wal-Mart, skal fremover kun møde på jobbet, når et nyt softwaresystem
vurderer, at der er brug for dem ude i varehusene.

Af Mette Buck Jensen | torsdag 04.01.2007 kl. 16:33

Verdens største supermarkedskæde, amerikanske Wal-Mart, vil med et nyt
computerprogram optimere de ansattes arbejdsplaner, så de kun er på
arbejde de timer, hvor der er brug for dem. Det skriver Wall Street
Journal.

I starten af dette år tager den enorme købmandskæde den nye software i
brug. Dermed kan de 1,3 millioner ansatte vinke farvel til deres faste
vagter.

Fremover skal de kun komme i butikkerne, når computeren fortæller dem
det. Systemet bygger primært på antallet af kunder i butikkerne.

De finjusterede systemer følger de individuelle salg i butikkerne,
handlerne, solgte varer og kundetrafikken i 15-minutters intervaller
over syv uger. Dataene bliver så sammenlignet med de tidligere år, før
det lægger planerne for de ansattes arbejdstimer.

Det er muligt for programmerne at kombinere alle data fra antallet af
kunder i butikken, til hvor lang tid det tager at tømme en lastbil eller
sælge de enkelte produkter, og på den måde beregne, hvor mange ansatte
der er brug for hvornår.

Softwaren koordinerer således meget præcist, så der kun er få på arbejde
i de stille morgentimer, og flere i de travle eftermiddagstimer. Den
inddrager også de ansattes egne oplysninger om, hvornår de kan arbejde.

Wal-Mart håber også, at systemet vil hjælpe til at undgå overarbejde og
brud på diverse arbejdstidsregler, ligesom det vil spare den tid, der nu
bliver brugt på at udforme arbejdsplanerne.

Ændringerne vil betyde større produktivitet og kundetilfredshed, men
konsekvenserne kan blive store for de ansatte, der må indstille sig på
meget afvekslende arbejdstider og skiftende lønninger.
=

Og i en situation som den danske, med noget nær fuld beskæftigelse
[arbejdsløshed på 109.000 svarende til 4%; fuld beskæftigelse ligger på
under 2% arbejdsløshed], vil det nok være lidt vanskeligt. Selv om det i
omsorgssektoren af hjemmehjælpere og sosu'er synes at blive stadig mere
almindeligt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 05-01-07 14:04

On Fri, 5 Jan 2007 14:01:46 +0100, Per Rønne skrev:

> [...]
> skemaer afskaffes, og arbejdstiden pindes ud i 15 minutter intervaller.
> Medarbejderne tilkaldes 'efter behov', og det hele klares gennem edb.

Daglejeri er da ikke nogen nyhed.

--
"Never interrupt your enemy while he is making a mistake" -
Napoleon

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-07 14:07

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Daglejeri er da ikke nogen nyhed.

I 15-minutter intervaller?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 05-01-07 14:31

On Fri, 5 Jan 2007 14:06:52 +0100, Per Rønne skrev:

> I 15-minutter intervaller?

Du får ikke nogen til at komme på arbejde for kun 15 minutter.
Daglejere kunne i øvrigt ikke gøre krav på en fuld arbejdsdag.

--
Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-07 15:25

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Du får ikke nogen til at komme på arbejde for kun 15 minutter.
> Daglejere kunne i øvrigt ikke gøre krav på en fuld arbejdsdag.

Der tales om spidsbelastningstidspunkter morgen og eftermiddag - hvor
der så er eksempelvi fire timers fri. Jeg gad nok vide hvilken gammel
havnearbejder, der havde accepteret det ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-01-07 03:37

On Fri, 5 Jan 2007 15:25:02 +0100, Per Rønne skrev:

> Der tales om spidsbelastningstidspunkter morgen og eftermiddag - hvor
> der så er eksempelvi fire timers fri.
> Jeg gad nok vide hvilken gammel
> havnearbejder, der havde accepteret det ...

Intet skib kunne tømmes og læsses på 15 minutter. Der var
næppe heller ingen, der gad forlade mønstringsstuen, hvis der
kom en 'glad' dreng og tilbød 15 minutters arbejde.

Det var først i 1987, at daglejersystemet på danske havne blev
afskaffet og mønstringsstuerne nedlagt.

Derudover fungerer daglejersystemet glimrende den dag i dag.
Nu foregår det så gennem vikarbureauerne; men ingen vikar
ville gide møde for 15 minutters arbejde.

Wall Mart kommer til at se langt efter den arbejdskraft, der
gider stå model til den slags.

Men ellers er ideen god nok. Wall Mart skal nok bare supplere
den med et mødetillæg for at få den til at fungere.

--
"You can fool some of the people all the time, and those are
the ones you want to concentrate on." - George W Bush

Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-07 09:18

> [...]

> Men ellers er ideen god nok. Wall Mart skal nok bare supplere
> den med et mødetillæg for at få den til at fungere.

Bortset måske lige med det med de 15 minutter [som kun betyder at
arbejdsperioderne er defineret i blokke af 15 minutter i stedet for
timer], så må man jo lige huske på at det danske flexicutity-system også
indeholder dagpenge der er mere end tre gange højere i timen end den
amerikanske mindsteløn på $5.15. I hvert fald sidste gang jeg checkede
kursen efter ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 06-01-07 14:11

On Sat, 6 Jan 2007 09:18:01 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>indeholder dagpenge der er mere end tre gange højere i timen end den
>amerikanske mindsteløn på $5.15. I hvert fald sidste gang jeg checkede

i den forbindelse bør du huske på, at når man så får modregnet skat
moms og diverse punktafgifter er en amerikaner på støtten økonomisk
bedre stillet end en dansker i samme situation

folk med lav indkomst betaler nærmest ikke skat i USA

--
Mennesket er et mærkeligt væsen. Det kan ikke læse skriften på muren,
før det står med ryggen mod den

Fra : Allan Riise

Dato : 06-01-07 14:23

"@" <1[at]invalid.net> wrote in message

> i den forbindelse bør du huske på, at når man så får modregnet skat
> moms og diverse punktafgifter er en amerikaner på støtten økonomisk
> bedre stillet end en dansker i samme situation

Det tror jeg næppe holder vand, ikke engang med højeste sats i USA som kun
bliver udbetalt i en meget kort periode.

max. 623$ om måneden skat deraf 7.65% = 575,34$ = 3280 kr.

Fra : Kim2000

Dato : 06-01-07 14:27

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedre stillet end en dansker i samme situation
>
> folk med lav indkomst betaler nærmest ikke skat i USA

Og får de konstateret kræft/hiv er det bare ærgeligt for de skal selv betale
for deres medicin og undersøgelser. Kun akut ting er dækket af det
offentlige fx benbrud og den slags.

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : Egon Stich

Dato : 07-01-07 17:48

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> On Fri, 5 Jan 2007 15:25:02 +0100, Per Rønne skrev:
>

> Wall Mart kommer til at se langt efter den arbejdskraft, der
> gider stå model til den slags.

Foretagenet har nylig forsøgt at slå sig op i Tyskland, men har forladt
landet med halen mellem benene.

Europæere er åbenbart klogere end de stakkels USAere.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 10:50

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> [...]
> landet med halen mellem benene.
>
> Europæere er åbenbart klogere end de stakkels USAere.

Vi har en fungerende fagbevægelse. Også selv om den i en del lande er
parti-opdelt [det burde nogle af LO-fagforeningerne tænke lidt på,
hvordan man undgår].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 08-01-07 12:13

> Vi har en fungerende fagbevægelse. Også selv om den i en del lande er
> parti-opdelt [det burde nogle af LO-fagforeningerne tænke lidt på,
> [...]

Så vidt jeg er orienteret, ramte foretagenet noget, der nærmest kan
karakteriseres som forbrugerboycut.

Din bemærkning ang. LO, kan jeg kun tilslutte mig.
Politisk splid har kostet fagbevægelsen dyrt gennem årene.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 12:50

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg er orienteret, ramte foretagenet noget, der nærmest kan
> karakteriseres som forbrugerboycut.

Lyder glimrende.

> Din bemærkning ang. LO, kan jeg kun tilslutte mig.
> Politisk splid har kostet fagbevægelsen dyrt gennem årene.

LO har nu rettet sig op; i dag er det medlemsorganisationer som 3F der
er problemet. Kan en jøde i øvrigt være medlem dér?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 08-01-07 13:31

On Mon, 8 Jan 2007 12:49:57 +0100, Per Rønne skrev:

> Lyder glimrende.

> LO har nu rettet sig op; i dag er det medlemsorganisationer som 3F der
> er problemet. Kan en jøde i øvrigt være medlem dér?

Svaret på denne uges uden tvivl underligste spørgsmål (og så
er det endda kun mandag i dag) er : Ja, en jøde kan godt være
medlem af 3F.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 14:20

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Svaret på denne uges uden tvivl underligste spørgsmål (og så
> er det endda kun mandag i dag) er : Ja, en jøde kan godt være
> medlem af 3F.

Jeg tænkte nu på 3Fs, det gamle SiDs, holdning til den jødiske stat, en
holdning der på et tidspunk fik SiD til i bedste Reichkristallnacht-stil
at stille vagter op foran alle forretninger, der handlede med israelske
varer.

Der manglede lige de brune skjorter, skråremmene og malingen med
davidsstjerner på forretningernes vinduer, for at sammenligningen var
perfekt.

SiDs hjemmeside og e-mail-system gik totalt ned, lige som
telefonsystemet brød sammen. Fra hele den ikke-islamiske del af verden
løb protesterne ind.

Har 3F en anden holdning til Israel end det gamle SiD havde? Ja, nu har
de jo fået kvinderne i KAD med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 08-01-07 15:25

On Mon, 8 Jan 2007 14:19:56 +0100, Per Rønne skrev:

> Jeg tænkte nu på 3Fs, det gamle SiDs, holdning til den jødiske stat,

At den holdt Gaza og Vestbredden besat?

> en
> holdning der på et tidspunk fik SiD til i bedste Reichkristallnacht-stil
> at stille vagter op foran alle forretninger, der handlede med israelske
> varer.

Og øh, hvad gik den holdning _så_ ud på? Og hvad mener du med
i bedste Reichkristallnacht-stil .. balrede de vinduer?

> Der manglede lige de brune skjorter, skråremmene og malingen med
> davidsstjerner på forretningernes vinduer, for at sammenligningen var
> perfekt.

Nu bliver jeg virkelig spændt på at høre nærmere om den
holdning og den Reichkristallnacht-stil. Det er helt klart et
stykke danmarkshistorie, der er gået min næse fuldkommen
forbi.

Eller måske er det krystalnatten der forløb helt anderledes,
end jeg har ladet mig fortælle ...

> SiDs hjemmeside og e-mail-system gik totalt ned, lige som
> telefonsystemet brød sammen. Fra hele den ikke-islamiske del af verden
> løb protesterne ind.

Det bliver større og større det her. Er der nogen andre i
gruppen, som genkender det?

> Har 3F en anden holdning til Israel end det gamle SiD havde? Ja, nu har
> de jo fået kvinderne i KAD med ...

Jeg tror din hukommelse spiller dig et groft puds.

--
"If a lie is repeated often enough all the dumb jackasses in
the world not only get to believe it, they even swear by it."

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 16:20

> [...]

> Det bliver større og større det her. Er der nogen andre i
> gruppen, som genkender det?

> Jeg tror din hukommelse spiller dig et groft puds.

Jeg nøjes med det første link google returnerede med:

<http://www.ifka.dk/da/artikler/bred-opbakning-til-sids-opfordring-til-b
oykot-af-israelske-varer/>

Der var i øvrigt 1320 hits på søgningen, så du forstår vel at jeg ikke
har kigget dem alle igennem?

<http://www.google.dk/search?q=SID+Israel+boykot&hl=da&lr=&client=firefo
x-a&rls=org.mozilla:da:official&start=40&sa=N>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 08-01-07 17:57

On Mon, 8 Jan 2007 16:19:52 +0100, Per Rønne skrev:

> Jeg nøjes med det første link google returnerede med:
>
> <http://www.ifka.dk/da/artikler/bred-opbakning-til-sids-opfordring-til-b
> oykot-af-israelske-varer/>

Men der står jo overhovedet ikke noget, der bakker dine
fortællinger om krystalnat op. Der står heller ikke en lyd,
der bare en lille smule illustrerer, hvordan du kan blive i
tvivl om hvorvidt jøder skulle have været velkomne i SID eller
det nuværende 3F. Der står heller ikke noget videre ophidsende
om SIDs forhold til din jødiske stat.

Jeg må vel så konstatere, at din hukommelse har fået gjort
begivenhederne ca. 1000 gange mere dramatiske end de var.

--
Contempt, prior to complete investigation, enslaves men to
ignorance. - Dr. John Whitman Ray

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 18:50

> [...]

> Jeg må vel så konstatere, at din hukommelse har fået gjort
> begivenhederne ca. 1000 gange mere dramatiske end de var.

Det stod vagter uden for forretninger der forhandlede eksempelvis
Jaffa-appelsiner, som Irma. Dermed parallellen til Reichkristallnacht
.... som nævnt, de manglede bare den brune uniform, skråremmen og den
maling hvormed de kunne male davidsstjerner på de formastelige
forretningers vinduer.

Med din holdning til den jødiske stat og det jødiske folk in mente,
undrer det mig dog ikke, at du ikke kan se det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 08-01-07 21:24

> [...]
>
> Med din holdning til den jødiske stat og det jødiske folk in mente,
> undrer det mig dog ikke, at du ikke kan se det.

Sig mig engang Per, har du været i gang med experimenter med
Fyrbøderbrændevinen?

Det er vel ganske legalt ikke at ville købe israelske varer?
Det kunne jeg da heller ikke drømme om at gøre.

De kunne jo være avlet af en af disse hitlerlærlinge med stormrifler,
dynamit i næven og slangekrøller?
Som misbruger deres religion, og øver terror, mord og brand i dennes navn?

Men jøder generelt, har jeg intet imod.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-07 07:50

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Det er vel ganske legalt ikke at ville købe israelske varer?

Fuldstændigt. Men at sætte vagter op uden for forretninger der
forhandler israelske varer, vagter der ganske vist ikke forhindrer folk
i at gå ind i forretningerne, men som i ord, på plakater og foldere
opfordrer folk til at boykotte israelske varer, får altså mig til at
tænke på Reichkristallnacht.

Den samme opfattelse havde jøder over hele verden altså også. SiD burde
ikke have gjort noget sådant, og når SiD gør noget sådant burde det vel
være klart at jøder dårligt kan være medlemmer af en sådan forening.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 09-01-07 15:19

> [...]
> i at gå ind i forretningerne, men som i ord, på plakater og foldere
> opfordrer folk til at boykotte israelske varer, får altså mig til at

Vi har jo grundlovssikrede rettigheder til at demonstrere.
Hvorfor får udnyttelsen af denne ret dig til at tænke på voldelig overgreb
på Jøder?

> [...]
> ikke have gjort noget sådant, og når SiD gør noget sådant burde det vel
> være klart at jøder dårligt kan være medlemmer af en sådan forening.

Der vil altid findes mennesker, der ikke forstår at adskille religion fra
politik.
Heriblandt nok også Jøder.
Det skulle de jo så lade være med, og undlade at slå politisk plat på en
tragisk historisk periode.
Israel er en stat, og bør ikke opfattes, eller behandles, som et synonym på
jøder.

MVH
Egon

Fra : Henry Vest

Dato : 08-01-07 18:22

Per Rønne wrote:

> [...]
> holdning der på et tidspunk fik SiD til i bedste Reichkristallnacht-stil
> at stille vagter op foran alle forretninger, der handlede med israelske

Det har næppe noget med jødedom at gøre, men med den israelske besættelse af
Vestbredden og Gaza.

> Der manglede lige de brune skjorter, skråremmene og malingen med
> davidsstjerner på forretningernes vinduer, for at sammenligningen var
> perfekt.

Nu løber følelserne vist helt af med dig.

> SiDs hjemmeside og e-mail-system gik totalt ned, lige som
> telefonsystemet brød sammen. Fra hele den ikke-islamiske del af verden
> løb protesterne ind.

Det er vist ønsketænkning fra din side.

--
Henry Vest

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 19:20

Henry Vest <henry_vest@REMOVEget2net.dk> wrote:

> Det har næppe noget med jødedom at gøre, men med den israelske besættelse af
> Vestbredden og Gaza.

Hvem taler om jødedom? Jeg talte om jøder, som udgør et folk, det
jødiske.

Og jeg ved godt at naiviteten i Europa står i høj kurs, når det drejer
sig om palæstinenserne.

> Nu løber følelserne vist helt af med dig.

Jeg var nu ikke ene om at få de associationer.

> Det er vist ønsketænkning fra din side.

Næh, faktisk ikke. Men du har måske helt glemt det?

SiD blev bombarderet med telefonopkald og e-mails, fra hele verden, og
det kunne deres system selvfølgelig ikke klare.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Vest

Dato : 08-01-07 21:14

Per Rønne wrote:

> Hvem taler om jødedom? Jeg talte om jøder, som udgør et folk, det
> jødiske.

Javist, og det var næppe det aktionen var vendt imod.

> Jeg var nu ikke ene om at få de associationer.

Nå, ikke.

> Næh, faktisk ikke. Men du har måske helt glemt det?

Jeg har ikke glemt din trang til vilde overdrivelser.

--
Henry Vest

Fra : Egon Stich

Dato : 08-01-07 21:16

> [...]
> holdning der på et tidspunk fik SiD til i bedste Reichkristallnacht-stil
> at stille vagter op foran alle forretninger, der handlede med israelske

Du finder ikke, man kan være modstander af noget som helst Israel måtte
finde på?
Og at der ikke skal skelnes mellem politik og religion?
Jeg synes da personligt, at Israel igennem utallige år har ført en
paradoksalt nok nærmest nazistisk herrefolkspolitik.
Og dog har jeg intet som helst mod jøden, som begreb.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-07 07:50

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Du finder ikke, man kan være modstander af noget som helst Israel måtte
> finde på?

Naturligvis kan man være modstander af en konkret israelsk politik, lige
som man kan være modstander af en konkret fransk politik.

> Og at der ikke skal skelnes mellem politik og religion?

Hvorfor nu blande religion ind i billedet? Jøderne udgør et /folk/,
hvoraf nogle religiøst tilslutter sig jødedommen, andre er ateister.

> Jeg synes da personligt, at Israel igennem utallige år har ført en
> paradoksalt nok nærmest nazistisk herrefolkspolitik.

Tænk, det synes jeg ikke.

> Og dog har jeg intet som helst mod jøden, som begreb.

Sådan helt abstrakt? Ja, jeg ser nu en konsekvent anti-israelsk holdning
i den europæiske presse, som er ganske ubehagelig - især for et
kontinent der har oplevet holocaust.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 09-01-07 15:14

> Sådan helt abstrakt? Ja, jeg ser nu en konsekvent anti-israelsk holdning
> i den europæiske presse, som er ganske ubehagelig - især for et
> [...]

Jeg ser således på det, at du vader rundt i nogle akademiske begreber, og
derved, måske bevidst, forplumrer debatten, hvar gang nogen anfægter sin
næsegruse beundring og accept af israelsk politik.

Du udnytter skamløst den animositet, der opstod under og efter krigen.

Og er tilsyneladende ganske blind overfor de grusomheder israel i mange år
har gjort sig skyldig i?
Netop under dække af krigens grusomheder mod jøderne.

Egentlig anvender du en helt seidenfadensk taktik.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 08-01-07 21:11

> [...]
>
> LO har nu rettet sig op; i dag er det medlemsorganisationer som 3F der
> er problemet. Kan en jøde i øvrigt være medlem dér?

Ja, og såmænd også jehovas vidner, samt hvad folk ellers måtte finde for
godt at tro på

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-07 07:50

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, og såmænd også jehovas vidner, samt hvad folk ellers måtte finde for
> godt at tro på

Spørgsmålet er nu snarere om en jøde kan finde det i orden at være
medlem af en fagforening, der er åbenlys anti-israelsk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 09-01-07 15:22

> Spørgsmålet er nu snarere om en jøde kan finde det i orden at være
> medlem af en fagforening, der er åbenlys anti-israelsk.
> [...]

Tror du, alle jøder pr. automatik er blinde overfor de fejltagelser Israel
gør sig skyldig i?

Argumenterer du i virkeligheden for en opfattelse af verdens Jøder som en
sammenhængende homogen størerlse?
Hvad var det du før nævnte om skråremme og lignende?
Nu er spørgsmålet da vist egentlig, hvem der i overført betydning er iført
sådanne?

MVH
Egon

Fra : hanzen

Dato : 06-01-07 09:31

> [...]
> der så er eksempelvi fire timers fri. Jeg gad nok vide hvilken gammel
> havnearbejder, der havde accepteret det ...
Det prøvede man faktisk at få buschaufførerne i Århus til.
F.eks. møde om morgenen - køre 4 timer - fri i 3-6 timer - møde igen om
eftermiddagen.

--
hilzen
hanzen

Fra : Egon Stich

Dato : 07-01-07 17:53

"hanzen" <hanzen@mailmigej.dk> skrev i en meddelelse
> Det prøvede man faktisk at få buschaufførerne i Århus til.
> F.eks. møde om morgenen - køre 4 timer - fri i 3-6 timer - møde igen om
> [...]

Der er ingen grænser for, hvad småt begavede handelsskole"genier" kan finde
ud af på regnearket.
De skulle jages ud at lappe hullerne i vort vejnet, skulle de--

MVH
Egon

Fra : mfn

Dato : 05-01-07 14:10

Jeg tror ikke det nogensinde bliver almindeligt i DK. I så fald frygter jeg
den dag.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-07 15:25

mfn <jadahva@hotmail.com> wrote:

> Jeg tror ikke det nogensinde bliver almindeligt i DK. I så fald frygter jeg
> den dag.

Men vi har dog libertarianere som Thorkild Poulsen.

Husk i øvrigt på den lave amerikanske mindstebetaling, $5.15 i timen.
Godt 30 kroner ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 05-01-07 20:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men vi har dog libertarianere som Thorkild Poulsen.
>
> Husk i øvrigt på den lave amerikanske mindstebetaling, $5.15 i timen.
> Godt 30 kroner ...

Som sædvanligt ser du slet ikke på den væsentligt højere USA'ske
købekraft. What a surprise.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 05-01-07 20:49

mfn <jadahva@hotmail.com> wrote:

> Jeg tror ikke det nogensinde bliver almindeligt i DK. I så fald frygter jeg
> den dag.

Fagre nye verden!

Fra : Allan Riise

Dato : 05-01-07 14:41

Det er da hul i hovedet at skulle stå "stand-by" hver dag, ikke kunne
planlægge noget som helst i "alm. arbejdstid" ( varierer alt efter branche )
uden at vide sig sikker på om man overhovedet får noget at lave den/de dage
og risikere kun at arbejde fra 15 min. til 45 min. f.eks. Det står ikke mål
med hvad der forventes, for det skal vel være sådan at man kan møde op
a.s.a.p. hvilket vel i praksis er under 1 time da der ellers intet er vundet
for arb. giver, jeg kan intet se vundet for arb. tager, kun ulemper.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-07 15:39

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
> a.s.a.p. hvilket vel i praksis er under 1 time da der ellers intet er vundet
> for arb. giver, jeg kan intet se vundet for arb. tager, kun ulemper.

Wal-Mart er vist også berygtet for dets personalepolitik, og man må
forvente at folk der arbejder dér, gør det fordi alternativet er værre.

Så det er nok mindstelønnen [den føderale ligger som bekendt på $5.15;
den bliver dog nu nok hævet af den amerikanske kongres, men møder
muligvis et præsidentielt veto] de ansatte butiksassistenter må regne
med. Arbejdsløshedsunderstøttelse eller kontanthjælp gives som bekendt i
USA højst for et år ad gangen, og højst i to år for hele livet [de rige
finder naturligvis at de får 'i hoved og r..']. Så alternativet er
sandsynligvis en bopæl på gaden, mens de dagligt kæmper med kattene om
madresterne fra bl.a. Wal-Mart ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-01-07 03:21

> [...]

> den bliver dog nu nok hævet af den amerikanske kongres, men møder
> muligvis et præsidentielt veto] de ansatte butiksassistenter må regne

Nix. Walmart støtter nemlig høere føderal mindsteløn, fordi de ved at
det vil skade deres konkurrenter! Walmart giver nemlig deres ansatte
lønninger der ligger væserntligt over minimum wage. Som oftest 9$/timen.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-07 08:50

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Nix. Walmart støtter nemlig høere føderal mindsteløn, fordi de ved at
> det vil skade deres konkurrenter! Walmart giver nemlig deres ansatte
> lønninger der ligger væserntligt over minimum wage. Som oftest 9$/timen.

Altså halvdelen af hvad en butiksassistent får i Netto ... hvis du
ellers har ret i din antagelse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 29-01-07 13:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Altså halvdelen af hvad en butiksassistent får i Netto ...

Nix, specielt ikke hvis man korrigerer for købekraft.

> hvis du
> ellers har ret i din antagelse ...

Det har jeg.

Fra : TL

Dato : 06-01-07 05:13

On Fri, 5 Jan 2007 14:40:48 +0100, in dk.politik "Allan Riise"
<ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>uden at vide sig sikker på om man overhovedet får noget at lave den/de dage
>og risikere kun at arbejde fra 15 min. til 45 min. f.eks.

Det er altså heller ikke det, der står i artiklen, som mange
tilsyneladende totalt misforstår.
Der står:
[...]

Ikke noget om, at de ansatte skal sidde klar derhjemme, redetil at
komme på arbejde med kort varsel og i 15-minutters bidder.

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 05-01-07 15:21

> [...]
> under 2% arbejdsløshed], vil det nok være lidt vanskeligt. Selv om det i
> omsorgssektoren af hjemmehjælpere og sosu'er synes at blive stadig mere

Det bliver først aktuelt den dag det bliver fuldt robotstyret. du får ingen
til at møde med 15 minutters interval, så skal de bo på arbejdspladsen som
f.eks. til søs.

Mvh Kurt

Fra : Kim2000

Dato : 05-01-07 22:12

"Kurt H. Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver først aktuelt den dag det bliver fuldt robotstyret. du får
> ingen til at møde med 15 minutters interval, så skal de bo på
> arbejdspladsen som f.eks. til søs.

Det er der ingen der siger, du kan fx få at vide du skal møde kl. 1215-1800
en dag og en anden dag fra 900-1200, det er naturligvis klart at har du fx
en kontrakt på 125 timer om måneden så vil du ende med at have dette (i aldi
er det fx et gennemsnit over 4 måneder, dvs. man får den samme løn alle
måneder, hvis man ender med at have været på arbejde for lidt betaler
virksomheden alligevel, timer udover de der står i kontrakten udbetales).

Men det kræver fleksible medarbejdere, da man set over en 7 ugers periode
altså ikke har de samme vagter og det vil heller ikke være fedt at arbejde
sådan et sted, fordi det vil være svært at få tid til aktiviteter udover
arbejdet. Fodbold hver torsdag kan man jo ikke nødvendigvis være med til,
aftenskole kan være svært at følge osv osv. Men systemet er allerede nu
tilstede i danske supermarkeder.

mvh
Kim

Fra : Egon Stich

Dato : 05-01-07 17:54

> [...]
> under 2% arbejdsløshed], vil det nok være lidt vanskeligt. Selv om det i
> omsorgssektoren af hjemmehjælpere og sosu'er synes at blive stadig mere

Der er ingen ende på, hvad idiotiske handelsskolegenier, med et regneark,
kan finde på--

MVH
Egon

Fra : Translat

Dato : 05-01-07 20:44

Per Rønne wrote:

> Wal-Mart er vist også berygtet for dets personalepolitik, og man må
> forvente at folk der arbejder dér, gør det fordi alternativet er værre.

Wal-Mart er i hvert fald berømt for sine lave priser, som ikke mindst
mindrebemidlede nyder godt af, Jeg husker, at Wal-Mart for få nåneder
siden begyndte at sælge medicin, bl.a. diabetes-medicin, meget
billigt.

> Så det er nok mindstelønnen [den føderale ligger som bekendt på $5.15;

Det må være minimaltimelønnen i U.S.A., du her taler om. Den er
nøjagtigt det samme, som minimaldaglønnen er i Bangkok-området i
Thailand, kan jeg se. Din kontante viden om sociale data er
beundringsværdig. Hvad vi her også har brug for at få oplyst, det er
minimaldaglønnen i U.S.A.

> Så alternativet er
> sandsynligvis en bopæl på gaden, mens de dagligt kæmper med kattene om
> madresterne fra bl.a. Wal-Mart ...

Selv om Wal-Mart ikke tilstræber Macy-image, tror jeg ikke,
foretagendet kan klare sig ved at beskæftige bumser.

Jeg ville købe en ny skjorte til nytårsaften og havde udvalgt mig en
i Big C. Men jeg hængte den tilbage igen, da jeg så, hvor lange
køerne var ved de to åbne kasseapparater. Mindst to andre
kasseapparater var ikke taget i brug.

Bent

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-07 21:48

Translat <kongaead@my-deja.com> wrote:

> Selv om Wal-Mart ikke tilstræber Macy-image, tror jeg ikke,
> foretagendet kan klare sig ved at beskæftige bumser.

Nu talte jeg jo netop også om alternativet til at arbejde for Wal-Mart
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 05-01-07 20:45

> [...]

> under 2% arbejdsløshed], vil det nok være lidt vanskeligt. Selv om det i
> omsorgssektoren af hjemmehjælpere og sosu'er synes at blive stadig mere

jaja, Per, som alle andre gode socialdemokrater glemmer du de mennesker
der er på orlov eller kunstigt ansat i det offentlige.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-07 21:48

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> jaja, Per, som alle andre gode socialdemokrater glemmer du de mennesker
> der er på orlov eller kunstigt ansat i det offentlige.

Er det professorerne på Københavns Universitet du her tænker på?

Eller naboen på barselsorlov?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 05-01-07 22:04

> [...]
> konsekvenserne kan blive store for de ansatte, der må indstille sig på
> meget afvekslende arbejdstider og skiftende lønninger.

Hvis det er nytænkning a la USA så er det da klart USAs konkurrenceevene er
elendig. Der er ikke skid nyt i det, Dansk Supermarked, Coop og Aldi har
gjort det de sidste 20 år (mindst).

Man udregner over en periode hvornår der er mest travlt, derefter tilpasser
man vagtplaner efter det, skulle det være noget nyt??

De fleste supermarkeder får 1-2 ekstra mænd på arbejde når der ankommer vare
til butikken (løsarbejdere, typisk 15-18-årig eller studerende på timeløn).
Når de har sat varene op går de hjem. Dvs. man fx får at vide man skal komme
tirsdag kl. 1515 og gå igen klokken 1730, man får så løn for 2 timer og 15
minutter, en studerende er oftest tilfreds med dette system.

De "store" er at det nu gøres elektronisk fremfor i hånden. wow, skal vi
være imponeret nu?

mvh
Kim