/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Drenge - og biler
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 05:56

På:

<http://politiken.dk/debat/ledere/article219433.ece>

kan man læse følgende leder:

=

0
30. dec 2006 kl. 00:02
Drenge
- og biler
Året er omme, og drabstallene kan gøres op: Trafikken er ikke blevet nær
så sikker, som det tidligt tegnede til. Faktisk viser 2006 sig med sine
cirka 300 trafikdræbte (Politiken har skrevet om hver enkelt) at være
omtrent på niveau med 2005 (331 dræbte). Og stigningen i årets sidste
måneder har været så voldsom, at det varsler ilde for 2007. Trafikken er
tilbage på dødskurs.

Forklaringerne er mange, men én overskygger dem alle: Drengene kører
værre og værre. Unge mellem 16 og 24 tegner sig nu for en tredjedel af
alle trafikdrab, mens det for få år siden 'kun' var en femtedel.

Hele den samlede sikkerhedsgevinst - de mange fornuftige politiske
indgreb de senere år - opsluges af drenges dødskørsel.

Alt for mange kører hasarderet.

HVIS PROBLEMET var let at løse, var det gjort for længst. Skiftende
trafik- og justitsministre, inklusive de siddende, har i samarbejde med
politikere fra alle partier taget stribevis af initiativer for at komme
netop drengenes vilde adfærd i trafikken til livs. Alligevel går det den
forkerte vej.

Der ligger nogle kulturelle faktorer (bilen og motorcyklen som stadig
større machosymboler), nogle demografiske faktorer (gruppen af
16-24-årige er voksende), nogle økonomiske faktorer (flere penge, mere
kubik) og nogle hormonelle faktorer (drenge er drenge) under de
drabstal, som statistikken registrerer. Faktorer, man godt kan
filosofere over, men næppe meget mere: De står ikke sådan til at ændre.

DERIMOD ER der stadig mange muligheder tilbage i den almindelige
trafikpolitiske værktøjskasse. Man kunne f.eks. overveje et længere
introduktionsforløb, hvor nye indehavere af kørekort kun måtte køre,
hvis de var ledsaget af en erfaren bilist - en kendt metode i udlandet.

Man kunne hæve aldersgrænsen for kørekort til lastbil.

Man kunne tilbyde de unge 'racerbaner', hvor de under kontrollerede
former kunne få afløb for fartglæden.

Man kunne gøre en årlig efteruddannelse for nye bilister obligatorisk
(og sjov!).

Og politiet kunne håndhæve færdselsloven mere kontant, f.eks. udnytte
muligheden for straks at konfiskere køretøjet, når en trafikant gribes i
at køre rigtig råddent.

Meget kan gøres. Meget skal gøres.
=

For en gangs skyld må man give Politikens lederskribent ret. Måske
skulle man dog gribe mere målrettet ind mod /drengene/ bag rettet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

 
 
Kim Frederiksen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 05-01-07 07:23

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
>
> Meget kan gøres. Meget skal gøres.

Manden er idiot. Antallet af trafikdræbte er det laveste nogensinde. Det er
måske ikke positivt? ... nu er det jo også Politiken. Den klammeste avis af
dem alle.

mvh.
Kim Frederiksen



Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 07:53

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
> >
> > Meget kan gøres. Meget skal gøres.
>
> Manden er idiot. Antallet af trafikdræbte er det laveste nogensinde. Det er
> måske ikke positivt? ... nu er det jo også Politiken. Den klammeste avis af
> dem alle.

Og lederskribenten [hvorfor tror du at det er en 'ham'?] påpeger da også
at antallet af trafikdræbte drenge under 25 er steget fra 1/5 til 1/3 -
måske fordi netop denne gruppe har brug for 'særlige tiltag' ?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Allan Riise (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 05-01-07 07:57


""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...

Hvorfor poste det i dk.politik når der findes en dk.politik.trafik gruppe?

Jeg undlader denne gang at FUTTE indtil jeg har hørt din forklaring på
hvorfor dk.politik.trafik ikke skal bruges ifølge dig..

--
Allan Riise



Kim Larsen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 05-01-07 08:02

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:459df676$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
>
> Hvorfor poste det i dk.politik når der findes en dk.politik.trafik gruppe?
>
> Jeg undlader denne gang at FUTTE indtil jeg har hørt din forklaring på
> hvorfor dk.politik.trafik ikke skal bruges ifølge dig..

Jeg ved godt at det ikke var mig du spurgte men der kan være et væsentligt
element af generel politik i emnet, så jeg mener at emnet er korrekt postet.

--
Kim Larsen

Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

E-mail: kl2607@gmail.com




TL (06-01-2007)
Kommentar
Fra : TL


Dato : 06-01-07 10:08

On Fri, 5 Jan 2007 08:02:20 +0100, in dk.politik "Kim Larsen"
<kl2607@gmail.com> wrote:

>"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
>news:459df676$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>> news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
>>
>> Hvorfor poste det i dk.politik når der findes en dk.politik.trafik gruppe?
>>
>> Jeg undlader denne gang at FUTTE indtil jeg har hørt din forklaring på
>> hvorfor dk.politik.trafik ikke skal bruges ifølge dig..
>
>Jeg ved godt at det ikke var mig du spurgte men der kan være et væsentligt
>element af generel politik i emnet, så jeg mener at emnet er korrekt postet.

Det lyder til forveksling som det argument, der hyppigt bruges for at
poste indvandringsdebatindlæg i dk.politik.
Uanset hvad man ellers måtte mene, så synes jeg, at du underminerer
din egen sag lidt her.

Kim Larsen (07-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 07-01-07 07:38

"TL" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse
news:kmpup259po9atdr4pugaqfprpl38mu2qi4@4ax.com...
> On Fri, 5 Jan 2007 08:02:20 +0100, in dk.politik "Kim Larsen"
> <kl2607@gmail.com> wrote:
>
>>"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
>>news:459df676$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>>> news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
>>>
>>> Hvorfor poste det i dk.politik når der findes en dk.politik.trafik
>>> gruppe?
>>>
>>> Jeg undlader denne gang at FUTTE indtil jeg har hørt din forklaring på
>>> hvorfor dk.politik.trafik ikke skal bruges ifølge dig..
>>
>>Jeg ved godt at det ikke var mig du spurgte men der kan være et væsentligt
>>element af generel politik i emnet, så jeg mener at emnet er korrekt
>>postet.
>
> Det lyder til forveksling som det argument, der hyppigt bruges for at
> poste indvandringsdebatindlæg i dk.politik.
> Uanset hvad man ellers måtte mene, så synes jeg, at du underminerer
> din egen sag lidt her.

Nu er det nok begrænset med støj nogle få indlæg med noget trafikpolitisk
stof vil bidrage med i forhold til den ekstremt store mængde af fremmed- og
muslim-hader-indlæg som bliver postet i den forkerte gruppe hver eneste dag,
Tom, men ellers har du da ret.

--
Kim Larsen

Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

E-mail: kl2607@gmail.com




Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 08:17

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
>
> Hvorfor poste det i dk.politik når der findes en dk.politik.trafik gruppe?
>
> Jeg undlader denne gang at FUTTE indtil jeg har hørt din forklaring på
> hvorfor dk.politik.trafik ikke skal bruges ifølge dig..

Jeg abonnerer ikke på trafik-gruppen, og var mig ikke engang bevidst at
den eksisterede.

I øvrigt er al denne underopdeling af dk.politik efter min opfattelse en
uting. Skal man heller ikke i dk.politik kunne argumentere omkring de i
denne uge foreslåede nye broforbindelser mellem Helsingør-Helsingborg og
mellem Kalundborg-Århus [over Samsø, med mulighed for en bro mod syd til
Fyn]?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thomas von Hassel (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 05-01-07 11:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> broforbindelser mellem Helsingør-Helsingborg og
> mellem Kalundborg-Århus [over Samsø, med mulighed for en bro mod syd til
> Fyn]?

Det er forhåbentlig en dårig joke :)

/thomas


--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Henrik Svendsen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Svendsen


Dato : 05-01-07 12:12

On Fri, 5 Jan 2007 11:44:58 +0100, Thomas von Hassel skrev:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
>> broforbindelser mellem Helsingør-Helsingborg og
>> mellem Kalundborg-Århus [over Samsø, med mulighed for en bro mod syd til
>> Fyn]?
>
> Det er forhåbentlig en dårig joke :)

Det er da en udmærket ide, der også var fremme før man byggede
storebæltsbroen. Prisen ville ikke blive meget højere og det
indenlandske behov er større for broen Kalundbort Århus end
Korsør Nyborg.

Det blev hensynet til trafikken til Skandinavien-Tyskland, der
vandt.

--
Contempt, prior to complete investigation, enslaves men to
ignorance. - Dr. John Whitman Ray

Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 12:41

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > broforbindelser mellem Helsingør-Helsingborg og mellem Kalundborg-Århus
> > [over Samsø, med mulighed for en bro mod syd til Fyn]?
>
> Det er forhåbentlig en dårig joke :)

Forslagene fremsat i går og forgårs.

Forslaget om en ekstra forbindelse over Øresund fremsat af
Øresundsinstituttet. Kapaciteten på den eksisterende forbindelse er
ganske simpelt ikke stor nok:

<http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=844750>

Når det drejer sig om togforbindelsen synes flaskehalsene dog især at
ligge på Københavns Hovedbanegård og Malmø Centralstation, og vi skal
vel i forvejen til at vænne os til, at hovedbanegården skal udvides
kraftigt. Med kun 12 spor + nogle løse på den anden side af Tietgenbroen
er kapaciteten ganske simpelt for lille. Det burde nok være lettere at
udvide Malmø station, selv om det nu er længe siden der sidst har været
en seværdig udstilling i Malm.

Ud over togtrafikken stiger biltrafikken også voldsomt, så voldsomt at
man forudser situationer som på Køge Bugt-motorvejen, som man netop har
besluttet at udvide til fire spor i hver retning, altså landets første
8-sporede motorvej [det drejer sig om hjem-arbejdsplads trafik]. Her er
det så idéen at en god del af trafikken godt kunne ledes nord om
Øresund, især lastbiltrafikken med containere til Københavns
containerhavn nr. 1: Göteborg.

Forslaget om en ekstra forbindelse mellem København og Århus, over
Kalundborg og Samsø, af Foreningen af Rådgivende Ingeniører:

<http://ing.dk/article/20070104/BYGGERI/101050083>

Men her er argumentet primært at man har brug for en 'dobbelt dækning'
da man risikerer at Storebæltsbroen må holde lukket en uge.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thomas von Hassel (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 05-01-07 13:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
>
> > Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> >
> > > broforbindelser mellem Helsingør-Helsingborg og mellem Kalundborg-Århus
> > > [over Samsø, med mulighed for en bro mod syd til Fyn]?
> >
> > Det er forhåbentlig en dårig joke :)
>
> Forslagene fremsat i går og forgårs.
>
> Forslaget om en ekstra forbindelse over Øresund fremsat af
> Øresundsinstituttet. Kapaciteten på den eksisterende forbindelse er
> ganske simpelt ikke stor nok:
>
> <http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=844750>

Men dog ikke nok til at de ikke stadig har underskud ?

> Forslaget om en ekstra forbindelse mellem København og Århus, over
> Kalundborg og Samsø, af Foreningen af Rådgivende Ingeniører:
>
> <http://ing.dk/article/20070104/BYGGERI/101050083>
>
> Men her er argumentet primært at man har brug for en 'dobbelt dækning'
> da man risikerer at Storebæltsbroen må holde lukket en uge.

ja, det kan molslinien nok ikke klare ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 13:39

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
> >
> > > Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> > >
> > > > broforbindelser mellem Helsingør-Helsingborg og mellem Kalundborg-Århus
> > > > [over Samsø, med mulighed for en bro mod syd til Fyn]?
> > >
> > > Det er forhåbentlig en dårig joke :)
> >
> > Forslagene fremsat i går og forgårs.
> >
> > Forslaget om en ekstra forbindelse over Øresund fremsat af
> > Øresundsinstituttet. Kapaciteten på den eksisterende forbindelse er
> > ganske simpelt ikke stor nok:
> >
> > <http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=844750>
>
> Men dog ikke nok til at de ikke stadig har underskud ?

Fremgangen her i det sidste år været så stort at antallet af biler og
togpassagerer er større end de prognoser, der lå bag beslutningen, og
svjh tallet stiger det med 16% p.a. - det tager 15 år at bygge en ny bro
når alt tages med.

Og lad mig så citere fra en af de artikler, der linkes til:

=
Anders Olshov har set på udviklingen siden 1999. Ifølge hans prognose
vil yderligere 23.000 danskere bo i Malmø om 10 år, mens 30.000 flere
svenskere vil have bosat sig i København. Og så slår
Øresundsforbindelsens kapacitet ikke længere til.
=

I forvejen synes Københavns trafik i myldretiden nærmest brudt sammen,
/og det er ikke muligt at flytte folk fra biler til tog, da også
S-togene er præget af at der ikke er plads til flere passagerer/. På
motorvejene skal det i dag være hurtigere at komme frem på cykel, hvis
det ellers havde været tilladt, og husk lige på at storbyen, inklusive
det opland som er en del af den, nu tælle en 3,5 millioner mennesker på
begge sider af Øresund.

Sjælland og det gamle Malmøhus len synes ganske simpelt at være vokset
sammen til ét arbejdsområde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Egon Stich (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 05-01-07 17:45


"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:459df676$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
>
> Hvorfor poste det i dk.politik når der findes en dk.politik.trafik gruppe?
>
> Jeg undlader denne gang at FUTTE indtil jeg har hørt din forklaring på
> hvorfor dk.politik.trafik ikke skal bruges ifølge dig..
>
> --
> Allan Riise
>

Er det nu rigtigt, at FUTTE?

En stor del af problemet er jo ganske givet politisk.
Exempelvis henhører problemet med et underbemandet og økonomisk udsultet
polikorps med til løsningen.

For ikke at tale om det forhold, at mange forældrer tilsyneladende ganske
har opgivet at bibringe deres unger en blot elementær opdragelse i retning
af at udvise ganske almindelig samfundsmæssig forståelse.

MVH
Egon



Allan Riise (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 05-01-07 18:46


"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
news:459e8816$0$905$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:459df676$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>> news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
>>
>> Hvorfor poste det i dk.politik når der findes en dk.politik.trafik
>> gruppe?
>>
>> Jeg undlader denne gang at FUTTE indtil jeg har hørt din forklaring på
>> hvorfor dk.politik.trafik ikke skal bruges ifølge dig..
>>
>> --
>> Allan Riise
>>
>
> Er det nu rigtigt, at FUTTE?

Jeg udbad mig også en forklaring, og når det viser sig at abbonenterne i
dk.p synes det er ok, så er det i orden med mig, men jeg mener dog stadigvæk
at man kunne sætte trådstarten herind og i dk.politik.trafik med FUT til
dk.politik.trafik og så FUTTE tilbage hvis det blev almenpolitisk.

--
Allan Riise



Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 19:13

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> Jeg udbad mig også en forklaring, og når det viser sig at abbonenterne i
> dk.p synes det er ok, så er det i orden med mig, men jeg mener dog stadigvæk
> at man kunne sætte trådstarten herind og i dk.politik.trafik med FUT til
> dk.politik.trafik og så FUTTE tilbage hvis det blev almenpolitisk.

Sig mig, mangler der 'trafik' i dk.politik.trafik? Eller drejer det sig
ikke mestendels om en omfartsvej om Nr. Upperup?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Allan Riise (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 05-01-07 19:16


""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
news:1hrhelp.1h6nbcvz154dpN%per@RQNNE.invalid...
> Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:
>
>> Jeg udbad mig også en forklaring, og når det viser sig at abbonenterne i
>> dk.p synes det er ok, så er det i orden med mig, men jeg mener dog
>> stadigvæk
>> at man kunne sætte trådstarten herind og i dk.politik.trafik med FUT til
>> dk.politik.trafik og så FUTTE tilbage hvis det blev almenpolitisk.
>
> Sig mig, mangler der 'trafik' i dk.politik.trafik? Eller drejer det sig
> ikke mestendels om en omfartsvej om Nr. Upperup?

Per nej, dk.politik.trafik er en rimelig besøgt NG, og hvis du ikke forstår
hvad jeg skriver, så er mine pædagogiske evner måske ikke gode nok, og det
beklager jeg så.

--
Allan Riise



Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 19:27

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> news:1hrhelp.1h6nbcvz154dpN%per@RQNNE.invalid...
> > Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:
> >
> >> Jeg udbad mig også en forklaring, og når det viser sig at abbonenterne
> >> i dk.p synes det er ok, så er det i orden med mig, men jeg mener dog
> >> stadigvæk at man kunne sætte trådstarten herind og i dk.politik.trafik
> >> med FUT til dk.politik.trafik og så FUTTE tilbage hvis det blev
> >> almenpolitisk.
> >
> > Sig mig, mangler der 'trafik' i dk.politik.trafik? Eller drejer det sig
> > ikke mestendels om en omfartsvej om Nr. Upperup?
>
> Per nej, dk.politik.trafik er en rimelig besøgt NG, og hvis du ikke forstår
> hvad jeg skriver, så er mine pædagogiske evner måske ikke gode nok, og det
> beklager jeg så.

Jeg forstår dig så udmærket, jeg er bare ikke enig i at det er en god
ide at opdele dk.politik i alskens undergrupper, da politikområderne jo
alligevel overlapper.

Og da jeg på et tidspunkt for mange år siden prøvede gruppen, var den
bare /for/ specialiseret ... hvilket får mig til at tro at en bunke
mennesker har droppet den ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim Larsen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 05-01-07 07:58

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
> På:
>
> <http://politiken.dk/debat/ledere/article219433.ece>
>
> kan man læse følgende leder:
>
> =
>
> 0
> 30. dec 2006 kl. 00:02
> Drenge
> - og biler
> Året er omme, og drabstallene kan gøres op: Trafikken er ikke blevet nær
> så sikker, som det tidligt tegnede til. Faktisk viser 2006 sig med sine
> cirka 300 trafikdræbte (Politiken har skrevet om hver enkelt) at være
> omtrent på niveau med 2005 (331 dræbte). Og stigningen i årets sidste
> måneder har været så voldsom, at det varsler ilde for 2007. Trafikken er
> tilbage på dødskurs.
>
> Forklaringerne er mange, men én overskygger dem alle: Drengene kører
> værre og værre. Unge mellem 16 og 24 tegner sig nu for en tredjedel af
> alle trafikdrab, mens det for få år siden 'kun' var en femtedel.
>
> Hele den samlede sikkerhedsgevinst - de mange fornuftige politiske
> indgreb de senere år - opsluges af drenges dødskørsel.
>
> Alt for mange kører hasarderet.
>
> HVIS PROBLEMET var let at løse, var det gjort for længst. Skiftende
> trafik- og justitsministre, inklusive de siddende, har i samarbejde med
> politikere fra alle partier taget stribevis af initiativer for at komme
> netop drengenes vilde adfærd i trafikken til livs. Alligevel går det den
> forkerte vej.
>
> Der ligger nogle kulturelle faktorer (bilen og motorcyklen som stadig
> større machosymboler), nogle demografiske faktorer (gruppen af
> 16-24-årige er voksende), nogle økonomiske faktorer (flere penge, mere
> kubik) og nogle hormonelle faktorer (drenge er drenge) under de
> drabstal, som statistikken registrerer. Faktorer, man godt kan
> filosofere over, men næppe meget mere: De står ikke sådan til at ændre.
>
> DERIMOD ER der stadig mange muligheder tilbage i den almindelige
> trafikpolitiske værktøjskasse. Man kunne f.eks. overveje et længere
> introduktionsforløb, hvor nye indehavere af kørekort kun måtte køre,
> hvis de var ledsaget af en erfaren bilist - en kendt metode i udlandet.
>
> Man kunne hæve aldersgrænsen for kørekort til lastbil.
>
> Man kunne tilbyde de unge 'racerbaner', hvor de under kontrollerede
> former kunne få afløb for fartglæden.
>
> Man kunne gøre en årlig efteruddannelse for nye bilister obligatorisk
> (og sjov!).
>
> Og politiet kunne håndhæve færdselsloven mere kontant, f.eks. udnytte
> muligheden for straks at konfiskere køretøjet, når en trafikant gribes i
> at køre rigtig råddent.
>
> Meget kan gøres. Meget skal gøres.
> =
>
> For en gangs skyld må man give Politikens lederskribent ret. Måske
> skulle man dog gribe mere målrettet ind mod /drengene/ bag rettet?

Måske man lige skulle se resultaterne af "kørekort på prøve" på lidt længere
sigt inden at man farer i blækhuset. Nu er det min opfattelse at det
stigende antal af vanvidsbilister skyldes især de sidste 30 års manglende
opdragelse af visse børn og unge, især inden for den disciplin der handler
om at respektere andre mennesker. Det er svært for en lovgiverne at rette op
på noget som er gået galt for lang tid siden.

Men skulle man endelig gøre noget kunne dette måske være vejen frem:

Med hensyn til konfiskation af køretøjet bør det kun træde i kraft når en
bilist bliver taget for at køre uden kørekort i hans egen bil. Det kunne
passende indføres i lovgivningen at man slet ikke må eje et indregistreret
køretøj uden et gyldigt kørekort. Dette skulle så indpasses således at
forsikringsselskaber heller ikke må forsikre et sådant ulovligt ejet køretøj
og dermed bortfalder grundlaget for indregistreringen af køretøjet jo også
(klippede nummerplader til følge).

Såfremt at et køretøj bliver udlånt til en person som ikke har kørekortet i
orden, skal den som udlåner køretøjet have en svedig bøde samt et klip eller
to i kørekortet, måske indkaldes til orienterende køreprøve. Hvis
vedkommende siger at køretøjet ikke er udlånt frivilligt er der tale om et
tyveri og så skal bilisten jo sigtes for dette kriminelle forhold også.

Jeg tror at man ved disse tiltag kan komme en del rundt omkring problem men
løse det 100 % kan man ikke, det er 30 år for sent og kræver en gevaldig
ændring i opdragelsen af fremtidige generationer af visse børn og unge

--
Kim Larsen

Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

E-mail: kl2607@gmail.com




Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 08:17

Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:

> Måske man lige skulle se resultaterne af "kørekort på prøve" på lidt længere
> sigt inden at man farer i blækhuset. Nu er det min opfattelse at det
> stigende antal af vanvidsbilister skyldes især de sidste 30 års manglende
> opdragelse af visse børn og unge, især inden for den disciplin der handler
> om at respektere andre mennesker. Det er svært for en lovgiverne at rette op
> på noget som er gået galt for lang tid siden.
>
> Men skulle man endelig gøre noget kunne dette måske være vejen frem:
>
> Med hensyn til konfiskation af køretøjet bør det kun træde i kraft når en
> bilist bliver taget for at køre uden kørekort i hans egen bil. Det kunne
> passende indføres i lovgivningen at man slet ikke må eje et indregistreret
> køretøj uden et gyldigt kørekort. Dette skulle så indpasses således at
> forsikringsselskaber heller ikke må forsikre et sådant ulovligt ejet køretøj
> og dermed bortfalder grundlaget for indregistreringen af køretøjet jo også
> (klippede nummerplader til følge).
>
> Såfremt at et køretøj bliver udlånt til en person som ikke har kørekortet i
> orden, skal den som udlåner køretøjet have en svedig bøde samt et klip eller
> to i kørekortet, måske indkaldes til orienterende køreprøve. Hvis
> vedkommende siger at køretøjet ikke er udlånt frivilligt er der tale om et
> tyveri og så skal bilisten jo sigtes for dette kriminelle forhold også.

Hyppigt er det jo farmands bil det går galt i, og farmand ved i hvert
fald om sønnike har et kørekort eller ej. Derimod kan vel ikke altid
vide om sønnike pludselig dummer sig ...

> Jeg tror at man ved disse tiltag kan komme en del rundt omkring problem men
> løse det 100 % kan man ikke, det er 30 år for sent og kræver en gevaldig
> ændring i opdragelsen af fremtidige generationer af visse børn og unge

Men generelt kan det vist være svært at være uenig med dig her,
medmindre man er en fart- og sprutglad bilist som Kim Frederiksen
tilsyneladende er.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim Frederiksen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 05-01-07 08:34

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hrgk5t.1b7cijfbmnc15N%per@RQNNE.invalid...
>
> Men generelt kan det vist være svært at være uenig med dig her,
> medmindre man er en fart- og sprutglad bilist som Kim Frederiksen
> tilsyneladende er.

Ville det overraske dig hvis jeg fortalte at jeg aldrig kører sprit og kun
sjældent overskrider hastigehedsgrænserne? ... det jeg opponerer imod er den
latterlige holdning om at man undgår alle ukykker ved at begrænse fart og
sprit. Igen et eksempel på at man ikke vil vedkende sig det virkelige
ansvar.

mvh.
Kim Frederiksen



Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 08:46

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1hrgk5t.1b7cijfbmnc15N%per@RQNNE.invalid...
> >
> > Men generelt kan det vist være svært at være uenig med dig her,
> > medmindre man er en fart- og sprutglad bilist som Kim Frederiksen
> > tilsyneladende er.
>
> Ville det overraske dig hvis jeg fortalte at jeg aldrig kører sprit og kun
> sjældent overskrider hastigehedsgrænserne? ... det jeg opponerer imod er den
> latterlige holdning om at man undgår alle ukykker ved at begrænse fart og
> sprit. Igen et eksempel på at man ikke vil vedkende sig det virkelige
> ansvar.

Det lyder som om du med American Rifle Association mener at det er
mennesker, ikke våben, der dræber, og at det derfor må være en
menneskeret at tage sin Kalashnikov med i skole eller på diskotek ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim Frederiksen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 05-01-07 08:51

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hrglkt.v0y90718j6fvpN%per@RQNNE.invalid...
>
> Det lyder som om du med American Rifle Association mener at det er
> mennesker, ikke våben, der dræber, og at det derfor må være en
> menneskeret at tage sin Kalashnikov med i skole eller på diskotek ...

Det er; ved Gud; mennesker der dræber hvis de er udstyret med våben. At vold
så foregår i affekt og gerne med forhåndenværende midler, er en anden sag.
Derfor er det dumt at udstyre hele befolkningen med pistoler. I øvrigt er
det en syg sammenligning. Årsagen til ulykker (dem der ikke er hændelige
uheld), er at folk ikke tænker sig om når de kører. Ufatteligt at du ikke
kan forstå det. Det er folk der ikke kan finde ud af at overhale, folk der
ikke overholder vigepligt, folk der overhaler hvor der ikke er plads osv.
Hvis folk lærte at læse trafikken og rette sig efter forholdene, skete der
ikke mange ulykker ... om de så kører lidt for stærkt, er underordnet i den
forbindelse.

mvh.
Kim Frederiksen



Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 09:09

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1hrglkt.v0y90718j6fvpN%per@RQNNE.invalid...
> >
> > Det lyder som om du med American Rifle Association mener at det er
> > mennesker, ikke våben, der dræber, og at det derfor må være en
> > menneskeret at tage sin Kalashnikov med i skole eller på diskotek ...
>
> Det er; ved Gud; mennesker der dræber hvis de er udstyret med våben. At vold
> så foregår i affekt og gerne med forhåndenværende midler, er en anden sag.
> Derfor er det dumt at udstyre hele befolkningen med pistoler. I øvrigt er
> det en syg sammenligning. Årsagen til ulykker (dem der ikke er hændelige
> uheld), er at folk ikke tænker sig om når de kører. Ufatteligt at du ikke
> kan forstå det. Det er folk der ikke kan finde ud af at overhale, folk der
> ikke overholder vigepligt, folk der overhaler hvor der ikke er plads osv.
> Hvis folk lærte at læse trafikken og rette sig efter forholdene, skete der
> ikke mange ulykker ... om de så kører lidt for stærkt, er underordnet i den
> forbindelse.

Og så er der grupper der pga af alder og køn [læs: hjernen er ikke
færdigudviklet] i trafikken udviser en ekstrem høj grad af
ulykkesfrekvens.


--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Egon Stich (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 05-01-07 17:50


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:459e035e$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1hrglkt.v0y90718j6fvpN%per@RQNNE.invalid...
Årsagen til ulykker (dem der ikke er hændelige
> uheld), er at folk ikke tænker sig om når de kører. Ufatteligt at du ikke
> kan forstå det. Det er folk der ikke kan finde ud af at overhale, folk der
> ikke overholder vigepligt, folk der overhaler hvor der ikke er plads osv.
> Hvis folk lærte at læse trafikken og rette sig efter forholdene, skete der
> ikke mange ulykker ... om de så kører lidt for stærkt, er underordnet i
den
> forbindelse.
>
> mvh.
> Kim Frederiksen
>

Du glemte en kategori, som vi desværre har en del af for tiden, her på
egnen.
Nemlig disse, der finder det "morsomt" at køre over i venstre vejbane, for i
sidste øjeblik at trække på "plads",
Ofrene finder det knap så morsomt.

MVH
Egon



Basil (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 05-01-07 12:23

Kim Larsen kom med følgende:
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
>> På:
>>
>> <http://politiken.dk/debat/ledere/article219433.ece>
>>
>> kan man læse følgende leder:
>>
>> =
>>
>> 0
>> 30. dec 2006 kl. 00:02
>> Drenge
>> - og biler
>> Året er omme, og drabstallene kan gøres op: Trafikken er ikke blevet nær
>> så sikker, som det tidligt tegnede til. Faktisk viser 2006 sig med sine
>> cirka 300 trafikdræbte (Politiken har skrevet om hver enkelt) at være
>> omtrent på niveau med 2005 (331 dræbte). Og stigningen i årets sidste
>> måneder har været så voldsom, at det varsler ilde for 2007. Trafikken er
>> tilbage på dødskurs.
>>
>> Forklaringerne er mange, men én overskygger dem alle: Drengene kører
>> værre og værre. Unge mellem 16 og 24 tegner sig nu for en tredjedel af
>> alle trafikdrab, mens det for få år siden 'kun' var en femtedel.
>>
>> Hele den samlede sikkerhedsgevinst - de mange fornuftige politiske
>> indgreb de senere år - opsluges af drenges dødskørsel.
>>
>> Alt for mange kører hasarderet.
>>
>> HVIS PROBLEMET var let at løse, var det gjort for længst. Skiftende
>> trafik- og justitsministre, inklusive de siddende, har i samarbejde med
>> politikere fra alle partier taget stribevis af initiativer for at komme
>> netop drengenes vilde adfærd i trafikken til livs. Alligevel går det den
>> forkerte vej.
>>
>> Der ligger nogle kulturelle faktorer (bilen og motorcyklen som stadig
>> større machosymboler), nogle demografiske faktorer (gruppen af
>> 16-24-årige er voksende), nogle økonomiske faktorer (flere penge, mere
>> kubik) og nogle hormonelle faktorer (drenge er drenge) under de
>> drabstal, som statistikken registrerer. Faktorer, man godt kan
>> filosofere over, men næppe meget mere: De står ikke sådan til at ændre.
>>
>> DERIMOD ER der stadig mange muligheder tilbage i den almindelige
>> trafikpolitiske værktøjskasse. Man kunne f.eks. overveje et længere
>> introduktionsforløb, hvor nye indehavere af kørekort kun måtte køre,
>> hvis de var ledsaget af en erfaren bilist - en kendt metode i udlandet.
>>
>> Man kunne hæve aldersgrænsen for kørekort til lastbil.
>>
>> Man kunne tilbyde de unge 'racerbaner', hvor de under kontrollerede
>> former kunne få afløb for fartglæden.
>>
>> Man kunne gøre en årlig efteruddannelse for nye bilister obligatorisk
>> (og sjov!).
>>
>> Og politiet kunne håndhæve færdselsloven mere kontant, f.eks. udnytte
>> muligheden for straks at konfiskere køretøjet, når en trafikant gribes i
>> at køre rigtig råddent.
>>
>> Meget kan gøres. Meget skal gøres.
>> =
>>
>> For en gangs skyld må man give Politikens lederskribent ret. Måske
>> skulle man dog gribe mere målrettet ind mod /drengene/ bag rettet?
>
> Måske man lige skulle se resultaterne af "kørekort på prøve" på lidt længere
> sigt inden at man farer i blækhuset. Nu er det min opfattelse at det stigende
> antal af vanvidsbilister skyldes især de sidste 30 års manglende opdragelse
> af visse børn og unge, især inden for den disciplin der handler om at
> respektere andre mennesker. Det er svært for en lovgiverne at rette op på
> noget som er gået galt for lang tid siden.
>
.....
>
> Jeg tror at man ved disse tiltag kan komme en del rundt omkring problem men
> løse det 100 % kan man ikke, det er 30 år for sent og kræver en gevaldig
> ændring i opdragelsen af fremtidige generationer af visse børn og unge

Kim, jeg er 112% enig med dig i det ovenstående.
Det handler om at have lært lidt om respekt, og fået sat grænser af
mor, så kommer resten af sig selv.
Det burde næsten være forældrene der skulle have bøder for at have
glemt at opdrage deres statusbørn, når 18-24årige kvajer sig igen og
igen i trafikken.
Kai



Thomas von Hassel (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 05-01-07 11:41

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Man kunne gøre en årlig efteruddannelse for nye bilister obligatorisk
> (og sjov!).

hvorfor kun nye bilister ? ... hvorfor ikke f.eks. hvert 5. eller 10. år
for _alle_ ?

Ikke noget vildt, men f.eks. et par timers teori og en tur på hhv.
glatbane + en tur med en kørelærer/sagkyndig ?

/thomas
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Kim Frederiksen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 05-01-07 11:59

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse
news:1hrgto0.1uvwe8uj8wqdkN%thomas_lists@elements.dk...
>
> Ikke noget vildt, men f.eks. et par timers teori og en tur på hhv.
> glatbane + en tur med en kørelærer/sagkyndig ?
>

Det ville i hvert fald være en supergod idé med et glatførekursus hvert 5.
år. Det er mit indtryk at de fleste er jammerlige til at styre bilen i glat
føre.

mvh.
Kim Frederiksen



Thomas von Hassel (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 05-01-07 12:16

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse
> news:1hrgto0.1uvwe8uj8wqdkN%thomas_lists@elements.dk...
> >
> > Ikke noget vildt, men f.eks. et par timers teori og en tur på hhv.
> > glatbane + en tur med en kørelærer/sagkyndig ?
> >
>
> Det ville i hvert fald være en supergod idé med et glatførekursus hvert 5.
> år. Det er mit indtryk at de fleste er jammerlige til at styre bilen i glat
> føre.


Hvilket kan ses på Falck's udryknings statistik den første vinterdag ..
Men flere og flere kører jo stadig rundt på deres 24" slicks i december
;)


/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Kim Frederiksen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 05-01-07 12:26

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse
news:1hrgvbc.1d81e1i1t6xpc0N%thomas_lists@elements.dk...
>
> Hvilket kan ses på Falck's udryknings statistik den første vinterdag ..
> Men flere og flere kører jo stadig rundt på deres 24" slicks i december
> ;)
>

.... og kører i øvrigt bilen som om det var sommer

mvh.
Kim Frederiksen



Jan Kronsell (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 05-01-07 14:18


>
> For en gangs skyld må man give Politikens lederskribent ret. Måske
> skulle man dog gribe mere målrettet ind mod /drengene/ bag rettet?
> -- ¨

En simpel løsning kunne være, som man har i enkelte stater i USA, at man
ikke kan begynde sin køreundervisning (opnå learners permit), før man dels
har betstået teoriprøven, dels har gennemført et kursus 36 timer i
"færdselsetik". Desuden kunne man vælge at skride meget hårdere ind over for
dårlig færdselskultur, fx tilsidesættelse af vigepligt, "pendling", ikke at
holde standselængde, eller værre at "stjælde" standselængde fra andre osv.
Desuden kan man også gøre det ulovligt "at holde på sin ret", hvis man
dermed bringer andre i fare - også selvom det ikke faktisk sker noget. Det
vil dog kræve at politiet kommer på vejene, da det jo ikke kan gøres
automatisk.

Jan



Egon Stich (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 05-01-07 17:41


"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
>
> For en gangs skyld må man give Politikens lederskribent ret. Måske
> skulle man dog gribe mere målrettet ind mod /drengene/ bag rettet?
> --
> Per Erik Rønne

Jeg tror, man skal starte et andet sted.
Gøre en betydelig større indsats overfor allerede knallertkørere.
Rigtig mange opdrages til at mene, at færdselslov ikke rigtig betyder noget,
fordi mange kan køre rundt på ulovlige køretøjer, uden noginsinde at opleve
en konsekvens.
Dette overfører de til deres senere bilkørsel.

De har med andre ord, fra starten af deres motoriserede karriere, lært at
gøre som de lyster.

MVH
Egon




Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 19:09

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1hrgd8s.gr9i5ejk5eu4N%per@RQNNE.invalid...
> >
> > For en gangs skyld må man give Politikens lederskribent ret. Måske
> > skulle man dog gribe mere målrettet ind mod /drengene/ bag rettet?

> Jeg tror, man skal starte et andet sted.
> Gøre en betydelig større indsats overfor allerede knallertkørere.
> Rigtig mange opdrages til at mene, at færdselslov ikke rigtig betyder noget,
> fordi mange kan køre rundt på ulovlige køretøjer, uden noginsinde at opleve
> en konsekvens.
> Dette overfører de til deres senere bilkørsel.
>
> De har med andre ord, fra starten af deres motoriserede karriere, lært at
> gøre som de lyster.

Som allerede nævnt for få uger siden, så er hjernelapperne endnu ikke
færdigudvokset for denne aldersgruppe. Det er dem der styrer de
funktioner, der bl.a. har med stress-situationer at gøre.

Det var derfor eksperter på området foreslog at alderen for at få
kørekort hævedes til 21 år ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste