Saddams henrettelse - et skritt i riktig r~
Fra : Sigvald

Dato : 03-01-07 01:46

30.12.2006 ble Saddam Hussein endelig straffet for sine ugjerninger mot
såvel eget folk som mot andre. Det finnes dog en rekke nålevende
(regjerende og forhenværende) statsledere som i likhet med Saddam
fortjener å ende i galgen for grove brudd på menneskerettighetene,
omfattende brudd på folkeretten, osv. Her er de verste (sortert
alfabetisk):

---------------------
Ali Khamenei, Iran
Bashar al-Assad, Syria
Doku Umarov (Geriljaleder), Tsjetsjenia
Fidel Castro, Cuba
Hugo Rafael Chávez Frías, Venezuela
Ismail Haniya, Palestina
Khaled Mashaal, Palestina
Kim Jong Il, Nord-Korea
Mahmoud Ahmadinejad, Iran
Mengistu Haile Mariam, Etiopia
Muammar al-Gaddafi, Libya
Mullah Omar, Afghanistan
Omar al-Bashir, Sudan
Robert Mugabe, Zimbabwe
Sayyed Hassan Nasrallah, Libanon

Fra : Stig Røed

Dato : 03-01-07 04:39

Sigvald wrote:
> [...]
> fortjener å ende i galgen for grove brudd på menneskerettighetene,
> omfattende brudd på folkeretten, osv. Her er de verste (sortert

Hva får deg til å tro at en henrettelse er en straff? Saddam levde mange
år i sus og dus, hadde alt han ville ha, kunne gjøre akkurat hva han
ville, så blir han fjernet fra makten, mister alle goder han tidligere
hadde, gjennomgår en farse av en rettssak og blir så henrettet kort tid
etterpå. Tror du virkelig det var verre for ham å dø enn det hadde vært
å leve resten av livet bak lås og slå som en kriminell?

--
Stig Røed
"If you don't think drugs have done good things for us then take all of

Fra : Trond Svendsen

Dato : 03-01-07 06:26

"Stig Røed" <nospam.superhelt@c2i.net> skrev:

> [...]
> etterpå. Tror du virkelig det var verre for ham å dø enn det hadde vært å
> leve resten av livet bak lås og slå som en kriminell?

"Som en kriminell"??? (det er slik man uttrykker seg dersom man hevdes å
ikke være en kriminell, men allikevel må gå i fengsel).
Han var da vitterlig en kriminell.

--
Trond

Fra : Stig Røed

Dato : 03-01-07 21:15

Trond Svendsen wrote:

> "Som en kriminell"??? (det er slik man uttrykker seg dersom man hevdes å
> ikke være en kriminell, men allikevel må gå i fengsel).
> Han var da vitterlig en kriminell.

Tror du han så på seg sjøl som en kriminell kanskje? Både du og jeg vet
jo at han var en massemorder og fortjente straff, men tror du han så på
seg og sine aksjoner som ulovlig? Hadde han dødd i fengselet etter
20-30-40-50 år så hadde det kanskje vært en straff som hadde vært verre
for ham enn en kjapp henrettelse.

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 03-01-07 08:35

On 2007-01-03 01:46:05 +0100, "Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> said:

> [...]
> fortjener å ende i galgen for grove brudd på menneskerettighetene,
> omfattende brudd på folkeretten, osv. Her er de verste (sortert

jeg antar alle som vil ha flere henrettelser bør stemme FrP ved neste valg?

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@extern.uio.no http://www.dignus.no/

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-07 09:26

"Rolf Marvin Bøe Lindgren" <roffe@klodrik.uio.no> wrote in message

> jeg antar alle som vil ha flere henrettelser bør stemme FrP ved
> neste valg?

Fremskridtspartiets forslag ville kunne have ført til henrettelse een
gang, nemlig da muslimer sprængte vor synagoge og et rejsebureau i
1985

Det var et lovforslag om NØDVÆRGE for at forhinde fangne terrorister i
at tage gidsler for at få deres fangne ven løsladt.

Den ny koreanske FN-chef siger klogt at nogle lande har kultur så
aflivning er bedre end fængsel I VISSE TILFÆLDE

Glistruplovforslaget er ikke om hævn, men pøblen vil øje for øje og
hvis det når til pædofili ville det være skidt.

Desværre kan FrP ikke stemmes på p.t.

Fra : Mikael O. Bonnier

Dato : 03-01-07 09:36

Sigvald skrev:
> [...]
> fortjener å ende i galgen for grove brudd på menneskerettighetene,
> omfattende brudd på folkeretten, osv. Her er de verste (sortert

Det verkar som du har satt upp en oskyldig man på din lista: Hugo Chávez
<http://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_Ch%C3%A1vez>.

Fra : Trond Svendsen

Dato : 03-01-07 09:42

"Mikael O. Bonnier" <mikaelb@df.lth.se> skrev:

> Det verkar som du har satt upp en oskyldig man på din lista: Hugo Chávez
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_Ch%C3%A1vez>.

Ich denke, daß er jeden Kommunisten bedeutet.

--
Trond

Fra : Ole Irgens

Dato : 03-01-07 10:32

[Sigvald]:

> [...]
> fortjener å ende i galgen for grove brudd på menneskerettighetene,
> omfattende brudd på folkeretten, osv. Her er de verste (sortert

- og alle som støtter dødsstraff for kriminelle må selvsagt stemme FrP
ved neste valg.

OI

Fra : Arne Midtbø

Dato : 03-01-07 19:01

Den Wed, 03 Jan 2007 10:32:28 +0100, skrev Ole Irgens:

> [Sigvald]:

> - og alle som støtter dødsstraff for kriminelle må selvsagt stemme FrP
> ved neste valg.

Hehe, ja.. Det hadde vært gøy å sett Sigvalds liste over hvem han
(eventuelt) ønsker å se hengt her i landet.
--
Arne Midtbø
http://www.midtboe.net Blogg: http://www.arnemidtbo.blogs.no

No animals were harmed in the writing and/or production of this document.
-Except those that were eaten.

Fra : C Lund

Dato : 03-01-07 11:33

In article <1167785165.810649.150640@i12g2000cwa.googlegroups.com>,
"Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> wrote:

> 30.12.2006 ble Saddam Hussein endelig straffet for sine ugjerninger mot
> såvel eget folk som mot andre.

Ved å gjøre ham til martyr? Hengningen vil i beste fall ha ingen
virkning i det hele tatt.

Og så hengte de ham på Id, av alle dager... ;p

> [...]
> fortjener å ende i galgen for grove brudd på menneskerettighetene,
> omfattende brudd på folkeretten, osv. Her er de verste (sortert

Kan du så nevne forbrytelsene disse har gjort som du mener gjør dem
fortjent til dødstraff? ;)

--
C Lund, www.notam02.no/~clund

Fra : viruslist@nettsikker~

Dato : 03-01-07 14:13

Sigvald skrev:
> [...]
> fortjener å ende i galgen for grove brudd på menneskerettighetene,
> omfattende brudd på folkeretten, osv. Her er de verste (sortert

Finfint tiltak! -skal vi sette en slags maksgrense på sivile døde som
følge av invasjonene av disse landene eller er det rettferd uansett
pris? Saddam har liksom kostet noen hundre milliarder USD og 50 -
600.000 sivile liv + noen soldater og en koselig liten borgerkrig eller
to med konsekvenser vi ikke vet enden på ennå...

Fra : bjoernha@nfh.uit.no

Dato : 03-01-07 15:31

> Ali Khamenei, Iran
> [...]

vart det likar no ??

Fra : Akalias

Dato : 03-01-07 17:15

"Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> wrote in news:1167785165.810649.150640
> [...]

> fortjener å ende i galgen for grove brudd på menneskerettighetene,
> omfattende brudd på folkeretten, osv. Her er de verste (sortert

Hvad laver Castro dog på den liste?

Fra : gb

Dato : 03-01-07 17:58

Akalias <@> wrote in

> Hvad laver Castro dog på den liste?

Ret mig, hvis jeg tager fejl, men er det ikke kandidaterne til Nobels
Fredspris?

--
GB

Fra : zenodot

Dato : 04-01-07 00:37

In article <459bd673$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Akalias <@>
wrote:

> "Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> wrote in news:1167785165.810649.150640
> @i12g2000cwa.googlegroups.com:

> Hvad laver Castro dog på den liste?

Han slikker ikke ræva til yankiene, så han er ond.

--
mvh et cetera

"Opinions are like assholes, everybody has one."
(Harry Callahan, aka 'Dirty Harry')

Fra : Sigvald

Dato : 03-01-07 22:06

Rolf Marvin Bøe Lindgren skrev:

> Jeg antar alle som vil ha flere henrettelser bør stemme FrP ved neste valg?

Nei, de bør stemme AP - det var jo AP med Gerhardsen i spissen som
henrettet Quisling i 1945...

Sigvald

Fra : Chrisjoy

Dato : 04-01-07 12:41

Stig Røed wrote:

> Hva får deg til å tro at en henrettelse er en straff?

For det første trenger man en hjerne inni hodet.

> [...]
> ville, så blir han fjernet fra makten, mister alle goder han tidligere
> hadde, gjennomgår en farse av en rettssak og blir så henrettet kort tid

Hvis rettsaken imot Saddam, var en farse, så må det være Saddams
bidrag der refereres til, til hans mange psykotiske utbrudd i
rettssalen. Rettssikkerheten ble ivaretatt ved at Saddam fikk til
rådighet en haug advokater og rådgivere, endog tidligre
utenriksministere deltok på hans side i saken. Saddam valgte å avstå
fra å fortelle sin side av saken, som ville kunne være formildende.
Heller benyttet han tiden til psykotisk fabling om at han fremdeles er
president i Irak. Siktelsen var grove brudd imot moralske prinsipper,
og bevisene i saken var alene fellene. Det var ikke mulig å komme til
annen konklusjon en henrettelse. Vår bonus var at det gikk med noen
forsvarere med blod på hendene også.

> Tror du virkelig det var verre for ham å dø enn det hadde vært
> å leve resten av livet bak lås og slå som en kriminell?

Ja, det følger av den statistikk som viser at viser bortimot alle
livstidsfanger velger å leve heller enn å begå selvmord. Hvis
straffen skulle gjøres strengere så ville tortur uunngåelig. Gjerne
for meg, men det var for meget til at noen kunne klare å håpe.

Fra : Stig Røed

Dato : 04-01-07 18:44

Chrisjoy wrote:

> For det første trenger man en hjerne inni hodet.

Tatt ut av sammenheng og ubegrunnet personangrep, samt ikke et svar på
spørsmålet, omtrent som et kinderegg faktisk.

> [...]
> og bevisene i saken var alene fellene. Det var ikke mulig å komme til
> annen konklusjon en henrettelse. Vår bonus var at det gikk med noen

Med drap og drapsforsøk på advokater og dommere, samt en dommer som
trekker seg halvveis i rettssaken så er det litt vanskelig å ta den
særlig seriøst ja. Jeg er ikke i tvil om at han var skyldig i flere drap
og andre ting, men slik det er nå så kan hvem som helst bruke hans
rettssak til å gjøre ham til en martyr, og det er å gjøre de som blir
igjen en bjørnetjeneste.

Fra : Chrisjoy

Dato : 05-01-07 17:49

Stig Røed wrote:

> Tatt ut av sammenheng og ubegrunnet personangrep, samt ikke et svar på
> spørsmålet, omtrent som et kinderegg faktisk.

Du stilte et spørsmål. Jeg svarte for en av de ting som er nødvendig
for å forstå hvorfor dødsstraff er straff. Altså svarer jeg deg
svært saklig. Det kan muligvis også oppfattes som personangrep om
mottageren føler seg truffet.

> Med drap og drapsforsøk på advokater og dommere, samt en dommer som
> trekker seg halvveis i rettssaken så er det litt vanskelig å ta den
> særlig seriøst ja.

Rettssikkerhet er ikke avhenig av hverken dommere som holder ut en hel
sak, eller advokater som mestrer å holde seg i livet. At du ikke
klarer å ta en rettssak seriøst, samtidig som du åpenbart ikke
klarer å hefte deg ved hva som kreves for rettssikkerhet er bare nok
en bekreftelse på at du mangler hjene inni hodet ditt, i betydingen:
en hjerne som fungerer efter hensikten.

> Jeg er ikke i tvil om at han var skyldig i flere drap
> og andre ting, men slik det er nå så kan hvem som helst bruke hans
> rettssak til å gjøre ham til en martyr,

Er det følelser som styrer deg når du er overnervøs for at noen kan
gjøre andre til martyrer?

> og det er å gjøre de som blir igjen en bjørnetjeneste.

Slett ikke. Det er en meget god tjeneste som er blitt gjort til
borgerne av Irak, å demonstrere at der ikke aksepteres at noen bryter
alvorlig med prinsipper for sunn moral.