Kun velstillede bør købe hus
Fra : Joakim

Dato : 02-01-07 21:19

Overskriften fra JP er lidt misvisende, når man læser artiklen
igennem. Jvf. senere.

http://epn.dk/finans/realkredit_bolig/article14524.ece

Kun velstillede bør købe hus

Leder du efter et sted at bo i en kortere periode og kniber det med
økonomien, bør du holde dig til lejeboliger, mener ekspert.

Regn ikke med, at boligmarkedet klarer skærerne for dig og uden besvær
tjener en fed friværdi ind til dig. Invester kun, hvis du har råd til
at tabe pengene igen, lyder rådet fra boligøkonom fra Handelshøjskolen
i København Niels Lunde.

Han peger på de klassiske risici ved at købe sin egen bolig, såsom
rentestigninger og manglende køberinteresse. Det bedste råd er at have
styr på sit job og sin egen situation, så man ikke er afhængig af
boligmarkedets til tider lunefulde humør.

a. Man skal lade være med at være jubeloptimist og tro, at alting
bliver bedre til næste år. For det er der ingen garanti for, siger
Niels Lunde til EPN.

b. Hvis man er økonomisk velpolstret er det lige gyldigt, hvad man
vælger, for så kan man tåle at tabe hvadsomhelst. Men det er jo de
færreste af os, der er det, siger han.

Ifølge Niels Lunde skal enhver, der tænker på at investere i fast
ejendom, gøre sig klart, hvilke fælder og risici, der lurer på
boligmarkedet, og om man er villig til at løbe dem. En ejerbolig kan
måske nok generere et overskud, men det kan lige så godt gå den anden
vej, og så er en lejebolig langt lettere at slippe ud af.

Hvordan huspriserne kommer til at udvikle sig de kommende år, vil
Niels Lunde dog ikke give et bud på.

****

Her skal man især bide mærke i den sidste sætning.

Mens samtlige medier forsøger at tale boligpriserne ned i leje og en
Svendsen taler om at kaste guld på en bobbel, udtaler en af landets
førende boligøkonomer, Jes Lunde, at han ikke tør spå om hvilken vej
boligpriserne i det nye år vil udvikle sig.

Det nært forestående sammenbrud på boligmarkedet, som visse
"eksperter" forudser, har næppe meget hold i virkeligheden.

De ledende økonomiske indikatorer peger fortsat i en positiv retning,
så en kortsigtet boliginvestering på 1-3 år frem i tiden kan meget vel
vise sig at generere et udmærket afkast.

Med andre ord det som gjaldt i går, gælder også idag. Der er intet nyt
i artiklen. Og budskabet om at kun velstillede bør købe hus for en
kortere periode er derfor ikke mere rigtig i dag end det var for fx.
tre år siden.

--
JvA

En mand er død, en legende er født.

http://www.youtube.com/watch?v=Fgh3wYI5NhY&mode=related&search

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-01-07 23:48

> [...]
> i artiklen. Og budskabet om at kun velstillede bør købe hus for en
> kortere periode er derfor ikke mere rigtig i dag end det var for fx.

Sig det til de, der købte hus i 1985-86 og hvoraf nogle stadig betaler af på
et hus, som de ikke længere ejer.

Jan

Fra : Joakim

Dato : 03-01-07 19:17

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:459ae100$0$855$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Sig det til de, der købte hus i 1985-86 og hvoraf nogle stadig
> betaler af på et hus, som de ikke længere ejer.

Ja, der kom vist en kartoffelkur i vejen. Hvad er din pointe?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-01-07 19:26

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, der kom vist en kartoffelkur i vejen. Hvad er din pointe?

Pointen er bare, at såfremt politiske beslutninger, som hurtigt kan tages,
ændrer forudsætningerne for at købe hus, så mener jeg at artiklen har ret
i, at man skal have en del penge, for at købe et hus, som kan kun vil have
en kort periode.

Jan

Fra : Joakim

Dato : 03-01-07 19:38

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:459bf54f$0$3478$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> artiklen har ret i, at man skal have en del penge, for at købe et
> hus, som kan kun vil have en kort periode.

Enig.