Dyrisk humor&gavnlig humor=intelligens-ove~
Fra : Bo Warming

Dato : 01-01-07 21:29

Dyrisk humor&gavnlig humor=intelligens-overlappende humor

Ulve hyler i flok, for at andre flokke skal skræmmes væk og indse, at
de er svage og upopulære på dette territorie.

Fugles sang er tilsvarende om rivalisering, og mange flokdyr kan
udstøde en afviger, så deres fælles hvæsen af skurken er i slægt med
hånlateren, når en børneflok ler af et flokmedlem, der er kommet til
at tisse i bukserne.

Falden på halen komik er om at føle sig farisæisk hævet over den
ubehjælpsomme fumler-tumler og nyde egen overlegenhed.

Mere vennesæl er den tyske og japanske gemytlige humor, hvor man
anerkender ligheder i gruppen og glædes ved samlet at være på
bølgelængde pr indforstået jargon og kodesprog, incl parodierende
kropssprog

Dermed er man lidt hævet over de ikke-tilstedeværende.!

Definerer man intelligens som noget mere matematisk, så skal vi over i
ironi, satire, sarkasme for at finde abstrakt-tænkende humor, der kan
kaldes intelligent.

Social intelligens er evnen til at spille sine kort, så man øger egen
status. Vedr sådan kløgt og visdom er al humor et vigtigt virkemiddel
og redskab.

En anden angrebsvinkel til den spøjse latter, som stort set er et
menneskeligt monopol, er Desmond Morris's om at vi smiler for at
ironisk for at signalere venskab og ufarlighed(som en borte-tit-tit
leg med en baby)

Yderligere er humor en flugt fra angst. Kedsomhed og passivitet skaber
dyb rædsel og angst hos os alle, selvom vi fortrænger det, og vi søger
af flygte fra dette eksistentielle drama ved at udføre kunssstykker,
der giver os forhøjet plads på rangskalaen i vor subkultur.

Når vi - selv i enrum - får en god ide til at sjovt påfund, som andre
nok vil le af, så ler vi, evt en indre, skjult latter.. Da Holberg
skrev sine komedier blev folk i nabolejligheden muntre, fordi
komediedigteren konstant lo højlydt, hørbart gennem væggen, af sine
vidunderlige satiriske og komiske påfund og indfald. Han fordrev sin
angst, og det giver en følelse af triumf, helt som det gør for
vægtløfter-sportsmanden, at kunne skuldre ½ kg mere end han kunne
sidste måned.

At læse vittighedstegninger i enrum er at bestå eksamen i at kunne
lege med og have den af samfundets smagsdommere krævede "humoristiske
sans", -

- og megen humor er om tilsyneladende selvmodsigelser,
paradokser, der ved første øjekast er absurde,

- men den intelligente og ikke humørforladte læser kan bestå
og fatte pointen, og bliver glad for dette sociale sundhedstegn og ler
derfor.

At forstå en Gary Lawson eller en Wulf-Morgenthaler vits er en svær
test, helt som hvis en hund skal kende forskel på en cirkel og en
firkant.

At forstå Simpson eller Radiserne var ikke alle beskåret, da de netop
kom på markedet, men er dog mere overkommeligt

At indse kongruens mellem visse afrundede firkanter og visse kantede
cirkler, er prøve på matematsisk sans, der har stor lighed med
humoristisk sans i visse af dennes afskygninger.

Når alle interviewede oppositionspolitikere ler af deres egen evne til
at gennemskue Foghs nytårstale, skal det få marginal-vælgere til at
skamme sig over evt sympati med den "dumme, udgrinte statsminister"

Der er stil , æstetik, smagsaristokrati og megen social intelligens i
at formulere sig vittigt -

- og kan man få en pigeven til at færdiggøre den vits. man har
påbegyndt, så hun får bifaldet, så føler hun sig beskyttet og vælger
dig evt som varig kæreste!

Fra : ThomasB

Dato : 02-01-07 01:28

> Yderligere er humor en flugt fra angst.

Humor handler kun om angst.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-07 02:34

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote in message

> Humor handler kun om angst.

Intet handler kun om een ting, men hvis du kan begrunde at nogle af de
årsager, jeg nævner i min kronik, gives for stor vægt, så er jeg
nysgerrig.

Især mener jeg humor handler om at albue sig op ad klassepyramiden,
men da humor er uvoldelig, så OK.

To autonome har netop stjålet et stykke flamingo op fra bag panserglas
hvor det sad ved mit plankeværk. Det var påskrevet
"BZ = tyve"
og de to har på bagsiden skrevet lang humoristisk epistel om at BZ
er også mennesker, og jeg bør meditere, lytte reggae og gå på
haletudsejagt til foråret. Hvis Hans Joergensen kender dem, Suss
Larsen og Anders Cold, så bed dem ringe 35861000
Tilfældig fandt min kone brevet i sin lidet benyttede postboks og som
Victor Borge skriver "Smilet er den korteste vej mellem to mennesker"
Men at angst for ikke at være accepteret nok er drivkraft for begge
parter i mangen konflikt, er nok sandt

Fra : ThomasB

Dato : 02-01-07 16:52

> Intet handler kun om een ting, men hvis du kan begrunde at nogle af de
> årsager, jeg nævner i min kronik, gives for stor vægt, så er jeg
> nysgerrig.

Prøv selv at læse din kronik igennem igen. Jeg vil vædde på at du kan spore
angst i alle dine eksempler.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-07 17:30

> Prøv selv at læse din kronik igennem igen. Jeg vil vædde på at du
> kan spore angst i alle dine eksempler.

Ikke forstået

Jeg oplever mig selv som ret fri for neurotiske problemer

Bo Warming 35861000 - gerne ring

Fra : ThomasB

Dato : 03-01-07 01:30

> Ikke forstået
>
> Jeg oplever mig selv som ret fri for neurotiske problemer

Ja, det tror jeg også - derfor du mangler humor

Jeg mente at du skulle læse din kronik igennem igen, og så tænke på at humor
handler om angst.

Jeg mente ikke at dine eksempler var udtryk for at du var angst.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-07 02:16

> Ja, det tror jeg også - derfor du mangler humor
>
> Jeg mente at du skulle læse din kronik igennem igen, og så tænke på
> at humor handler om angst.
>
> Jeg mente ikke at dine eksempler var udtryk for at du var angst.

Som jeg har forklaret så kan man tolke ALT som resultat af angst. Der
er resultat af lyst til at få børn.

"Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved
enkelt årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette."
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

Men hvilken sætning om at lyst til øget rang skaber humor, er du uenig
i?

At dømme andres humor til at være "ingen humoristisk sans" er
uintelligent mudderkast. Måske _du_ mangler den bølgelængde, som jeg
sender på?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-01-07 02:10

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote:

> Humor handler kun om angst.

Hvilken lyd siger en baby når man putter den i en blender???

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : ThomasB

Dato : 02-01-07 14:38

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken lyd siger en baby når man putter den i en blender???

Det var da et angstprovokerende spørgsmål

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-01-07 23:16

ThomasB wrote:

> Det var da et angstprovokerende spørgsmål

Kun for babyen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : ThomasB

Dato : 03-01-07 00:24

> Kun for babyen.

Og den der bliver stillet spørgsmålet, som er nødt til at forestille sig en
baby i en blender.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-07 01:05

> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> Og den der bliver stillet spørgsmålet, som er nødt til at forestille
> sig en baby i en blender.

Eller hvis en forælder siger til barn i Trap-museet "tænk hvis du var
en fisk" så får barnet mareridt ved fisk i blender

Sit livs eneste onde drømme fik min søn af Pippi i Langstrømpe og
piraterne, for moderen forbød Ghostbuster-video og der er et vist
behov for mareridt og angst.