Betænkeligt?
Fra : mfn

Dato : 26-12-06 17:26

Er det ikke en smule betænkeligt at verdens fem største våbenleverandører
(Frankrig, England, USA, Kina og Rusland) Samtidigt er de eneste permanente
medlemmer af FN´s sikkersråd???

Fra : Jesper

Dato : 26-12-06 17:57

mfn <jadahva@hotmail.com> wrote:

> Er det ikke en smule betænkeligt at verdens fem største våbenleverandører
> (Frankrig, England, USA, Kina og Rusland) Samtidigt er de eneste permanente
> medlemmer af FN´s sikkersråd???

De 5 største lande er ikke overraskende også dem der er permanente
medlemmer af sikkerhedsrådet og har de stærkeste hærer og derfor et
stort behov for en hjemmeproduktion af våben...som også kan eksporteres,
så tingene hænger sammen.
--
The tree of life is self pruning
THE DARWIN AWARDS

Fra : mfn

Dato : 27-12-06 11:17

> [...]
> medlemmer af sikkerhedsrådet og har de stærkeste hærer og derfor et
> stort behov for en hjemmeproduktion af våben...som også kan eksporteres,

Hvordan definere du "størst"? Jeg kender mange lande som er større end i
hvert fald 3 af de nævnte.

Fra : Jesper

Dato : 27-12-06 12:57

> Hvordan definere du "størst"? Jeg kender mange lande som er større end i
> hvert fald 3 af de nævnte.

Økonomisk, militært, i politisk indflydelse

Fra : Bo Warming

Dato : 26-12-06 19:05

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> våbenleverandører
> (Frankrig, England, USA, Kina og Rusland) Samtidigt er de eneste

Hvis min nabofamilie køber piske og håndjern og dyrker SM-orgier, så
skal jeg ikke blande mig i det.

Hvis overbefolkede ulande ikke evner svangerskabsforebyggelse men
vælger en ulækker landsmineløsning med import fra FN-leder-lande så
DEM OM DET

De har deres kultur og bevæger sig i vors eller i Japans retning hvis
der er attraktive eksempler at lære af i sådanne rige lande.

Eksemplets magt virker. Forbud mod våbensalg er så uigennemtænkte som
forbud mod sprut, glædespiger eller spil.

Lad os få orden i eget land. Ud med muslimerne. Og Naser Khader typer
er ikke mindre farlige end Abu Laban.

Fra : @

Dato : 26-12-06 19:11

On Tue, 26 Dec 2006 17:26:04 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:

>Er det ikke en smule betænkeligt at verdens fem største våbenleverandører
>(Frankrig, England, USA, Kina og Rusland) Samtidigt er de eneste permanente
>medlemmer af FN´s sikkersråd???

ikke det mindste,

det er da netop dem der skal sidde i sikkerhedsrådet og sørge for at
der altid er ufred et eller gerne flere steder,

krig er godt for forretningen

PS. svenskerne er da også godt med, på den ene side sælger de
betragtelige mængder våben

og på den anden side uddeler de Nobell's fredspris

--
Mennesket er et mærkeligt væsen. Det kan ikke læse skriften på muren,
før det står med ryggen mod den

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-12-06 22:57

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> betragtelige mængder våben
>
> og på den anden side uddeler de Nobell's fredspris

Alfred Nobels formue - som idag danner grundlaget for den fond, priserne
betales af - stammer sådan set i sig selv temmelig direkte fra
krigsindustri, da Nobels mange opfindelser udi sprængstoffer ikke blot blev
anvendt til såkaldt "ædle" civile formål, men hurtigt blev ganske populære i
mange landes militær, især hos artillerister: Bedre sprængstoffer gjorde
f.eks. at granater kunne affyres længere og ligeledes kunne deres
sprængladninger således tilmed ødelægge mere og lemlæstede flere, når de
slog ned...Så det turde således være rimeligt antydet at der i allerhøjeste
grad er tale om blodpenge, der idag uddeles, fordi denne efterhånden
svinerige gamle forretningsmand angiveligt pludselig fik moralske skrupler
lige før sin død...

Anders Peter Johnsen

Fra : Poul E Hansen

Dato : 26-12-06 21:54

mfn skrev:
> Er det ikke en smule betænkeligt at verdens fem største våbenleverandører
> (Frankrig, England, USA, Kina og Rusland) Samtidigt er de eneste permanente
> medlemmer af FN´s sikkersråd???

Mistænker du dem for at skabe krig alene for at få solgt våben? Det
lyder ikke sandsynligt.

Fra : mfn

Dato : 27-12-06 11:19

Mistænker du dem for at skabe krig alene for at få solgt våben? Det
lyder ikke sandsynligt.

Ikke desto mindre har netop disse lande stået bag en lang række krige i
tidens løb. Våbenindustri er bare en sidegevinst.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 27-12-06 17:20

mfn skrev:
> Ikke desto mindre har netop disse lande stået bag en lang række krige i
> tidens løb. Våbenindustri er bare en sidegevinst.
Men jeg tror ikke de kalkulerer med det.