klog franskmand
Fra : @

Dato : 25-12-06 13:30

Pascal Bruckner, - klogmand
-----------------------------------
Morgenavisen JyllandsPosten´s korrespondent Jørgen Ullerup har
intervjuet den franske filosof Pascal Bruckner, som er en av
Frankrikes ledende intellektuelle.

Den 58-årige Pascal Bruckner, er bl.a opptatt af fenomener som mot og
pasjon.

I sin siste bok "La tyannie de la pénitence", anklager Pascal
europeerne for å være en flokk masochister som på grunn av dårlig
samvittighet over forfedrenes synder, snur hatet mot seg selv - i
stedet for å stå opp mot fienden; bl.a. de fanatiske islamister.
På tre måneder er boken blitt solgt i 90.000 eksemplarer.

Til Jørgen Ullerup´s intervju sier P.Bruckner bl.a.:
" Det er altid de intolerante som forlanger av oss at vi skal være
tolerante.
Eller folk uten respekt som krever respekt.

Mitt budskap er at folk skal holde opp med at føle seg skyldig.
Vi har ikke noe å bebreide oss selv og vi har ikke skylden for de
forbrytelser som våre forfedre begikk.

Vi skal ikke skamme oss over våre verdier.
Vi skal forstå at våre verdier er gode og at de har hjulpet oss over
de verste totalitære regimer som har eksistert - facismen, kommunismen
og stalinismen.

Våre verdier etterspørres idag av millioner af mennesker utenfor
Europa.
Så vi skal ikke i toleransens navn vike tilbake når vi står overfor
toleransens fiender."

Pascal Bruckner har vært en av de fremste i forsvaret for den franske
filosofilærer Robert Redeker, som på grunn av en kritisk kronikk i
avisen Le Figaro - fra september ble dødsdømt på islamske
internetsider.

Pascal Bruckner advarer om at verden står midt i en ideologisk krig,
som handler om at tilpasse en stor religion som islam til det moderne
sekulære samfunn.

Her er det vigtigt - ifølge P.Bruckner, at man ikke lar seg påvirke av
beskyldninger om islamofobi.
Til dette sier han følgende:

" Ordet islamofobi er en løgn og en konstruksjon.
Det finnes jo ikke tilsvarende ord som kristenfobi eller en buddafobi.
Det finnes derimot rasisme mot arabere, sorte, hvide, jøder, og
pakistanere.
Men å kritisere en religion har intet med rasisme å gjøre.

Religioner er meninger som deles av millioner av mennesker.
Men man har rett til å kritisere dem og diskutere dem.
Det er ikke rasistisk."

Måtte Pascal Bruckner´s treffende resonnement av situasjonen i Europa
få debatten til å utvide seg til det som er nødvendig for Europa`s
fremtid.

Poul Vinther Jensen

Kilde: Morgenavisen JyllandsPosten/ Kultur-weekend.fredag den 22.
december 2006.
Jørgen Ullerup.

Mennesket er et mærkeligt væsen. Det kan ikke læse skriften på muren,
før det står med ryggen mod den
/Adlai E. Stevenson/

Fra : Bo Warming

Dato : 25-12-06 16:17

"@" <1[at]invalid.net> wrote in message

> [...]
> stedet for å stå opp mot fienden; bl.a. de fanatiske islamister.
> På tre måneder er boken blitt solgt i 90.000 eksemplarer.

Franske intellektuelle har i årtier set tingene skarpt - at DEN HVIDE
MANDS SELVHAD skaber muslmifolkevandringen hertil

At en af dem nu har skrevet en bog rykker ikke stort.

Tolerance er kun OK når den handler KUN OM ORD, om ytringsfrihed