Europas fremtid!!
Fra : @

Dato : 22-12-06 21:13

læst i norsk politikgruppe:

Europas fremtid!!
============

I forbindelse med en internasjonal konferanse om sharia i København,
har Morgenavisen Jyllands-Posten´s Kulturweekend brakt et intervju av
Anders Raahauge, med en af deltagerne - professor Bassam Tibi fra
Göttingen i Tyskland.

Bassam Tibi er født 1944 i Damaskus, men forlater etter 44 år Tyskland
for å bo i USA, hvor han har professorat ved Corneel University i
staten New York.
Han er kandidat i sosialvitenskab, filosofi og historie fra Frankfurt
Universitet.

Blant hans nyeste bøker er:

Der neue Totalitarismus "Helliger Krieg" und westliche Sicherhelt.
Der Islam und Deutschland - Muslime in Deutschland.
Islamische Zuwanderung.
Die geschelterte Integration.
Mit dem Kopftuch nach Europa?
Die Türkel auf dem Weg In die Eurpäische Union.

Bassam Tibi arbeider for en euro-islam så reformert at den kan
eksistere friksjonsfritt i de europeiske demokratier.

På et spørsmål fra Anders Raahauge om, "at vi sondrer normalt mellom
islamisme og islam, som er mykere.
Skal vi se euro-islam som ennnå et hakk mykere?

Bassam Tibi

"Euro-islam er en visjon for islam innenfor Europa.
Vi må se i øynene at vi lever i en konfrontasjon som bare blir
sterkere, hvis ikke vi tenker oss om.
Vi har enklaver, parallelsamfunn, ghettoer, eller hva man vil kalle
dem, og de vokser.

I 1950 bodde det 800.000 muslimer i Europa. I dag bor her 20 mio., en
historisk usett vekst på så kort åremål!
I midten af dette århundre vil tallet være over 50 mio.
Når så mange muslimer bor her, vil det oppstå et problem hvis de ikke
integreres, og her ser jeg euro-islam som veien."

I sitt store intervju med B. Tibi kommer A Raahauge langt i
spørsmålene om Islams fremtid i Europa.

Et av dem lyder som følger:

Hvordan er Deres vurdering af maktbalansen mellem demokrater og
fundamentalister i de muslimske miljøer i de europeiske lande?
Er De pessimist?

B.Tibi

"Ja det er jeg.
Både vesten og muslimene er skyldige i konflikten. Jeg har bodd 44 år
i Tyskland, jeg taler tysk uten aksent, jeg har skrevet 26 bøker på
tysk, jeg kjenner ingen annen professor på min alder som har forsket
så meget, jeg har statens høyeste fortjenstemedalje, men jeg
aksepteres ikke som tysker.

Folk betrakter mig som syrer med et tysk pass. Dette fenomen ser jeg
overalt i Europa. Og hvad da med den fattige muslim, når selv en
berømt professor ikke kan oppnå aksept?

Integrationen har tre sider: Den legale, som angår statsborgerskapet,
den økonomiske, som angår arbeide, og endelig den kulturelle
integration - som vel at merke ikke betyder assimilasjon.

Mange muslimer anklager meg for å gå inn for assimilasjon, men det
gjør jeg ikke. Den kulturelle integrasjon angår borgerrettigheter og
plikter. Muslimen skal akseptere vertslandets lover.
Men europeerne skal også la muslimen føle et tilhørsforhold.
Europeerne skal ikke bare gi oss et fysisk hjem, men også et kulturelt
hjem. Ellers får dere problemer den dagen her bor 50 mio. muslimer,
som ikke føler sig som europeere.
Dere skal akseptere oss og vi skal gjennomføre kulturelle og politiske
reformer i våre egne rekkker."

Såvidt Bassam Tibi, som forlader Europa fordi han har erfart at han i
USA blir aksepteret på en helt annen måte.

Man kan stille spørgsmålet: Hvorfor forsøker europeiske politikere og
meningsdannere å påføre Europa et muslimsk samfunn på 50. millioner
mennesker fra en helt annen kulturkreds, med helt andre verdisett?

Det er jo ikke noen naturlov at Europa skal åpne sine grenser på vidt
gap?
Ovenikjøpet til et Europa som er verdens tettest befolkede område!!!

De seneste ti års erfaringer fortæller med all tydelighet at Europa,
og herunder Danmark, er ved å begi seg ut i et morass som ingen vil ha
noen løsning på om ganske få tiår.

Fra Den Danske Forening skal det lyde en oppfordring til våre hjemlige
politikere om å tænke over de konsekvenser den islamske innvandring
skaper og som Bassam Tibi klart og tydelig ser komme i den nærmeste
fremtid.

Poul Vinther Jensen

Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten Kulturweekend/Anders Raahauge
fredag den 1. september 2006.
--
når folk siger deres religion ikke må kritiseres, og
dræber mennesker for at skræmme andre fra at gøre det i fremtiden, SÅ

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-06 23:00

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> har Morgenavisen Jyllands-Posten´s Kulturweekend brakt et intervju av
> Anders Raahauge, med en af deltagerne - professor Bassam Tibi fra

[...]

> Både vesten og muslimene er skyldige i konflikten. >

Ja, vesteuropæernes skyld er, at de har været enormt naive og
godgørende.

TW

Fra : El Trabajador

Dato : 23-12-06 11:54

"The Wren" <The Wren> skrev i

> Ja, vesteuropæernes skyld er, at de har været enormt naive og
> godgørende.

Vi var jo nogle, der var modstandere af muhamedanernes indmarch allerede i
firserne, men vi var godt nok også noget af det "værste afskum" der
fandtes, set fra vore medborgeres side.
--
El Trabajador

Fra : @

Dato : 23-12-06 14:42

On Fri, 22 Dec 2006 23:00:16 +0100, <The Wren> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
>Ja, vesteuropæernes skyld er, at de har været enormt naive og
>godgørende.

narhh godgørende er vist kun de sidste få tiår hvor der er holdt liv
i f.eks. egypterne ved at "forære" dem deres brødkorn

ellers har billedet i mange år været at europæere og amerikanere har
levet højt på billige råstoffer fra mindre udviklede lande, samtidig
med at toldmure har beskyttet europæiske og amerikanske producenter og
arbejdere