Markedsværdien af mit hus højere end Jagtv~
Fra : Bo Warming

Dato : 22-12-06 06:01

Markedsværdien af mit hus højere end Jagtvej 69.

Een eneste gang i Københavns historie er i efterkrigstiden blevet
solgt under vurderingssummen, nemlig Jagtvej 69 - hvor
sælgeren=kommunens overborgmester begrundede at man ikke solgte et
hus men et problem - et hus med en altomfattende lejekontrakt i.
Markedsværdi er fornylig af enige medier blevet vurderet til 25 mio
kr.

Derfor kunne Faderhuset - eller fondet, hvis de havde budt det - købe
for 2,6 mio for et hus få hundrede meter fra mit (begge bygget 1997
men mit med velfungerende central og fjernvarme, og ikke kakkelovn)

Mine lejere har 3 mdrs lejekontraktER på deres
værelser-med-køkken+bad-adgang, og selv hvis de havde
lejligheds-lejekontrakt ville de være lette at opsige, fordi ejer bor
i huset og kan ønske fx. at lade sine børn flytte ind i det udlejede -
jeg er heller ikke forpligtet til at overholde huslejenævnets andre
regler fx om lejestørrelse.

Skolebørn, der passerer mit hus , kalder det "Bo-Ungdomshuset" for
udfra en overfladisk betragtning ser det lige så hærget ud - især ved
at politiske budskaber dekorerer facaden i 1 og 2 sals højde - tynd
plastik der kan fjernes på få minutter (men ikke bliver det ved
ejendomsmæglerbesigtiger-besøg, for det tager længere tid at sætte
kunstværkerne op igen)

Da jeg flyttede ind på matriklen i 1977, var have og facade og
plankeværk præcis så småborgerligt velsoigneret som nabovillaernes.

Da jeg begyndte at udleje øverste del af huset, efter børnene var
fløjet fra reden, indså jeg fordel ved, at jeg har sat mit
fingeraftryk på facaden, for så slipper jeg for, at folk besigtiger
lejligheden og ikke er hippiede nok til at have mig som nabo.

Desuden havde stuelejligheden, hvor mine familier har boet og hvor min
kone og jeg nu bor, og den øvre ejerlejlighed indbrudstyveri årligt,
fordi en have hvor græsset er slået, tyder påm at der bor borgerlige
folk, der har noget at stjæle, men ved at efterligne de BZ-unges
æstetik er jeg lykkelig fri for at få min likørhylde tømt af ubudne
narkoman-gæster af, når jeg er på ferie eller familiebesøg.

Nørrebro er en ormegård med mange sultne narkomaner, der kender
elektronik-hælere og min harddisk er værdifuld og rocker-tilknyttede
alkoholikere.

Mindst een rockertype bor med udsigt til min have og stiller jeg et
pænt gammelt møbel ud, bliver det stjålet næste nat.

Blandt de enorme fordele ved samlet køb af mine ejerlejligheder frem
for Jagtvej 69 er, at jeg bor på en stillevej med lave huse imod syd,
så min have har sol fra kl 9 og til solen går ned hele sommeren Ingen
huse skygger på min have , hvilket gælder alle andre haver i den tæt
og højt bebyggede bydel

Jagtvej er bydelens mest traffikerede gade og meget larmende netop ved
runddelen, hvor der bremses og accellereres. Den hører man kun en
meget stille sommeraften, hvor også Frederiksbergbanens S-tog svagt
kan høres.

Ulemper er, at der er 4 etager hos dem, men kun 3½ hos mig, og det
vandrette tagareal til terassebrug samt haveareal har dobbelt areal af
mit.

Den nederste af mine lejligheder er på papiret ejet af
Sædhjælpsfondet. På Den Danske Banks ønske har jeg ladet en advokat
opdatere fundats og generalforsamlings-erklæring, så det er juridisk
entydigt, at denne forening ikke er en juridisk person - hvilket er
myndighedernes kendelse ,

Jeg er ejeren, uanset tingslysningsformaliteten.