Password
Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-06-01 13:05

Jeg skal have lavet det sådan at jeg kan ændre et UNIX password fra et
PHP script.
Sagen er den at brugeren ikke kan logge ind på UNIX systemet, men kun
tjekke sin webmail som ligger på UNIX systemet.
Password ligger gemt i shadow filen, men hvilken kryptering er de
krypteret med?
Hvordan gør jeg det sikrest?

En anden ting er at når man bruger IMAP funktionen imap_open() så bliver
password sendt i klar tilstand.
Er der ikke en måde hvorpå man kan sikre dette noget bedre?

/Martin Skou

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-06-01 13:36

Martin Skou Andersen skrev:

> [...]
> Sagen er den at brugeren ikke kan logge ind på UNIX systemet, men kun
> tjekke sin webmail som ligger på UNIX systemet.

Hvis du kun ønsker at kunne ændre hans adgangskode til IMAP/POP, så
burde du måske overveje helt at adskille postkontoer fra systemets
brugerkontoer. F.eks. kunne du have brugerne i en SQL-database.

Helt generelt vil jeg sige, at tiden er løbet fra at bruge systemets
brugerkontoer som IMAP/POP-kontoer, for i langt de fleste tilfælde
svarer en bruger på systemet *ikke* til en IMAP/POP-bruger.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-06-01 13:43

> [...]
> brugerkontoer som IMAP/POP-kontoer, for i langt de fleste tilfælde
> svarer en bruger på systemet *ikke* til en IMAP/POP-bruger.

Okay...
Hvordan får jeg så adskilt postkontoerne fra systemets brugerkontoer?
Jeg kører RedHat 7.0...
Emnet er måske lidt uden for gruppen, men håber det går...

/Martin Skou

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-06-01 15:02

Martin Skou Andersen skrev:

> Hvordan får jeg så adskilt postkontoerne fra systemets brugerkontoer?

Du skal bruge noget Qmail eller Postfix. Personligt foretrækker jeg
Postfix, men jeg har dog indtryk af, at det er lettere at lave sådan
noget SQL-noget med Qmail.

Jeg har ikke selv prøvet det med SQL og brugerkontoer, men prøv at søge
på Qmail i freshmeat.net, så finder du nok et eller andet.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-06-01 15:07

> [...]
>
> Jeg har ikke selv prøvet det med SQL og brugerkontoer, men prøv at søge
> på Qmail i freshmeat.net, så finder du nok et eller andet.

Jeg har også postfix på systemet...
Men det er inde i postfix jeg skal konfigurere det?
Skal jeg så sætte postfix til at bruge SQL databasen til at lagre bruger
info, og emails?

/Martin Skou

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-06-01 15:10

Martin Skou Andersen skrev:

> Jeg har også postfix på systemet...
> Men det er inde i postfix jeg skal konfigurere det?
> Skal jeg så sætte postfix til at bruge SQL databasen til at lagre
> bruger info, og emails?

Ja - og derudover skal du naturligvis også få din IMAP- eller
POP-server til at spille sammen med SQL-tabellerne. Det er ikke nogen
let opgave (den tager i hvert fald tid), men det kan godt lade sig
gøre. Prøv at spørge i news:dk.edb.system.unix.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/