Danskernes stigende arbejdstid
Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-06 11:54

I dagens Berlingske Tidende kan man på:

<http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=836998/>

bl.a. læse følgende:

=
37-timers ugen er død - vi knokler løs

Af Jens Nüchel
Der er skruet betydeligt op for arbejdstiden de senere år. Mange
arbejder 40 timer om ugen eller en måned ekstra om året.

Store grupper af lønmodtagere har de senere år øget deres arbejdstid med
så høj fart, at det svarer til fire ugers ekstra arbejde - om året.

Arbejdstiden er steget inden for stort set alle områder som følge af
overarbejde, men særlig stærkt er det gået i byggefagene og inden for
transport og industri, hvor arbejdstiden er øget med tre timer om ugen
eller fire uger om året. Alle lønmodtagere under et arbejder i
gennemsnit to uger ekstra om året - og så er end ikke det ulønnede
overarbejde regnet med.

Det er sket på trods af, at der løbende siden 1998 er indført fem nye
ferie- og fridage om året. Det viser en ny analyse fra
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, og de økonomiske vismænd bekræfter
udviklingen.
Økonom i AE-rådet, Frederik I. Pedersen, siger, at den stigende
arbejdstid viser, at Danmark har et ekstremt fleksibelt arbejdsmarked,
som er med til at sikre den gode udvikling i dansk økonomi, hvor
ledigheden kan falde, uden at lønnen løber løbsk.
=

Jeg ser på den baggrund /slet/ intet behov for yderligere
foranstaltninger, som foreslået er Thorkild Poulsen, for at øge
arbejdsudbuddet.

Snarere er der grund til bekymring - det kan jo ikke være meningen at
folk bliver for tidligt slidt ned, at de udvikler stress, eller at ikke
har tid til familie og venner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : CZDGN

Dato : 13-12-06 18:13

On Wed, 13 Dec 2006 11:54:16 +0100, Per Rønne wrote:

> Snarere er der grund til bekymring - det kan jo ikke være meningen at
> folk bliver for tidligt slidt ned, at de udvikler stress, eller at ikke
> har tid til familie og venner.

Man bestemmer vel selv om man har tid til overarbejde. Hvis ikke, så er det
på tide med et nyt job.

--
CZGDN

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-06 20:27

CZDGN <no@no.nu> wrote:

> Man bestemmer vel selv om man har tid til overarbejde. Hvis ikke, så er det
> på tide med et nyt job.

Det bliver til et offentligt anliggende i det omfang man for produceret
ekstra førtidspensionister - der tildeles grundet stress og fysisk
nedslidning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-12-06 20:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det bliver til et offentligt anliggende i det omfang man for produceret
> ekstra førtidspensionister - der tildeles grundet stress og fysisk
> nedslidning.

Kun fordi socialakrobater som dig /insistere/ på også at gøre folks
alderdom og pensionspenge til et offentligt andele.

Det velfærd du tilbeder er en slange der bider sig selv i halen. Der er
simpelthen aldrig nok, og hvert indgreb du foretager vil kræve flere
indgreb i markedet og individers frihed.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk, http://macplanet.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-06 22:56

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Kun fordi socialakrobater som dig /insistere/ på også at gøre folks
> alderdom og pensionspenge til et offentligt andele.

Nu talte jeg om førtidspension - men som libertarianer mener du
naturligvis at optjener folk ikke til FØRTIDSpension kan de ikke
forvente at få en klejne fra staten, hvis ulykken er ude ..

> Det velfærd du tilbeder er en slange der bider sig selv i halen. Der er
> simpelthen aldrig nok, og hvert indgreb du foretager vil kræve flere
> indgreb i markedet og individers frihed.

Jeg er faktisk temmelig påholden, og kunne da heller ikke give
oppositionen ret i børnehaveaktionerne for et par måneder siden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-12-06 23:29

> [...]

> naturligvis at optjener folk ikke til FØRTIDSpension kan de ikke forvente
> at få en klejne fra staten, hvis ulykken er ude ..

Korrekt, det bør lades op til folks egen ansvarsfornemmelse at forsikre
sig imod uheld og ulykker.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-12-06 20:54

> [...]

> Jeg ser på den baggrund /slet/ intet behov for yderligere
> foranstaltninger, som foreslået er Thorkild Poulsen, for at øge

Ikke? Artikelen nævner 40 t/uge som max. her i DK.

I USA arbejder en del 60-timers uger.

Det er 50% mere produktivitet, dvs 50% mere værditilvækst.

Fra : Kasper Madsen

Dato : 13-12-06 22:52

> Ikke? Artikelen nævner 40 t/uge som max. her i DK.
>
> I USA arbejder en del 60-timers uger.

Ligesom nogle danskere arbejder 60-timers uger...

> Det er 50% mere produktivitet, dvs 50% mere værditilvækst.

Ikke på langt sigt, hvis de (eller en del af dem) bliver nedslidt
tidligere...

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-12-06 23:29

Kasper Madsen <desmersnaps@hotmail.com> wrote:

> Ligesom nogle danskere arbejder 60-timers uger...

Pointen her er at med mere end lavtlønnede stillinger er skatten her til
lands et kraftigt disincitament til at tage så meget arbejde, fordi man
simpelthen får for lidt udbetalt for at knoke røven ud af bukserne.

> Ikke på langt sigt, hvis de (eller en del af dem) bliver nedslidt
> tidligere...

Nej, men på kort og mellemlangt sigt. Og nu er dem med en 60-times
arbejdsuge altså ikek de eneste der nedslides. Jfr.
renovationsarbejdere, som har en almindelig arbejdstid, men som oftest
er nedslidte efter 10-15 år i branchen.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-06 23:10

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Ikke? Artikelen nævner 40 t/uge som max. her i DK.
>
> I USA arbejder en del 60-timers uger.

Jeg kan fortælle dig at der også er rigtigt mange der arbejde 60 timer
om ugen her i landet. Det drejer sig typisk om akademikere i ledende
stillinger, eller 'på vej op'.

De får imidlertid ikke overarbejdsbetaling for det, og vil derfor ikke
dukke frem i den statistik, de gør det bare.

> Det er 50% mere produktivitet, dvs 50% mere værditilvækst.

Måske, men alligevel er det et hundeliv.

Typisk har sådanne folk dog også en hjemmegående kone. Arbejder begge
ægtefæller har de dog hypigt ansat tyende. Som kendt i Clinton-familien.

PS. Hvor lang tror du arbejdsdagen er for en minister?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-12-06 23:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg kan fortælle dig at der også er rigtigt mange der arbejde 60 timer
> om ugen her i landet.

Skal jeg tage dette på dit ord (som sædvanligt) eller har du nogen hårde
tal at bakke den påstand op med?

>Det drejer sig typisk om akademikere i ledende
> stillinger, eller 'på vej op'.

Jeg vill nu mest sige folk indenfor IT-branchen, specielt før .com
boblen brast.

> De får imidlertid ikke overarbejdsbetaling for det, og vil derfor ikke
> dukke frem i den statistik, de gør det bare.

> Måske, men alligevel er det et hundeliv.

Lad du det dem selv om at bestemme det, Per.

> Typisk har sådanne folk dog også en hjemmegående kone. Arbejder begge
> ægtefæller har de dog hypigt ansat tyende. Som kendt i Clinton-familien.

Og?

> PS. Hvor lang tror du arbejdsdagen er for en minister?

Kommer an på om det er statsminsiteren eller kirkeministeren, men så har
de også en kodylt lang sommerferie... :P

Fra : TL

Dato : 14-12-06 05:42

On Wed, 13 Dec 2006 23:10:26 +0100, in dk.politik per@RQNNE.invalid
(Per Rønne) wrote:

> [...]
>
>De får imidlertid ikke overarbejdsbetaling for det, og vil derfor ikke
>dukke frem i den statistik, de gør det bare.

Mon ikke de fleste 60-timers folk i USA også gør det uden
overtidsbetaling?

>Måske, men alligevel er det et hundeliv.
>
>Typisk har sådanne folk dog også en hjemmegående kone.

Hvad bygger du dette "typisk" på? Det svarer aldeles ikke til min
erfaring.

>Arbejder begge
>ægtefæller har de dog hypigt ansat tyende. Som kendt i Clinton-familien.

Ja, Clinton-familien er jo et typisk eksempel på en gennemsnitlig
amerikansk familie.

>PS. Hvor lang tror du arbejdsdagen er for en minister?

Hvad har det med spørgsmålet at gøre?

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 06:31

TL <tl_dp@adelphia.net> wrote:

> Hvad bygger du dette "typisk" på? Det svarer aldeles ikke til min
> erfaring.

Fra USA?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 14-12-06 10:55

"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> Ikke? Artikelen nævner 40 t/uge som max. her i DK.
>
> I USA arbejder en del 60-timers uger.
>
> Det er 50% mere produktivitet, dvs 50% mere værditilvækst.

Det kan man jo så diskutere; da jeg arbejdede i England var vi f.ex. Fire mand
til at løse en opgave som Amerikanerne brugte Sytten til!!

Amerikanerne - i det her tilfælde - brugte langt det meste af tiden på at
diskutere faggrænser og udforme "work permits" og "work procedures" som andre så
kontrollerede for at dække røv opadtil. Masser af hjul men meget lidt fremdrift!

Når man ser de her hollywood film med de effektive, dynamiske mennesker, der
træffer hurtige beslutninger - og naturligvis aldrig får nogen opbakning af
deres organisation så de arbejder af ren idealisme - så er det noget
Amerikanerne drømmer om at ville være. Men det findes ikke i virkeligheden; USA
er noget nær det mest bureaukratiske land i verden.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 14-12-06 21:19

Frithiof Andreas Jensen
<frithiof.jensen@die_spammer_die.frithiof.jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> "Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> Det kan man jo så diskutere; da jeg arbejdede i England var vi f.ex. Fire mand
> til at løse en opgave som Amerikanerne brugte Sytten til!!

Af nysgerrighed, hvilken opgave var det?

Fra : TL

Dato : 15-12-06 09:12

Per Rønne wrote:

> Fra USA?