Faktum: Rigtig mange gider ikke arbejde
Fra : Mark Jensen

Dato : 10-12-06 10:52

Endnu en gang et eksempel på vores samfund lalleglade tolerance
overfor dem der intet bidrager med til fællesskabet, og kun nasser på
andres arbejde.

Økonomer mener at jobformidlingen til arbejdsløse er slået fejl efter
en sag fra Nordsjælland, hvor 110 ledige blev tilbudt job som postbud
uden en eneste sagde ja tak.

De 110 arbejdsløses nej til jobbet blev med blandt andet manglende
evne til at cykle og ferie, skriver Jyllands-Posten.

Ni af de 110 fik karantæne eller blev trukket i dagpengene.

Stadig 200.000 på dagpenge og kontanthjælp
Arbejdsdirektoratet har gennemgået alle de sager, som er blevet
indberettet til a-kasserne og har konkluderet, at der ikke er begået
nogen fejl af a-kasserne.

Det får to økonomer til at sige, at det danske system med at formidle
ledige til arbejdsmarkedet har spillet fallit.

For der er stadig omkring 200.000 ledige på dagpenge og kontanthjælp i
Danmark. Og mens tusindvis af danske indvandrere ledige i
hovedstadsområdet og i Nordsjælland, endte Post Danmark med at
importere svensk arbejdskraft - heriblandt indvandrere til Sverige.

Ønsker nye metoder
Medlem af Velfærdskommissionen, professor Nina Smith, siger til
Jyllands-Posten:

- Når 110 ledige bliver til nul ansatte, har systemet spillet fallit.
Vi må finde metoder, så alle, der overhovedet kan arbejde, kommer ud
på arbejdsmarkedet.

Hun foreslår at politikerne strammer reglerne - for eksempel ved at
nedsætte dagpengeperioden fra fire til to et halvt år.

Kræver opstramning
Også den økonomiske vismand professor Michael Rosholm er chokeret over
de 110 nej til at blive post.

- Nogle af begrundelserne for ikke at være til rådighed for jobbet som
postbud er himmelråbende.

Vismanden mener, at der bør strammes op på opfølgningen over for de
ledige, og at det i sidste ende bør overvejes, om der skal ændres på
dagpengeperioden eller dagpengesatsen.

Fra : Joakim

Dato : 10-12-06 11:41

"Mark Jensen" <none@available.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vismanden mener, at der bør strammes op på opfølgningen over for de
> ledige, og at det i sidste ende bør overvejes, om der skal ændres på

Umiddelbart synes jeg at kunne spore to faktuelle fejl i artiklen.

Det seneste sæsonkorrigerede ledighedstal er opgjort til 113.600
personer (dst), ikke 200.000, som anført i artiklen, og
dagpengeperioden er mig bekendt reduceret til 3 år fra tidligere 4 år.

Når artiklen bærer præg af så simple faktuelle fejl, forekommer
fremstillingen om at de ledige blot ikke gider arbejde hos Post
Danmark ikke specielt troværdig.

Sandheden er nok mere kompliceret end som så, hvilket tydeligvis ikke
er artiklens ærinde at redegøre for.

Fra : Jesper

Dato : 10-12-06 12:11

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> [...]
> personer (dst), ikke 200.000, som anført i artiklen, og
> dagpengeperioden er mig bekendt reduceret til 3 år fra tidligere 4 år.

Og til de 113.600 skal lægges et antal i aktivering, da de ikke
medregnes i statistikken, men lad det nu ligge...

Dagpengeperioden er stadig 4 år, omend der har været snak om at nedsætte
den til 2,5 år.

> [...]
> Danmark ikke specielt troværdig.
>
> Sandheden er nok mere kompliceret end som så, hvilket tydeligvis ikke

Sandheden er, at vi nu er kommet så langt ned i ledighed, at dem der er
tilbage, er dem der har gået og puttet sig og som helst er fri for at
bestille noget. Jobbet som postbud skal man ikke ligefrem være
atomvidenskabsmand for at bestride! Så nu kan AF og kommunerne godt
komme i gang med at svinge pisken over rygstykkerne på de arbejdssky
elementer.
--
Hans far viste ham engang en arbejder, siden da
har han lavet film om arbejdere.

Fra : Joakim

Dato : 10-12-06 13:47

> Og til de 113.600 skal lægges et antal i aktivering, da de ikke
> medregnes i statistikken, men lad det nu ligge...

I følge LO udgjorde antallet af aktiverede personer 20.000 i juli
2006. Stadig et pænt stykke op til de 200.000 ledige.

> Dagpengeperioden er stadig 4 år, omend der har været snak om at
> nedsætte
> den til 2,5 år.

Nuvel, jeg må korrigere mig selv i så fald.

Mente ellers at have hørt, at regeringen ville reducere
dagpengeperioden indtil tre år.

> [...]
> at
> bestille noget. Jobbet som postbud skal man ikke ligefrem være

Nej, men en god fysisk kondition til at kunne løbe op og ned ad
trapper inden for det afsatte tidsrum er påkrævet. Det er derfor du
ser så mange yngre postbude i gadebilledet. Og står valget ml. at
ansætte yngre svenskere eller ældre danskere ved jeg godt hvem Post
Danmark foretrækker.

Fra : Sten Schou

Dato : 10-12-06 14:25

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ser så mange yngre postbude i gadebilledet. Og står valget ml. at
> ansætte yngre svenskere eller ældre danskere ved jeg godt hvem Post

Du ved måske hvilken alder de forespurgte har?...derudover sidder postkasser
i dag nede ved indgangen, således at man ikke skal løbe op ad trapper. Men
man skal stadig cykle, det skulle også være godt for helbredet.

Hilsen Sten

Fra : Joakim

Dato : 10-12-06 17:51

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Du ved måske hvilken alder de forespurgte har?

Næ, men jeg ved at ungdomsarbejdsløsheden er noget nær
ikke-eksisterende.

....derudover sidder postkasser
> i dag nede ved indgangen, således at man ikke skal løbe op ad
> trapper.

Måske derude hvor køerne græsser, men ikke i Kbh og omegn.

Men
> man skal stadig cykle, det skulle også være godt for helbredet.

Ikke hvis man er på epo.

Fra : Sten Schou

Dato : 11-12-06 13:36

> Næ, men jeg ved at ungdomsarbejdsløsheden er noget nær
> ikke-eksisterende.

Man er vel ikke gammel, blot fordi man har rundet de 25?

> Måske derude hvor køerne græsser, men ikke i Kbh og omegn.

Det troede jeg da var et krav, at de skulle. Min søn bor i Århus, og der
sidder alle postkasserne nede ved indgangen til opgangen.
Derude hvor køerne græsser har folk for længst fået besked på at sætte en
postkasse op ude ved vejen/indkørslen.

> Ikke hvis man er på epo.

Det er kun i Post Danmark Rundt, at de er det.....

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-06 14:21

Sten Schou <rabin@planetwave.net> wrote:

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man er vel ikke gammel, blot fordi man har rundet de 25?

Næh, men så begynder man at ane ungdommens afslutning, og voksenalderens
pligter ...

> Det troede jeg da var et krav, at de skulle. Min søn bor i Århus, og der
> sidder alle postkasserne nede ved indgangen til opgangen.

Udlejningsopgange bygget efter en bestemt dato /skal/ have postkasserne
nede ved indgangen. Eksisterende ejendomme har hele tiden været udtaget.

Så i København finder man opgange til 5. sal, hvor der kun er én
lejlighed per etage ... med stejle trapper.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 19:06

> [...]

> i dag nede ved indgangen, således at man ikke skal løbe op ad trapper.

Ikke hos os ...

> Men man skal stadig cykle, det skulle også være godt for helbredet.

Forudsat at man kan cykle; en del af begrundelserne for at de anviste
sagde nej var, at de ikke kunne cykle.

Når det er sagt har vi tidligere set:

1. Ganske mange af dem der gerne vil have jobbet, får det ikke. Bl.a.
fordi de ikke har den fornødne kondition. Personligt har jeg i øvrigt på
et tidspunkt fået nej til at blive lørdagspostbud ...

2. Historier gengivet i pressen, af denne tilsnit, viser hyppigt ved
nærmere undersøgelser, at være vildt overdrevne. En nylig dramatisk
historie i TV-Avisen om et firma der manglede edb-folk viste sig, da jeg
ringede til firmaet, ikke på nogen måde at holde sand. Edb-folk kunne de
sagtens få, og indslaget havde medført at de havde fået bunkevis af
ansøgninger. Det de manglede var marketingfolk, altså cand.merc.er og
HDere i afsætningsøkonomi.

Men i historien angives at der er folk der angiver 'ferie' som
begrundelse for ikke at have søgt. Ferie skal være anmeldt til AF;
hvorfor anviser AF så arbejde til folk der har ferie? Den tyder ikke på
særlig store kompetencer her. Folk på ferie i Tyrkiet kan som bekendt
ikke søge.

Og uden evne til at cykle? Der er næppe mange danskere, der ikke kan
cykle. Anviser man også folk der har fysiske handicaps til fysisk
krævende jobs? Når det er sagt, så er der vitterlig mange der ikke kan
cykle, når vi taler om indvandrergruppen. Cykling anses nemlig i mange
lande som en temmelig 'barnlig' aktivitet, og jeg har da hørt fra
amerikanere her i København, at de undrer sig over antallet af
cyklister. Der er lige så mange på cykel som der i USA er på
rulleskøjter! I USA er det lidt barnligt at cykle, mens det er praktisk
at rulle - og i de fleste af de lande indvandrerne kommer fra, kan de
færreste cykle. Hvor mange af de anviste var ældre indvandrere, bosat i
de få ghettoer i Nordsjælland?

Andre lovlige grunde til ikke at søge: Man kan lige have fået et job. Vi
taler om Nordsjælland med mange højtuddannede og kun ganske få
arbejdsløse - og de fleste af dem er hurtigt igang igen.

Og til historien må jeg sige at reglerne må være fulgt, og at kun 9 ud
af de 110 er idømt karantæne. Jeg ville derfor gerne have opgjort
begrundelserne for hvorfor de andre ikke havde søgt:

1. Hvor mange var på ferie, og var derfor afskåret fra at søge [ser ikke
posten].

2. Hvor mange havde fået et nyt job, som de kort efter skulle starte på.

3. Hvor mange kunne ikke cykle [og blev det kontrolleret]?

I øvrigt kan jeg konstatere at JP giver en lidt anden forklaring:

<http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4127866/>

=
Selv om der stadig er omkring 200.000 ledige på dagpenge og kontanthjælp
i Danmark, kan postvæsenet ikke få ledige til at tage job som postbud.

Begrundelserne for at sige nej rækker lige fra, at den ledige ikke kunne
cykle til, at den ledige skulle på ferie.

Derfor har Post Danmark i Nordsjælland ansat de første 40 svenskere som
postbude, heriblandt personer, som er indvandrere i Sverige.

Det sker samtidig med, at der går tusindvis af danske indvandrere ledige
i hovedstadsområdet og i Nordsjælland.

Importen af den svenske arbejdskraft kommer blandt andet på baggrund af
fejlslagne bestræbelser for at skaffe arbejdskraft i sommer i
Frederiksborg.

Her skrev Arbejdsformidlingen ud til 110 ledige med besked om, at de
skulle søge job som postbud hos Post Danmark.

Men ikke én eneste af de 110 ledige dagpengemodtagere ville tage
arbejdet.

En gennemgang af sagen viser, at begrundelserne for at sige nej rækker
lige fra, at den ledige ikke kunne cykle til, at den ledige hævdede at
have sendt en ansøgning, som Post Danmark ikke havde modtaget og til, at
den ledige skulle på ferie.

9 af de 110 fik karantæne eller blev trukket i dagpengene.
Arbejdsdirektoratet har gennemgået alle de sager, som er blevet
indberettet til a-kasserne og har konkluderet, at der ikke er begået
nogen fejl af a-kasserne.
=

Her tales kun om 'indvandrere', men det nævnes ikke i hvilket omfang de
anviste er indvandrere.

Her tales om at 'den ledige skulle på ferie', hvilket ikke burde være en
gyldig grund til ikke at ansøge [men ferien bør naturligvis angives i
ansøgningen].

Her tales om at der er sendt en ansøgning, som Post Danmark dog ikke
havde modtaget. I disse tilfælde er der vitterligt intet at stille op,
da man ikke kan forlange at ansøgninger sendes anbefalet, og da der
vitterlig er breve som forsvinder i posten - men en hel bunke?

Her tales om at der ikke kunne cykles, og er der tale om indvandrere
[ikke 2. generations indvandrere] kan de næppe det.

Historien har i øvrigt ikke været nævnt i hverken Nyhederne eller
TV-Avisen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 10-12-06 20:02

> [...]
> nogen fejl af a-kasserne.
> =
>
> Her tales kun om 'indvandrere', men det nævnes ikke i hvilket omfang de

Det er i min bog komplet ligegyldigt om det er en indvandre eller dansker,
der vil "altid" være flest indvandrer der siger nej, fordi der vil være
flest indvandrer der bliver anvist (der er nemlig flest indvandrere som er
arbejdsløs og har ingen/ringe uddannelse), men det er grundlæggende set
komplet ligegyldigt i denne sammenhæng om man stammer fra Marokko, Lyngby
eller Mars.
mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 20:36

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> arbejdsløs og har ingen/ringe uddannelse), men det er grundlæggende set
> komplet ligegyldigt i denne sammenhæng om man stammer fra Marokko, Lyngby

Ikke hvis det går på vurderinger om hvorvidt de kan cykle - en
nødvendighed ved postarbejdet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 10-12-06 20:47

> Ikke hvis det går på vurderinger om hvorvidt de kan cykle - en
> nødvendighed ved postarbejdet ...

Rent ud sagt så må de sgu bare lære det, at kræve man kan betjene en cykel
er mildst talt ikke er stort krav, hvad bliver så det næste? At man ikke kan
være postbud fordi man er bange for hunde? At man ikke kan have natarbejde,
fordi man er bange for at tage bussen? At man ikke kan være slagter, fordi
man er bange for knive? Der findes en undskyldning for at undgå ethvert job,
men ikke alle undskyldninger er brugbare.
mvh
kim

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 21:06

> [...]

> man er bange for knive? Der findes en undskyldning for at undgå ethvert job,
> men ikke alle undskyldninger er brugbare.

Har du prøvet at lære at cykle 'som voksen'?

Jeg har ikke - vi cyklede alle i skole fra 1. dag i 1. klasse. Med
forældrene i bil bag ved.

Du har sikkert heller ikke prøvet det - men når de er anvist jobbet
burde de også have ansøgt. Det sikre afslag havde så underbygget at de
stod til rådighed ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 11-12-06 16:59

Lyngby

> Ikke hvis det går på vurderinger om hvorvidt de kan cykle - en
> [...]

Se nu synes jeg det er på tide, at nogen gør opmærksom på, hvad der skete,
da denne "sag" kørte i sin tid.
Der blev jo undersøgt.
Og skrevet om det i dele af pressen.
Fakta var jo, at postvæsenet fik ansøgninger, men ikke ansatte nogen.
Ligesom det viste sig, at den påståede løn på omkring 20000 pr måned, var
løgn.

Man forsøgte sig med nogle stakkels polakker som man, under falske
forudsætninger lokkede herop.

Dette var vel den egentlige baggrund for hele postvæsenets ageren?

Ovenstående har været omtalt både i aviser og på TV.

Men dette glemmes meget bekvemt, blot en snotdum påstået "økonomisk
vismand", sikkert for god betaling, hiver krikken ud af stalden igen.

Er det på grund af juletravlhed, du overser - glemmer - dette Per?

MVH
Egon

Fra : Kim2000

Dato : 11-12-06 17:32

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vismand", sikkert for god betaling, hiver krikken ud af stalden igen.
>
> Er det på grund af juletravlhed, du overser - glemmer - dette Per?

Det var fordi det var gratisaviser der forsøgte at få bude og dermed ikke
har noget at gøre med den aktuelle sag at gøre.
mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-06 18:17

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Det var fordi det var gratisaviser der forsøgte at få bude og dermed ikke
> har noget at gøre med den aktuelle sag at gøre.

Exactly - og polakkerne er allede rejst hjem igen [det for /for/ hårdt
og /for/ luset betalt selv for en polak]. Nu venter vi så blot på at
gratisaviserne lukker igen. Mon ikke rækkefølgen bliver Nyhedsavisen,
Dato og 24 timer?

De kan da ikke løbe rundt når måske 5% af befolkninen overhovedet får
dem ind af døren, hvoraf vel kun ganske få gider læse dem. Hvem gider
annoncere i aviser, ingen læser?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 10-12-06 21:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> fordi de ikke har den fornødne kondition. Personligt har jeg i øvrigt på
> et tidspunkt fået nej til at blive lørdagspostbud ...

Måske skulle kommunen så sende de pågældende på et fysisk
træningskursus? Hvis ikke de pågældende er invalider, så er kondition
noget man kan opbygge og noget kommunen med GRL i ryggen kan sætte de
arbejdsløse til.

> [...]
> hvorfor anviser AF så arbejde til folk der har ferie? Den tyder ikke på
> særlig store kompetencer her. Folk på ferie i Tyrkiet kan som bekendt

En ledig har ret til 3 anvisningsfri uger om året og i den periode er de
pågældende ikke til rådighed for AF og vil derfor ikke blive anvist
arbejde i den periode.

> [...]
> at rulle - og i de fleste af de lande indvandrerne kommer fra, kan de
> færreste cykle. Hvor mange af de anviste var ældre indvandrere, bosat i

Så sender man de pågældende på cyklistkursus.

> [...]
> begrundelserne for hvorfor de andre ikke havde søgt:
>
> 1. Hvor mange var på ferie, og var derfor afskåret fra at søge [ser ikke

Ingen, jvf det ovenførte.

> 2. Hvor mange havde fået et nyt job, som de kort efter skulle starte på.

Enten står du til rådighed eller også står du til rådighed ikke for
arbejdsmarkedet. Hvis du får et brev med posten fra AF, så skal du kunne
stille kl 7:00 dagen efter, ellers er du ikke til rådlighed.

> 3. Hvor mange kunne ikke cykle [og blev det kontrolleret]?

Se ovenførte.

> [...]
> [ikke 2. generations indvandrere] kan de næppe det.
>
> Historien har i øvrigt ikke været nævnt i hverken Nyhederne eller

De arbejdssky har 110 gode undskyldninger for ikke at kunne give møde.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 21:33

> [...]
> træningskursus? Hvis ikke de pågældende er invalider, så er kondition
> noget man kan opbygge og noget kommunen med GRL i ryggen kan sætte de

Hvad har kommunen dog med dette at gøre? Vi taler vel om
dagpengemodtagere her.

Og så vel en arbejdsgiver også se på en ansøgers alder, snarere end at
forsøge at 'måle' konditionen.

> En ledig har ret til 3 anvisningsfri uger om året og i den periode er de
> pågældende ikke til rådighed for AF og vil derfor ikke blive anvist
> arbejde i den periode.

Fuldtændigt forkert. En dagpengemodtager har ret til fem ugers ferie, i
første omfang med optjente feriepenge, derudover med /feriedagpenge/.

<http://www.ma-kasse.dk/d29c141a-cba0-4c0b-b5dd-e92cbedceeb8.W5Doc>

Reglerne for kontanthjælpsmodtagere er naturligvis anderledes; er det
ikke en måneds 'frihed' de har, som de endda må bruge til en cykelferie
i Skåne ?

> Så sender man de pågældende på cyklistkursus.

Det skal der vist lovhjemmel til for.

> Ingen, jvf det ovenførte.

Det fremgår faktisk intetsteds.

> Enten står du til rådighed eller også står du til rådighed ikke for
> arbejdsmarkedet. Hvis du får et brev med posten fra AF, så skal du kunne
> stille kl 7:00 dagen efter, ellers er du ikke til rådlighed.

Sådan er reglerne ikke. Man har ikke engang pligt til at møde til en
indkaldt samtale i A-kasse eller på AF, hvis man eksempelvis skal på
arbejdet. Ja, mange ledige har faktisk deltidsarbejde - underviser fx i
løse timerester på forskellige skoler, med lange transporttider til
følge. Blandt ikke-fastansatte gymnasielærere ser man eksempler på folk
med to løse vikariater. Boende på Bellahøj i København, et job i Odense
og et i Næstved ...

> Se ovenførte.

Kontrolleret?

> De arbejdssky har 110 gode undskyldninger for ikke at kunne give møde.

Jeg ved ikke om der var 110 arbejdssky, da der kunne være gode grunde
til at de ikke søgte. Faktisk kunne enkelte af dem have fået et job -
men det antal /lugter/, for at sige det mildt. Men kun 9 fik altså
karantæne - jeg ville gerne kende grundene til hvorfor kun det antal.

Og vi kender altså kun sagen fra JP.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 11-12-06 16:53

> Historien har i øvrigt ikke været nævnt i hverken Nyhederne eller
> TV-Avisen.
> --
> Per Erik Rønne

Der er jo, desværre, en ting, man skal lægge mærke til.
Og godt mærke.

Hvor har disse evindeligt gentagne myter sine udspring fra?

I praktisk taget alle tilfælde er det DI eller een eller anden påstået
"økonomisk expert", der fremkommer med "sagen".
For ikke, i vore dage, at tale om Cepos.

Ligeledes er det interessant at mærke sig, hvilke medier, der fører med
antallet af disse myter.

MVH
Egon

Fra : gb

Dato : 10-12-06 20:41

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> wrote in

> Du ved måske hvilken alder de forespurgte har?...derudover sidder
> postkasser i dag nede ved indgangen, således at man ikke skal løbe
> op ad trapper.

Det gør de ikke i den ejendom, jeg bor i.

--
GB

Fra : Mark Jensen

Dato : 10-12-06 12:15

On Sun, 10 Dec 2006 11:40:47 +0100, "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com>
wrote:

>Sandheden er nok mere kompliceret end som så, hvilket tydeligvis ikke
>er artiklens ærinde at redegøre for.

Imponerende så langt man vil gå for at underkende at vi har et klart
problem på det her område. Det er jo ikke første gang det er påvist,
mildest talt

Fra : @

Dato : 10-12-06 13:23

On Sun, 10 Dec 2006 11:15:10 GMT, none@available.dk (Mark Jensen)
wrote:

>Imponerende så langt man vil gå for at underkende at vi har et klart
>problem på det her område. Det er jo ikke første gang det er påvist,
>mildest talt

hørte lige i 13hundrede radioavisen at et forsøg på at få chauffører
rekrutteret blandt 2.generations "nydanskere" til lastbiler blev en
100% fiasko, der var ingen der kunne leve op til de krav vognmændene
stillede

jeg er da også selv helst fri for at passe et job, men jeg vil jo
gerne have de goder(materielle) som lønnen kan give

plus at min opdragelese simpelthen forbyder mig at ligge andre til
byrde så længe jeg kan forsørge mig selv

gad vide om 2. generations "nydanskere" ikke er ordentligt opdraget
hjemmefra?

lad dem sulte i 14 dage så skal de nok begynde at arbejde

--
når folk siger deres religion ikke må kritiseres, og
dræber mennesker for at skræmme andre fra at gøre det i fremtiden, SÅ

Fra : Mark Jensen

Dato : 10-12-06 13:46

On Sun, 10 Dec 2006 13:22:53 +0100, "@" <1[at]invalid.net> wrote:

> [...]
>hjemmefra?
>

>lad dem sulte i 14 dage så skal de nok begynde at arbejde

Vi er nødt til at tage et opgør med den holdning. Der skal simpelthen
skrides max hårdt ind. Som det er nu kan en regering knap nok slippe
af sted med at indføre et "tørklæderegulativ" som forlanger at alle i
det mindste arbeøder SØLLE 150 timer om året, uden at opposition og
andre klager deres nød.

Jeg har meget svært ved at acceptere at JEG skal være med til at
finansiere andre folks dovenskab. Og det er mig lidt en gåde at
samfundet ikke er langt mere opsat på at forlange NOGET for NOGET.

Om så folk skal ud og feje gader, så er det de må, efter en kortere
periode. ISÆR i en tid hvor der ikke er nogen undskyldninger. DER ER
arbejde til alle nu. Det er bare at komme i gang.

Det er til at græde over nærmest at det for mange næsten ikke kan
betale sig at arbejde. Når man har lavet samfundet sådan, så siger det
sig selv at man oplever de her situationer hvor folk nægter at
arbejde. Men det er grufuldt alligevel at opleve, og der skal bare
skrides ind meget hårdt overfor det.

Jeg vil ikke betale min tårnhøje skatteprocent for at andre kan ligge
i sofaen måned efter måned og sige nej til arbejde. Claus Hjort må
MEGET gerne træde endnu hårdere i karakter.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-12-06 16:29

"Mark Jensen" <none@available.dk> wrote in message

> Jeg vil ikke betale min tårnhøje skatteprocent for at andre kan ligge
> i sofaen måned efter måned og sige nej til arbejde. Claus Hjort må
> MEGET gerne træde endnu hårdere i karakter.

Det gør Claus Hjort ikke, han er hunderæd for at komme til at gøre noget
liberalt, alle i venstre der ytrer sig liberalt, får en over huden af Claus
Hjort Frederiksen. CHF er den største katastrofe i venstres historie.

Thorkild

Fra : gb

Dato : 10-12-06 20:38

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> wrote in

> [...]
> noget liberalt, alle i venstre der ytrer sig liberalt, får en over
> huden af Claus Hjort Frederiksen. CHF er den største katastrofe i

Enig!

--
GB

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 19:06

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> [...]
> rekrutteret blandt 2.generations "nydanskere" til lastbiler blev en
> 100% fiasko, der var ingen der kunne leve op til de krav vognmændene

Det vil sige at de rent faktisk stillede op - hvilke krav var det
vognmændene stillede, som de ikke kunne leve op til?

Ja, jeg har også set historien.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 10-12-06 19:36

> Det vil sige at de rent faktisk stillede op - hvilke krav var det
> vognmændene stillede, som de ikke kunne leve op til?
>
> Ja, jeg har også set historien.

Man bliver bare nødt til at forholde sig til der er alt for mange
enkeltstående eksempler til man bare kan afvise det som tilfældigt. Man
gjorde det samme med indvandrekriminaliteten, indtil man langt om længe
måtte erkende at 80% af ungdomskriminaliteten blev begået af indvandre.

Faktum er måske blot at man er nået til det punkt, man blot skal skære
igennem, siger du nej til et job så smækkes kassen i. Jeg ville fx hade af
være på fabrik, men bliver man anvist et job må man tage lortet og så bare
søge overalt efter noget andet.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 20:06

> [...]

> være på fabrik, men bliver man anvist et job må man tage lortet og så bare

Siger man nej til et job ryger man på karantæne. Gør man det igen, ryger
man igen på karantæne. Tredie gang inden for 12 måneder ryger man helt
ud af a-kassen.

<http://www.prosa.dk/akasse/raadighed_selvforskyldt_ledighed.shtml>

Ja, situationen er tilsyneladende så ukendt i min egen A-kasse, at den
slet ikke nævnes.

Personligt er jeg sikker på at er en person idømt karantæne, vil man i
AF-systemet holde ekstra meget øje med vedkommende person, og
eksempelvis anvise ham de to første skodjob man har mulighed for.

På kontanthjælp skal man i øvrigt også stå til rådighed, også selv om
man kommer der efter udsmidning. Mon ikke man her vil være lidt
tilbageholdende med udbetalingerne?

Vi ser her bort fra muligheden af at der kan være tale om eksempelvis
alkoholisme, hvor behandling må sættes i værk, og hvor det kan ende med
en førtidspension.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 11-12-06 17:07

> [...]
> være på fabrik, men bliver man anvist et job må man tage lortet og så bare

Nej.
Problemet ligger et andet sted.
Nemlig deri, at vi på grund af naivisternes stadige hærgen ikke kan få lavet
de statistikker, vi har brug for.

Vi er, for at kunne forholde os fornuftigt til disse sager, vide hvor mange
der findes i de forskellige grupper.
Indvandrere , syge, mennesker uden uddannelse osv.

Hvis sagen med schaufførforsøget holder vand, er det jo helt klart, at der
er gruppper, der i den grad forsømmer at overholde det solidaritetsprincip,
vi har her i landet.

Og alene tjener til at fremme borgerlige usolidariske holdninger.
Sådan ala thorkild og perlen.

Som man før har sagt:
Naivisternes "godhed" er i virkeligheden yderst menneskefjendsk.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 10-12-06 21:22

On Sun, 10 Dec 2006 19:05:59 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Det vil sige at de rent faktisk stillede op - hvilke krav var det
>vognmændene stillede, som de ikke kunne leve op til?

bl.a. at man skulle møde op til tiden _hver_ dag, det var nogle
fragtruter der manglede folk(Danske Fragtmænd)

der var også problemer med selve arbejdstiderne

der var problemer med at tale og forstå dansk

og andre kunne ikke få det fornødne kørekort, da de ikke var i stand
til at forstå nok dansk til at kunne bestå teoriprøven

>Ja, jeg har også set historien.

havde det så bare været en historie

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 21:46

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> bl.a. at man skulle møde op til tiden _hver_ dag, det var nogle
> fragtruter der manglede folk(Danske Fragtmænd)

Hyppig sygdom? Pjæk? Forsøger man at blive fyret kan det lede til
karantæne - men det kan være svært at bevise.

> der var også problemer med selve arbejdstiderne

Ville de ikke acceptere dem?

> der var problemer med at tale og forstå dansk
>
> og andre kunne ikke få det fornødne kørekort, da de ikke var i stand
> til at forstå nok dansk til at kunne bestå teoriprøven

Ja, de to sidste ting kan man ikke bebrejde dem.

Fra : @

Dato : 10-12-06 22:03

On Sun, 10 Dec 2006 21:45:54 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Hyppig sygdom? Pjæk? Forsøger man at blive fyret kan det lede til
>karantæne - men det kan være svært at bevise.

nej der blev slet ikke ansat nogen

>Ville de ikke acceptere dem?

de passede vist ikke rigtig

de kom vist i vejen for noget

>Ja, de to sidste ting kan man ikke bebrejde dem.

det er 2. generations-indvandrere

gu' fanden kan man da bebrejde dem at de ikke behersker sproget i det
land hvor de er født og opvokset

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-06 09:33

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> nej der blev slet ikke ansat nogen

> de passede vist ikke rigtig
>
> de kom vist i vejen for noget

Man kan i så fald ikke bebrejde dem det personligt.

> det er 2. generations-indvandrere
>
> gu' fanden kan man da bebrejde dem at de ikke behersker sproget i det
> land hvor de er født og opvokset

Nej, ikke når man har ladet dem vokse op i ghettoer, hvor legesproget er
arabisk, tyrkisk eller urdu. Og gå på skoler hvor vi på meget
indvandrertunge skoler kan se at 50% af børnene dumper i dansk ved 9.
klasses afgangsprøve.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 10-12-06 13:48

> [...]
>>
> Imponerende så langt man vil gå for at underkende at vi har et klart
> problem på det her område. Det er jo ikke første gang det er påvist,

Snup et lommetørklæde. Gider du?

Fra : @

Dato : 10-12-06 14:39

On Sun, 10 Dec 2006 13:47:51 +0100, "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com>
wrote:

>Snup et lommetørklæde. Gider du?

Joakim

har du problemer med at myndighederne lægger pres på folk som er i
stand til at forsørge sig selv for at få dem til at påtage sig et
arbejde?

evt. at myndighederne(samfundet) nægter atr forsøge folk som er i

Fra : Joakim

Dato : 10-12-06 17:51

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> har du problemer med at myndighederne lægger pres på folk som er i
> stand til at forsørge sig selv for at få dem til at påtage sig et

Nej.

Omvendt har du slet ingen moralske problemer med at der går ledige
folk rundt i DK, som både har kvalifikationerne og viljen til at
arbejde, hvis de altså fik lov, mens arbejdsgiverne henter en mere
kvalificeret udenlandsk arbejdskraft til landet, for senere at udråbe
de selvsamme ledige som dovne?

> evt. at myndighederne(samfundet) nægter atr forsøge folk som er i
> stand til at forsørge sig selv?

Nej.

Men Post Danmark-sagen er ikke et bevis på at det rent faktisk
forholder sig sådan.

Læs artiklen igen hvis du er i tvivl.

Fra : Frank

Dato : 10-12-06 12:50

Hej

wrote:

>Umiddelbart synes jeg at kunne spore to faktuelle fejl i artiklen.

Der er jeg så ikke enig.

>Det seneste sæsonkorrigerede ledighedstal er opgjort til 113.600
>personer (dst), ikke 200.000, som anført i artiklen, og
>dagpengeperioden er mig bekendt reduceret til 3 år fra tidligere 4 år.

Artiklen taler om "Stadig 200.000 på dagpenge og kontanthjælp"

Kontanthjælpsmodtagere indgår ikke i de sesonkorrigerede ledighedstal.

Og dagpengeperioden er stadig 4 år:

http://www.dk-arbejdsmarked.dk/arbejdsmarkedsleksikon/term.html?id=128

>Når artiklen bærer præg af så simple faktuelle fejl, forekommer
>fremstillingen om at de ledige blot ikke gider arbejde hos Post
>Danmark ikke specielt troværdig.

Når disse simple faktuelle fejl ikke er fejl må fremstilligen om at de
ledige blot ikke gider arbejde hos PostDanmark nu være specielt
troværdig, eller.....

Mvh
Frank

Fra : Joakim

Dato : 10-12-06 13:47

"Frank" <far@nosnap.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Artiklen taler om "Stadig 200.000 på dagpenge og kontanthjælp"
>
> Kontanthjælpsmodtagere indgår ikke i de sesonkorrigerede

Jo de gør.

> Og dagpengeperioden er stadig 4 år:
>
> http://www.dk-arbejdsmarked.dk/arbejdsmarkedsleksikon/term.html?id=128

Ja, en fejl fra min side.

> Når disse simple faktuelle fejl ikke er fejl må fremstilligen om at
> de
> ledige blot ikke gider arbejde hos PostDanmark nu være specielt
> troværdig, eller.....

Ledighedstallet er forkert. Desuden er jeg ikke blind over for at Post
Danmark har en reel interesse i at ansætte de til opgaven bedst
kvalificerede. De findes som sagt i Sverige p.t, hvor udbuddet af
arbejdskraft er langt højere.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 19:36

> [...]

> Danmark har en reel interesse i at ansætte de til opgaven bedst
> kvalificerede. De findes som sagt i Sverige p.t, hvor udbuddet af

Det ændrer bare ikke på at de anviste arbejdsløse har pligt til at søge
- og det ville jo unægteligt have ændret på billedet om 110 havde søgt,
og ingen var blevet ansat.

Bl.a. fra Post Danmarks side med begrundelser som at de ikke kunne cykle
- en planlagt ferie et par uger frem kunne man vel godt have levet med
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 19:36

Frank <far@nosnap.dk> wrote:

> Artiklen taler om "Stadig 200.000 på dagpenge og kontanthjælp"

Nu er det relevante tal nok snarere antallet på dagpenge og kontanthjælp
/i Frederiksborg amt/, hvor de jo har problemerne. Og det er vel også AF
/i Frederiksborg amt/ der har foretaget anvisningerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 10-12-06 12:32

> [...]
>
> Vismanden mener, at der bør strammes op på opfølgningen over for de
> ledige, og at det i sidste ende bør overvejes, om der skal ændres på

Det er rent ud sagt pissehamrende irriterende, da jeg selv gik arbejdsløs og
havde siger og skriver 4500 kroner den første måned og 6500 kroner de næste
tre, der var jeg parat til at tage snart sagt et hvilket som helst arbejde
(AF tilbød mig nu aldrig noget) og jeg søgte mere end 100 steder. Jeg følte
helt klart at det var dybt urimeligt, at jeg blev "straffet" fordi jeg ikke
kunne finde et job. Grundlæggende burde det være sådan at man fik en pæn
"borgerløn" mens man gik ledig, men det forudsætter det at folk gerne vil i
arbejde og at de rent faktisk tager det job de får stukket i hånden. Når
man åbenbart føler sig for fin til at være ansat i en velfungerede dygtig
virksomhed som post Danmark (så vidt jeg ved er får et postbud omkring 21k
om måneden) så burde det eneste svar være at fratage bistanden/dagpenge. Det
kan vel ikke passe at samtlige anviste alle er havde hjerteproblemer, sad i
rullestol eller ligende.
mvh
Kim

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-12-06 13:45

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> [...]
> fratage bistanden/dagpenge. Det kan vel ikke passe at samtlige anviste
> alle er havde hjerteproblemer, sad i rullestol eller ligende.

Helt enig, der skal stramninger til.

Men det fjols til Claus Hjort Frederiksen nægter at benytte liberale
virkemidler.

Den tumpe har kastet venstre ud i uføre ved at lave en katastrofal strategi
og hans virke som beskæftigelsesminister har været en fiasko. Send tumpen
tilbage som stempelkvist i venstre.

Thorkild

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 10-12-06 13:56

> [...]
> fratage bistanden/dagpenge. Det kan vel ikke passe at samtlige anviste
> alle er havde hjerteproblemer, sad i rullestol eller ligende.

Problemet er at der er for mange offentligansatte, med store lønninger til
en meget lille indsats.

Mvh Kurt

Fra : @

Dato : 10-12-06 14:45

On Sun, 10 Dec 2006 13:55:36 +0100, "Kurt H. Nedergaard"
<kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

>Problemet er at der er for mange offentligansatte, med store lønninger til
>en meget lille indsats.

de store lønninger er vist en tilsnigelse

og den maglende indsats kan i mange tilfælde tilskrives en ineffektiv
ledelse

offentligt ansatte rengøringsfolk er ikke dovnere end privatansatte
ditto,
de tjener blot 30% mindre

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-12-06 16:25

"@" <1[at]invalid.net> wrote in message

> offentligt ansatte rengøringsfolk er ikke dovnere end privatansatte
> ditto,
> de tjener blot 30% mindre

Jeg er ganske enig i de offentligt ansatte generelt er plaget af
planøkonomisk ledelse, men netop rengøringsområdet er et godt eksempel på
slendrian inden for det offentlige.

Thorkild

Fra : @

Dato : 10-12-06 16:46

On Sun, 10 Dec 2006 16:25:19 +0100, "Thorkild Poulsen"
<thor@softpartners.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> wrote in message

>Jeg er ganske enig i de offentligt ansatte generelt er plaget af
>planøkonomisk ledelse, men netop rengøringsområdet er et godt eksempel på
>slendrian inden for det offentlige.

og kender DU så nok til forholdene f.eks. på sygehusene til at udtale
dig om,
om det er sanitørerne eller deres ledelse der er hovedproblemet?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-12-06 17:27

> og kender DU så nok til forholdene f.eks. på sygehusene til at udtale
> dig om,
> om det er sanitørerne eller deres ledelse der er hovedproblemet?

Ja.

Thorkild

Fra : @

Dato : 10-12-06 17:30

On Sun, 10 Dec 2006 17:27:23 +0100, "Thorkild Poulsen"
<thor@softpartners.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> wrote in message

>Ja.

og?

er det så efter din mening sanitørerne eller ledelsen der er det
største problem?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-12-06 18:15

> og?
>
> er det så efter din mening sanitørerne eller ledelsen der er det
> største problem?

I dette tilfælde sanitørerne. Normalt benytter jeg sjældent eksemplets magt,
men mine forældre og hele byen Hviding griner af rengøringspersonalet på
byens psykiatriske hospital. Pludselig blev der åbnet op for privat
konkurrence og produktiviteten steg som følge hos sanitærerne, faktisk kunne
de pludselig overkomme 2 afdelinger mod normalt én. Fænomenet er også
beskrævet af udliciteringsrådet.

Faktisk tror jeg slendrian er meget udpræget i offentlige operationelle
jobs, ikke mindst plejehjemspersonale ol. For nogle år siden skrev en
studerende speciale om problemet, han noterede sig de ansatte klagede over
stress og for meget at lave, men beskrev samtidigt de ikke udrettede ret
meget. Der er et enormt rationaliseringspotentiale i den offentlige sektor.
Desværre har partiet venstre berøringsangst overfor liberale virkemidler,
der sker således ikke noget så længe Claus Hjort Frederiksen sætter
strategien.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 20:06

> [...]

> stress og for meget at lave, men beskrev samtidigt de ikke udrettede ret

Det var nu en RUC-dreng på 1. semester der lavede en opgave med baggrund
i den afdeling på et plejehjem, han havde en nattevagt i. De ansatte
holdt rigtigt mange kaffepauser, følte sig stressede, og havde slet ikke
tid til at tage sig af klienterne, heller ikke når de ringede efter
hjælp.

Jeg tror nok at der er taget hånd om problemet på det pågældende
plejehjem, og at ledelsen tager hånd om det rundt omkring.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-12-06 22:02

> [...]
>
> Jeg tror nok at der er taget hånd om problemet på det pågældende
> plejehjem, og at ledelsen tager hånd om det rundt omkring.

Tænk, jeg tror fortsat det er gængs på mange plejehjem.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-06 09:33

Thorkild Poulsen <thor@softpartners.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Tænk, jeg tror fortsat det er gængs på mange plejehjem.

Og med hvilken baggrund kan du så udtale dig om det? Bor din 95-årige
far på plejehjem?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 11-12-06 11:06

> Og med hvilken baggrund kan du så udtale dig om det? Bor din 95-årige
> far på plejehjem?

Vi kender vel alle til plejehjem indefra idet vi har kendskab til ældre. Men
du har da ret i der ikke er lavet fornuftige undersøgelser på området.
Derimod kommer der jævnligt historier fra veldrevne plejehjem, hvor man med
få midler holder et højt serviceniveau.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-06 11:51

> [...]

> Derimod kommer der jævnligt historier fra veldrevne plejehjem, hvor man med

Ja, og de plejehjem jeg i dette århundrede har haft kendskab til, har
jeg ikke kunnet sige noget på.

De dårlige plejehjem er faktisk dem jeg har hørt om i pressen, og som
jeg ikke engang havde hørt om før - tager man så i betragtning med
hvilken agtelse, man bør møde journaliststanden med, så kan man vel have
sin tvivl om /hvor/ dårlige forholdene egentlig var.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 11-12-06 11:59

> [...]
> hvilken agtelse, man bør møde journaliststanden med, så kan man vel have
> sin tvivl om /hvor/ dårlige forholdene egentlig var.

Jeg forstår du kun kender plejehjem der ikke brokker sig over budgetterne.
Heldige asen.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-06 12:51

Thorkild Poulsen <thor@softpartners.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Jeg forstår du kun kender plejehjem der ikke brokker sig over budgetterne.
> Heldige asen.

Jeg kender kun plejehjem fra Købanhavns kommune og fra Lyngby kommune,
og jeg plejer altså ikke at diskutere budgetter med hverken
plejehjemsleder eller ansatte, når jeg besøger pårørende sådanne steder.

Men jeg forstår på dig, at det er det første du gør, når du kommer på
besøg - at se på om der ikke kan spares på bemandingen eller andet, så
/du/ kan slippe billigere i skat?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 11-12-06 13:30

> Men jeg forstår på dig, at det er det første du gør, når du kommer på
> besøg - at se på om der ikke kan spares på bemandingen eller andet, så
> /du/ kan slippe billigere i skat?

Jeg vil da gerne slippe billigere i skat og det er også klart vi ikke kan
fortsætte med at bruge lige så meget på de gamle som nu.

Det er nu ikke derfor jeg nævner det, jeg kender et par eksempler på interne
plejehjemsforhold, hvor de brokker sig over for få hænder. Jeg må brække
mig, der er hænder nok.

Thorkild

Fra : @

Dato : 10-12-06 17:00

<thor@softpartners.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> wrote in message

>Jeg er ganske enig i de offentligt ansatte generelt er plaget af
>planøkonomisk ledelse, men netop rengøringsområdet er et godt eksempel på
>slendrian inden for det offentlige.

det mystiske er, at hver gang der skal spares i "Det Offentlige" så
spares der "nede på gulvet"
og aldrig i toppen

hvordan kan det være?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 10-12-06 17:29

> det mystiske er, at hver gang der skal spares i "Det Offentlige" så
> spares der "nede på gulvet"
> og aldrig i toppen
>
> hvordan kan det være?

At dømme efter antallet af offentligt ansatte, er det svært at få øje på
besparelser nogen steder, dog er det ved at bedres i den statslige del af
sektoren.

Mon ikke du er bedst tjent med gøre op med myten om besparelser i den
offentlige sektor.

Thorkild

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 10-12-06 17:48

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse

> "@" <1[at]invalid.net> wrote in message

> Jeg er ganske enig i de offentligt ansatte generelt er plaget af
> planøkonomisk ledelse, men netop rengøringsområdet er et godt eksempel på
> slendrian inden for det offentlige.

Der er en bunke offentlig ansatte ude på AUC der bare fjedre den af, til en
stor løn. Som jeg mener, som hårdt arbejder skatteydere ikke kan være
tilfreds med.

Mvh Kurt

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-06 19:36

> [...]

> kan vel ikke passe at samtlige anviste alle er havde hjerteproblemer, sad i

Er man veluddannet, du som lærer, jeg som akademiker, er det første AF
siger til én når/hvis man anmelder sig ledig, at 'dig kan vi ikke
hjælpe'.

De anviser ganske simpelt /aldrig/ veluddannede et arbejde. Vi skal selv
søge det, og søge et vist antal over tid.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-12-06 14:24

Mark Jensen skrev:

[snip]

> [...]
>
> Hun foreslår at politikerne strammer reglerne - for eksempel ved at
> nedsætte dagpengeperioden fra fire til to et halvt år.

Vismanden, Nina Smith, mener sikkert mange kloge ting og har sikkert
forstand på mangt og meget men socialpolitik virker ikke som eet af de
emner som hun har forstand på og det er jo nok problemet for mange
økonomer. Det forhindrer naturligvis ikke Nina Smith i at udtale sig
meget villigt og bombastisk på området og hun tror givetvis selv på
at en nedsættelse af dagpengeperiodens længde får folk til fluks at
springe op på postbudecykel. Folk på dagpenge ønsker ikke at få
påtvunget et uattraktivt job. Sådan har det alle dage været, det er
ikke noget nyt.

Hvad angår de mange, sandsynligvis flertallet, som er på
kontanthjælp, gælder det at disse mennesker ikke er fuldt ud
arbejdsdygtige men for at kunne modtage kontanthjælp som eneste
mulighed for økonomisk fundament er de nød til at være tilknyttet
arbejdsformidlingen. Mange af disse mennesker er i realiteten så
uarbejdsdygtige at de for længst burde være frameldt
Arbejdsformidlingen og sendt på førtidspension. På grund af den
nuværende og den foregående regerings uvilje mod at lade folk overgå
til førtidspension ved at stramme reglerne for opnåelse af dette, er
der mange mennesker som er dumpet ned i et sort hul hvor de ikke kan
opfylde kravene til at kunne være på arbejdsmarkedet og heller ikke
på grund af politiske årsager/ideologier kan opnå at få bevilget
førtidspension.

Hvor mange som reelt er ledige ud af kontanthjælpsmodtagerne er et
godt spørgsmål men det er i hvert fald helt sikkert en minoritet som
kan påtage sig hvad som helst af arbejde. Til gengæld bliver
kontanthjælpsmodtagerne misbrugt til at fremme en politisk dagsorden
som går ud på at de ikke gider at lave noget og at alle er fit for
fight og man bare skal sætte alle ydelser ned, så bliver det hele
meget bedre. Det er ikke et velfærdssamfund værdigt at føre den
retorik.

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-12-06 14:27

Joakim skrev:
> "Mark Jensen" <none@available.dk> skrev i en meddelelse

> Snup et lommetørklæde. Gider du?

Ja det er sgu en slem omgang klynkeri man hører fra Mark Jensens side.

Fra : Mark Jensen

Dato : 10-12-06 14:44

On 10 Dec 2006 05:26:43 -0800, "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> wrote:

>Ja det er sgu en slem omgang klynkeri man h=F8rer fra Mark Jensens side.

Læg mærke til hvem der igen igen gør diskussionen til mudderkastning
og personfnidder.

Man kan KUN spekulere over om det skyldes manglende argumenter.

Fra : Egon Stich

Dato : 10-12-06 16:05

> Læg mærke til hvem der igen igen gør diskussionen til mudderkastning
> og personfnidder.
>
> Man kan KUN spekulere over om det skyldes manglende argumenter.

Nej.
Reaktionen er ganske forståelig.
Fordi man i mange mange år til bevistløshed har hørt velbjergede mennesker
uden ringeste opfattelse af samfundsforhold og menneskelibv i det hele
taget, fremkomme med dette vås om hvad "andre" skal være villige til at stå
model til.
Som i fuldt alvor tror, man kan piske mennesker til både godt helbred og
bedre uddannelse, end de er i besiddelse af.

Når man har hørt på dette idioti i tilstrækkelig mange år, bliver man en
anelse træt af de idelige gentagelser.

Og så kommer såmænd den med klynkeri og tudekiks.

For at forsøge at argumentere med faktaresistente højrefløjsere, er mere
udsigtsløst end at gøre en gås gennemvåd.

Egon

Fra : Joakim

Dato : 10-12-06 17:52

"Mark Jensen" <none@available.dk> skrev i en meddelelse

> Læg mærke til hvem der igen igen gør diskussionen til mudderkastning
> og personfnidder.

Ja, læg lige mærke til det.

Her er Marks opfattelse af en redelig argumentation:

Fra : Mark Jensen

Dato : 10-12-06 18:40

On Sun, 10 Dec 2006 17:51:35 +0100, "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Imponerende så langt man vil gå for at underkende at vi har et klart
>problem på det her område. Det er jo ikke første gang det er påvist,

Ja, hvis ikke du kan se en forskel på dette og "Her er et
lommetørklæde" eller hvad du ævlede om, så har du da et problem.

Fra : Egon Stich

Dato : 10-12-06 14:06

> [...]
> Endnu en gang et eksempel på vores samfund lalleglade tolerance
> overfor dem der intet bidrager med til fællesskabet, og kun nasser på

Nej.
Endnu et exempel på højrefløjens årelange hetz mod de svage i samfundet.

Egon

Fra : Jesper

Dato : 10-12-06 21:04

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> "Mark Jensen" <none@available.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Nej.
> Endnu et exempel på højrefløjens årelange hetz mod de svage i samfundet.
>
> Egon

En ting er at være svag, noget andet er at være en arbejdssky nasserøv
som tilfældet er det her.

Fra : Egon Stich

Dato : 11-12-06 17:20

> En ting er at være svag, noget andet er at være en arbejdssky nasserøv
> som tilfældet er det her.
> --

Sludder.
Der er for mange generaliseringer i disse "sager", til at man kan sige, som
du gør.

Der skal tages helt anderledes konkret fat med dokumentationen.
Skal befolkningen virkelig forstå, hvad der sker, må man holde op med at
være så berøringsangst overfor de grupper, der forsøger at sno sig.

Derudover bør hele systemet med behandlingen af syge mennesker gennemgås, og
det svineri, der vitterligt finder sted i form af villet kassetænkning,
fjernes.

Overgangen fra fuldt arbejdende til invalidepensionsmodtager er i den grad
overstrøet med faldgruber, at det for længst har overskredet det anstændiges
grænse.

Den restgruppe, vi i dag har på forskellige overførselsindkomster, er langt
fra nogen homogen gruppe.
Nogle er reelt legemligt syge, uden at blive anerkendt som sådanne.
Andre er psykisk syge, og uden mulighed for behandling.
Man har jo "dygtigt" nærmest afskaffet psykiatrisk hjælp her til lands.
Nogle er narkomaner.
Nogle er indvandrere, med en andet syn på "værdigt arbejde" end normalt hos
danskere.

Jeg finder det pinligt og uanstændigt, når akademikere gang på gang lader
sig bestikke til at misbruge deres påståede expertise til denne personhetz.

Eller er de i virkeligheden så uvidende om livet hos "dem dernede", at de
selv tror på deres vås?

Men een ting er sikker:
De stakkelhadende højrefløjsere guffer svineriet i sig med stor fornøjelse.
Imedens de øjner skattelettelser for dem selv.

MVH
Egon

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-12-06 22:28

Per Rønne skrev:

> Reglerne for kontanthjælpsmodtagere er naturligvis anderledes;

Hvorfor er det naturligt ?

er det
> ikke en måneds 'frihed' de har, som de endda må bruge til en cykelferie
> i Skåne ?

Der er mig bekendt slet ikke nogen klare regler på området, det er op
til den stedlige sagsbehandler om aktiveringsfrihed gives.
Kontanthjælpsmodtagere er stort set frataget alle former for
rettigheder så vidt jeg er orienteret.

Fra : Kim2000

Dato : 10-12-06 23:34

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse
Per Rønne skrev:

> [...]

til den stedlige sagsbehandler om aktiveringsfrihed gives.
Kontanthjælpsmodtagere er stort set frataget alle former for

---

Det mener jeg du har helt ret i, så har man et svin til sagsbehandler, så
arbejder (aktivering/jobtræning=man er altså slave og optager en
fuldtidsstilling) man 52 uger a 37 timer til 6500 kroner i månedsløn.
mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-06 09:33

Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:

> Hvorfor er det naturligt ?

Det er to forskellige lovgivninger. Og dagpengemodtagere har altså et
langt stærkere tilknytning til arbejdsmarkedet end bistandsklienter.
Mange har da også flere arbejdsløshedsperioder om året, selv om de i 80%
af tiden er i arbejde. De skal naturligvis kunne planlægge deres ferie.

> Der er mig bekendt slet ikke nogen klare regler på området, det er op
> til den stedlige sagsbehandler om aktiveringsfrihed gives.

Det kunne se ud til at du i hvert fald delvis har ret:

<http://www.themkom.dk/Default.asp?ID=75>

Hvorfra jeg citerer:

=
Hvor mange timer om ugen?

I Them kommune har vi lokalt besluttet, at alle som udgangspunkt bliver
aktiveret i 37 timer pr. uge i 11 ud af 12 måneder. Man har derfor
mulighed for at holde aktiveringsfri periode i 1 måned pr. år.

I den aktiveringsfri periode udbetales der kontanthjælp efter gældende
regler.
=

Og:

<http://www.trundholm.dk/info.asp?rootId=1099794&infoId=1104255>

=
Ferie
Hvis du deltager i et tilbud, der varer et år eller mere, har du ret til
en aktiveringsfri periode på 4 uger, hvor du får sædvanlig kontanthjælp.
I nogle af praktikstederne er den aktiveringsfri periode fastlagt.
=

> Kontanthjælpsmodtagere er stort set frataget alle former for
> rettigheder så vidt jeg er orienteret.

Dog ikke; de har ret til at modtage kontanthjælp i det omfang de
opfylder lovens aktiveringspligt.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 11-12-06 11:03

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> wrote in message

Kontanthjælpsmodtagere er stort set frataget alle former for
rettigheder så vidt jeg er orienteret.

---

De kan vel blot undlade at modtage kontanthjælp, så har de alle de friheder
de ønsker. Sidegevinste er vi slipper for at betale til dem.

Thorkild