"Hemmelige krig"-debat igen-igen...
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-12-06 10:18

Jeg så - som så mange andre- i forgårs aftes den nok så omtalte film på DR2,
og sådan som filmen - som påstået "dokumentar" - fremstillede sagerne, ja,
så virkede det da umiddelbart helt klart som om instruktøren havde oprullet
alle tiders formasteligt stinkende skandale som således skulle serveres.

Imidlertid blev den efterfølgende debat - hvor jeg for en yderst sjælden
gangs skyld fandt Svend Auken blot nogenlunde tilnærmelsesvist fornuftig at
høre på i mere end fem minutter ad gangen indtil han pludselig lod sig gribe
af stemningen - hurtigt afsporet, da Villy "Fort Bragg" Søvndahl begyndte at
rulle sig anakronistisk-bagklogt ud med at tale om Irak og Abu
Graib-skandalen i en situation, hvor der altså UDELUKKENDE tales om det
historisk _forudgående_ Afghanistan-engagement: Hr. Søvndahl har altså -
typisk nok? - tydeligvis ikke styr på sin historiske kronologi, hvis han
blander danske specialstyrkers meget tidlige (Foråret 2002?) deltagelse i
Afghanistan sammen med langt senere amerikanske fand´gemishandlingsskandaler
i Irak.

Argumentet om at "Jamen, I kan jo bare se hvordan amerikanerne gjorde i Abu
Graib, så ville I have været advaret", som altså dermed refererer til en
væsentligt SENERE erfaring kan altså ligesom ikke rigtig bruges om
"før-irakisk" dansk tilstedeværelse i Afghanistan.

Det er simpelt hen bare ikke på nogen måde rimeligt at "dømme historisk
bagklogt" på denne måde og klandre regeringen for at hjælpe amerikanerne på
et tidspunkt, hvor der altså slet ikke var vestlige tropper i Irak - endnu.

Måske er det nok min egen latente, villede "fagprofessionalisme" som
historiestuderende, der spiller ind her, men jeg mener lige præcis at se
Villy Søvndahl - og mange andre -der udtaler sig om selve sagen i denne
film - begå nøjagtig den allerværste fejltagelse, man overhovedet kan, når
det kommer til det egentlige historiske forløb, nemlig at rode rundt i
kronolgien og dermed overse det oplagt logiske i at folk altså engang har
stået i en - for os idag - "daværende" nutid og truffet beslutninger UDEN at
besidde samme erfaringsgrundlag som vi andre set herfra har.

Og jo, der er stadig ting, der lugter, ikke at det hele bare skulle bunde i
at Villy Søvndahl desværre ofte har det med nogle ret letkøbte
betragtninger:

1) Tolke-sagen

Kan det virkelig være rigtigt at denne tolk - som for så vidt lige så vel
principielt kunne være en lyshåret dansker med overdreven kultiveret nørdet
interesse for (flere) afghanske sprog såvel som i en vis grad måske snarere
en person med etniske rødder i det afghanske - virkelig skulle være blevet
systematisk ignoreret i sine protester over angiveligt at have bevidnet
tortut og endda dèn dag idag aktivt forsøges fremstillet som noget nær akut
hallucinerende sindslidende af Forsvaret?

Dèn sag stinker.

Hele dèt - militært set vel også qua intern selvjustits i forhold til
eventuelle grænsesøgende psykopater som altså måtte overskride deres
beføjelser - stramt anlagte "kommandolinje"-system, som NETOP burde sikre os
imod at ryge ud i skændige Abu Graib-fadæser, synes desværre helt ude af
funktion, hvis ikke engang den givne menige soldat eller blot til soldater
assisterende personer har deres klare ret til rationelt og velovervejet ved
senere lejlighed at påtale, hvad vedkommende nu engang måtte opfatte som
klare brud på diverse for dansk militær gældende konventioner.

Og ikke mindst blive lyttet seriøst til!

Det er jo for pokker netop derfor vi uddanner soldater til så temmelig meget
andet end blot at meje folk ned og følgelig som nation og folk kan have vor
stolthed i at udsende soldater som som generelt Kloden rundt nyder egentlig
respekt som _professionelle_ i ordets allermest oprigtigt positive forstand.

Altså ikke - som man i sine mere dystre øjeblikke nok kan fristes til
fordomsfuldt at tro om visse andre allierede landes soldater - en flok
primitive og agressive taber-bøller, der bare gør enhver i forvejen nok så
dårlig situation endnu værre og mere umulig, men derimod en gruppe faktisk
forbløffende anstændige og i hjemlig sammenhæng decideret fredelige
familiemennesker, der åbenbart som noget skelsættende i soldatersammenhæng
besidder diplomatiske evner til at kunne snakke selv hidsigt tilskærpede
situationer fredeligt til ro i stedet for at piske en stemning op, når der
da altså måtte være mulighed for dèt, såvel som slås og forsvare sig efter
alle krigens regler (eller mangel på samme?), hvis det endelig skulle udarte
til deciderede træfninger.

Jeg kan i denne sammenhæng ikke lade være med at smile lidt skævt ved den
rørende skildring af, hvordan en gruppe sikkert ellers ganske uhyggeligt
hårdhudede danske elitesoldater kommer ind på en amerikansk lejr med et
kontingent tilfangetagne afghanere, som altså i stedet for at blive smidt
"face down in the dirt the American way" og derefter losset løs på af totalt
irrationelle årsager tværtimod civiliseret og uden brug af unødig vold og
magtanvendelse bliver bedt om sætte sig i den noget mere menneskeværdige
skrædderstilling: Dette spøjse eksempel synes altså for så vidt ret slående
at illustrere en vis professionel-militær mentalitetsforskel, når det kommer
til behandlingen af i forvejen afvæbnede - og dermed strengt taget temmelig
uskadeliggjorte - fanger.

2) Min afgrundsdybe - og nogle vil givetvis mene tykt
overnationalromantiserede - respekt for vore udsendte soldaters i denne
henseende ganske påfaldende prisværdige gentleman-adfærd står derfor i
skærende kontrast til de fuldstændig groteske mishandlinger, disse danske
soldater derved fremstilles som havende været direkte eller indirekte
medvirkende til.

Spørgsmålet i denne sag synes at være: Lige nøjagtigt HVAD har man fra
politisk hold pålagt vore elitesoldater?

Det synes temmeligt klart at vore allerdygtigste soldater så at sige "har
fået lov til at lege med hos de store drenge" (USA og England), men at dette
i praksis er foregået ved at de med en anden analogi "er blevet sendt i byen
med indkøbsseddel" af relevante amerikanske efterretningstjenester, der både
er de eneste med en blot nogenlunde kapacitet til at udpege såvel som at
afhøre folk, de måtte have fundet "interessante" i forbindelse med
Al-Qaeda/Taliban.

For så vidt fint nok for undertegnedes vedkommende, hvis det da ikke bare er
fordi at man - med nutidig erfaring i mente! - desværre både må betvivle
såvel amerikanske efterretningers lødighed såvel som amerikanske
fangevogteres mentale habitus mere end måske godt er for nært allierede
krigsfæller.

Deri et vist selvklart potentielt loyalitetsproblem i forhold til vore
allierede, klart indrømmet ud fra en _nutidig_ viden.

Jægerkorpset har været stillet til rådighed i, hvad der helt sikkert blandt
vore myndighedsadministrerende politikere dengang har været opfattet som
temmelig centrale operationer for at pågribe talibanere og Al-Qaeda-folk
over et vist underlødigt fodtusse-niveau. Ikke tilfældige taxa-chauffører,
men derimod folk med en vis stilling i Al-Qaeda/Talibanmilitsen.

Af selvindlysende nødvendighed - da vi altså ikke har hverken kapacitet til,
endsige behov for at lave "flerstrengede", redundante pågribelser og
afhøringer parallelt med amerikanerne - har man indfanget folk, som
amerikanerne måtte har haft i kikkerten som tilstrækkeligt "interessante".

Og desværre sidder man så efterladt med en ret grim smag i munden over at
vore ellers så stolte danske specialtropper måske i virkeligheden har været
misbrugt til at skaffe nogle af indenrigspolitisk amerikansk hævnfølelelse
"påkrævne" pressebilleder af ydmygede Guantanamofanger, som i princippet
helt sikkert da kan være nok så meget skingrende helligkrigeriske
fundmentalistmuslimer som de end måtte være, men som altså bare ikke konkret
har haft det blot allerfjerneste med 11/9 at gøre.

Amerikanerne synes desværre at have mistet det kølige overblik, når det
kommer til at defininere egentlige terrorister som - så vidt jeg ellers
mener at forstå begrebet - på blot nogen som helst fjern måde måtte have
medvirket det mindste aktivt, endsige "blot" logistisk til modbydelige
massemord som f.eks. 11/9.

Talibanregimet både støttede og husede Osama bin Laden indtil amerikanerne
kom, javel, og hans magthavende støtter i Afghanistan - og resten af
Verden - har derved således klart nedkaldt blod over deres respektive
hoveder, men det begynder altså omvendt også at blive åbenlyst absurd hvis
man i desperation over den erklærede hovedmand og hans kumpaners forsvinden
hævner sig blindt og irrationelt på den selvsamme civilbefolkning, som man
ellers hævder at ville befri, ved mere eller mindre at stemple hele bundtet
som "terrorister": Den menige afghanske bjergbonde, som så vidt jeg kan se i
princippet måtte være om end nok så meget tilhænger af Talibans
koranfascisme som styreform i sit land, har altså bare ligesom næppe været
særligt dybt "involveret" i planlægning og udførelse af f.eks. 11/9.

Det er derfor rimeligt åndssvagt at behandle ham - og tilsyneladende stort
set alle andre (relativt) civile afghanere - som om dèt ellers skulle være
tilfældet. Dèt synes desværre at være en ret udbredt amerikansk indstilling.

Herregud, tror man virkelig selv udbredt på amerikansk side at hver og een
våbenfør afghansk mand med sin dernede til personligt selvforsvar
obligatoriske AK-47 pr. definition skulle have deltaget i en slags grotesk
forestillet Christiania-agtigt plenummøde med henblik på at begå terror imod
Vesten generelt og USA især i mangel af andet og bedre at tage sig til? At
Talibanstyret nogensinde skulle have sat sit nære samarbejde med bin Laden
til demokratisk folkeafstemning, endsige overhovedet nogen som helst
diskussion?

Sådan virker det jo altså desværre, hvis man vælger at ikke blot anholde og
internere, men dertil også - vel at mærke ifølge de påstande der fremføres i
filmen - ligefrem mishandle relativt tilfældige og ligegyldige personer ud
fra noget, der så tydeligt savner absolut enhver form for blot nogenlunde
sammenhængende rationale: Hvis vi lige skræller den helt åbenlyse gru ved
tortur væk et kort øjeblik og virkelig spiller satanisk ultra-kyniske, så må
man altså spørge sig selv ganske seriøst om der overhovedet ligger noget som
helst andet end infam, dyrisk sadisme bag denne tvivlsomme "metodik", for
hvad Fanden er det dog egentlig overhovedet, man hævder at ville opnå?

Selv de for eftertiden så notorisk berygtede spanske inkvisitorer mente dog
at have en eller anden bizar form for "højere formål" med at mishandle folk
på nogle af de mest bestialske måder, historien nogensinde har kendt, men
hvad er det dog man - HVIS disse i dokumentaren gengivne beretninger altså
skulle være sande - mener at kunne opnå ved at mishandle lænkede,
tilfangetagne personer til døde?

"Tilståelser"? Af hvad dog? Folk udsat for tilstrækkelig tortur vil som
bekendt indrømme hvad som helst i Verden, og derved skaber man sig ud fra
det ovenstående ultra-kyniske perspektiv kun en allerhelvedes masse
besværliggørende og distraherende misinformation i form af falske
efterretninger, som man således selv farer vild i. Det er så at sige at
skide i egen rede at mishandle folk på denne måde, for hvis de vitterligt er
uskyldige, så lyver de for deres liv alt hvad remmer og tøj kan holde, og
hvis de dør, så KUNNE man jo derved effektivt have afskåret sig fra
yderligere viden, vedkommende i heldigste fald faktisk måtte besidde.

Ved siden af det helt selvklart og åbenlyst modbydelige og forkastelige ved
sådanne metoder, er det altså selvindlysende meningsløst og således for at
blive i kynismen dermed yderligere - for ligesom at føje spot til skade -
grundlæggende /uprofessionel/ adfærd!

Det ville dermed være en dobbelt skændsel, man fra såvel allieret som
hjemlandspolitisk side skulle have udsat danske soldater for ved at beordre
dem til deltagelse i sådan noget stygt svineri, som der altså hævdes at være
tale om: Dette ville atter kun kunne tjene til ganske hurtigt at underminere
deres ellers stærke loyalitet og moral.

Nok kan Jægerkorpset - fuldstændig ligesom mange andre specialkorps - bryste
sig af en klart praktisk nødvendig intern korpsloyalitet der umiddelbart
synes svær at finde nogen egentlig principiel grænse for, da man netop er
derude på det eksistensialistiske plan hvor man ligefrem er klar til om i
værste fald at dø sammen (kan nogen loyalitet nogensinde blive mere total?),
men HVIS der er hold i beskyldningerne om at man altså "fra højere politisk
sted" skulle have været pålagt ordrer som i værste fald måtte stride direkte
imod Genevekonventionerne, så både håber og tror jeg dog at Jægerkorpsets
folk på jorden, dets såkaldte "operatører" om nogen ville have nosser til at
kunne sige fra.

Alligevel virker det jo selvklart dybt bekymrende at såvel Korpsets egen
chef som Forsvarschefen synes meget famlende i de i dokumentaren gengivne
interviewUDDRAG, hvor de begge åbenlyst synes at lægge sig totalt på maven
for politikere, som de altså så ganske udmærket burde være klar over vil
benytte sig af deres "deniability" ved først givne lejlighed: Jeg taler så
absolut ikke om at man skal begå forrædderi og åbenlyst mytteri her, men
direkte tværtimod at man altså som soldat og pligtopfyldende embedsmand
uanset rang NETOP af loyalitet mod sine politiske foresatte straks burde
have gjort dem pinligt bevidst om eventuelle uheldige og utilsigtede
konsekvenser af deres politiske beslutninger ud fra en rigeligt solidt
funderet fagmæssig militær ekspertviden.

Ellers havner vi altså ifølge undertegnedes opfattelse faretruende hurtigt
eet eller andet forfærdeligt sted mellem en tragisk naragtig-føjelig "kors
og bånd og stjerner på"-embedsmandsmentalitet og en blindt autoritær,
afstumpet kadaverdisciplin, der i absolut allerværst tænkelige
Fanden-på-væggen-fald ville kunne resultere i noget så grotesk som danske
tiltalte for et krigsforbrydertribunal i Haag....

Anders Peter Johnsen

Fra : Zeki

Dato : 09-12-06 11:16

meddelelse news:457a7f36$0$2457$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Interessant læsning og interessante overvejelser, så tak for det. Lige et
par kommentarer:

(snip)

> [...]
> bagklogt" på denne måde og klandre regeringen for at hjælpe amerikanerne
> på et tidspunkt, hvor der altså slet ikke var vestlige tropper i Irak -

Mht historisk bagkloghed:

Lige før Irakkrigens begyndelse var der en del der troede at Irak rent
faktisk havde WMD. De havde jo lagt øre til Bush-regeringens propaganda i
mange måneder om paddehatteskyer og axis of evil. Så da Colin Powell
fremlagde "beviser" i FN var de fleste vel med på den vogn der hed "besæt
Irak."

De er blevet klogere siden. Og de fleste er nu imod krigen.

Disse kan naturligvis ikke klandres for i efteråret 2002 - foråret 2003 at
have haft en anden holdning: At det nok var en god idé at gøre noget
drastisk ved atomnationen Irak. Derfor kan man heller ikke pege fingre af
dem i dag.

På samme måde mener jeg heller ikke at man kan pege fingre af regeringen
for - dengang - at følge amerikanerne i tykt og tyndt, samtidig med at man
lover Folketinget at danskerne nok skal overholde alle internationale love
heriblandt Genevekonvention.

MEN, viser det sig efter nogle år at den man samarbejder med går ned af et
spor som man har lovet andre man ikke selv vil gå ned af, så er der kun to
muligheder: Enten må samarbejdet afbrydes, eller også må man gå på kompromis
med det som man tidligere har lovet og forsikret om.

(snip)

> [...]
> for politikere, som de altså så ganske udmærket burde være klar over vil
> benytte sig af deres "deniability" ved først givne lejlighed:

Det er stærkt kritisabelt at en højt rangerende øverstkommanderende kan
sidde dér og være så famlende i sine udtalelser. Først siger han det ene,
dernæst modsiger han sig selv fordi han kom til at tale over sig.

At trække udtalelser tilbage gælder heldigvis kun i juridisk forstand, og
det er vel måske også det der er tale om her i denne sag: At det hele skal
se fint ud "på papiret." Og er der papirer som kan kan modsige
glansbilledet, så "forsvinder" de ganske belejligt.

Mvh
Zeki

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-12-06 13:13

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:457a7f36$0$2457$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Interessant læsning og interessante overvejelser, så tak for det.

Velbekomme. Det glæder mig at du kunne bruge dem.

> [...]
> mange måneder om paddehatteskyer og axis of evil. Så da Colin Powell
> fremlagde "beviser" i FN var de fleste vel med på den vogn der hed "besæt

Jeg var oprindeligt - og er stadig - tilhænger af at Saddam er blevet
fjernet.

Han spillede højt spil ved at foregive _stadig_ at besidde WMD.

Og jeg kan ikke klandre Fogh for sin berømte udtalelse, for dels har Saddam
jo altså vitterligt historisk anvendt WMD (giftgas), og når han så
derudover - måske for netop at holde på magten internt og over for naboerne
samt endelig forsøge at afskrække amerikanerne fra at angribe sig - har
hevet Hans Blix og resten af FN rundt ved næsen for at lægge yderligere i
puljen trods sine dårlige kort, ja så syntes det altså dengang evident at
han stadig skulle besidde dem.

Det synes i øvrigt temmeligt ulogisk at han åbenbart skulle have destrueret
disse sine "kort"UDEN at FN skulle være klar over det, for hvad ville han
dog overhovedet kunne vinde ved dèt?

Sæt nu nogen af hans fjender skulle finde ud af det og begå oprør eller
invadere?

Han bluffede og tabte.

At planlægningen af invasionen så har været så håbløs og at der
sandsynligvis ligger noget så lavt som personlige berigelsesmotiver hos
medlemmer af Bush-administrationen er pinligt, grænsende til det skandaløse.

Men det oprindelige projekt med at fjerne Saddam, demokratisere Irak og
derigennem endelig skaffe sig adgang til så megen olie at man derved ikke
behøver være i lommen på de dybt korrupte og mere eller mindre
terrorfinansierende saudier (som udelukkende kan takke Mekka for at de ikke
allerede er blevet invaderet for længst) forekom at være en
win-win-situation.

> De er blevet klogere siden. Og de fleste er nu imod krigen.

Tja, jeg synes mere og mere at det ligner en nødvendig deling på langt sigt,
hvis man altså skal forlade landet.

Især hvis de er ved at nærme sig borgerkrig.

> [...]
> lover Folketinget at danskerne nok skal overholde alle internationale love

Eet af de vigtigste argumenter i "Debatten" efter filmen kom ifølge min
mening fra Helge Adam Møller, der altså påpegede at Bush himself som
"Commander in Chief" (og dermed uanset hvad Rumsfeld så ellers måtte have
fyret af) havde lovet alligevel at følge Genevekonventionerne, endda med en
ordlyd, hvis "vage formuleringer" angiveligt skulle være taget direkte fra
GK-teksten, samt at ikke mindst at Røde Kors i Geneve, der overvåger
overholdelsen synes at bekræfte dette.

Løj Anders Fogh så, eller talte han imod bedre vidende i Folketinget?

Nej, det mener jeg helt oprigtigt ikke at man - som Guldbrandsen ellers
åbenlyst ihærdigt prøver på - kan klandre ham for.

Ikke på dèn baggrund.

Såvidt Fogh.

Så er der Søren Gade, som altså bare slet ikke var Forsvarsminister på
daværende tidspunkt og som derfor nok er lidt svær at "stille personligt
ansvarlig" for sin forgænger, Svend Aage Jensbys, daværende beslutninger.

> [...]
> muligheder: Enten må samarbejdet afbrydes, eller også må man gå på
> kompromis med det som man tidligere har lovet og forsikret om.

Ja, og dèr er det altså pinligt at man (AFR) åbenbart ikke har haft
selvrespekt nok til at snakke nogle solide alvorsord med Bush og sige noget
i retning af:

"Hør her, jeg vil ekstremt gerne fremstå som statsminister for en urokkelig,
trofast allieret koalitionspartner, der støtter jer både militært og ikke
mindst moralsk, men så må du fandme også love mig at du får bedre styr på
dine tropper så de ikke både overfor irakerne som vore egne respektive
vælgerbefolkninger begynder at minde folk alt for pinligt ubehageligt meget
om Saddams berygtede torturbødler! Vi taber selve vort "moralske overtag" og
får undergravet hele den legitimitet, vi ellers gik ind for at afsætte
Saddam på, hvis I ikke holder op med at lave den slags shit! Det er jo
totalt meningsløst med den slags og gør så ufatteligt meget mere skade end
gavn, især hvis irakerne mister tilliden til at vi rent faktisk også gerne
vil dem det godt efter at have indtaget og midlertidigt besat deres land: Nu
ved du vel godt at mit eget land engang var besat af nazisterne, som I og
briterne jo taknemmeligt befriede os fra, ikke? Jeg er virkelig ked af at
måtte sige det så lige ud, George, men i de første par år af dèn Besættelse,
der opførte selv nazisterne sig faktisk temmeligt superartigt og elskværdigt
over for os, når man sammenligner med hvordan dine drenge gebærder sig i
Irak. Og folk er netop af samme årsag begyndt at stille svære spørgsmål ved
vores støtte til jer derhjemme i Danmark. Kan du forstå at det bliver
sværere og sværere for mig at støtte dig så åbent, hvis der kommer flere
skandaler af den slags? I øvrigt må I altså for Guds skyld snart finde ud
af, hvad I gør med Guantanamo-fangerne, for her har vi altså også et
problem, da det PR-mæssigt rammer os i nakken med dèn lejr. Vi europære har
altså - visse seriøse historiske aversioner imod at man sådan bare lige
spærrer folk inde bag pigtråd, især når det snarere synes at kunne ledes ned
til etnisk-religiøse tilhørsforhold end egentligt påvist "farlighed". Så
derfor, hvis I mener at have nok på dem, kan I så ikke bare få dem stillet
for en dommer og fordele de dømte rundt på nogle af jeres mange udmærkede
topsikrede fængsler, evt. i specielle afdelinger? Det ville sgu' ligesom
tage sig lidt pænere og mere acceptabelt ud, du ved..."

> [...]
> sidde dér og være så famlende i sine udtalelser. Først siger han det ene,
> dernæst modsiger han sig selv fordi han kom til at tale over sig.

Ja, jeg fatter virkelig ikke at Lissner tilsyneladende lader sig fange i
sådanne klodsede selvmodsigelser.

Især ikke når han altså som højestrangerende officer i dette kongeriges
fremmeligste militære kommandoenhed rent faktisk skulle forestilles både at
besidde visse relativt basale taktiske evner samt ikke mindst kunne udstråle
ansvarlig myndighed og pondus.

Jeg havde nok forventet lidt mere sammenbidt, seriøs Helge Adam Møller-agtig
stålsathed fra manden, hans position taget i betragtning.

(Faktisk begynder jeg nu helt at ægre mig over at det ikke er H.A.M, der er
chef for Jægerkorpset: Nok kan man sikkert ironisere billigt over at han
lige præcis ligner en tegneseriekarrikatur af en gammel "Jæger", men han
synes klart at have lige præcis den aura af autoritet som jeg så gevaldigt
savnede hos Lissner i pågældende interviewklip.)

> [...]
> se fint ud "på papiret." Og er der papirer som kan kan modsige
> glansbilledet, så "forsvinder" de ganske belejligt.

Helge Adam Møller havde vist ikke nogen problemer med at finde papirerne
omkring tilfangetagelser: Han insisterede så vidt jeg husker ligefrem på at
trække Svend Auken med over (til Kastellet?), så han selv kunne se dem med
egne øjne.

De "forsvundne papirer" KAN være en billig drama-gimmick a la X-files, lige
så vel som de udmærket kan skyldes en vis skeptisk mangel på decideret
servil samarbejdsvilje fra Forsvaret.

Hvis de er tilgængelige, så bør de kunne komme frem (om end i nødtørftig
censureret version, især af hensyn til beskyttelse af de implicerede
soldaters identitet i forhold til deres private sikkerhed over for mulige
repressalier fra eventuelle terrorister in spe: Jægerkorpset fungerer jo
nemlig også som decideret anti-terrorenhed herhjemme og vi skal bestemt ikke
risikere os disse ekstremt ubehagelige "24"-agtige pressions-scenarier hvor
den enkelte operatørs familie f.eks. ville kunne tages som gidsler med
henblik på at kompromittere vedkommendes integritet...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Zeki

Dato : 09-12-06 14:16

meddelelse news:457aa87b$0$8223$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg var oprindeligt - og er stadig - tilhænger af at Saddam er blevet
> fjernet.

Ja, og det respekterer jeg. Men hvis der var kommet 3000 danske soldater
hjem i ligkiste (som tilfældet nu er med amerikanerne) og du var en af de
pårørende der dengang sendte din søn eller bror afsted for at fjerne WMD
truslen, hvordan mon du så ville have det i dag hvor det er kommet frem at
Irak slet ingen trussel udgjorde?

Ville du stadig mene at det var en god idé at din søn eller bror døde - ikke
for at fjerne en trussel eller hævne 9/11 - men fordi der sad en skummel
diktator et sted der var modbydelig over for dele af sin befolkning?

Ville du stadig være tilhænger?

> [...]
> ville han dog overhovedet kunne vinde ved dèt?
> Sæt nu nogen af hans fjender skulle finde ud af det og begå oprør eller

Ja, men det var jo lige præcist derfor. Han levede højt på sine fjenders
formodninger. Taktisk klogt, men det endte - som vi ved - med at give
bagslag.

> [...]
> terrorfinansierende saudier (som udelukkende kan takke Mekka for at de
> ikke allerede er blevet invaderet for længst) forekom at være en

Men plyndringstogtet viser sig jo tværtimod nu i stedet som en lose-lose
situation. USA har tabt dernede, og de eneste de prøver på nu (jvf Baker
rapporten) er at finde en hæderlig vej ud.

> [...]
> noget i retning af:

> "Hør her, jeg vil ekstremt gerne (snippet lang udredning som Bush

Fogh bør FØRST OG FREMMEST stå til ansvar over for Danmark, danskerne og det
han har garanteret over for folketinget. Dernæst USA og de aftaler han havde
med Bush. Ikke omvendt, selvom vi jo godt ved at de to herrer ynder at kalde
sig for "gode venner der følger hinanden i tykt og tyndt"

Fogh kan så passende følge med ham ud - af exitdøren - senest i 2008. Trist
egentlig, for han er en god statsmand. Men Irak-krigen og skattestoppet har
fuldstændigt sværtet de sympatier jeg har haft for ham i årevis, til.

> Ja, jeg fatter virkelig ikke at Lissner tilsyneladende lader sig fange i
> sådanne klodsede selvmodsigelser.

Der er dømt lavt ethos og troværdighed når man ser sådan noget. Det var i
hvert fald ikke det billede jeg ønsker mig at danske styrker i udlandet. Jeg
ønsker tværtimod det billede som ham amerikaneren gav udtryk for i
programmet: "jeg kender danske soldater som stærke, pligtopfyldende og
professionelle, kan godt se at der er masser af viking tilbage i jer."

Men Lissner er tilsyneladende sådan en rigtigt skrivebordsgeneral som er med
til at træffe beslutninger selvom han aldrig har været med til at betræde
mudderet.

> Jeg havde nok forventet lidt mere sammenbidt, seriøs Helge Adam
> Møller-agtig stålsathed fra manden, hans position taget i betragtning.

Ja! Meget kan man sige om Helge Adam, men han er sej! Har dog mistet meget
for ham i disse dage. Først famler han rundt i "Debatten" uden helt at have
styr på sine argumenter, derefter klynker han til Pressenævnet.

Mvh
Zeki

Fra : ThomasB

Dato : 09-12-06 15:55

Zeki skrev:

> [...]
> for at fjerne WMD truslen, hvordan mon du så ville have det i dag
> hvor det er kommet frem at Irak slet ingen trussel udgjorde?

Husk lige at der ikke er værnepligt i USA.

Fra : Soren Larsen

Dato : 10-12-06 00:35

Anders Peter Johnsen wrote:
> "Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Velbekomme. Det glæder mig at du kunne bruge dem.

Lidt flere af slagsen

> Jeg var oprindeligt - og er stadig - tilhænger af at Saddam er blevet
> fjernet.

Sammenkoblingen af 'Fjern Saddam ' og krigen er kunstig.

Der findes adskillige andre metoder til at skille sig af med
ledere i andre lande.

USA har brugt, eller forsøgt at bruge de fleste af dem i tidens løb.

Selv når de slår fejl er de betydelig billigere end selv en vel gennemført
krig.

> Han spillede højt spil ved at foregive _stadig_ at besidde WMD.

I sidste ende var det ligegyldigt.

Fra det øjeblik angrebet blev besluttet var det totalt ligegyldigt hvad
Saddam gjorde - eller hvad FN konkluderede.

> [...]
> at lægge yderligere i puljen trods sine dårlige kort, ja så syntes
> det altså dengang evident at han stadig skulle besidde dem.

Rent bortset fra at Blix jo konkluderede at der ikke var grund
til at antage at Irak besad operative wmd eller havde aktive programmer.

> Det synes i øvrigt temmeligt ulogisk at han åbenbart skulle have
> destrueret disse sine "kort"UDEN at FN skulle være klar over det, for
> hvad ville han dog overhovedet kunne vinde ved dèt?

Måske han var naiv nok til at tro at han kunne blive siddende hvis
han rent faktisk fulgte kravene.

What a sucker!

> Sæt nu nogen af hans fjender skulle finde ud af det og begå oprør
> eller invadere?
>
> Han bluffede og tabte.

Han bluffede jo netop ikke.

Det var USA der hårdnakket påstod at Irak havde wmd's uden
at have beviser.

> Tja, jeg synes mere og mere at det ligner en nødvendig deling på
> langt sigt, hvis man altså skal forlade landet.
>
> Især hvis de er ved at nærme sig borgerkrig.

Med mindre man kan få Irakerne til at blive enige om delingen,
er det næppe vejen til en fredelig løsning.

Man ville iøvrigt stå med det problem at man sku forholde sig til
en demokratisk valgt regering i Sunnistaten,der sandsynligvis
bestod af tidligere oprørere og gamle Baath medlemmer.

Film kommentarer droppet.

Søren Larsen

--
History is not what it used to be.

Fra : ThomasB

Dato : 10-12-06 00:51

"Soren Larsen" <sohela@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Sammenkoblingen af 'Fjern Saddam ' og krigen er kunstig.

1. påstand uden argumenter

> Der findes adskillige andre metoder til at skille sig af med
> ledere i andre lande.

2. påstand uden argumenter

> USA har brugt, eller forsøgt at bruge de fleste af dem i tidens løb.

3. påstand uden argumenter

> Selv når de slår fejl er de betydelig billigere end selv en vel gennemført
> krig.

4. påstand uden argumenter

> I sidste ende var det ligegyldigt.

5. påstand uden argumenter

> Fra det øjeblik angrebet blev besluttet var det totalt ligegyldigt hvad
> Saddam gjorde - eller hvad FN konkluderede.

6. påstand uden argumenter

Du har seks på stribe

Fra : Soren Larsen

Dato : 10-12-06 07:16

ThomasB wrote:

> 1. påstand uden argumenter

> 2. påstand uden argumenter

Mossadeq

Allende

Castro

> 3. påstand uden argumenter

> 4. påstand uden argumenter

Noriega

> 5. påstand uden argumenter

Irak blev angrebet _FØR_ ultimatumet til Saddam udløb

> 6. påstand uden argumenter

Irak blev angrebet _FØR_ ultimatumet til Saddam udløb

> Du har seks på stribe

7. Solen står op i morgen

Søren Larsen

--
History is not what it used to be.

Fra : El Trabajador

Dato : 10-12-06 08:20

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i

> Jeg så - som så mange andre- i forgårs aftes den nok så omtalte film
> på DR2, ...

Mon også den kommer på DR1, så der bliver mulighed for at flere kan se den?
--
El Trabajador