Priser på instrumenter
Fra : Steen B. Jensen

Dato : 20-01-07 17:02

Jeg sad lidt og kiggede på en ny bas - en Fender Jaguar!
For at starte økonomisk blidt ud, undersøgte jeg prisen i USA - $600-700
koster den derovre.

Vælger man derimod at købe på postordre i Tyskland, skal man ca. gange
beløbet med 2....og går man hen om hjørnet i en dansk musikforretning,
skal man nok gange med 2,5

Hvorfor fanden skal musikinstrumenter koste så meget herhjemme?

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : FBJ

Dato : 20-01-07 17:39

Steen B. Jensen wrote:
> [...]
> dansk musikforretning, skal man nok gange med 2,5
>
> Hvorfor fanden skal musikinstrumenter koste så meget herhjemme?

Det skal du da heller ikke.
Forretningernes priser er hvad jeg vil kalde
"hensigtserklæringer"- "den sidste er ikke født endnu-priser"
fortsæt selv....

Hvad du gør, er selvfølgelig at forhandle prisen ned på spaden og
når/hvis de ikke kan gå længere ned, så skal der selvfølgelig u/b
medfølge minimum en termo-gigbag, strenge og guitarstander,
stemmemaskine og hvad du ellers ka´ finde på at rive ud af dem.

Du kan også prøve at få nogle gratis serviceydelser lagt ind
(efter garantiudløb) hvor spaden bliver efterset og trimmet, igen
u/b!

Nu bevæger jeg mig lidt ud på dybt vand:
Nu ved jeg ikke med jaguaren om den kun er US made, eller om den
også fås som mexikaner.
Jeg har ladet mig fortælle at deres US modeller laves i Mexico og
fragtes til samlefabrikken og kontrollen på den anden side af
grænsen og på den måde bliver US modeller.
Dette skulle betyde at du kan købe mexicomodeller til en lavere
pris, men få den samme bas, lavet af nøjagtig de samme materialer
som US´en.(?)

Måske nogen her kan af/bekræfte...!

--
F.B.J.

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 20-01-07 17:50

FBJ <flebau@fjernedettegmail.com> wrote:

> Jeg har ladet mig fortælle at deres US modeller laves i Mexico og
> fragtes til samlefabrikken og kontrollen på den anden side af
> grænsen og på den måde bliver US modeller.

Jeg har selv samme mistanke. Jeg tror ikke der bliver lavet mange
instrumenter i USA. De bliver sikkert lavet andetsteds, hvorefter de
kommer til staterne og får strenge på, og får et check. Skulle de laves
fra bundes, ville priserne sikkert være /endnu/ højere.

Fender Jaguar bassen laves vist kun i Japan...så vidt jeg er orienteret.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : FBJ

Dato : 20-01-07 19:02

Steen B. Jensen wrote:
> Fender Jaguar bassen laves vist kun i Japan...så vidt jeg er
> orienteret.

Så vidt jeg kan huske så blev Jaguaren lavet i både US og Japan.

Det er godt nok længe siden at jeg her snuset rundt efter Fender
basser, men jeg synes at huske at de kan være ret dyre... var det
ikke noget med marmor, elfenben og kantsyninger osv.?

--
F.B.J.

Fra : FBJ

Dato : 20-01-07 19:20

FBJ wrote:

> Så vidt jeg kan huske så blev Jaguaren lavet i både US og
> Japan.

Måtte lige forbi "stringsite.com" for en opdatering!!

Du har ret i at den nye Jaguar laves i Japan...

De gamle modeller fra midttresserne og frem til
sluthalvfjerdserne blev lave først i US og senere også i Japan,
men de ligger også til en noget anden pris!
(se AAGES Vintage sider)

Har selv overgivet mig til to SGC Basscollection der via en
G-major og Trace spiller forrygende.
http://zillyink.dk/F-key.htm

--
F.B.J.

Fra : Lars Rindsig

Dato : 20-01-07 19:38

FBJ skrev:

> Hvad du gør, er selvfølgelig at forhandle prisen ned på spaden

Sådan leger man vel også i Amerika. Men der skal jo lægges fragt, told
og moms oven i priserne fra grossisterne i udlandet, og så skal danske
ekspedienter betale en høj skat og får derfor en tilsvarende højere løn
end deres amerikanske kolleger.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : FBJ

Dato : 20-01-07 19:50

Lars Rindsig wrote:

> [...]
> udlandet, og så skal danske ekspedienter betale en høj skat og
> får derfor en tilsvarende højere løn end deres amerikanske

Ja, både og.
Mine sporadiske oplevelser i US har ikke ligefrem været
kendetegnet ved at sælgerne i musikforretningerne havde meget at
prutte med på grund af den forholdsvis hårde konkurrence.

Jeg vil ikke påstå at dette er repræsentativt for markedet
derovre, men et køb med de forbundne importafgifter gjorde ikke
mine ønsker særlig rentable.

Min erfaring med køb i DK er typisk en ganske mærkbar dekort +
free gadgets, tilbehør osv.
Uden at ville blive taget for indtægt, så vil jeg påstå at en
rabat på 25 til 40 % af prisen er opnåeligt ved større køb... alt
efter mærke, hvem sælger er, hot or not osv.

--
F.B.J.

Fra : Max

Dato : 20-01-07 19:32

Hej Steen

> Hvorfor fanden skal musikinstrumenter koste så meget herhjemme?

Nok fordi du får en højere løn end amerikaneren.

--
Mvh Max

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 20-01-07 20:52

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Nok fordi du får en højere løn end amerikaneren.

Nok nærmere fordi skattefar skal have en større del af kagen, end de
skal andre steder.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Max

Dato : 20-01-07 23:27

Hej Steen

> Nok nærmere fordi skattefar skal have en større del af kagen, end de
> skal andre steder.

Ja, der er sammenhæng i tingene, en amerikaner har såmændt ikke
bedre råd til en guitar end du har, bare glæd dig over at de trods
alt aldrig har været billigere end de er idag. Tænk på en fyr som
Hendrix der måtte spille på en guitar der vendte forkert fordi han
ikke havde råd til en vensterhåndsguitar :)

Forøvrigt kender jeg da en del musikere og folk der sælger musik-
instrumenter, og de siger faktisk det samme. De instrumenter der
bliver lavet i f.eks. Kina, ja de fejler ikke noget, men de fortjener
nogle bedre pick-up's end dem de leveres med.

--
Mvh Max

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 21-01-07 09:45

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Ja, der er sammenhæng i tingene, en amerikaner har såmændt ikke
> bedre råd til en guitar end du har,

Ja, det er så en anden diskution.
Jeg troede egentligt, at fx amerikanere skulle punge procentvis mindre
ud af deres indkomst for en guitar, end en dansker.
Jeg havde ikke overvejet, at danske indtægter er så meget højere.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : aab

Dato : 21-01-07 15:58

"Steen B. Jensen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ud af deres indkomst for en guitar, end en dansker.
> Jeg havde ikke overvejet, at danske indtægter er så meget højere.
Og så er der lige en ting til. Amerikanske priser er ikke den pris
de betaler. Du skal lige lægge 8½ % til i skat.

Med venlig hilsen
Anker Andreasen

Fra : Max

Dato : 21-01-07 16:26

Hej Anker

> Og så er der lige en ting til. Amerikanske priser er ikke den pris
> de betaler. Du skal lige lægge 8½ % til i skat.

Bemærk at procentsatsen afhænger hvilken stat de bor i, og det
skulle ikke undre mig at nogle stater ikke har vat på instrumenter.

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 21-01-07 17:50

> [...]
> skal man nok gange med 2,5
>
> Hvorfor fanden skal musikinstrumenter koste så meget herhjemme?

Før du piver for meget, så kan jeg da fortælle, at jeg købte min første US
Fender Precision i slutningen af 70´erne, og da kostede den et pænt stykke
over 10 kkr.
Det var edderbankemig mange penge dengang!
Priserne er faldet betragteligt.

Martin

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 21-01-07 18:38

Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
> over 10 kkr.
> Det var edderbankemig mange penge dengang!

Ja, men der er stadig masser af brugte Rickenbackers, Fenders og Gibbers
til salg rundt omkring til priser mellem 10-20.000 - så der må være et
slag af af enormt dyre instrumenter
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-01-07 19:46

Steen B. Jensen wrote:

> Ja, men der er stadig masser af brugte Rickenbackers, Fenders og
> Gibbers til salg rundt omkring til priser mellem 10-20.000 - så der
> må være et slag af af enormt dyre instrumenter

En renoveret Fender Precision eller Jazz Bass fra 60'erne koster det blege
($5-7000)

Hmm måske skulle man bare have slået til da jeg kikkede på vintage
instrumenter i 80'erne
US import, de lå på ca 30-40.000 kr for en renoveret Fender

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!