DateTime med dansk opsætning
Fra : Thomas P

Dato : 29-06-01 10:31

Hej,

For et stykke tid siden fik jeg skrevet denne funktion for mig:

function DanskDato($ind) {
$ud = substr($ind, 8, 2);
$ud .= "/".substr($ind, 5, 2);
$ud .= " ".substr($ind, 0, 4);
return $ud;
}

, der skulle ændre den engelske måde at skrive datoer på til den danske
måde, hvilket da også virker helt perfekt med denne kode. Nu spørger jeg så
(idet jeg ikke selv kan se hvad der sker i koden): Hvordan kan jeg få tiden
med ? Tiden er helt normal, altså timer:minutter:sekunder, den skal bare med

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Niels

Dato : 29-06-01 10:40

Just as I expected, Thomas P came up with this:

>For et stykke tid siden fik jeg skrevet denne funktion for mig:

Af mig

>function DanskDato($ind) {
>$ud = substr($ind, 8, 2);
>$ud .= "/".substr($ind, 5, 2);
>$ud .= " ".substr($ind, 0, 4);
>return $ud;
>}

Fungerer kun på datoer i formatet "YYYY-MM-DD"

>(idet jeg ikke selv kan se hvad der sker i koden)

substr() funktionen trækker nogen tegn ud af en string (ligesom Copy() i
Pascal). Altså jeg trækker først tegn 9 og 10 ud af input (som er dato)
og sætter dem på output, så sætter jeg en separator på output og så
måneden på output, til sidsten en til separator og så året. Andet sker
der ikke.

Prøv den kode jeg gav dig over ICQ i går

Niels
--
http://www.niller.f2s.com/ - niLLer's pages, that's my software
http://g4s.dnsq.org/ - when I'm online

Fra : Thomas P

Dato : 29-06-01 11:10

> Af mig

Det er også rigtigt

> [...]
> og sætter dem på output, så sætter jeg en separator på output og så
> måneden på output, til sidsten en til separator og så året. Andet sker

Interessant - det vil sådan set sige at DateTime faktisk bare er en
intelligent afart af en normal string. Tror vist jeg skal til at læse lidt
mere på mine string-operators i PHP

> Prøv den kode jeg gav dig over ICQ i går

Ok ! Det var bare mit indtryk at den kun virkede med et specielt unix
timestamp, men det vil jeg da prøve - jeg takker !

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Niels

Dato : 29-06-01 11:11

Just as I expected, Thomas P came up with this:

Den ser sådan her ud:

$ud = mktime(substr($ind, 8, 2), substr($ind, 10, 2), substr($ind, 12,
2), substr($ind, 4, 2), substr($ind, 6, 2), substr($ind, 0, 4));

>Ok ! Det var bare mit indtryk at den kun virkede med et specielt unix
>timestamp, men det vil jeg da prøve - jeg takker !

Den laver en TIMESTAMP fra MySQL om til et UNIX timestamp som du kan
bruge PHP's date() funktion til at formattere pænt, prøv at slå mktime()
og date() op i manualen!

Niels

Fra : Thomas P

Dato : 29-06-01 12:42

*WEEE*

Fandt en funktion i det gamle phorum til at gøre det jeg har ledt efter

function date_format($datestamp){
$tzoffset = 0;
if ($datestamp == "0000-00-00") {
$datestamp = "0000-00-00 00:00:00";
}
list($date,$time) = explode(" ",$datestamp);
list($year,$month,$day) = explode("-",$date);
list($hour,$minute,$second) = explode(":",$time);
$hour = $hour + $tzoffset;
$tstamp = mktime($hour,$minute,$second,$month,$day,$year);
$sDate = date("d-m-y H:i",$tstamp);
return $sDate;
}

Desværre har jeg nu det problem, at datoerne er 1 eller 2 timer for tidligt
på den, idet serveren er lokaliseret andetsteds end Danmark Kan jeg gøre
op med det når jeg INSERT'er now() i mysql_databasen ?

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Niels

Dato : 29-06-01 14:10

> [...]

>på den, idet serveren er lokaliseret andetsteds end Danmark Kan jeg gøre
>op med det når jeg INSERT'er now() i mysql_databasen ?

Du kan jo trække det rigtige fra/lægge det til i kaldet til mktime()
funktionen... det burde give sig selv hvad du skal ændre på

Niels