Batterier
Fra : Per Christiansen

Dato : 04-02-07 19:21

Skal de være af samme type og størelse ah eller kan jeg
sætte et 80AH og et 90AH batteri sammen parrelelt
uden der sker noget ved det.

Det er fordi jeg har to næsten helt nye.

de skal bruges til forbrugsstrøm.

Fra : TOSB

Dato : 04-02-07 20:46

Per Christiansen wrote:
> Skal de være af samme type og størelse ah eller kan jeg
> sætte et 80AH og et 90AH batteri sammen parrelelt
> uden der sker noget ved det.
>
> Det er fordi jeg har to næsten helt nye.
>
> de skal bruges til forbrugsstrøm.

Jeg ville ikke, da de to batterier ikke har samme effekt - og fordi jeg ikke
aner en skid om det - så jeg følger de vejledninger, der ligger på nettet
omkring emnet samt hvad der fremkommer af guldkorn omkring emnet, der har
været behandlet her i gruppen op til flere gange

Se feks. her: http://www.kjoeller.com/strom_i_baaden.htm

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Aage Andersen

Dato : 04-02-07 21:15

"Per Christiansen"
> Skal de være af samme type og størelse ah eller kan jeg
> sætte et 80AH og et 90AH batteri sammen parrelelt
> uden der sker noget ved det.
>
> Det er fordi jeg har to næsten helt nye.
>
> de skal bruges til forbrugsstrøm.

Jeg ville ikke betænke mig, hvis de er næsten nye og i god stand.

Aage

Fra : EA

Dato : 04-02-07 23:22

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Per Christiansen"

> Jeg ville ikke betænke mig, hvis de er næsten nye og i god stand.
>
> Aage

Hvis du har to, eller flere batterier med forsætlige kapaciteter (Ah) så
skal de også lades hver for sig, da de altid vil have forskellige ladetid,
også selv om de er nok så nye.
EA

Fra : Aage Andersen

Dato : 05-02-07 06:04

"EA"
> [...]
> skal de også lades hver for sig, da de altid vil have forskellige ladetid,

Da batterierne er parallelle, vil de følges ad i spænding, naar der lades.
De vil derfor være fuldt opladet (14,4 V) samtidigt.

Aage

Fra : claus b. p.

Dato : 05-02-07 12:18

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message

> "EA"

> Da batterierne er parallelle, vil de følges ad i spænding, naar der lades.
> De vil derfor være fuldt opladet (14,4 V) samtidigt.

Og det samme ved afladning, så det med mest kapacitet holder spændingen oppe
hos det der er mere fladt. Men i dette tilfælde er forskellen jo kun godt
10% så det har meget mere betydning om det er samme batterityper. Jeg ville
ikke blande gel-batterier og highperformance bådbatterier, før jeg i hvert
fald havde testet hvilke egenskaber jeg ville ende op med.

I forlængelse af denne og andre lignende tråde er det måske værd at tænke
over, hvor meget man egentlig behøver at bekymre sig, mht.
forbrugsbatterier. Hvis man planlægger en Atlanterhavskrydsning eller
jordomsejling er der ingen tvivl om at man skal være damn sure på hvad man
har og hvad man kan, - men hvis man løber tør for forbrugsstrøm en aften i
læ under Ærø, så er katastrofen jo ikke så stor. Endelig kan man jo også
koble batterier af forskellig type i hver sin gruppe, med en omskifter, så
man kan skifte efter behov. Så kan man evt. koble dem sammen når der skal
lades, men hvis ladestrømmen alligevel er begrænset, kan man jo også bare
lade dem en gruppe ad gangen.

Ærgerligt at den artikel om batterier i tyske "Yacht" ikke findes online, er
der nogen der har købt bladet? Min lokale bladpusher har det ikke.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-07 22:02

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Skal de være af samme type og størelse ah eller kan jeg
> sætte et 80AH og et 90AH batteri sammen parrelelt
> uden der sker noget ved det.
>
> Det er fordi jeg har to næsten helt nye.
>
> de skal bruges til forbrugsstrøm.
Hej Per,

Måske er forskellen i denne konkrete situation ikke så stor, men jeg har
for nyligt forhørt mig hos to forskellige leverandører af batterier, da
jeg - som du måske ved? - vil etablere en ekstra batteribank i min båd.
Og på min forespørgsel om der efter deres mening var problemer med at
blande helt nye batterier med forskellig kapacitet i Ah i samme
batteribank, var begges svar entydigt: Du bør ikke mixe batterier med
forskellig kapacitet ...
FWIW ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Aage Andersen

Dato : 05-02-07 06:11

"Flemming Torp"
> [...]

> begges svar entydigt: Du bør ikke mixe batterier med forskellig kapacitet

Det er da et udmærket raad, og en batteriforhandler er nødt til at sikre
sig.
I Pers tilfælde er forskellen i kapacitet saa lille at jeg ikke ville
betænke mig.
Men jeg udsteder selvfølgelig ingen garanti som en batteriforhandler maa
gøre.
Det er helt paa eget ansvar.

Aage

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-02-07 15:05

Hej Per,

Det kan du da godt.
Sæt et par afbrydere, der kan tåle belastningen, på hver +
ledning til hvert batteri. forbind en afbryder fra hvert batteri
til forbrugerne og en afbryder fra hvert batteri til opladeren,
så kan du selv jonglere med tilslutningen til forbrugerne eller
til opladeren.
Det giver mulighed for at tappe energien fra batterierne hver
for sig eller sammen og tilsvarende også mulighed for at lade på
begge batterier samtidigt eller hver for sig.

Det er ikke så klogt at parallelforbinde batterier med faste
forbindelser.
Hverken som nye batterier og især ikke ved lidt ældre batterier
er det godt. Batteriernes indre modstand vil altid være
forskellige og medføre at de sutter lidt fra det bedste til det
dårligste. Det er en konstant afladning og det er ikke det som
man har brug for med den almindelige drift af fritidsbåde. Var
det en truck hvor der forbruges hver dag og lades hver nat har
det ikke den samme betydning. I bådene hvor der kan gå
adskillige dage imellem de anvendes, er det ikke rart at
batterierne er selvafladede/flade når man kommer i havn.
Afbrydere de rigtige steder er at foretrække.

Mvh/Harding