Fløjmøtriker til vandpumpedækslet? PinWing~
Fra : Ukendt

Dato : 04-02-07 12:09

I en tidligere tråd fortalte Harding om nogle særlige skruer - husker
desværre ikke navnet og kan ikke lige finde indlægget og heller ikke det
indlæg, hvor én i gruppen viste dem på et billede - sorry! - så man med
hånden kunne de- og påmontere dækslet på vandpumpen uden at skulle bruge
værktøj. (Kan være en fordel i mørke og i "bølgegang").

Det synes jeg lød smart, men jeg har ikke Hardings værktøj og talent
(som naturligvis havde lavet det hele selv - inkl. recess i nyt dæksel
til en gummipakning), så jeg spurgte mig omkring - og det har nu vist
sig, at man hos Masnedø Marinecenter (måske også andre steder?) kan købe
et lille sæt kaldet PinWing, som består af fem små gevindstykker
(Pin-bolts) og fem små fløjmøtriker (Wing-nuts). Disse kan erstatte de
skruer, der sidder i forvejen. Det er nok klogt at sætte gevindstykket i
pumpehuset med locktite ...

På min pakke står, at sættet passer til MD5A, B, C, MD6B, MD7A, B,
MD11C, D, 2001, 2002, 2003 og Yanmar 1GM, og er fremstillet i messing.
Jeg betalte kr. 120,- . FYI.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-02-07 16:17

Flemming Torp wrote:
> [...]
> man med hånden kunne de- og påmontere dækslet på vandpumpen uden at
> skulle bruge værktøj. (Kan være en fordel i mørke og i "bølgegang").

Kært barn har mange navne og findes i mange modeller.

Vingemøtrik (http://netbaad.com/product.asp?product=2690&sub=0&page=1)

Her er så flere varianter:

3-kantsmøtrik
Ringmøtrik
Kiphåndtag....

Og så findes de alle også som bolt !!

Du kan se et mindre udbud af typer her:
http://www.brd-klee.dk/Files/konstruktion/elesa/flyer.pdf

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-02-07 12:04

Hej Flemming,

Informationen om håndskruerne blev bragt i strengen:

23-10-06 Impeller-problemer på Volvo (30)
startet af Gasten.

Pin wing er en god løsning for skruerne.
Der mangler blot et lidt tykkere dæksel med et spor til en O-
ring som en vedvarende pakning til erstatning af papirpakningen.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 05-02-07 19:59

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Pin-bolts) og fem små fløjmøtriker (Wing-nuts). Disse kan erstatte de
> skruer, der sidder i forvejen. Det er nok klogt at sætte gevindstykket i

Hej.
Jeg ville nu nok overveje, om ikke man istedet burde lodde vingemøtrikken
fast på gevindstykket.
Som du foreslår, kan man ende med at have en knækket gevindstump limet fast
i hullet.

Eller også:
Jeg har før omtalt, at der fandtes et system, lignende det Harding er heldig
at kunne lave selv:

Nu har jeg endelig fundet leverandøren:

http://www.speedseal.com/speedseal.html

Han har "Hardingmodellen".

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-02-07 08:39

Hej Egon,

Ja det ligner den model jeg kopierede, dog var delene lavet i
rustfrit materiale.
Jeg lavede mit dæksel i rødgods, samme materiale som pumpehuset
er lavet af.

Ref. mit indlæg den 231006:

Hej Egon,

Du har ret der var for en del år siden annoncer for produktet i
det amerikanske bådblad "Yacht". Det var herfra jeg fik ideen og
lavede det på baggrund af annoncens billede.
Både skruer og skjolde var fremstillet i rustfri materiale.
Jeg har prøvet at Google men endnu ikke fundet frem til det/de
ord der giver hit.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-02-07 09:14

Den side fra speedseal: http://www.speedseal.com/speedseal.html
giver ikke mange salgsinformationer, der er et lidt mere fyldigt
salgsfremstød fra Torrresen Marine inc.:

http://shop.torresen.com/shipsstore/shopping/results.php?
mfc=&kw=speedseal

I Yachting and Boating World Forums >> Practical Boat Owner's
Reader to Reader er der bl.a. disse kommentarer til produktet:
-------------
if necessary, another very positive comment

I broke one O-ring because I did not untighten enough the
two "fixed" screws and tried to insert the plate, twisting the
oring and breaking it
actually even with the broken o-ring out of its seat the plate
leaked only 1/2 drops a minute, much less than with the original
cover plate -.<)

anyway: new o-ring, absolutely free from any leaks, + finally an
efficient way of checking the impeller without having to find a
new paper gasket
-----------------
Fitted one a year or so back, no problems, happy to recommend.
-----------------
Had one fitted for about 4 year without a problem. Excellent
piece of kit.
-----------------
Wouldn't be without mine either. Finger tight bolts and no
leakage. Highly recommended.

Bådudstyrsforretninger i Skandinavien burde have dette produkt
på deres hylder.

Mvh/Harding

Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-07 15:16

Harding E. Larsen (slet C2F1R) skrev:
> Den side fra speedseal: http://www.speedseal.com/speedseal.html
> giver ikke mange salgsinformationer, der er et lidt mere fyldigt
> salgsfremstød fra Torrresen Marine inc.:

Hvad mangler du fra speedseal.com? Der er da både en bestillingsformular
og priser - både for delene og for levering. Det ganske vist lidt
gammeldags at man skal faxe en bestilling med kreditkortinformationer på.

> Bådudstyrsforretninger i Skandinavien burde have dette produkt
> på deres hylder.

Helt enig.

Mvh,
Henrik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-02-07 15:51

Hej Henrik,

Hvis du fører hele linket, incl. linie to op i adresselinien,
vi du se en mangfoldighed i størrelser beregnet til de
forskellige motorer og pumpestørrelser der findes.
Pumperne findes i mange størrelser/diametre og med forskellig
antal befæstigelses huller og skruer.
Det savnede jeg på Speedseals egen hjemmeside.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 11-02-07 23:24

Jeg har til aften haft mailkontakt med SpeedSeal i England, og de har
bekræftet at de leverer til alle gængse motormodeller fabrikeret
indenfor de sidste 20 år.

Jeg tilbød dem at give kontaktadresser på de almindeligste grossister og
kæder indenfor bådudstyr i DK, og det er de meget interesserede i.

Så får vi se om det giver pote.
Alternativt må Harding til at masseproducere

Mvh
Søren H
Marie af Næstved
- nu snart med nyt vandpumpedæksel til en 2003

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 23:55

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så får vi se om det giver pote.
> Alternativt må Harding til at masseproducere

Med al respekt ... Hvad er der galt med de omtalte "PinWings" fra
Masnedø til kr. 120,-?
Men jeg ville gerne have fingre i et af Hardings dæksler med en
gummipakning! ... ...

Fra : SørenH

Dato : 12-02-07 00:09

Flemming Torp skrev:

> Med al respekt ... Hvad er der galt med de omtalte "PinWings" fra
> Masnedø til kr. 120,-?
> Men jeg ville gerne have fingre i et af Hardings dæksler med en
> gummipakning! ... ...

Ikke spor, - bortset fra lige netop gummipakningen!
- og så måske systemet med de to slidser i dækslet, som gør at man kan
genmontere i blinde hvis man har løsnet de tilhørende skruer
tilstrækkeligt jvnf. det engelske citat i Hardings indlæg.

Som du ved er vi på vej ud i europas snavsede vandveje, og jeg vil sætte
pris på at kunne skifte en impeller i blinde "when the shit hits the
fan" (orv, det billede passer på situationen )

Hilsen
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-07 00:23

OK - jeg er spændt på Hardings "tilbud" ... ... pst: VP 2002 ...

I PingWing-løsningen sidder gevindet tilbage ... det er kun
fløjmøtrikerne, man skruer af ... - men jeg er enig: Hvis man kan lade
to af skruerne sidde løsnet, kan man jo gøre det uden pandelampen ... og
uden at skulle fumle med en "pappakning" ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-02-07 18:58

Hej,

Hobbyværkstedet er kun til eget brug.
Hvad er et hjem uden en drejebænk!.-)))
og jeg er ikke modtagelig for anden etnisk indkomst.

Fra : HH

Dato : 12-02-07 10:24

Hej Gruppe,
I går har jeg ordret et sæt speedseals, og i dag har firmaet svaret at
de sender i morgen. Jeg rapporterer tilbage om hvad det nu er jeg
modtager og hvad det ialt kommr til at koste. Jeg har store
forventninger, for selv om jeg har brugt fløjmøtrikker i en årrække
nu, så har de jo ikke løst problemet med at skulle have en frisk
papirpakning hver gang sammen med arbejdet med at afrense
pakfladerne. Med O-ringstætningen forventer jeg at det hele kan klares
af en klud og en smule silikonefedt!

Med sejlerhilsen
Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 16-02-07 14:00

On 12 Feb., 10:23, "HH" <hhm...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> papirpakning hver gang sammen med arbejdet med at afrense
> pakfladerne. Med O-ringstætningen forventer jeg at det hele kan klares

Allerede her i dag fredag den 16 februar lå der en pakke fra
Truemarine i posten, sendt som almindeligt luftpostbrev. Alt indholdet
ser meget fint ud, og en umiddelbar test på min Volvo Penta MD7B -
pumpe viser at delene passer perfekt. Med godt 4 GBP i porto og ekstra
O-ringe blev regningen på 51 GBP eller omkring 565kr. Det er
selvfølgelig en del penge, men jeg tror nu at de er givet godt ud.
Eneste minus i karakterbogen er den noget usikre ordreprocedure hvor
man skal opgive kreditkortoplysninger - men det er ikke noget problem
for mig da jeg af andre grunde har spærret mit kort dagen efter!
Med sejlerhilsen
Hans-Henrik